Flere rejsetips om Lissabon

• Lissabon: Rua Nova do Carvalho

07.07.13: Eva Redvall
    Lissabon er en by fuld af god mad og musik. Min mand og jeg har været der flere gange, både med og uden børn, og det har altid været en god oplevelse.
  • Byrundtur i Lissabon med tuk tuk

FDM travel - Presale Manager
    For os der har haft fornøjelsen af de larmende store veje i Bangkoks, så er en tuk tuk ikke helt ukendt. En støjende, lidt vovet metode til billigt at bevæge sig rundt i storbyen.
  • Nyd foråret i storbyen!

19.02.13: Jette Jørgensen
    Er netop kommet hjem fra en dejlig tur til Lissabon - her får man både sol og en forsmag på foråret, selvom kalenderen endnu siger februar.

Læs mere om rejser til Lissabon

dsigt over Lissabon med "Golden gate broen" og Kristusfiguren i baggrunden
Line S Brinch
København
26. nov. 2009

På eventyr i Portugal - en "road-trip" fra Lissabon til Malaga.

Min kæreste og jeg havde aldrig tidligere været i hverken Portugal eller Sydspanien før – så vi skulle ha’ mest muligt ”valuta for pengene” på de to uger vi skulle afsted. Hér er lidt indtryk og gode tips fra vores tur
En af de utallige kork-ege vi så på Vestkysten

Ruten

Vi havde hjemmefra booket hoteller langs ruten, der skulle gå fra Lissabon, sydpå via Costa da Caparica/Seixal videre til Villa Nova del Milfontes og derfra til Algarvekysten (Albufeira, Faro og Tavira). I Spanien ville vi køre via Sevilla til Algeciras, der skulle være udgangspunkt for et besøg i Gibraltar, hvorefter turen skulle sluttes af på Costa del Sol med besøg i Marbella og Torremolinos. Der findes et utal af gode hotelhjemmesider, men prøv fx centraldereservas.com, hvor man ofte kan få nogle rigtig gode tilbud. Det løber op i en mindre formue at køre fra ét land til et andet i lejebil, men vi fandt ud af, at det kun koster en smule ekstra at aflevere lejebilen fra Lissabon i Faro, ta’ en taxa til Spanien og leje en ny bil dér til aflevering i Malaga. På papiret var det i hvert fald smart – men mere herom senere!
De gamle sporvogne kører i Lissabon endnu, og er gode når benene trænger til et hvil

Smukke Lissabon

Lissabon var som ventet en skøn by. Særligt kan anbefales en tur til ruinen på byens tag, hvor man har den smukkeste udsigt. Tag evt. også en tur med de gamle, hyggelige sporvogne. Vi havde valgt at bo i Costa da Caparica, som virker lidt som en badeby, der havde sin storhedstid for en 10-20 år siden. Det hele er noget slidt – til gengæld var hotellet meget billigt sammenlignet med i Lissabon, og stemningen på strandpromenaden ganske hyggelig. Desuden fik vi på vejen kørt over den imponerende ”Golden gate” bro (ligner til forveksling sin amerikanske ”fætter”) hvorfra også den store Kristus-statue kan beundres.
Vores værts hyggelige spisestue

Landlig idyl på Vestkysten

Fra Costa de Caparica kørte vi sydpå mod Villa Nova del Milfontes. Vi valgte at tage den lille færge fra Setubal til Troia – og så ellers følge de små veje sydpå, fremfor den længere tur af motorvejen. Landskabet var en blanding af enge. med hundredvis af storke, og skov. Jo længere vi kom sydpå, jo mere bar landskabet præg af kork-produktionen i området. Der er massevis af kork-ege, som bestemt er et nærmere studie værd! Villa Nova del Milfontes er en malerisk lille by med en dejlig strand omgivet af et voldsomt rev… Vi havde fundet et bed and breakfast via secretplaces.com og det kan varmt anbefales: Efter diverse små omveje, hvor vejen blev smallere og smallere, GPS’en gav op og vi mødte vildsvin og fåreflokke kom vi endelig frem til vores hotel: Helt nyistandsatte og lækre huse i traditionel portugisisk stil – men midt i landlig idyl. Poolen er skøn og morgenmaden mindeværdig med friskpresset appelsinjuice fra egne appelsintræer og hjemmebagte godter – alt sammen serveret i vores venlige værts hyggelige spisestue.
En af de fine strande nær Albufeira

