Tilmeld dig FDM travels nyhedsbrev

Få de bedste tilbud på rejser hver uge og vind rejser for op til 15.000 kr.

Skriv rejsetips på FDM-travel.dk

Flere rejsetips om Europa

Læs mere om rejser til Europa

Rejsetips af samme forfatter

På krydstogt i Middelhavet.
Rejsetips indsendt af:
Erik Lundstrøm
Danmark
1. marts 2011

På krydstogt i Middelhavet.

Der findes 2 slags mennesker i denne verden, dem der elsker at være på krydstogt, og dem der ikke har prøvet det før, hvis du kunne tænke dig at tilhøre den første kategori, så håber jeg at følgende rejsebeskrivelse vil give dig den fornødne inspiration.

Barcelona

Efter en pragtfuld sommer, hvor familien har givet os mange dejlige stunder, og hvor arbejde omkring hus og have har været med til at fylde tilværelsen med positive indtryk, har vi nu besluttet os for at bruge 3 uger på en tur ned til det sydlige Europa.
Den 29 oktober fløj vi ned til Barcelona for den 1 november herfra at påbegynde en 14 dages sejltur i Middelhavet ombord på Rederiet Celebritys store krydstogtskib M/S Summit
Dagene her i Cataloniens hovedstad brugte vi til at gense nogle af de kendte steder,
men meget var anderledes, da de forløbne år grundet massiv indvandring fra specielt Marokko har forandret meget. Den naturlige spanske imødekommenhed, samt atmosfæren er efterhånden skiftet til afstandstagen mod udefra kommende. De samme tilstande vi herhjemme kan fornemme mod udlændingene i vores land.
Raval kvarteret her i Barcelona er fuldstændig forandret og er nu berygtet for dets store arabiske befolkningsgruppe, der sammen med mange indbyggere fra Latinamerika og Filippinerne har sat sit negative præg på området.
Her findes også en meget stor gruppe af Romanere = Zigøjnere som man skal holde sig på afstand af, grundet deres manglende respekt for ejendomsretten.

Et besøg på Las Rambla`en var en selvfølge, med det i ”mente” at vi skulle være påpasselige med hensyn til de mange før omtalte zigøjnere, der her har fundet en indbringende levevej.
På en del af Ramblaen som hedder Estudius kan man købe fugle samt levende høns og aber, ligeledes er der masser af blomsterstande hvorfra der sælges utallige eksotiske blomster. Yder mere er der alle de fantasifulde personer, som udklædte står på en skammel totalt stivnet i en eller anden mærkværdig stilling, når man så kaster en mønt i deres hat eller blikdåse, skifter de stilling. Mange er så gode at man faktisk tror de er statuer og derfor bliver temmelig forskrækket, når de rører på sig.
Bliver man træt i benene og tør i ganen, er der masser af udendørs cafe`er hvor man kan få vejret igen efter det pulserende liv på Ramblaen.
Udenfor en af cafeerne var der en fidusmager, som forsøgte at narre godtroende turister med nogle bægre hvorunder, der var anbragt en kugle. Nu skulle offeret gætte i hvilket bæger kuglen var, med det resultat at alle blev flået for deres indsats.
Ja tak for kaffe. Den sidste godtroende idiot er ikke født endnu.
Når man spadserer her på Ramblaen skal man passe på ikke at falde over nogle af de
sortklædte kvinder, der alle steder sidder med en hånd fremstrakt for at tigge nogle krummer fra de riges bord. Under gevanterne er der som regel en velpolstret dame
fra Marokko.
Barrio Chino! det kinesiske kvarter, med alle de smalle og mørke gader fik også vort besøg, kineserne lever her i en tilværelse, som var de stadig i deres gamle Kina. Man undrer sig over hvorfor de ikke blev, hvor de kom fra, når de stadig vil føre et liv, der er så langt fra europæisk kultur. Men spændende var det alligevel at gå rundt i disse (hvad levevis angår) egoistiske og lidt triste omgivelser.

