Flere rejsetips om Østrig

Læs mere om rejser til Østrig

Østbirk
25. okt. 2010

Vores tur igennem Østrig

En rejsebeskrivelse af vores fantastiske tur i Østrig

Gasteinertal Hohe - Tauern Østrig

01:45 natten til tirsdag afgang.
Kursen er lagt; Hannover - Magdeburg - Regensburg München - Rosenheim Chiemsee- herefter afkørsel (12) mod Lofer - Saalfelden Bruck og af 311 mod Taxenbach og videre mod Gasteinertal og vort mål Solarbad- strasse 4 5632 Dorfgastein A.

God tur ankomst Kl. 14:00 1.310 Km. Gs. (100 Km. T.+) Inkl. pauser.

Brugte lidt tid på at finde vor ferieadresse og bagefter vort værtspar! de var i marken (høhøst) En lille 7 årig is spisende dreng; syntes vi lignede gæster, så han løb efter besked; zimmer 3 tveite stokværk! vi kunne altså bare flytte ind, efter en rum tid, så vi så vort værtspar, og fik hilst på.
Resten af dagen gik med at få ferieorden lidt spisning og tidligt til ro.
Onsdag 22-09 Dorfgastein

Hyggelig morgen, vejret fint vi bestemte os for at vandre i Sportsgastein inderst i denne skønne dal. Op i over 2.100 m højde 24’i skyggen. masser af vandrere af alle slags og aldre; imponerende at så mange gamle og meget gangbesværede har glæden ved at være selvhjulpne hvor vi ser mange med meget bedre helbred her i Dk. sidde og beklage sig og have ondt af sig selv.

Her i høj - dalen 1.561 m. var der livlig helikopter trafik, man byggede nyt på toppen af en af tinderne, alt blev fløjet derop med denne skønne snurrende maskine, 1.500 Kg. beton kunne den løfte ad gangen. Vinduer døre termoglas mm. og så byggeaffald med retur.

Vi gik 4 Tm. ca. 8-9 Km. med en højdeforskydning på over 400 m. strengt og smukt! Akkompagneret af “vor” Hubschrauber pilot; der må have fået en god “Piloten ausbildung” da han på millimeter kunne styre alt under sin maskine med super pression.
Hjem for at handle ind. det blev Spar i BadGastein! og så hjem på terrassen til den sidste sol, og nyde aftenen.
Torsdag 23-09 Dorfgastein

Tidligt op. Højt vejr hvad vil vi? GrossGlockner? naturligvis; i det vejr. Hurtigt pakket og ud af døren, Kl. 11.00 og 28€ fattigere for at bruge dette fantastiske vejnet og adgangen til denne enestående naturoplevelse i en af Europas største nationalparker.
For øvrigt kan man bruge samme billet inden for 14 Dg. til en yderligere tur eller gennemfart, 6€ koster det (men det oplyses ikke).

Vi kørte ind fra Salzburger siden fra Bruck og fortsatte direkte over alle tinderne og gennem tunnelerne til Kærnten siden af bjergene der vender mod syd her er Kejser - Franz - Josef - hohe, med jagthytten; et kæmpe P. hus, i fire etager med udsigt til gletsjeren (pasterzen) I P. huset gøres klar til at vandre op i bjerget bagved, hvor der er mulighed for at møde Gams (Gimse) og Steinbuk og Murmeltiere (Murmeldyr) samt Ørne og Gribbe og de allestedsnærværende Alpendohlen, der er ud af krage/ Allike slægten en fugl der er så sjov og interessant samt intelligent at man kan bruge lang tid sammen med dem, de sidder på række og bliver forret efter tur, eller tager selv hvis man sidder stile nok, og har lidt tålmodighed.

Når og hvis man deler sin mad med murmeldyrene, kan Dohlerne også finde på at hugge føden fra dem.
Når vi holder rest her oppe på bjergsiden over gletscheren, kommer der mange pudsige oplevelser med de ikke så sky Alpelevende dyr her i højden.
Stenbukkene bliver nysgerrige og kommer nærmere, en gammel Gimsebuk, slog sig en gang ned tæt på og værdigede os lidt opmærksomhed, før han efter en snes minutter igen steg op mod tinderne hvor vi ingen mulighed havde for at følge ham. Stor tung og smuk var han, for os var det dagens højdepunkt.
Murmeldyrene bliver så fortrolige med deres “bjerggæster” at de til sidst selv undersøger om der er mere i rygsækken og i lommer og hænder, der er værd at spise, men der skal ikke megen forstyrrelse til før de er vær, for en
3. tid. Men hurtigt er de tilbage og forsøger igen.