Dejlige strande i Albufeira

Herfra gik turen til Algarve-kysten hvor vi først besøgte ”klassikeren” Albufeira. Mange turister, jovist – men stadig et besøg værd. Strandene er hyggelige og små – afgrænsede af klippeformationer, og en tur med en lokal bådudlejer/fisker er en rigtig god idé. Der er mange flotte klipper og huler at besøge. Byen bærer naturligvis præg af turister, men folk er stadig utroligt imødekommende uden at være påtrængende. Og er man børnefamilie kan vi fortælle, at portugiserne er rigtig glad for børn. Det meste af maden består i grillet kød eller fisk – som regel serveret med fritter og udkogte grøntsager – men især de grillede fisk (fx sardiner, som ofte fås til en slik) er rigtig gode. Snyd desuden ikke dig selv for deres appetizers, der som regel kommer på bordet uden at man har bedt om det!: ofte bliver der serveret rigtig gode små fåremælksoste, oliven og forskellige tapenader. Vi fandt faktisk ud af, at ”turistmenuerne”, som vi ellers som regel flygter fra, ofte var et rigtig godt køb. Prøv selvfølgelig også retsinaen (hvidvin) og portvinen. Kommer I i efteråret så er de ristede kastanier, der sælges på alle gadehjørner også gode.
Vi tog desuden en delfin-safari med en hurtigbåd, og i det hele taget er der masser af muligheder for vandaktiviteter og andre former for sport (fx golf og tennis).
Storkerede på en gavl i Faro

Storke i Faro og charmerende Tavira

Hovedbyen Faro fik også et kort visit – og til familier med børn eller barnlige sjæle kan vandlandet mellem Albufeira og Faro (ved motorvejen) anbefales – de har rigtig mange sjove vandrutchebaner. I vores øjne var Faros største attraktion de mange storke, der har slået sig ned på byens tårne, i lygtepæle mv. men hér er også klassisk portugisisk arkitektur og hyggelige små gader.
Vi foretrak dog Tavira, som var vores sidste stop i Portugal: En rigtig charmerende by, gennemskåret af en bred flod som løber direkte ud i et stort vådområde (naturreservatet Ria Formosa). Fra byen kan man desuden tage en lille færge gennem naturområdet (ud til en nærliggende ø, Ilha de Cabanas), som har en helt fantastisk sandstrand. I Tavira fandt vi desuden turens bedste restauranter: Der er mange hyggelige steder ved floden, men går man ned i de små gyder, kan man virkelig få veltillavet mad i hyggelige omgivelser og til rimelige priser på restaurant Brisa do Rio (Rua Dr. Augusto Silva Carvalho 6 – 8). Skulle der desuden være fodboldkamp mens man er på visit, så er det bare om at slå sig ned i den nærmeste bar og nyde stemningen.
Den smukke kirke i Sevilla

Spændende taxi-tur til Spanien

Dagen efter var det desværre på tide at sige farvel til Portugal, da turen gik videre til Spanien. Vi afleverede vores udlejningsbil i Faro og tog herfra en taxi over grænsen til Isla Cristina lige på den anden side af grænsen, hvor den næste bil ventede på os. Dette burde have været en smertefri lille køretur på max 45 minutter, men vores taxichaffør, Jesus, talte ikke ét ord engelsk og fór tilsyneladende vild på vejen, mens taxameteret bare tikkede løs. Vi havde dog fået oplyst en pris på forhånd, så da vi endelig kom frem efter diverse omveje nægtede vi simpelthen at betale mere, selvom han skabte sig meget! Vi syntes dog ikke det var rimeligt andet, eftersom det var ham, der ikke havde kunnet finde vej, selvom vi havde givet ham adressen!... Så vi måtte gå derfra mens han råbte efter os. Vi ankom lige midt i siestaen og var heldige at få fat i bil nr. 2, da kontoret ellers var lukket midt på dagen. Så sørg for helt præcise adresser og find gerne en chauffør der kan tale bare lidt engelsk, hvis du skulle have mod på at gøre os kunsten efter.