Kontrasterne til kineserkvarteret var Plaza Real, den kongelige plads, med de store høje palmer og flotte buegange. Efter spadser turen rundt på torvet slappede vi af i Flamingo restauranten Los Tarantos, hvor smukke danserinder udførte farvestrålende og lidenskabelige zigøjnerdanse. En forestilling vi nød alt imens vi næsten fik en pind i øret af den hele flaske Faustino no 1, som vi grundet manglende sprogkundskaber, havde bestilt istedet for et glas til os hver.
Desværre blev der ikke tid til at overvære en fodboldkamp på Barcelonas berømte stadion Nou Camp. Dette kæmpemæssige stadium med plads til omkring 100.000 tilskuere var ellers på min ønskeseddel, men min rejsedeltager ønskede ikke at give tilladelse til sådanne i hendes øjne unødvendige tiltag.
Et besøg ude ved La Sagrada, den halvskøre arkitekts Gaudis ejendommelige kirke blev der også tid til inden vi afsluttede besøget i Barcelona med en gang tapas på en af de mange udendørs cafeer.

Efter opholdet i Barcelona, hvor vi boede på Hotel Taber et skønt nyrenoveret gammelt hotel nær Plaza Catalunia, ser vi nu frem til gensynet med Summit, det store luksus skib vi sejlede med i Caribien sidste vinter. Denne gang har Rederiet i stedet for Øerne i Caribien, fastlagt ruten her til Europa, hvor anløbs stederne vil omhandle nogle af Middelhavets mest kendte destinationer.
På krydstogt fra Barcelona

På krydstogt fra Barcelona

Med udsejling her fra Barcelona har vi påbegyndt en rejse, der forhåbentlig vil give os en masse gode oplevelser. De første positive input fik vi, da personalet på dette fantastiske flydende palads bød os velkommen. I lighed med rejsen i Caribien havde purseren, tilknyttet vores kahyt på 9 etage, udsmykket kahytten med friske blomster
og på skrivebordet stod der en flaske champagne, samt en flaske rødvin. I en skål var
deranbragt forskellige frugter og på badeværelset var der sat 3 langstilkede røde roser. Ja det har virkelig sine fordele at rejse på concierge klasse.

Afgangen fra det myldrende liv på havnen i Barcelona forløb planmæssig, vejret var flot med enkelte drivende skyer temperaturen omkring de 20 grader og havet lå som et spejl under os. Kursen var sat øst over ned langs kystlinien mod den franske Riviera og jetsettets højborg byen Nice i Sydfrankrig.
På vej ind mod den mere end 100 kilometer lange kystlinie, der udgør den franske riviera ned modItalien, ser vi lysene fra de mange små landsbyer, som ligger mellem hav og alper.

På ruten ned gennem Middelhavet passerede vi først Sardinien, derefter Korsika hvor Napoleon i sin tid var født. En utrolig flot indsejling fik vi, der var morgenmænd ved Cap de Nice, hvor vi sejlede ind i en af verdens smukkeste bugter, Bale de Villefranche, hvor vi ankerede op under vort ophold. Et flot syn var det her fra skibet at se ind mod byen Villefrance, der var bygget på bjergskråningen ca.5 kilometer fra selve Nice. På vejen ind til Nice klamrer de store rigmandsvillaer sig til de stejle klipper, omslynget af store røde bourgainvillaer og flankeret af høje zypresser.
I dag er Nice Frankrigs femte største by med cirka 550.000 indbyggere, byens storhedstid med casinoer og glamour er måske overstået, men os som turister bliver aldrig træt af byens skønhed, de lange promenader og ikke mindst den gamle bys blomster de mange antik markeder er også værd at bemærke samt Nices rige historie der dog er for omfattende til at indgå i denne rejsebeskrivelse.
Efter turens første destination er vi nu tilbage på Summit, hvor vi efter en superp middag nu sidder på vores altan og nyder udsejlingen fra Nice. Jeg sidder her med min computer og nedfælder vores oplevelser imedens de stadig er friske i erindringen. Lise har skænket et glas champagne til os fra den flaske vi fik som velkomst.
En perfekt afslutning på en helt igennem dejlig dag.

