Flere rejsetips om Madeira

• Madeira i Portugal

05.11.15: Hr. Jensen
    Oplevelsen ved at besøge Madeira som ligger vest for Nordafrika var noget af en oplvelse. Øen's sydside er yderst turistpræet, men man får alligevel fornemmelsen af din lokale kultur der er overalt i byen og området.
  • Madeira i november

28.11.13: Kirsten Lichtenberg
    November er uden sammenligning årets sureste måned i Danmark.
    Som pensionist kan man dog tillade sig den luksus at flygte fra det sure vejr, - og hvis man følger mine råd, kan man gøre det til en rimelig pris.
  • Højt oppe på Madeira.

24.10.13: Pia Vilhelmsen
    At tage til Madeira er en fantastisk oplevelse. Der er dejlig varmt og fantastisk smukt. Vi kørte og gik rundt på en stor del af øen, og det var fantastisk hvor end vi kom.

Læs mere om rejser til Madeira

• Cuba – kombination af rundrejse og badeferie

20.02.14: Bjørn Larsen
    Vi ville gerne til Cuba, inden der sker alt for mange forandringer, for det gør der sikkert, når Fidel Castro dør, så vi tog derover sidst i januar 2014 - 16 dage.
  • Tropeparadiset i Caribien

04.12.12: Bjørn Larsen
    Den dominikanske Republik for 3. gang
    Vi har nu for 3. gang været i Den dominikanske Republik og nød det også denne gang.
  • Amalfikysten i oktober

08.11.11: Bjørn Larsen
    Vi rejste på egen hånd til Amalfi-kysten sidst i oktober, idet der ingen charterture er dertil på denne tid af året. Det var selvfølgelig en lidt omstændelig affære, idet man ikke kan flyve direkte fra København til Napoli, og da vi tilmed bor i Aalborg, blev det en rute, som hed Aalborg-København-Milano-Napoli.
Madeira
Bjørn Larsen
Aalborg
19. nov. 2010

Madeira i november – perfekt tidspunkt

For 12½ år siden var vi på Madeira i januar måned, hvor vejret var ok, men dog var der en del dage med gråvejr. Derfor havde vi snakket om i flere år, at det sikkert var meget bedre at tage derned i f.eks. november.
Orkide

FDM Travel og SATA

Da vi bor i Aalborg, var det dog ikke muligt at finde en chartertur dertil – der er kun flyvninger fra København om efteråret. Vi måtte derfor finde en alternativ løsning og fandt ud af, at bl.a. SATA – Azorernes flyselskab – havde fly til Funchal hver mandag eftermiddag fra København – Cimber Air har en afgang hver mandag formiddag.

Vi bookede så turen på FDM Travels hjemmeside , hvor vi også fandt et hotel – Gorgulho Apartments ved Lidoen - og tog afsted den 1. november. Det er et udmærket hotel i 11 etager med mulighed for en fin balkonudsigt.

Vi havde ikke bestilt afhentning i lufthavnen, men havde på forhånd fundet ud af, at der går en lufthavnsbus ca. 1 gang i timen – pris 5 Euro pr. person. Vi blev sat af næsten udenfor vores hotel, så det var meget nemt.
Blomsterhandler i Funchal

Flot novembervejr

Vores forventninger om dejligt vejr og masser af flotte blomster blev opfyldt til fulde. Der var 25 grader og masser af sol hele dagen, og om aftenen var der ca. 19-20 grader, så vi kunne gå med bare tæer også om aftenen. Vi fik et dejligt værelse på 9. etage med panoramaudsigt over havet og med udsigt til bjergene. Vi havde i forvejen skrevet til hotellet og bedt om et værelse med en god udsigt.
Funchal gennemskæres af floder

Rundt på øen

Det er overhovedet ikke noget problem at rejse på egen hånd på Madeira, hvis man kan snakke engelsk, for der bliver gjort rigtigt meget for turister, idet turisme er øens største indtægtskilde, og de fleste indbyggere forstår engelsk – i hvert fald i byerne. Vi bookede en udflugt til nordøen gennem et lokalt bureau - Happy-Tours (kan findes på internettet), som vi varmt kan anbefale. Det er som regel billigere at booke ture lokalt i stedet for gennem charterbureauerne. Vi var 6 turister i en minibus udover chaufføren, som også var guide. De andre var et amerikansk par, som var på krydstogt (der kommer rigtigt mange krydstogtskibe til Madeira), og et ungt tysk par.

