Flere rejsetips om Europa

København
22. maj 2011

Nytår i udlandet

Kan du heller aldrig finde ud af, hvor og med hvem du skal holde nytår? Så kan jeg kun anbefale at hoppe på et fly og fejre nytår i en af Europas storbyer.

Det behøver ikke være dyrt

Min kæreste og jeg har de sidste to år hold nytår i en europæisk storby. 2009/2010 i Paris og 2010/2011 i Rom. Det har været rigtig sjovt at opleve, hvordan man fejrer nytår i andre lande, og det er nu blevet en tradition, vi vil holde fast i fremover. Så nu hvor sommerferie er bestilt, er vi begyndt at tænke på, hvor i verden vi skal hoppe ind i 2012.

Begge år har vi forladt det kolde Danmark den 30. januar tidligt om morgenen (praktisk talt om natten) og rejst hjem igen den 2. januar. På den måde har vi fået meget ud af dagene, da vi har kunne nå at se en masse allerede den første dag.

Min kæreste og jeg er begge studerende, men en storbyferie behøver ikke være dyr. Vi har begge år booket hoteller lidt udenfor centrum og derved sparet lidt penge. Det kan også godt betale sig at bestille rejsen i god tid, så er du sikker på at hotellerne ikke er udsolgte, og du kan få billigere flybilletter.
Lysshow i Eiffeltårnet

Nytår 2009/2010 blev som sagt fejret i byernes by Paris. Den 30. og 31. brugte vi på at se de turistattraktioner, som man skal ind i og hvor det derved kræves at de har åbent. De andre steder gemte vi til den 1. januar.

Nytårsaften blev fejret med en lækker middag tæt ved Eiffeltårnet. Derefter gik turen sammen med tusindvis af andre - turister og lokale - til Eiffeltårnet, hvor der var et stort lysshow. Stemningen var i top, og jeg tror aldrig jeg har været et sted med så mange mennesker før. 10 sekunder før vi skulle hoppe ind i 2010 talte alle ned og klokken 24 sprang champagnepropperne. Vi havde været forudsigende og købt champagne i et supermarked – til 1 euro (her kunne man måske godt have ofret lidt flere penge, for det var ikke ligefrem den bedste champagne, men ned kom den da). Det var dog også muligt at købe champagne ved de mange sælgere rundt omkring på gaderne.

Det var en kæmpe oplevelse at træde ind i det nye år foran Frankrigs varetegn og sammen med så mange mennesker. Der var en god stemning, men man skal ikke forvente at se et smukt fyrværkeri som i Danmark, det var der nemlig stort set ikke noget af i Paris. Men lysshowet i Eiffeltårnet var det hele værd.

Normalt kører metroen i Paris ikke om natten, men det gør den heldigvis nytårsaften, og så er det til og med gratis. Da vi ville hjem fra Eiffeltårnet var der dog tusindvis af andre, der havde fået samme idé, vi gik derfor et par stationer længere væk og slap for at stå i kø for at komme ned i metroen.

Den 1. januar stod på afslapning, og rundtur i byen på gåben kun afbrudt af små pauser på gode caféer – de holdte nemlig ikke lukket.
Champagnen flød ved Den spanske trappe

Nytår 2010/2011 gik turen til det fantastiske Rom. Igen rejse vi den 30. januar, og igen brugte vi de første par dage på at se de traditionelle turistattraktioner som Colosseum og Peters Kirken.

Nytårsaften tog vi ud og spise på en god restaurant, hvorefter vi gik lidt rundt i byen og oplevede stemningen. Vi havde hørt, at der ville være mest gang i den på Piazza del Popolo, og havde derfor planlagt at være der klokken 24. Vi syntes dog ikke rigtig der var så mange mennesker, så vi gik derfor videre til Den spanske trappe. Her var der fyldt med glade mennesker og som tiden nærmede sig 24, kom der flere og flere til. Ved Den spanske trappe var der ikke en officiel nedtælling til kl. 24. Til gengæld var vi ikke i tvivl om, hvornår klokken slog 24, for der fløj champagnepropperne til højre og venstre og champagnen flød (vi havde igen været forbi vores lokale supermarked og provianteret). Det var en kæmpe fest.

Til forskel fra Paris var der masser af fyrværkeri i Rom, men modsat Danmark var der ikke så mange af de farverige raketter. Romerne er i stedet helt vilde med alt der kan sige bang – og gerne så højt som muligt. Så du skal lige være forberedt på, at de gamle huse ryster, hver gang der bliver kastet et kanonslag i de smalle gader.

I Rom brugte vi igen den 1. januar på afslapning og på at nyde det sidste af byen inden vi skulle rejse hjem dagen efter. Vi gik bl.a. rundt til de forskellige pladser som Piazza Navona og Trevi Fontænen.
Gode tips

Efter to nytårsaftener i udlandet, har vi gjort os nogle erfaringer:

Du skal huske at se de turistattraktioner, du gerne vil se den 30. og 31. januar, da de fleste steder har lukket den 1. januar. På årets første dag plejer vi, som sagt, at gå en tur rundt i byen, se de steder, hvor det ikke gør noget at byen sover længe ovenpå nytårsløjerne og nyde stemningen på de mange caféer, som altid har åbent.

Da vi første gang drog til udlandet for at holde nytår, var vi meget i tvivl om, hvor svært det ville være at finde et sted at spise på en så speciel aften som Nytårsaften, men det har heldigvis ikke været noget problem. I Rom gik vi dog rundt til forskellige steder, hvor der ikke var plads, men vi fandt noget til sidst. Et godt tip er at finde en god restaurant den 30. eller 31. om dagen og bestille bord til nytårsaften. Husk dog at priserne kan blive sat betydeligt op denne aften. I Rom var alle menukort udskiftet med et, hvor priserne var det dobbelte. Det var dog stadig billigt i forhold til Danmark, men vi nøjedes med én ret og tog så i stedet den store middag en af de andre aftener, hvor priserne var mere spiselige for to studerende.

Husk også at tage den bærbare computer med og find gerne et hotel med internet. Så kan du nemlig stadig se Dronningens nytårstale på hotelværelset inden du skal ud og spise – og gerne med en godt glas rødvin købt i det lokale supermarked (gå gerne efter dem med skruelåg ellers skal du også købe en propoptrækker).

De sidste to år er vi hoppet ind i det nye år ved henholdsvis Eiffeltårnet og Den spanske trappe. Næste år tager vi Big Ben ☺

På forhånd godt nytår!

Kommentarer til rejsetippet om Europa

Nytår i Berlin

14/10 2011 Josephine
Hej Steffen

- Jeg ved godt, at spørgsmålet ikke var henvendt mig, men jeg kan klart anbefale Berlin!
Vi var seks 18 årige, der tog derned sidste år, og vi er alle enige om, at det var det vildeste nogensinde. 1 mio mennesker ved brandenburger tor og fest i alle gader. Vi betale alt i alt - med hostel, bus og mad og alkohol - ca. 2000 pr. person fra d. 29 dec til 2 januar.

Økonomi

25/09 2011 Steffen
Vi er 6 gamle efterskolevenner som overvejer meget kraftigt at gøre nogenlunde det samme som dig og holde nytår et nyt og spændende sted. Men da vi også er studerende har vi ikke så mange penge til rådighed vil vi meget gerne høre hvor meget sådan en tur kan komme til at koste? Vi er friske på enhver form for transport og to af os har også en bil hvis det andet bliver for dyrt. Kan du anbefale noget?