Vi ville gerne finde ud af om der i dag var adgang til en sti der fører videre ud i bjergene “GamsGrubenWeg” denne vej vandrede Kaiser -Franz-Josef & hans dronning “Sisi” på i 1856 da de var på en længere tur rundt i Gross-Glokner massivet.

Der var passabelt denne gang! Man går ud gennem adskellige tunneler nogle lange andre korte, med vand musik i, og belysning, samt gode oplysninger skrevet på oplyste standere om bjergene og de mennesker der gennem tiderne har levet her. Efter tunnelerne er der en god sti, dog stejl videre op gennem dalen og op til nogle meget højt beliggende hytter med udsigt til de højeste tinder fra 3.361 - til 3.798 m. det var hårdt, men hvilket udsyn farver og stilhed, samt dyr der var fortrolige med deres “gæster” (os).

Hoffmanshytte nået og passeret; (lukket) hvis benene og luften havde villet det i dag, havde vi fortsat længe endnu, men ferien er kun lige begyndt, så husk at hver halve times bjerggang, kan koste i morgen.

Vi nød vores sidste kaffe med udsigt over gletscheren og over på den anden side hvor der er en rute over bjerget og til Kals der ligger i “Osttirol” Men: det er kun tilrådeligt hvis man er erfaren bjergvandrer (bestiger) og har en bjergfører med der ved hvor de forskellige hytter er man skal overnatte i undervejs. Man kan jo altid ønske sig sådan en tur.
Tilbage går det, mod bilen, hvor er det dog anderledes det man ser når man går den anden vej! man ser mange ting man overså på vej “op” i bjerget!!

Da vi forlod gletscheren og kørte tilbage mod Salzburger siden gjorde vi et stop ved et Almsenneri for at købe deres hjemmelavede ost og pølse (Hjort og okse) samt knapper af ben / horn mm. hvor vi også fik en snak med den skjøn jomfru der betjente os, hun vidste en hel del om Murmeldyr ørne og de andre dyr der lever her på skråningerne. (godt at tale med en lokal)
Vor dagstur afsluttede vi hos “Mankai Wirt” Mankai er gammel Europæisk
for Murmeldyr. et værtshus midt i området Fuscher lake 2.262 M.
Familien Hasslinger ejer stedet (han fra Østrig hun Svensk)
her må man nødvendigvis prøve Wienerschnitzel og Gullasch suppe; deres specialitet, gerne med Kaiser Bier brygget på Kaltenhaus bryggeriet i Hallain; det er over fem hundrede år gammelt, herefter mod vort logi i Dorfgastein, aftenkaffen på terrassen med udsigt over bjergene i retning mod sydvest mens solen forsvinder bag bjerget.
Fredag 24-09 Dorfgastein

I dag tidligt op; og ømme ben (fra i går) så vi bestemte os for en bjergbanetur i Dorfgastein til Gipfel Fulseck 2.033 m. byen er i 873 m. højde så der må være en god udsigt! Pris 35€ Ca.266 Kr. vi besøgte nogle toppe og plukkede lidt bær, samt så ned i nabo dalen.

Grossarltal som vi vil besøge om nogle dage, fantastisk udsigt til og over begge dale, samt helt til Kærnten og Osttirol. Øverst oppe på en top er der en sø! underligt og spændende at den holder tæt og at den ikke “frostsprænges om vinteren” Spiegelsee hedder den og man kan gå over den på en “vakle vej” men pas på man bliver meget nemt meget våd!!
Handlede lidt lokalt i byen gik en rundtur her, hvorefter vi besluttede os for hygge hjemme med alt “godt” fra køleskabet og frisk brød fra den lokale bager.
“Byen” øver til Vieh abtrieb i morgen så hornmusik hele aftenen og piskesmældsmusik i gaderne omkring os.
I morgen kommer gode venner fra Silkeborg; de er i Ungarn nu, og kommer til BadGastein i morgen; så får vi det sjovt.
Måske tager de biltoget gennem Tauern tunnelen?

De tog tunnelen! og kom godt til deres lejlighed, i hotel komplekset Bellevue; i Bad Gasten. Lækker stor lejlighed med god udsigt mod byen og bjergene i dalen samt smukt og praktisk indrettet.

