Flere rejsetips om Tyrol

Læs mere om rejser til Tyrol

Smukke, grønne, spektakulære Tyrol - også værd at rejse til udenfor skisæsonen!
Mette Jensen
København
11. okt. 2012

Smukke, grønne, spektakulære Tyrol - også værd at rejse til udenfor skisæsonen!

I slutningen af september 2012 var jeg på studietur med mine kolleger i Tyrol i Østrig og var fra start til slut dybt fascineret af de smukke landskaber vi var omgivet af.
Udsigten til de grønne marker med østrigske gasthaus’ og køer med lyden af klokker, omgivet af bjerge. Følelsen af at være placeret i et smukt maleri - det var præcist den forestilling jeg havde om Østrig før jeg kom hertil.
Det krævede lidt samarbejde...

Frokost på Gipfelalm Hohe Salve

Vores program startede med en tur i bjergbanen mod Gipfelalm Hohe Salve, hvor frokosten skulle indtages. Restauranten ligger på et punkt med en imponerende panoramaudsigt over Alperne - også fra toiletterne (og bare rolig, man kan kun kigge UD). Restauranten serverer tyrolske specialiteter og vi fik vi et herligt måltid i form af wienerschnitzel, anrettet i en solid jernpande. Værterne synes vi skulle have lidt energi til de kommende aktiviteter og bød os på en snaps, som også hører til østrigsk tradition - serveret på en lidt utraditionel, men underholdende måde!
Hvilken udsigt...

Så gik det ned ad mod Söll

Nu var vi klar til at udforske området og vores guide Chistoph spurgte om vi havde lyst til at gå en lille tur. Vi skulle ned ad bjerget og tilbage hvor vi startede i Söll, men skulle dog med bjergbanen den sidste halvdel. Det lød ikke til at være en uoverkommelig gåtur, så det var vi alle sammen friske på. Jeg tror mange af os havde forestillet os, at der var tale om en halv times gåtur, men det tog ca. halvanden time, hvor benene i den grad var på arbejde, samtidig med at den fantastiske natur blev beundret i fulde drag. Landskabet omkring os var yderst fascinerende og der blev klikket løs på kameraknappen.
Av mit bentøj

Mange havde været fornuftige at anskaffe sig vandresko - og der fortrød jeg hurtigt at jeg ikke var én af dem. At vandre ned af et bjerg skal ikke undervurderes, og da vi også skulle igennem halvstejle dale Jeg er vant til at røre mig, men efter kort tid kunne det konstateres at der blev brugt muskler jeg ikke var vant til at bruge - og de efterfølgende 2-3 dage var jeg ejer af to stk. meget ømme ben. Men jeg ville absolut ikke være turen foruden og kan kun anbefale at opleve den smukke natur i Kitzbüheler Alpen til fods, husk blot et par gode vandresko/støvler.