Flere rejsetips om Lissabon

• Lissabon: Rua Nova do Carvalho

07.07.13: Eva Redvall
    Lissabon er en by fuld af god mad og musik. Min mand og jeg har været der flere gange, både med og uden børn, og det har altid været en god oplevelse.
  • Byrundtur i Lissabon med tuk tuk

FDM travel - Presale Manager
    For os der har haft fornøjelsen af de larmende store veje i Bangkoks, så er en tuk tuk ikke helt ukendt. En støjende, lidt vovet metode til billigt at bevæge sig rundt i storbyen.
  • Nyd foråret i storbyen!

19.02.13: Jette Jørgensen
    Er netop kommet hjem fra en dejlig tur til Lissabon - her får man både sol og en forsmag på foråret, selvom kalenderen endnu siger februar.

Læs mere om rejser til Lissabon

• Sydafrika – en regnbuenation

19.08.09: Hanne og Frede Lauritsen
    Hver gang vi tager på ferie, er det med et håb om at få gode oplevelser, og turen til Sydafrika blev bestemt en fantastisk god oplevelse, der rager højt op på listen over gode ferier.
    Læs hele rejsetippet
  • Cornwall - det sydvestlige England

13.08.09: Hanne og Frede Lauritsen
    Vores sommerferie 2007 gik til England nærmere betegnet den sydvestlige del – Cornwall. Det skal blive spændende at se en del af det land, der i fordums tid hørte under kongeriget Danmark. Fordums tid vil i den forbindelse sige godt 1000 år, begyndende med de grumme Vikinger og derefter banditten Svend Tveskæg, der gjorde sig barskt bemærket, for han havde nemlig krigstogter som sin hobby.
    Læs hele rejsetippet
Lissabon - en smuk og alsidig by
Hanne og Frede Lauritsen
Ringkøbing
17. juli 2009

Lissabon - en smuk og alsidig by

Rejsen til Lissabon starter i strålende jysk majmorgensol, hvor de landlige arealer omkring os er ekstra venlige og smukke. Første mål er Billund Lufthavn, men det endelige mål er Portugals hovedstad Lissabon. Årsagen er, at vores lille litteraturklub ”Æseløret” fejrer, at vi har læst bog nr. 100. Vi er alle fire mødt op i god tid, dvs. mere end en time før afgang, det ville jo være ærgerligt, at starte ferien med at misse det første fly.
Vel ankommet til Lissabon

Efter 3½ timers flyvetid lander vi i Lisboa Airport, der hvad størrelse angår, ikke står bagerst.

Lissabon eller Lisboa er Portugals hovedstad. Den ligger ved den 1.000 km lange Tejoflods munding. Næsten hver fjerde portugiser bor i Storlissabon dvs. 2½ mio. mennesker. Byen har 72 museer, 57 paladser, 28 forter, 15 klostre, 75 kirker, 27 strande, 43 swimmingpools, 12 golfbaner, 26 indkøbscentre, 541 barer, 1624 cafeer, 2.618 restauranter og 180 hoteller med 19.127 sengepladser, og der bygges stadig flere hoteller. Og tænk - vi har kun en uge, av, hvor bliver det et kissejav, vi får virkelig travlt.

Fra lufthavnen hyrer vi en taxa til Hotel Avenida Park, hvor vi har reserveret plads. Hotellet er tildelt XXX, så det er ikke den forkromede udgave med vandhaner af guld. Men hotellet ligger i centrum, og receptionsdamen er venlig, ting der jo tæller på plussiden. Hotellet såvel som værelset er rent, og det er jo det væsentlige.

Efter udpakning af vort habengut går vi en tur ud i byen med det mål at finde et turistkontor. Det lykkes kl. 19:03, men ak og ve de lukker kl. !9:00, så det var lige ved og næsten, vi må tage samme tur i morgen. Efter en blandet oplevelse på en restaurant, vandrede vi tilbage mod hotellet, men vi stopper op ved en Cafe lige før vort hotel. Her drikker vi fire trøstende fadøl i flotte glas fra Carlsberg, prisen er 15 €. Denne oplevelse reddede lidt af aftenen, og vi gik i rimelig tid til ro trætte efter en lang dag.
Dag 2: På opdagelse med sporvognen

Gode senge er leverandør til en god nats søvn. Morgenmaden er yderst beskedent cornflakes med mælk, boller, ost, skinke, marmelade, juice og ekstrem stærk kaffe, der vinder en anelse ved at blive spædet op med kogt vand. Frugt i form af appelsiner, æbler og jordbær er en afsluttende mulighed. Men morgenmaden giver dog ikke anledning til at hæve hotellets tildelte XXX til XXXX.