Livet på krydstogtskibet

Charmen ved ferie på et krydstogtskib er den umiddelbare nærhed med rejsefælder, der søger den samme afslapning som en selv. Er man ikke til nærkontakt, er der på et stort skib som Summit rig lejlighed til at være sig selv, for eksempel i det store bibliotek hvor et righoldigt udvalg af alskens litteratur er til fri afbenyttelse. Finder man en god bog kan man tage den med op på soldækket og slappe af med en kold drink, som med et knips med fingeren vil blive bragt af en af de mange tjenere, der altid står på spring til at opfylde ens ønsker.
Af aktiviteter er der Minigolf bane, klatrevæg, bord tennis og mange andre tiltag for tidsfordriv, også de mange både indendørs og udendørs swimmingpools samler dagen lang et stort publikum. Forskellige voksen lege bliver fremført af personalet, alt imedens tjenerne sørger for at der altid er en forfriskning inden for rækkevidde.
Der forefindes også et stort fitness lokale med utallige maskiner til motion og styrketræning, og sidst men ikke mindst for shopping narkomaner er her også et stort indkøbsområde hvor alskens herligheder er til salg ikke mindst smykker er righoldigt repræsenteret.
Om aftenen er der i skibets store teater professionel underholdning af kendte kunstnere, så man behøver virkelig aldrig at kede sig, der forefindes også en biograf, som hver aften sender forskellige film. Sidst og ikke at forglemme det store spillecasino, hvor man alt efter temperament kan få tiden til at gå ved at kæle for en de mange enarmede spillemaskiner eller ved et af de forskellige spilleborde, hvor både blackjack, crabs og terningespil giver mulighed for gevinst eller mest sandsynlig for tab.
Klientellet her på skibet er generelt oppe i årene, i særdeleshed kvinderne strømmer hver dag til når der over højtalerne bliver orienteret om dagens bingo spil. For at deltage skal der betales 25 dollar og derudover 5 dollar for hver plade, men gevinsterne er også derefter. Jeg kan huske fra den sidste rejse at der på finale aftenen blev udbetalt 2 500 dollars til en heldig engelsk dame. Ud over bingo er der mange andre konkurrencer der daglig bliver orienteret om til adspredelse for passagererne, og for de lidt yngre er der diskotek og natklub, så man kan danse natten lang. For de lidt ældre og danseglade er der en dansesalon, hvor særdeles englænderne danser de velkendte rytmer til vals, tango, slowfox, wienervals og quickstep.