Vi kørte til Sevilla, hvor vi var på sightseeing et par timer. Længere tid kan bestemt anbefales for byen er fyldt med gamle, interessante bygninger, hyggelige smågader – og masser af fristende tilbud til ganen: særlig paellaen er selvfølgelig et must! – måske ledsaget af lidt kølig sangria, hvis man trænger til noget læskende. Herfra kørte vi videre til Algeciras som er en ikke specielt charmerende havneby – men et godt udgangspunkt for et besøg på Gibraltar. Til gengæld fik vi hér (også via centraldereservas) et dejligt 4-stjernet hotel nærmest forærende, da der bestemt ikke er mange turister i omegnen.
De frække Gibraltar-aber!

Gibraltar og dens frække beboere!

Dagen efter, hvor vi efter en god, solid morgenbuffet var kommet lidt til hægterne efter gårsdagens taxieventyr og lange køretur, var vi klar til at indtage Gibraltar! Vi havde heldigvis i guidebogen læst en anbefaling om at tage en taxi rundt på klippen – og vi kan kun sige: Følg den!... Allerede da vi nærmede os grænsen, var der proppet med biler og køen til at komme ind var lang. Vi valgte derfor at parkere udenfor selve Gibraltar og gå over grænsen. Det var vel en gåtur på en halv times tid, med smuk udsigt til den berømte klippe. Så snart man er kommet over grænsen (og over flyvepladsen, der går durk på tværs af vejen!) kan man så tage en bus op til selve byen. Hér er rigtig god shopping af fx ure, smykker og tøj – bare husk at få fat i nogle Gibraltar-pund; ja, de har deres egen møntfod, som man fx kan hæve i den lokale Jyske Bank! Men ellers er der ingen tvivl om, at den store attraktion er en tur til klippen. Book en tur en lokal taxi-chauffør – de har nogle arrangerede rundture, hvor man kører op ad de små snoede veje og stopper ved de forskellige udsigtspunkter, små museer om Gibraltars belejring og ikke mindst holder for at hilse på de berømte gibraltar-aber. Hold på hat og briller! – de er frække som slagterhunde... En rigtig god tur, der varer et par timer – og er for alle aldre.
Den flotte katamaran i Marbella

Turistfælder på Costa del Sol

Fra Gibraltar kørte vi videre langs Costa del Sol… der er meget smukt og bjergrigt, hvis man vælger at køre lidt ind i landet i stedet for at tage motorvejen, og man kan desuden nyde synet at de mange marker, hvor de store tyrefægtertyre går og græsser. Vi foretrak dem i hvert fald sådan fremfor at gå til tyrefægtningsshow.
Vores to sidste overnatninger var i Torremolinos. Hér er ”turist-invasionen” fra 60’erne desværre tydelig: Byen er fyldt op med beton-hoteller, og strandpromenade er et inferno af ens parasoller og dårlige restauranter. Skal man bo hér, vil vi foreslå et lidt mindre hotel i udkanten af byen, da mange af de store hoteller er i dårlig stand og fx morgenbuffeten er af lav kvalitet med affodring af flere hundrede mennesker på kortest mulig tid. Hér var dog mange barer og natklubber og billige restauranter, så er man til natteliv, fest og farver er der bestemt mange muligheder. Ellers vil vi umiddelbart foreslå Marbella i stedet, som var noget mere hyggelig men stadig en by med masser af liv.
Både i Torremolinos og Marbella er der masser af aktiviteter, såsom bådture, vandland og selvfølgelig golfbaner. Vi tog en fantastisk katamaran-tur fra havnen i Marbella.

Efter to fantastisk oplevelsesrige uge var det så tid til at vende næsen hjem mod Danmark med fly fra Malaga. Alt i alt en rigtig dejlig og anbefalelsesværdig tur. Særligt Portugal vandt vores hjerter med det varierede og smukke landskab, de skønne strande og ikke mindst de utroligt venlige og hjælpsomme portugisere.