Tilmeld dig FDM travels nyhedsbrev

Få de bedste tilbud på rejser hver uge og vind rejser for op til 15.000 kr.

Krydstogt til Panamakanalen

Historien om Panamakanalen daterer sig tilbage til 1539, da kong Charles I af Spanien sendte et hold af sted for at undersøge muligheden for at konstruere en kanal, som kunne forbinde Stillehavet med Atlanterhavet. Desværre blev svaret til kongen, at en sådan opgave ville være umulig. Derfor blev det første egentlige forsøg på at bygge en kanal først gjort i 1880 af franske Ferdinand de Lesseps, den karismatiske arkitekt bag Suez-kanalen.

Mere om Panamakanalen

Mere om Panamakanalen
Arkitekten Ferdinand de Lesseps var overbevist om, at en kanal på niveau med havets overflade var den eneste mulighed for en at komme fra Stillehavet til Atlanterhavet. Således ville man nemlig undgå den teknisk vanskeligere konstruktion af et enormt slusesystem.

Da kanalarbejderne tog det første spadestik, stod det dog hurtigt klart for de øvrige ingeniører tilknyttet projektet, hvor upraktisk det var med en kanal, hvor vandet var på niveau med havoverfladen. Den stædige de Lesseps lod sig ikke overbevise og i årevis steg gælden knyttet til projektet og næsten 20.000 arbejdere var omkommet, da projektet kuldsejlede.

Få havde forudset den enorme udfordring, der lå i Panamas jungles beskidte sumpe, styrtregn, jordskred, oversvømmelser og, mest invaliderende af alle, mygbårne sygdomme som malaria og gul feber. I mellemtiden blev Panama indblandet i politiske stridigheder og en uafbrudt stræben efter at løsrive sig fra Colombia.

Efter den franske fiasko med kanalen, udtrykte USA interesse for at overtage byggeriet, men blev afvist af den colombianske regering. Som et modsvar gav USA i større og større grad sin støtte til Panamas voksende uafhængighedsbevægelse, og løsrivelsen blev et faktum den 3. november 1903.

Den amerikanske regering anerkendte officielt Panama og sendte sine krigsskibe sydpå for at beskytte den nye nation mod de colombianske tropper, der opgav kampen og vendte hjem efter blot et par dages kamp mod overmagten.

Som en gestus over for amerikanerne efter håndsrækningen i kampen mod de colombianske styrker blev Philippe Bunau-Varilla udpeget til at forhandle om konstruktionen af en kanal med amerikanerne.

Philippe Bunau-Varilla var en fransk kanalingeniør, der havde tabt store summer som storaktionær i de Lesseps kanalprojekt. Han gik til forhandlingsbordet på vegne af Panamas regering og kom hjem med den kontroversielle Hay-Bunau-Varilla-traktat. Den gav USA hånd- og halsret over en 16 kilometer bred stribe land gennem Panama og mulighed for at udvide området, hvis det skulle blive nødvendigt for byggeriet. Desuden ville USA også have mulighed for at gribe ind i interne anliggender i Panama.

Efter det franske projekt i slutningen af det 19. århundrede var 2/5 af kanalen blevet udgravet. Der var også blevet bygget hospitaler, maskinerne stod, hvor de var blevet efterladt, der var en funktionsdygtig jernbane samt en stor arbejdsstyrke bestående af afro-caribiere.

I de kommende 10 år udryddede amerikanerne stort set tropesygdommene, gennemførte det stort set utænkelige udgravningsprojekt, konstruerede en niveaudelt kanal og anlagde den største menneskeskabte sø i verden. Panamakanalen var nu blevet en realitet.
Denne side er udskrevet d. 9. december 2016 fra
http://www.fdm-travel.dk/england/london/taet-paa-det-himmelske-i-london.html

Ring til en rejsekonsulent på 70 11 60 11 hvis du ønsker hjælp til bestillingen eller har spørgsmål. Du kan også bestille direkte på www.fdm-travel.dk.