Efter Spanien og Frankrig er vi nu på turens 4 dag ankommet til Italien, Summit har her kastet anker ude på reden ved byen La Spezia, så vi skal også her benytte skibets store redningsbåde for at komme i land.
Vejret er ikke rigtig med os, da regnen styrter ned, men uanset det vil næsten alle i land for via tog taxi eller rutebil at besøge Florence, og ikke mindst Pica, med det skæve tårn.
Det var ellers meningen vi ville havde fulgt i HC Andersens fodspor til Florence, byen hvor han i april måned 1834, hentede inspiration til nogle af sine rejseskildringer.
Men grundet den silende regn indskrænkede vi os til at gå rundt i La Spezia. Heldig for os stod der næsten på hvert gadehjørne en person og solgte paraplyer, så regnvejr på disse kanter er åbenbart meget almindelig. Prisen på en paraply var overraskende lav 20 til 50 kroner for en flot en af slagsen.
En kendsgerning vi fik konstateret var at til trods for italiens mellemskab af EU, er der næsten ingen der forstår hverken engelsk eller tysk, så den konversation vi havde med italienerne i byen La Spezia foregik via fagter og tegnsprog.
Turen tilbage til skibet via en af de store redningsbåde, der havde en kapasitet på 100 personer var noget besværlig, da det regnfulde vejr samt en mindre storm havde sat havet i oprør. Summit havde ankret op ca 15 minutters sejllads fra kysten så en del mennesker var ikke rolige før de igen var tilbage på skibet. Før de sidste passagerer ankom til havneområdet for at blive transporteret tilbage var sejlladsen indstillet af hensyn til alles sikkerhed. Dette resulterede i at afgangen mod Rom blev 4 timer forsinket. Godt Lise og undertegnet ikke var iblandt dem der inde på kajen frysende med anstand afventede at blive afhentet.
Middagen var også idag overvældende, ikke mindre en 5 forskellige retter blev serveret af den store tjenerstab. Ved vores kuvert var der anbragt ikke mindre en 11 stykker bestik, så man var lidt i vildrede med hvilket man skulle starte med, men godt at Emma Gad har levet og Lise læser meget, så vidste vi at man starter udefra og bevæger os ind mod tallerkenen.
Efter middagen afsluttede vi dagen i kasinoet, hvor der var en del underholdning herunder præmiespil, som vi desværre ikke høstede gavn af, men endnu en begiven-heds rig dag kom alligevel til ende med en mindre gevindst, høstet på en af de mange spillemaskiner.
Efter det regnfulde vejr ved Rivieraen er vi nu ankommet til Civitavecchia en havneby ca. 50 kilometer syd for Rom. Vejret er heldigvis skiftet fra regn og til næsten suptropisk klima temperaturen holder sig omkring 24 grader, så det er bare perfekt.
Dagens udflugt gik selvfølgelig ind til Rom, som vi ankom til via et hurtigt og pris 9 euro tur- retur.
Italiens hovedstad med 3 millioner indbyggere, er for manges vedkommende en stor oplevelse grundet byens historiske æra, men den har så sandelig også nogle negative sider der dæmper den besøgendes begejstring. eksempelvis er byen en heksekedel, den intense trafik er nærmest livsfarlig, da man som fodgænger føler sig som jaget vildt, og skælde ud kan man ikke da sproget for os er uforståeligt.
Men bortset fra mit sure opstød, så har Rom uendelig mange attraktioner at byde på, den største er vel Colosseum, der sammen med Roman Forum udgør en stor del af fortidens bygningsværker.
Vatikanet med Peterskirken er en stat og er den mindste nation i verden, den er også et must som den besøgende i Rom absolut må bruge tid på. Den spanske trappe kom vi også forbi, samt ikke langt derfra det store og imponerende springvand Trevi Fountain. Det var her at der skulle ofres en mønt, så man kunne være sikker på at returnere til Rom igen. Undertegnede kastede ikke nogle Euro i fountainen, da jeg ikke havde synderlig lyst til at returnere til det trafikale kaos, som Rom byder på.
Udover nævnte attraktioner er der hundredevis af paladser, statuer og andre pragtfulde bygninger, nogle af dem kan dateres helt tilbage til det romerske imperium, men herom er der skrevet bøger, så det vil jeg ikke komme mere ind på.
For at spare bentøjet og for at se så meget af Rom som muligt, købte vi en rundtur i en dobbeltdækker bus, der havde en åben overetage. Her oppefra kunne vi rigtig følge med når rejselederen forklarede via mikrofon om stederne vi passerede forbi.
Turen var basseret på at man undervejs kunne hoppe af og på og så derefter tage den efterfølgende bus, der fulgte med en halvtimes interval, så det var meget smart.
På krydstogt i Middelhavet.

Efter Rom blev sejlene hejst med kurs mod Neapel, hvortil vi kom fredag morgen d. 7 november, indsejlingen var også her utrolig flot. Neapel, der er en stor by med en befolkning på 1,5 millioner ligger på vestkysten af det sydlige italien og er som mange af byerne ved middelhavskysten bygget omkring en naturlig havbugt der giver god beskyttelse til de mange skibe der anløber havnene.