Dagens tur starter med besøg på turistkontoret, efter den mislykkede tur i aftes. Her investerer vi i tre døgns Lisboacard. Kortet gælder fra første gang, det aktiveres. Det kan bruges til sporvogne, busser, metro, tog, mange museer og rabat på en del forskellige seværdigheder og restauranter. Men flere gange konstaterer vi, at rabatten er endnu større for personer over 65 år. Lisboacard kan købes til 24, 48 eller 72 timer.

Derefter finder vi et af byens tre berømte elevatortårne Elevador de Santa Justa. Den 45 m høje elevator er bygget i 1902 og klemt godt inde mellem høje huse og derfor svært at få øje på i bybilledet. I stil minder den ganske lidt om Eiffeltårnet i Paris. Nej, det var vist en dårlig sammenligning. Og dog, måske er det alligevel ikke så underligt, for tårnet er konstrueret af den franske arkitekt Raul Mesnier du Ponsard, der var en af den berømte Alexandre Gustave Eiffels elever, da han i 1889 byggede Eiffeltårnet (se 1889).

Fra toppen af tårnet er der en fin udsigt over byens tage, hvor man bl.a. ser Lissabons største torv "Praca do Rossio" med Teatro Nacional og springvand. Torvet rundt ses en hær af hyggelige cafeer.

Det er ganske varmt 25º C. Så vore trætte ben og tørre ganer skriger mod et passende sted for et ”pitstop.” Ordren lyder på fire fadøl, de beløber sig til 10 €. Værre er det, at på en af de snoede, stejle, meget snævre gader ned mod byen fanges damernes opmærksomhed af en butik med lækre punge, tasker og rygsække fremstillet af kork. Meget dekorative, men bestemt ikke billige op i nærheden af 100 € stykket. Damerne endevender butikkens 117 modeller over venstre skulder, over højre skulder, i venstre hånd, i højre hånd, over nakken og på ryggen. Trods den barske pris opnår forretningens to damer at sælge to korktasker til to dameturister, det må vel kaldes en 100% udnyttelse af potentialet. Personalet ser da også utrolig glade ud. Jeg er sikker på, at når vi er gået, drejer de skyndsomt nøglen og sætter et skilt i døren: Lukket på grund af velstand...

Lissabon har tre ”skæve” sporvogne – elevadores. Med en af dem Elevador da Gloria, der stammer fra 1885, tager vi igen turen op i byen. Og når jeg skriver op, så er det virkelig op, for Lissabon ligger på syv høje, så en byvandring kan virkelig være en alvorlig opgave med stor åndenød til følge.

Overalt i byen står der statuer eller buster af kendte personer - historiske, politiske, forfattere og kunstnere. Obelisker, skulpturer og moderne kunstværker findes også i stort tal.

Det er blevet frokosttid. På Restaurante Cocheira Alentejana vælger vi henholdsvis grøn salat og tomat salat, hertil drikker vi hvidvin - Adega de Murca 12%, alle er godt tilfredse.

Tæt ved ligger kirken - Eglise de St. Roch, der stammer fra 1600-tallet. Den katolske kirke har adskillige altre med dominerende udsmykninger. Sammenbygget med kirken findes et museum med religiøst kunst, adskillige malerier og et skatkammer af sølvarbejde fra 1500-1700-tallet. Allermest imponerer os dog de mange flotte messehagler vævet med guldtråde.

Hvor den skæve sporvogn stopper, finder vi et af Lissabons mange smukke udsigtspunkter i en lille park Miradouro de Sao Pedro de Alcantara, ja, de sparer ikke på bogstaverne i Portugal. Herfra skuer vi ud over den flotte indre by og havneområdet ud mod Tejo, bestemt et yderst charmerende skue.