Vi tog lokalbusser flere gange, og det er også nemt. Der er et meget udbygget bussystem. Hvis man køber billetter specielle steder – også i nogle butikker - kan man få det lidt billigere end ved at købe dem i bussen. Vi tog bl.a. en lokalbus til Monte, hvor de kendte slædeløb udgår fra, og også en bus op til udkigspunktet i nærheden af Nonnernes Dal. Fra holdepladsen ved det kendte udkigspunkt, som hedder Eira do Serrado, kan man gå en spændende vandretur ad en kroget sti – vereda – ned til bunden i Nonnernes Dal. Herfra kan man tage bussen tilbage til Funchal ad snoede bjergveje.
Levadaer løber kilometervis

Levadavandring
Vi var selvfølgelig også på levadavandring, som er et MUST. Der findes en god levadatur, som starter ved Stadion i Funchal – i nærheden af Lidoen. Levadaen, som er en kunstigt anlagt vandingskanal med en sti ved siden af, snor sig flot gennem bananplantager og langs folks baghaver. Her får man et godt indblik i øens frugtbarhed, da alt kan vokse her, såsom appelsiner, bananer, squash, tomater, palmer, plus en mangfoldighed af blomster. Stien ender i nærheden af Cámara de Lobos, en lille havneby lidt udenfor Funchal, og hele turen er ca. 8-10 km, så vi var lidt trætte i benene, da vi nåede dertil. Derfor var det godt med en kop kaffe nede ved havnen, hvor vi kunne sidde og kigge på det lokale liv og de små fiskerbåde.

Jo - Madeira er en pragtfuld ø at besøge blot 5 timers flyvning fra Danmark. Et sted hvor både krop og sjæl kan få ny energi.
Frisk fisk på menuen

Gode grunde til at rejse til Madeira:

• Et mildt klima året rundt. Den koldeste måneds middeltemperatur – januar - er 15 grader. November har dagtemperaturer på omkring 23-24 grader om dagen.
• En flot bjergrig, frodig ø og ikke mindst en meget ren ø. Vi så intet affald ligge og flyde.
• Et væld af blomster og blomstrende træer.
• Har virkelig bevaret et lokalt præg.
• For den aktive er der masser af vandremuligheder. Også ture organiseret gennem bureauer.
• Gode muligheder for at komme rundt. Fin infrastruktur.
• Et væld af fiskeretter for den, som elsker fisk.

Vi har en rejsehjemmeside, der hedder www.fjernehorisonter.dk. Her har vi lagt flere billeder ind fra bl.a. denne tur - under linket Rejsebilleder.

Jytte og Bjørn Larsen
Aalborg

Kommentarer til rejsetippet om Madeira

Smukke Madeira.

28/09 2015 Vita og Torben Madsen
Vi er lige vendt hjem igen fra Madeira..pragtfuld tur i 15 dage, vi boede på Eden Mar. Fantastisk hotel som ligger smukt. Vi har bestilt igen til april og 15 dage, er bestemt på at bestille igen til november.
Vi kalder det vores sommerhus..Madeira byder på alt, frodighed og blomster. Befolking venlige.
Vi var der netop til vinfestival, folkefest. Til april kommer vi til blomsterfestivalen..
Der er mulighed for at komme langt på gåben, muligheder er der masser af.
Vi tog denne gang på West Tour, så smukt, vi fandt et lokalt bureau med en lokal guide..så godt.
Ja vi kan næsten ikke vente til vi skal afsted igen..

Madeir er paradis på jord

25/03 2012 Gerda Kipp
vi har lige været på Madeira for 4. gang her i marts, og det er ikke sidse gang vi er nærmest besat af Madeira. Der er så smuk så smuk, og så er der rolig og ingen småkryb, vidunderligt.

Der er afgang til Madeira fra Billund

20/02 2012 Estrid Olesen
Dejligt at høre om andre der er så begejstret for
madeira,vi kalder den for vores ø,men vi deler gerne
Til april tager vi der til igen,det er så 6 gang vi besøger den skønne ø vi har været der på forskellige
tider.bla.nytår ,det var en fantastisk aften.Man kan godt komme der ned fra Billund nu,så det gør vi denne gang

madeira

20/08 2011 Hanne Kristensen
vi har lige været på Madeira for anden gang i juli måned, temperaturen er bare perfekt, højst 25 grader om dagen, og ca 22 grader om natten uden dug. Der er heller ikke generende myg, fluer og hvepse, men til gengæld heller ikke mange fugle. Vi har været afsted med børn og svigerbørn, på skift, og begge hold (som er i tyverne) var begejstret for naturen med de mange blomster, men også klimaet som er godt til både badning og oplevelser på havet, hvor der kan ses både delfiner og hvaler! Det lyder også godt med temperaturen i november, det må prøves, men nytåret skulle også være en speciel oplevelse. Eneste minus for os har været, at vi kun kunne komme med fra København, , ville hellere med fra Billund, da vi bor på Fyn. Rart at høre om en anden måde at bo og opleve på, istedet som os gennem rejsebureau

Madeira

09/08 2011 Dan Kristiansen
Vi rejser til Madeira d. 5 sept., så skønt at få bekræftet endnu en gang, at vi har skønne oplevelser i vente.