Opholdet her brugte vi blandt andet til en tur ud til Pompeii, området der sammen med byen Herculeaneum blev totalt ødelagt og begravet i aske da vulkanen Vesuv eksploderede i år 79.
Det var en helt igennem stor oplevelse at vandre rundt i de udgravninger der efterhånden har blotlagt byerne, som de var for omkring 2000 år siden. Vi så her forsteninger af både dyr og mennesker, der blev overrasket af den store sky af glødende aske, som på et øjeblik begravede byerne. Mere en 2000 mennesker blev alene i Pompeii brændt ihjel da Vesuv kom i udbrud..
Desværre havde vi kun 1 dags ophold i Neapel. Vi kunne ellers godt have brugt en dag mere så vi havde haft mulighed for at besøge Capri, øen med den blå lagune og efter sigen romantiske omgivelser. Vi måtte desværre nøjes med at betragte den på afstand som den lå derude i Neapel Bugten
Efter en helt igennem perfekt dag i og omkring Neapel, er vi nu på vej mod Grækenland, hvor vor første landgang bliver i Athen eller rettere beskrevet havnebyen Piræus i Saronic Gulfen nogle få kilometer fra den græske hovedstad.
Vejret er smukt himlen blå med få drivende skyer, temperaturen omkring 24 grader så vejrmæssigt, har vi fået det som ønsket.
Som jeg skriver dette er vi påvej igennem Messina strædet med Sicilien på styrbords side og fastlandet med Reggio de Calabria inde til venstre, havet er helt mørkeblåt hvad, der indikerer store havdybder, ikke en krusning er der på overfladen, meget passende for Lises vedkommende, der jo ikke er så søstærk.
I modsætning til vore rejser i Caribien og Stillehavet, har vi her i Middelhavet ingen følgesvende af delfiner, flyvefisk og enkelte kæmpe havskildpadder, og langt mindre af de store hvaler, der i Stillehavet sendte store vandstråler op som en slags gestus til os. Dette dyreliv kunne nok savnes her på de europæiske breddegrader.

Den til kahytten tilhørende veranda bruger vi flittig, her oppe på 9 etage har vi både god udsigt samt fred og ro når vi vil lidt væk fra de mange aktiviteter, der dagen igennem foregår overalt på skibet.
I det hele taget er en ferie som denne uhyre afslappende, da alt kan foregå i et tempo den enkelte har lyst til, langt at foretrække, frem for en arrangeret charter rejse til Mallorca eller Gardasøen.

Middagen idag lørdag var som de foregående med et overflod af spændende retter. Så fristende at ingen med en nok så håndfast karakter kan undgå ved rejsens afslutning at have taget adskellige kilo på. Engelsk bøf, filet mignon, oksehøjreb, og mere af samme kvalitet er på menuen hver aften. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg til tider savner en frikadelle hjemme ved køkkenbordet.
Vi har efterhånden lært en del engelsk talende mennesker at kende, ingen er fra Skandinavien eller Tyskland, derimod er der mange fra England, Amerika, Japan samt Brasilien.
Søndag

Søndag

Vejret var smukt og tilpas varmt da vi til morgen lagde til kajs i Piræus. Den store havneby var som andre af den slags, larmende og faktisk møjbeskidt.
Noget der undrer mig er at alle steder på sydlige himmelstrøg bruger befolkningen gaden til affaldsspand, alt ligger og flyder på fortovene der samtidig er meget dårlig vedligeholdt ubegribeligt at der kan være en sådan mentalitetsforskel på nord og syd Europa.
Efter vi kom i land ville vi køre med en bus ind til Athen, men da jeg henvendte mig til Chaufføren for at købe en billet fik jeg oplyst at billetten skulle købes i en kiosk ved de forskellige stoppesteder. Da jeg naivt spurgte, hvor den kiosk var plaseret gjorde studen mig opmærksom på, at det var søndag og derfor var lukket.” Tak for kaffe.” Så vi blev nød til at forføje os fra bussen og tage en taxi for at komme ind til Athen. Nu gjorde det selvfølgelig ikke tingene lettere at ingen af os var så intelligente at vi beherskede det græske sprog.
Selve Athen har ikke meget ud over Akropolis at byde på. Men flot lå de gamle templer, Parthenon, Athena Nike, Erechtheion, og Propylaea højt hævet over det travle byliv nedenfor. Efter en travetur ned fra Akropolis besøgte vi Monastiraki Pladsen, hvor der hver søndag arrangeres loppemarked. Alverdens skrammel kunne her erhverves til ulige priser, alt efter hvor god man var til at handle. Efter en tur op igennem den gamle bydel Plaka, endte vi ved Parlamentet, hvor garden spankulerede rundt i en slags pyjamas samt kludesko med klunker, faktisk lidt latterlig efter vores mening.
På krydstogt i Middelhavet.