Lørdag 25-09-10 Vieh-abtrieb: i øsende regn

Synd for dem der deltog, det er en stor fest for bjerglandsbyernes beboere, når dyrene hentes ned fra Almen, om efteråret.
Kvæget har gået der hele sommeren, og hentes nu hjem til staldene i byen og på Bauerhofene rundt om på de lavere liggende bjergskråninger.
Sammen med køerne går der gerne en Gedebuk, for at "beskytte" disse mod "onde ånder" og andet dårligdom, det tror de faktisk på, fra gammel
tids overtro. (syndebuk fra bibelsk tid).
Klokken 10.00 hørte vi de første køer i byen, de klingede med deres klokker om halsen, så det var en lyst at høre på; dertil hornmusik i rigelig mængde og piskesmældsunderholdning; endnu en tradition fra denne del af Alperne. på høloftet ved siden af vor bolig var der “øvelokale” for et lokalt orkester nogle timer denne formiddag, (de skulle formegentlig spille på et Gasthaus denne aften)

Klokken 19,00 kom Inger og Karl Kristian, de havde pakket ud på Bellevue, og kom til os i Dorf Gastein til lidt at spise og fælles hygge.
Tauern tunnelen de havde benyttet "på ryggen" at et biltog, er 8.552 m lang turen tager ca. 12 min. og koster ca. 130,00 Kr.
Vi havde købt lidt ind til denne aften, i (Bad Gastein ) om eftermiddagen, med lidt tøjhandel i en KIK butik, og i en M Preis, vi spiste en enkel ret
6. med Weiss Wurst - Sauer Kraut Bier (lokalt) mm.
Søndag 26-09 Dadgastein

Vi ville oprindeligt have været til Gross Glockner i dag; men KK: var ikke tilpas, så vi kørte til Dadgastein til dem, de bor på Bellevue Mundi i en lækker lejlighed med god bjergudsigt, vi gik en tur vort mål var denne Alm over byen (Alm Bellevue) 1300 m. hvor der var et dejligt Gasthof med durchgehende køkken, vi nød en “Jæger te” med Rom og Jytte foretrak en Gøsser bier von fass.

Vi steg ned af bjerget og fortsatte ned til byen under os, hvor vi beså den ny bro , vandfaldet med det helsegivende vand, der falder i flere etaper gennem byen, og torvet, samt lidt butikker. med god udsigt til de omkringliggende bjerge.

På tilbagevejen beså vi hotellet og dets herligheder, samt de velhavere der færdedes og bor her. Kaffe hos Inger & KK. og lidt afslapning, hvor vi aftalte at vi ville spise vor aftensmad oppe på Bellevue Alm, (havde sikret os at der var plads) hvor der så både hyggeligt og godt ud.

Vi besteg igen den stejle vej op til Almen dog denne gang i Roomsteren, der ikke stønnede over at skulle slæbe os op på toppen bare fordi vi absolut ville hygge os netop her.
Om vinteren er her nok kun adgang for besøgende via den stolelift der går herop, både for Gasthof gæster og for skienturschaster.

Her må være utroligt smukt når alt har "vintertøj" på.
Menuen var Pfanne essen; (forskellige slags stegt kød gemyse samt alskens gode sager). Gøsser til samt kaffe og hygge. 78 €
(vi gik over 7 Km. op og ned i en uendelighed i dag, så mon ikke det rækker?) motion må der jo til hvis man vil spise godt!

Selv en “hverdag” i Alperne er noget særligt, især når det opleves i gode venners selskab.
Mandag 27-09 GrossGlockner

Mødes for en stille tur, for at se omegnen!
Men vejret er godt og vi bestemmer os for at køre mod syd; og grossGlockner: Jytte og jeg var der i sidste uge i 24` varme og højt vejr, så man kan besøge nationalparken igen på samme billet inden for 14 dg. for kun 6 €.

Vi kom op til et helt forandret landskab, allerede ved 1000 m. højde mødte vi massiv sne, meget smukt og med helt klart vejr. I 2000 m. var der 25 cm. sne og 6’ varme, (frost om natten) men stille vejr så det lover godt for dagen.
Forbi Edelweiss-spitze, og Haus alpine over Fuscher Tørl og videre mod Hochtor og tunnelerne til Kærnten siden af bjergene.
Herfra nedkørsel mod Heiligenblut / Italien, ved rundkørslen fortsætter vi forbi vejen der går ned mod disse herlige steder, for at nå vort dagsmål Kejser Frenz-Josefs-hohe, med jagthytte og forhåbentlig Murmeldyr der ikke er gået i vinterhi endnu??
I bjergene bag jagthytten (Franz-Josefs) fandt vi nogle Murmeltire, der både var fotogene og gerne ville dele vor frugt og brød med os.
Vores tur igennem Østrig

Herefter så vi om der var SteinBuk ved Stausee Alm, men ikke i dag.
Så vi kørte lidt ned mod Heiligenblut for at finde fred og varme til vore medbragte madpakker og kaffen. Ak, Ak. Jeg havde glemt vor mad,
heldigvis havde Inger og KK. medlidenhed med os og delte velvilligt ud, så alle blev tilfredse og mætte, opstigning til Hochtor så til Edelweiss
9. spitze hvor vi købte kort og nød det begyndende snevejr.
Vores tur igennem Østrig

Herfra kan man se ned til Fuscher Lake; og til Mankai Wiet (Fam. Hasslinger) der driver et Gasthof her med de herligste Wienerschnitzler og Gillashsuppe. hertil Kaiser bier fra Kaltenhaus Bryggeriet i Hallain, (over 500 år gl.)

