Flere rejsetips om Peru

Læs mere om rejser til Peru

Machu Picchu, Peru.
Janderup
18. juli 2009

Rundrejse i Inkaernes fodspor.

En rejse med mange indtryk, Andesbjergene, varme kilder, is, Machu picchu, Condorer, Titicaca søen, indenrigsfly og tog, regnskov og kano og venlig befolkning overalt.
Barsk vulkansk natur.

Den lange rejse!

Efter flere mellemlandinger og en overnatning i Lima, startede vores rundrejse da vi, efter en flyvetur blandt vulkaner, landede i Arequepa. Efter et hurtigt bad, var vi på byrundtur, der bød på flotte kirker, gl. klostre, udsigt til vulkanerne rundt der er rundt om byen. Næste morgen, tidligt op og med en lille gruppe (rejste ellers selv rundt) på en todags tur. Ruten gik op i ca. 5000m, der er luften tynd og meget tør. Sov på et hotel med varme kilder, hvor vi badede om natten. Næste morgen, mod Colca Canyon, der er 3400m dyb, ventede en time på Condorerne, så kom de, de er store og fløj meget tæt på os. Tilbage mod Arequepa, med en del stop undervejs, for der er noget at se på hele tiden
Husmoderen er i "køkkenet"

Puno, Titicaca søen og de flydende øer.

Efter fire timers ventetid, kom flyveren endelig frem mellem bjergene og turen til Puno og søen kunne begynde. Pga. forsinkelsen kom vi noget sent frem til søen, bådene havde indstillet sejladsen, men for 50.dollars lejede vi vores egen båd med plads til 30 pers. (og styrmand) og stævnede ud mod de flydende sivøer. Derude var en meget afslappet stemning, vi var de eneste turister så vi kunne gå rundt stille og roligt og kikke på hvordan de levede og boede derude. Næste dag gik det med bus mod Copacabana, Bolivia hvorfra vi skulle sejle til Inkaernes hellige ø: Sol øen.
Kallawaya ceremonien.

Rundt med sivbåd på Titicaca.

Ombord på den "hjemmelavede" båd fik vi frokost mens vi sejlede til Sol øen, på øen fik vi en guidet tur blandt hellige kilder, botanisk have med medicin planter og så et lille museum om Thor Heyrdahl, hvor der stod en og viste hvordan en siv båd fremstilles. Så sejlede vi med en stor sivbåd til en lille landsby hvor vi blev modtaget med blomster kranse og to hellige mænd velsignede vores videre færd med en "Kallawaya ceremoni". Der blev brug for det, for vi blev derefter sejlet i en noget utæt robåd rundt om øen, for så at gå tilbage til båden. Vi blev fulgt af en mand med en iltflaske pga. den store højde, men vi havde ingen problemer..
La Raya station, 4319 moh.

Cuzco, den gamle hovedstad.

Togrejsen fra Puno til Cuzco rundt i Andesbjergene er ubeskrivelig, det skal opleves. Barsk natur, seje mennesker, det ene panorama billede efter det andet passerede vores vindue. Folkemusik og dans i toget og glade var vi fremme i Cuzco om aftenen. I byen og rundt om er der meget at se på fra Inkaernes storhedstid, flere forsvarsværker med store sten tilpasset til hinanden. Om aftenen slappede vi af på en cafe` på det store torv, vi sad på 1.sal og kikkede ud over den spændende by og prøvede at fordøje alle de forskellige indtryk fra dagen.
Den glemte by: Machu Picchu.

Machu Picchu, et vidunder!

Fra Cusco med tog videre mod Machu Picchu. Vi havde store forventninger til stedet og de blev alle indfriet. Vi fik en god engelsktalende Guide, der fortalte i et meget levende sprog om byen, hvorfor den lå lige der og hvordan den havde fungeret. Senere gik vi rundt på egen hånd, vi vandrede lidt ud af Inkastien for at fornemme hvordan det er at komme til byen fra den side. Nede i dalen er der opstået en lille by: Aquas Calientes, hvor hver lille plet er udnyttet, der er selvfølgelig mange turister og derfor mange muligheder for at bruge nogle penge. Næste dag gik det med tog mod den hellige dal, hvor vi så på Inkaernes terrasse marker, forsøgs landbrug, Syd Amerikas største marked i Picac og saltudvinding i Maras.
En "lille" biflod til Amazonas.

Fra højlandet til lavlandet.

Når vi nu var der ovre, havde vi besluttet at se noget af Perus regnskov. Flyveturen fra Cuzco til Porto Maldonado tog kun 45 min. men det var en helt anden verden, varmen og fugtigheden var over vældende, naturen utrolig frodig med kæmpestore træer, mange farverige fugle, kæmpe oddere, flodsvin, piratfisk og mega myrer. Vi havde to overnatninger der, vi nåede ikke at vende os til fugtigheden og vores tøj blev pakket fugtig ned. (Bagagen strandede i London på hjemturen, så det var noget klamt da vi fik den senere på ugen)
"Sikker" landing igen.

Om rejsen og hjemturen.

Rundrejsen var på 19 dage, vi havde alle flyrejser, hoteller, togrejser og de vigtigste guide ture, bestilt hjemmefra. Turen kræver en nogenlunde god fysik, vi var på farten næsten hele tiden, skiftede rejsemiddel 40 gange. Befolkningen, guider, chauffører og hotel personalet var meget venligt, vi følte trygge på hele turen og er bestemt ikke færdig med Syd Amerika. Hjemturen startede fredag morgen kl. 04.00 med en lommelygte på en mørk sti ned mod en kano og så var vi først hjemme i det vestjyske søndag aften kl. 22.00 godt trætte, men turen var det hele værd. Birte og Ole.

Rundrejser

Kommentarer til rejsetips om Peru

Pris

27/08 2014 Anne-Gry
Det lyder som en fantastisk rejse! Hvor meget kom I ca. af med pr. person??