Efter turen rundt i Grækernes hovedstad tog vi metroen tilbage til Piræus, som vi forlod her til aften med kurs mod Istanbul i Tyrkiet. Ankomst til byen ved Bosperusstrædet ”der skiller Europa fra Asien” mandag kl 14.00. Her igen skal vi påny bruge en anden valuta. Rejsen købte vi med kroner, på skibet bruger vi dollar og i Spanien samt Italien og Grækenland brugte vi euro, her i Tyrkiet vil de have lire. Et eller andet sted ville det have været betydelig lettere om den samme valuta havde været gangbar overalt.
På krydstogt i Middelhavet.

En indsejling som den der bød os velkommen til Tyrkiet fås ikke meget bedre, først sejlede vi igennem Dardeneller Strædet ind i Marmara havet, og her var det at fik dette fantastiske flotte syn.
Hele vejen rundt i den halvmåneformede bugt lå der masser af skibe for anker og ude i sejlranden passerede hele tiden små og store skibe forbi på deres vej ind igennem Bosporus Strædet mod Sortehavet og Balkan. Istanbul, som vi så den her fra skibets promenadedæk, var overalt spækket med minerater og moskeer. Selv på højderne omkring byen dominerende de store prangende moskeer. Atmosfæren her er, hvor Asiens kultur bliver blandet med vestens levevis, meget fremherskende. boblende vandpibecafeer, labyrintiske basargader, de himmelstræbende minirater, de tudende færger under Galatabroen samt den hidsige biltrafik tegner Istanbul. Byen er et velbroderet kludetæppe af stemninger og lugte, kontrasterne er også meget bemærkelsesværdige et øjeblik er man ved at falde over en sølle stakkel, der ligger og sover langs husmuren og det næste gamle mænd, der rasler med deres bønnekæder.
Basaren er et kapitel for sig selv, et kæmpestort overdækket område, hvor flere tusinde butikker tilbyder alt mellem himmel og jord til fordelagtige priser. Lædervarer, kosmetik, beklædning, juveler, smykker, samt guld efter vægt. er kun en lille del af det der i den store Basar er til salg. Betjeningen i Basaren er regulær, uden den anmasenhed, der ellers andre steder i syden er så udpræget.
Lise købte ikke i basaren men i en anbefalet forretning udenfor, en frakke af antilopeskind samt en taske der matchede dertil. Selv fik jeg 3 skjorter og en kop kaffe
En ting der overraskede mig her i Istanbul var befolkningen generelt, her var næsten ingen tilslørede kvinder, der som en hund fulgte efter deres mand. Det er åbenbart kun de mennesker, der af en eller anden grund har valgt Danmark til deres forsørgelses-land, som praktiserer disse i mine øjne nedværdige skikke.
Den anden dag gik vi tidlig på sightseeing, istedet for en arrangeret byrundtur hoppede vi på en af Istanbuls moderne sporvogne, der faktisk transporterede os byen igennem for det beskedne beløb af 10 kroner pr.person = 1,40 lire.
På krydstogt i Middelhavet.

På vejen rundt stoppede vi ved Dolmabahce paladset, hvor fortidens sultaner boede i luksuiøse omgivelser. Uvurderlige rigdomme i form af prægtige møbler, juveler, kostbare malerier og tæpper er her udstillet og bevaret for eftertiden.

Det var dengang helt almindeligt at Sultanen omgav sig med ustyrlig vild luksus som vi andre mere dødelige kun kunne drømme om. Alene fyrens sovegemak strakte sig over flere værelser, der blandt andet husede alle hans haremsdamer. ”I vore dage ville vi nok kalde dem noget andet.”
Her nyder vi en kop kaffe på terrassen ved Sultanens palads.
Her nyder vi en kop kaffe på terrassen ved Sultanens palads.