Som nabo til det nævnte udsigtspunkt ligger Instituto do Vinho do Porto. Portvinsinstituttet der blev oprettet 1933 i et gammelt palæ fra 1747 - Casa Ludovice. Der må vi ind. Vi får stukket et vinkort i hånden, der kan præstere et enormt udvalg af op til 40 år gamle portvine fra vistnok samtlige vinhuse i Portugal. Der kan købes hele flasker eller et glas som smagsprøve, men gratis er smagsprøverne bestemt ikke - fra 1 til 40 € pr. glas.

Fra portvin til botanik. Besøget gælder Jardim Botanico de Lisboa. En fire ha stor Botanisk Have anlagt i 1870-erne tilhørende Universitet Lissabon. Haven har over 2.500 plantearter fra hele verden. Det må være guf for botanikere. Men os almindelige mennesker er lidt skuffede, for haven er bestemt ikke særlig pænt holdt, hvad ukrudt og almindelig havepleje angår. Også bygningerne ser forfaldne og uplejede ud. Her var der virkelig en opgave for såvel friske gartnere som håndværkere.

Igen går det ned fra byens top i den skæve sporvogn. Som det ses på billedet, er der flere steder undervejs kun plads til et enkelt spor i den meget trange slugt. På de få brede steder er der så et vigespor, hvor en af sporvognene holder ind, når de skal passere hinanden – ganske klogt.

På hjemturen gør vi, som så ofte før, endnu et ”pitstop.” Her nyder de fire tørre ganer fire tiltrængte fadøl. Husk på det er meget, meget varmt. Også her er prisen 10 €.

Tæt på vort hotel ligger et supermarked, her går vi ind for at investere i et par flasker rødvin af hæderlig kvalitet, så vi kan nyde et glas på værelset, når lejlighed bydes, og det gør der sikkert. Jo, det gjorde det. Efter en rastetime til læsning, skriverier og for nogle et tiltrængt hvil - går det igen ud i byen. Denne gang for at finde et spisested i en klasse betydelig over gårsdagens. Vi stiler mod gourmetrestaurant - Zeno Gourmet-Avenida da Liberdade, igen et enormt antal bogstaver til navnet. Er der mon gået inflation i lange restaurationsnavne?

Efter en dejlig middag vender vi tilbage på hotellet deler vi en af de nys indkøbte flasker rødvin, fortræffelig. Alt imens diskuterer vi dagens mange forskelligartede oplevelser.
Dag 3: Museer og domkirker og en uheldig oplevelse

Efter en tiltrængt og god nattesøvn mødes vi spændte til morgenmaden. Men den er som dagen før bestemt ikke ophidsende i positiv retning. Et par af os vælger at gå over til te af frygt for den dræbende stærke kaffe. Vejret synes igen i dag at blive meget varmt, så det er hensigtsmæssigt med de korte ”bowser.”

Med Metro tager vi ud til endestationen Santa Apolonia. Herfra vandrer vi videre ud til Museu Nacional do Azulejo Convento da Madre de Deus - nationalmuseet for fliser. Det er et af landets rigeste clarisserklostre, der blev grundlagt 1509 som et hvilested for Santa Autas jordiske rester. Hun led martyrdøden i Køln på vej hjem fra pilgrimsfærd i Rom. Samme grusomme skæbne overgik også 11.000 andre jomfruer.

Vi hopper på en bus og nærmer os domkirken med de to tårne Igreja e Mosteiro de Sao Vicente de Fora. Kirken med kloster blev bygget for de sjæle, der var faldet ved Lissabons befrielse fra maurerne i 1147. Der er 139 trappetrin til terrassen mellem de to tårne, det koster energi at komme derop, men udsigten er belønning nok i sig selv.

Næste besøg gælder maurerborgen Castelo de Sao Jorge, der på Sao Jorge Højen rager langt op over byen. Med sin placering er det meget forståeligt, at borgen med tykke ringmure og skydeskår blev betragtet som uindtagelig. Borgen dækker et utal af bygninger på et stort område. Igen må vi forcere utallige trapper - tusinder fornemmes.