I snevejr drog vi i skumringen ned mod Bruck og hovedvej 311 der mod nord førte os til Gasteinertal og aftenkaffen og en enkelt Napoleon VSOP.
Tirsdag 28-09 Krimml og Gerlos strasse

I dag Krimml og Gerlos strasse. Der er langt til Krimml, og de vandfald der regnes for de største i Europa. (begyndelsen til Salzach floden)
Det er storslået og utroligt støjende, tænk at bjergene selv her om efteråret kan afgive så meget vand! Der står en sky af vandpartikler ud over et stort område, hvor er det smukt.

Omkring opstigningen langs faldet, går der lidt “tivoli” i det, med al den handel og kommers, ellers er det utroligt at se hvad vand kan udrette.
Det ny besøgscenter for børn i alle aldre er storslået at besøge, (vi var der sidst) da vi har set os mætte her, kører vi op af Gerlos alpenstrasse, højt over Krimml gør vi holdt ven en god resteplads, med god udsigt over dalen og vandfaldet, her spiste vi vore “klemmer” hyggeligt og smukt.
Krimml Wasserfal fra Gerlosalpenstrasse

Turen fortsatte til betalings anlæget 7€. og videre over passet og ned mod den store Gerlos Stausee med opdæmningen for enden af søen.
Den måtte vi op på; og bese / betræde den, vi har talt om den i flere år, fordi vi ikke kunne se hvordan vandet forlod den, og ikke vidste hvad det var for nogle pegelstande der stod over og ved siden af søen.

En spændende oplevelse, og smuk, som natur og konstruktion kan gå “hånd i hånd”.
Så mod Gerlos denne smukke lille by højt oppe i bjergene, med kendte skisportssteder, og mange sommerturister.
Herfra valgte vi at besøge Zillertal, der er så anderledes end Salzburgerland, og det øvrige Alpeområde der vender mod nord - vest og Tyskland. Ved bunden af Zillertal valgte vi at køre mod og på Autobahn A12. retning Rosenheim, og Kurstein, tog afkørsel mod Mittersill og kom til M-Prise i Oberndorf lige uden for Kitzbuhel´! her handlede vi til vor aftensmad (Schnitzel & svampe) som vi valgte at nyde “efter tilberedning” på Bellevue i Badgastein hos Inger og KK.
Dejlig dag og aften i gode venners lag, samt alle behov dækket !!
Onsdag 29-09 Rhuetag

Rhuetag: om formiddagen!

Liehtensteinklamm: fint vejr, få besøgende, stor oplevelse 4€ pro pers. virkelig imponerende uden at være “farlig” kæmpe kløft og over den kan man skimte lidt af en betonvejbro der ligesom svæver deroppe.
Efter rundtur og fotos fortsatte vi mod Grosarltal, hvor vi efter nogen kørsel op af bjerget kom til føromtalte bro over Klammen.

Heroppe gjorde vi holdt for at se og fotografere Klammen oppefra samt landskabet her. På beton broen kunne man mærke når et tungt køretøj kørte over, så vibrerede broen så meget at det ødelagde videooptagelserne.

Efter “rysteturen” drog vi mod Grosarltal med dens småbyer, og 13. hovedbyen Grosarl, gennem denne til vort egentlige mål i dalen, den inderste by Hyttslag, zig-zag gennem og ud mod enden af dalen til et sted der hedder TalWirt et Gasthof der er kendt for deres egnsretter og deres handel med økologiske varer fra egnen, Her spiste vi Riesen Gullash suppe med bondebrød og Zipfer Bier, og kaffe.

Handlede lidt i butikken så lidt på en frilands by m. dyrepark, hvorefter vi drog mod vor egen dal. (den ligger lige på den anden side af bjerget men, men! vi må hele vejen ud af Grosarl og hele vejen ind gennem Gasteinertal for at nå til Bellevue og en god aften hvor vi forsøgte at “fordøje” dagens indtryk.