Selve Paladset er bygget helt ned ved havbugten med en fantastisk udsigt over mod det gyldne Horn og Bosperus strædet. Dette storslåede bygningsværk blev konstrueret imellem 1843 og 1853 efter ordre fra Imperiets 31.st sultan, Sultan Abdulmecid. Ufattelig hvor pengene til et sådan overdådighed kom fra, alene en af de største lysekroner. der var lavet i England i 1853 var sammensat af 664 pærer som oprindelig brugte gas, men var lavet om til elektrisitet i året 1912. Efter de oplysninger vi fik, vejede den flotte Chandaler 4,5 tons. For at nyde herlighederne måtte vi hver betale hvad der svarer til 10 dollar, men det var pengene værd.
Mykonos

Mykonos

Da vi forlod Sultanens tidligere gemakker, kom vi forbi en sølle udseende kvinde der sad i vejkanten og faldbød en forpjusket rose. Jeg fik helt ondt af hende og tømte de lire jeg havde tilbage ud i hendes rynkede hånd, det drejede sig måske om sølle 5 dollars, men aldrig har jeg fået et sådan taknemligt smil med på vejen. Med denne oplevelse i mente skulle mange af mine landsmænd skamme sig over den måde de kritiserer de hjemlige levevilkår.
Godt trætte efter dagens oplevelser vendte vi kl.16.oo tilbage til Summit, der en time senere med en øredøvende tuden bakkede ud fra dokken og satte kursen mod næste distination Mykonos i det græske øhav, hvortil vi forventer at ankomme i morgen onsdag kl. 12.00.
På krydstogt i Middelhavet.

Mykonos! En af Grækenlands mange Øer, der tiltrækker turister fra hele Europa grundet det pragtfulde klima og ikke mindst den meget smukke by der i blå og hvide farver ligger som en bue mellem havnen og de brunlige granitklipper.
Vartegnet for Øen er vindmøllerne, der står flot på en bakke ud mod havet.
I den gamle del af byen famler man sig rundt i små gyder, som er så smalle at 2 mennesker dårligt kan passerer hinanden.
På trappestenene sidder sortklædte kvinder og ser smilende på os turister, der mere eller mindre er faret vild i de labyrintiske gyder.
Prisniveauet er her ret så højt og det grundet at jetsettet fra hele Europa her har fundet et fristed for deres helt specielle levevis. Det er tydelig for enhver at de mange par der spankulerer rundt med hinanden i hånden, er meget glade for deres eget køn.
Få steder er der så mange gayklubber som her på Mykonos, og uden for dem alle vajer det regnbuede gayflag som et signal om at her er alle velkomne.
Efter 8 timer på Øen går turen nu videre op igennem Adriaterhavet til Split i Croatien.
På krydstogt i Middelhavet.

Når man tænker på at Kontinentet for bare et par generationer siden lå krigshærget og splittet hen og idag udgør en union bestående af 27 suveræne og demokratiske stater,
da burde enhver tale om krise forstumme, men krise vil nok vedvarende være et tema for mange lande, med hensynet til deres unikke kultur og egenart.
Jer tænker her på den massive indvandring, der over hele Europa i stigende grad pålægger landene store økonomiske byrder samt udvanding af deres århundrede år gamle levevis.
Overalt i de lande vi har besøgt, så vi skarer af afrikanere som forsøgte at overleve ved at sælge alt mulig bras til de forbipasserende, og kun meget få af dem kunne udtrykke sig på et sprog man kunne forstå.
Adriaterhavet ud for Albaniens kyst:
På vejen mod Split i Kroatien brød den ene af skibets motorer sammen, med det resultat at vi ikke kunne fortsætte dertil. Istedet for det i rejsens manglende anløbssted fortsatte vi efter at have drevet rundt i 3 timer uden at have ankerforbindelse til havbunden mod Venedig. Som en kompensation for afbrydelsen fik vi en erstatning på 250,00 Dollar.
Men bortset fra denne kedelige oplevelse har rejsen formet sig som forventet. Vejret har været godt med en gennemsnitlig temperatur på omkring 20 grader
Venedig i det nordøstlige Italien var turens sidste destination, her opholdt vi os det sidste døgn før turen atter gik nordpå til hjemlige omgivelser.
Lagune byen der altid tiltrækker en masse turister ser efterhånden noget slidt ud, på Markuspladsen sørger tusindvis af duer for at der altid er møgbeskidt. Idag lørdag den 15. november var dele af den store plads dog nogenlunde ren, fordi havet havde oversvømmet den nederste del af byen. For at turisterne kunne komme ind på pladsen havde man lavet gangbroer rundt ved Markus Kirken så de mange tusinde besøgende kunne komme ind til ”for nogle” den største attraktion i Venedig.
På krydstogt i Middelhavet.