Igen hopper vi på en godt fyldt sporvogn med retning mod Sao Roque, et museum for sakral kunst. Til oplysning for os der ikke har gået på universitetet, betyder det - religiøs kunst.

Sammen med os entrer en gruppe på 5-6 midaldrende mænd, de gør sig meget bemærket højrøstende, støjende og skubbende. En skubber mig nærmest til side med ønsket om at åbne vinduet i den trykkende varme. Da det ikke let lader sig gøre, beder han mig om hjælp. Det lykkes stadig ikke, formentlig er vinduet låst, hvad de sikkert har vidst. Pludselig prikker en mand mig på skulderen og peger mod gulvet, der ligger min lille klappung, mærkeligt - jeg har ikke mærket at have tabt den. Med et venligt nik takker jeg personen, der havde gjort mig opmærksom på tabet og samler pungen op. Overraskende var der stadig mine15 € i pungen. Da sporvognen holder, står de 5-6 mænd forrest blandt dem, der skal forlade sporvognen, hvad vi også skal. I samme øjeblik siger Hanne, mit kamera er væk, hun bar den i en fototaske med lynlås fastspændt i sit bælte. Skyndsomt fører jeg hånden hen til mit kamera, der også sad i en fototaske i mit bælte. Den var også væk. I samme øjeblik kommer to unge mennesker inde fra sporvognen ud til os på bagperronen med opspilede og forskrækkede øjne: ”They take also our money bag.” Havde jeg haft mit fotoapparat, så havde jeg taget et billede af banditterne, så du kunne være advaret, hvis du en dag skulle komme til Lissabon.

Vi er temmelig chokerede og skuffede over vores egen race - menneskeracen. Vi er også skuffede over vores naivitet og manglende evne til at passe på vore egne ting.

Da der er gået et par minutter, og adrenalinen er faldet til et acceptabelt niveau, beslutter vi dog først at gøre et kort visit, i det der var vort mål - Sao Roque, som ligger næsten her, hvor vi står.

Sao Roque er en kirke med anneks i to etager. Annekset er et museum for den religiøse kunst. Der er mange ting at studere - malerier, udskårne statuetter, krucifikser, relikvier m.m. Men det skal indrømmes, det gik lidt stærkt.

Dagen begynder at gå på hæld. Den gik ikke helt som planlagt, men vi blev flere oplevelser rigere og et par fotoapparater fattigere. Mange skridt har vi gået, varmt har det været, meget har vi oplevet og gennemgået, så et afslappende bad er stærkt påkrævet. Aftenens menu vælger vi på Sol Dourado Restaurante, hvor vi får et bord på gaden.

Dag 4: Dagens mål, Belem

En ny dags oplevelser tager sin begyndelse med den sædvanlige kedelige morgenmad. I dag vil vi ikke bruge Metro. I stedet entrer vi bus 727 med Belem som mål. En bustur er spændende hele turen igennem. Her kan du i ro studere bygninger, vegetationer og hvordan mennesker gebærder sig. Du kan kort og godt fornemme byens charme. Til gengæld tager en bustur væsentlig længere tid end Metro.

Vi lægger mærke til, at meget få lisboetter bruger cyklen, du kan køre i bus gennem Lissabon ½ time uden at se en eneste cyklist. De få gange vi ser cyklister, er det som oftest på motionscykler. Om det skyldes Lissabons meget kuperede terræn, skal være usagt, men ejendommeligt er det. Mangen kik får vi gennem smalle, charmerende, smukke gader med nostalgiske lamper, og som du ser på billedet her, blomsterdekorationer og en smuk kirke i baggrunden . Vi lægger også mærke til, at der på toppen af næsten hver eneste lysmast sidder en dekoration. Det er en model af Lissabons skytshelgen Sao Vicentes skib med de to ravne. Samme model udgør Lissabons byvåben. Sao Vicente led martyrdøden i Valencia i 304, hvor han blev ristet over sagte ild. På andre lysmaster sidder en krone. Byvåbnet ses også flere steder fx som sort hvid mosaik på fortove.