Torsdag 30-09-10 Salzburg ! Hin skønne stad.

Passerede Bischoffhofen og “påkørte” Autobahn A10 med retning vest, forbi Werfen med den store “ridderborg” (HohenWerfen) midt i dalen på en klippe, med Salzah brusende under sig. Videre gennem bjergene og tunnelerne til Hallain og Puch herefter er der kun 8 Km. til afkørsel Salzburg syd.
Parkering i Nontal p kælder kl. 11,00 dyr, men sikker og central for bymidten. (5 min. til slotspladsen.)

14. Destination GetreideGasse hvor der er en forretning der sælger og reparerer bla. paraplyer!!! (Jytte har medbragt 2 der er i stykker) til Rep. her!!!
Efter at have set dem og bedømt arbejdet, lovede de at have dem færdige til i morgen, så de kunne nå at komme med hjem igen, at de var købt i Wien for et halvt liv siden gjorde ikke tingene sværere!

30 €. i det hele med udskiftning af defekte stivere og lidt syarbejde! Billigt!

Så rundt i byen; vi beså Teateret (Jederman! berømt skuespil) Ferdeswimme tunnelerne mellem bydelene "Altstadt og Citti" (atombombesikre) grønttorvet arkaderne mm.

Så var Jytte sulten! til sidst bestemte vi os for at frekventere Zipfer bierhaus på Uniwersitetsplats 19 midt på torvet; ikke noget dårligt valg.

Lækker middag Zipferbier og kaffe (for 4 Pers. 65,5 €.) “det kan man ikke nøjedes med at betale i Danmark”

Igen i arkaderne; så til Salzach floden gennem byen, over en af de smukke broer og ind i den vestlige bydel; vi besteg Kaputinerberg helt op til klostret, nød udsigten til “vor” bydel og floden, så en dejlig slentretur gennem de gamle smalle gader tilbage mod Nontal.
På denne spadseretur kom vi forbi en orientalsk forretning (Kina ting) hvor vi stoppede op da Inger og KK. kender disse vare fra Kina hvor deres to yngste børn bor og arbejder for øjeblikket, ud kom med det samme en Kineserinde, for at handle, (det tog vore venner der er eksperter ud i det Kinesiske sig af "næsten" på kinesisk interessant!!)

Ud af byen valgte vi vejen forbi Hellbrun (Wasserschloss) og Zoo der er bygget ind i klippevægen bag den.

Ind i Tyskland over Obersalzberg forbi Kehlsteinhaus et smukt hus bygget yderst på et klippefremspring, næsten 2000 m. oppe på bjergsiden med
ryggen ind mod HoherGøll. Det var en foræring til Adolf Hitler; fra hans øverste stab, (en hadegave) da Hitler var meget højdeskræk)
Han benyttede kun dette smukke sted få gange af samme grund.
forbi dette smukke sted og ned til Kønigsee, for ein bischen Bummelen.

Herefter tog vi over Grænseovergangen Mark Schellenberg og “påkørte" igen A10 Autobahn nu mod syd, retning Villach med afkørsel i 15. Bischoffhofen og hjem.
Handel i den lokale Spar (pølse brød og en VSOP.)
Sluttede hos os i Dorfgastein med lidt af hvert!

Fredag 01-10 Salzburg

Brunch og afsked med Inger og KK. i deres lejlighed i Dadgastein; vi kører hjem på forskellige tidspunkter i morgen, så nu er “fællesdagene” slut.

Kl. 13.00 Salzburg - Getreidegasse efter paraplyer, smukt arbejde!
Indløb af bestilte handsker mm. til Janni og lidt Vodka til Mikael.
Lidt handel i Merkur i Bischoffhofen tankning af diesel, og så hjem for at pakke og tidligt i seng.

Hjemtur i morgen, kører herfra ca. kl. 06.00 afregnet 531 €. inkl. brød.
Lørdag 02-10-10 Dorfgastein Solarstrasse

05.45 afgang Salzburg Rosenheim München Nürnberg Würzburg Kassel Hannover Hamburg .
Køretid 11,1 time 1265 km. 95 L 13,31 pr. L.

Tænk at man kan leve af at handle kun med sådan en ting, turister er taknemmelige "ofre".

Se sådan skal en “Ægte” ferie ende !
Kurt Bøgel Pedersen

Kommentarer til rejsetippet om Østrig

Ikke så ringe.

25/10 2010 Karl.
Det er da en herlig beskrivelse af en dejlig ferie.Du får mere ud af en ferie end de fleste,men det er da vist ikke første gang i er i Østrig.Sikke nogle dejlige billeder.