Hvad kanal byen ellers angår så sørger diverse tjenere for at turisterne bliver ribbet for en stor part af ferie budgettet. Prisnivauet i hele lagune området er meget højt, så påpasselig skal man være før man laver en handel, hvad enten det drejer sig om bespisninng hotel-arrangment eller vedrørende transport.
En anden ting der er til stor frustration for udefra kommende er italienernes total mangel på hjælpsomhed, i særdeleshed hvad transport området angår, er personalet her underfrankerede individer, som ikke forstår de mest simple spørgsmål enten de bliver stillet på engelsk eller tysk, mage til stupide idioter skal man lede længe efter, ordet information venlighed eller smil findes åbenbart ikke i det Italienske sprog.
Italienerne i hele Venoto regionen er verdensmester i at trylle pengene op af folks lommer, men når det er sagt så har byen, der er bygget på træpæle sin egen for mange helt specielle og romantiske charme, ca. 300.000 mennesker bor der i lagune området spredt ud over 118 øer. Transporten til alle disse øer kan foretages med vandtaxi, eller er tegnebogen i orden med en af de mange rigt udsmykkede gondoler der kunne være betjent af en skrigehals, der for fuld udblæsning giver den evige traver O Solo Mio alt imedens turen går op ad Canal Grande og under Rialto Broen med nyforelskede par.
Af landmark på en sådan gondol tur er der øen Murano, hvor venezian glas har været produceret i mangfoldige år. Burano er også en lille ø, der er et besøg værd. Kvinderne derovre fremstiller hæklede lyseduge og broderier, som turisterne rask væk køber, selv om de formodenlig aldrig får brug for dem. Efter gondol turen kan man trave en tur gennem byen via den ene lille bro efter den anden for at ende på Markuspladsen med den flotte gamle Kirke og Klokketårnet. Tårnet har en elevator så man kan komme til tops og derfra nyde den mest pragtfulde udsigt ud over lagunen med dens mange kanaler. Efter dagen i Venedig fløj vi ned til Rom, hvorfra vi begyndte den sidste del af rejsen tilbage til Danmark med Selskabet Air One. Maskinen er såvidt jeg kan konstatere helt ny, typen er A320-200 og er meget komfortabel at flyve med, da pladsforholdene er gode til både ben og arme.
Som jeg skriver disse sidste beretninger fra vort krydstogt er vi på vej ind over bjergkæden Dolomitterne i det nordlige Italien. En pragtfuld udsigt har vi nedover det store bjergområde, som på toppen er dekoreret med sne, virkelig et storslået indtryk til afslutning på en alle tiders ferie.

Jeg bliver ofte stillet det spørgsmål om jeg ikke er for gammel til de aktiviteter jeg
påtager mig? Mit svar kunne være at man bliver ikke gammel blot ved at have levet
et hvis antal år. Man bliver gammel, når man opgiver sine idealer og dermed lysten til livet.

Erik Lundstrøm.

Underholdning
Krydstogt, Krydstogt

Kommentarer til rejsetippet om Europa

Fantastisk beskrivelse.

19/03 2011 Annelise Jensen
Helt fantastisk at lade andre læse om de mange forskellige steder. Det er en af mine drømme at kunne tage på sådan en rejse. Jeg forventer efter at være blevet i nærheden af pensionsalder, at det kan lade sig gøre indenfor en overskuelig fremtid.
Klik for at bedømme dette rejsetip: 

Skriv din egen kommentar

Overskrift
Dit navn
E-mail
(Vi offentliggør ikke din e-mailadresse)
Kommentar

Læs mere om rejser til Europa

Hoteller i Europa
Rejser til Europa
Denne side er udskrevet d. 8. december 2016 fra
http://www.fdm-travel.dk/dubai/

Ring til en rejsekonsulent på 70 11 60 11 hvis du ønsker hjælp til bestillingen eller har spørgsmål. Du kan også bestille direkte på www.fdm-travel.dk.