Ponte Salazar hæver sig smukt over Tejofloden, den er med 2.278 m Europas længste hængebro, dens midterspand er 1.013 m. Under vejbanen er der endnu en etage, her går jernbaneforbindelsen over Tejo. Navnet Ponte Salazar har broen efter diktatoren Oliveira Salazar, der lod broen bygge i 1966 inspireret af Golden Gate Bridge i San Francisco. "Når denne bro er færdig, så vil I blive glade for den," sagde Salazar, idet der var en voldsom modstand mod broen.

Efter en lille times kørsel er vi nået til Belem, et ord der oversat betyder Betlehem. Det var herfra de portugisiske opdagelsesrejsende sejlede ud på verdenshavene i deres karaveller til nye store eventyr. De gjorde verden større og Portugal til et verdensomspændende imperium.

Området kaldes "Det Hvide Belem" på grund af det imponerende, smukke, flotte og 50 m høje hvide monument for de portugisiske opdagelsesrejser – Padrao dos Descobrimentos. Det blev rejst i 1960 i anledning af 500-året for Henrik Søfarerens død.

Med elevator kommer vi op på det storslåede monuments top. Herfra er der er en fantastisk udsigt over byen Belem, havneområdet, med lystbådehavnen mod Ø som nærmeste nabo, Tejos flodmunding og flodens modsatte bred.

Vi vandrer langs vandet til Belemtårnet - Torre de Belem - Lissabons vartegn. Tårnet ligner præcist et kæmpetårn til et skakspil udskåret i elfenben. Det er opført i årene 1515-21 som fæstning og samtidig fyrtårn ved Tejoflodens munding.

Fra tårnets top er der her, som på monumentet, en flot udsigt over området. Synsfeltet fyldes rigtig meget af en meget flot alle med blomstrende jacarandatræer. Vort næste besøg gælder slottet i Belem med det flotte barokhaveanlæg foran. Først et kik i kirken Mosteiro dos Jeronimos. Oprindeligt var det et lille kapel, som Henrik Søfareren havde bygget i 1400-tallet til sine søfolk.

Efter en lang og begivenhedsrig dag får bruseren besøg af vore svedige kroppe. Der er også afsat en times tid til læsning, skrivning, afslapning eller almindeligt driveri, før vi samles til et glas rødvin. Herefter går turen ud i byen for at finde dagens bedste restaurant. Valget falder på Restaurante Sancho et fornemt sted, hvis specialitet er fisk. Det var et godt valg.
Dag 5: Området hvor EXPO blev afholdt i 1998

Vi ankommer til område hvor EXPO (verdensudstillingen blev holdt i 1998) med Metroen. At køre i Metro er normalt ganske uinteressant - men hurtigt. Her kan du kun studere mennesker, selv om det kan være interessant nok. Men her i Lissabon er mange af Metrostationerne de rene museer rigt illustreret med fliser i flotte billeder, dekorationer eller snurrige mønstre, som passer til stationens navn. Nogle fremstår i moderne kunst andre som nostalgiske billeder fra fortiden. Så vi kikker os altid godt omkring, når vi holder på en Metrostation.

Området her ved EXPO er stort og alsidigt, meget kan der være på den 5 km lange strandpromenade. Overfor Metroen ligger et stort indkøbscenter med navnet - Centro Vasco da Gama.

Vi ser på hvad området har at byde på bl.a. besøger vi Europas største akvarium – Oceanario de Lisboa A Sea of Knowledge. Der også blev bygget i forbindelse med Verdensudstillingen i 1998. Og det er kæmpestort. I centrum af bygningerne ligger det største akvarium, som vi kan gå rundt om. Det gigantiske bassin rummer 5.000 kubikmeter. Her ser vi den store klumpfisk, moræner, djævlerokker, tigerhajer og hundredvis af andre fiskearter.

Langs strandpromenaden findes på høje stolper en kabelbane. Her futter små kabiner fra den ene ende til den anden. Det skal vi naturligvis også prøve. Formedels 8 € får vi en herlig tur i - Telecabine Lisboa. Her kan vi i langsomt tempo få et godt indtryk af det store EXPO område.

Vi glæder os over de spændende arkitektoniske vidundere og kan studere områdets mangfoldigheder. Fra kabinen ser vi på sydsiden af Tejofloden den 80 m høje Kristusfigur - Cristo Roi. På afstand minder den meget om Kristusstatuen i Brasilien, der skuer ud over Rio de Janeiro. Den har vi været oppe i med hjælp af en meget lang og stejl tovbane. Ligheden blegner dog ved nærmere eftersyn. Cristo Roi er rejst af portugisiske kvinder som tak for neutralitet under Anden Verdenskrig.

Vi har nu været rundt i det meste af det store og smagfulde EXPO område. Næste mål er at finde afgangsstedet for byrundturen med Blue Line og vi vender tilbage til vores hotel men køler os lige lidt ned med 4 dejlige kolde øl. Efter en tiltrængt rastetime indtager vi aftenens måltid på Restaurante Tipico - Fado Folclore. Et hyggeligt og god sted med musik og dans.

Dag 6: Museu Calouste Gulbenkian

Dagens første opgave er en byrundtur, denne gang med Red Line. Ret hurtigt kommer vi til Lissabons tyrefægterarena - Campo Pequeno, den store, røde, runde arena blev indviet i 1892 og har plads til 8.500 tilskuere. Vi kommer ikke ind i arenaen, men når en tur rundt om den.

Lidt senere hopper vi af bussen, ikke kun for varmen, men vort mål er at finde en af Lissabons største seværdigheder - Museu Calouste Gulbenkian, der har en imponerende kunstsamling. Den tæller med på verdens top 10 liste over kunstsamlinger. Vi vælger at gå fra museet til vort hotel, dels går det nedad, og dels skal vi gennem en af byens store, smukke parker Parque Eduardo VII.

Aftenens valg af en tilfældig restaurant var ikke en kulinarisk oplevelse, men vi blev alligevel en oplevelse rigere og tog det med et smil.
Dag 7: Charmerende Sintra

Også denne dag starter med besøg på turistkontoret. Vort spørgsmål går på, hvordan vi med tog lettest kan komme til Sintra, en idyllisk bjerglandsby med 25.000 indbyggere 30 km V for Lissabon. Sintra er Portugals mest besungne by. Den er hjemsted for malere, musikere og poeter. Også vores egen H.C. Andersen faldt for byens charme.

Sintra er endestationen, så vi risikerer ikke at komme for langt. Det er bestemt også en idyllisk by. Ad smalle, brolagte, stejle gader, flere steder så stejlt at der bruges trapper, vandrer vi op i byen, der er fyldt med butikker, cafeer og restaurationer. Langs gaden på fortovet står der for hver ti meter en statue eller skulptur. Turen går også gennem en park. En væsentlig ændring på Sintra i forhold til Lissabon er, at her er såvel gaderne som de mange altaner fyldt op med blomsterkasser, altankasser og potteplanter, et blomsterflor der gør byen meget mere venlig. Mange smukke fontæner ses. Byens gadeskilte er et helt kapitel for sig sammensat af fliser, hvor gadenavnet omslynges af blomster og snurrige figurer. Sintra blev da også af UNESCO i 1995 klassificeret som verdens kulturarv.

På byens torv besøger vi Palacio Nacional de Sintra et slot opført af Dom Dines i 1747. Her er en voldsom trængsel af besøgende, årsagen er, at der er gratis adgang til museet på søndage.

Her nær ved torvet ligger også Museu do Brinquedo. Det er Portugals største legetøjsmuseum. Den kan prale med ikke mindre end 35.000 stykker legetøj, hvor de ældste af dem er 3.000 år gamle stendyr.

Vi tager toget tilbage og til den sidste aftens menu har vi valgt den indiske - Restaurante Indiano Sitar. Som forret serveres hvidløgsbrød og derefter forskellige retter. Alt er velduftende, flot anrettet, veltillavet og meget velsmagende. Til retterne drikker vi, foruden det obligatoriske vand, Mateus Rose, og det ender med, at der må to flasker på bordet. Selv om vi vurderer middagen på højde med turens allerbedste, og at vi denne gang flotter os med to flasker vin, er den samlede pris kun 75 € - særdeles rimelig.

En perfekt afslutning efter en oplevelsesrig uge i Lissabon.