Flere rejsetips om Madeira

• Madeira i Portugal

05.11.15: Hr. Jensen
    Oplevelsen ved at besøge Madeira som ligger vest for Nordafrika var noget af en oplvelse. Øen's sydside er yderst turistpræet, men man får alligevel fornemmelsen af din lokale kultur der er overalt i byen og området.
  • Madeira i november

28.11.13: Kirsten Lichtenberg
    November er uden sammenligning årets sureste måned i Danmark.
    Som pensionist kan man dog tillade sig den luksus at flygte fra det sure vejr, - og hvis man følger mine råd, kan man gøre det til en rimelig pris.
  • Højt oppe på Madeira.

24.10.13: Pia Vilhelmsen
    At tage til Madeira er en fantastisk oplevelse. Der er dejlig varmt og fantastisk smukt. Vi kørte og gik rundt på en stor del af øen, og det var fantastisk hvor end vi kom.

Læs mere om rejser til Madeira

Vandreture på Madeira
Steen Jensen
Aabybro
11. juni 2010

Vandreture på Madeira

Madeira er en utrolig flot ø, med masser af flotte vandreture i en enestående flot natur.
Vandreture.

I marts måned 2010 var vi på Madeira, ikke ret lang tid efter at de havde haft en række store oversvømmelser. Der var en række vandreture vi måtte sløjfe, fordi vejen dertil var spærret. Derfor kørte vi en dag til Seixal (nordvestlige hjørne af øen), og op på højsletten ad rute ER209, hvor vi kom forbi nogle gamle vandretracks. Der er flere steder hvor der er sat store skilte op med forklaring over vandreturen. PR 15 er en stejl bjergvandring, og som går over i PR 14 som er en 3 timers vandretur tur/retur, hvorefter den går over i PR 13, som igen er en bjergvandring.
Masser af vandfald

Vi gik omkring en kilometer af PR 15, men desværre var turen ret våd, så vi gik tilbage til bilen af landevejen. Da vi kom til PR 14 blev vi enige om at gå denne tur. Der var et lille stigning på turen, men ikke noget man lægger mærke til. Turen går langs en lavada, og i starten er den omkranset af tæt kratværk, men hurtigt går den over i subtropisk regnskov. Medens vi gik, kom vi forbi det ene lille flotte vandfald efter det andet. Vi kom forbi 8 mindre vandfald i alt. Da vi havde gået i en time og 20 minutter, var stien brudt sammen pga. de store vandmængder der var kommet nogle få uger tidligere, så vi kunne ikke komme længere af stien. Derfor vendte vi om. Vi mødte ingen andre mennesker på denne tur.
Sjovt hotel

Efter denne flotte vandretur, kørte vi op på højsletten og kom forbi et hotel, som har lavet deres restauranter som en regnskov. Her fik vi en øl ude i den sene eftermiddagssol, og kunne nu sidde og se ud over højsletten og ned på skyerne over Calheta.

Regnvejrsdag

På Madeira kommer man også tit ud for en enkelt regnvejrsdag. Og her kan man enten gå på tur inde i Funchall eller man kan gøre som vi gjorde. Vi tog op på nordsiden af øen, hvor vi i byen Porto Moniz tog i Akvarium. Det er et meget lille akvarium de har, og vi var ude på gaden igen efter en halv time. Ret dyrt.

Herfra tog vi så op til Sao Vicente, hvor vi tog ind og så nogle lava huler (Grutas e Centro do Vulcanismo). Det var en ret interessant tur, hvor man får en rundvisning i lava hulerne og ind på et Vulkan Center med information om hvordan vulkaner opstår, hvor der er aktive vulkaner på jorden og om deres ødelæggende virkning. Her så vi også 2 kortfilm om vulkaner og om hvordan Madeira er opstået. Her var vi i over 2½ time, og så var det billigere end akvariet.
25 fonts og østlig halvø

Der findes rigtig mange flotte vandreture på øen, og 2 af dem er et must: 25 fonts og den østlige halvø. 25 fonts er en vandretur forbi flere store vandfald, hvor de 25 fonts er et stort bredt vandfald i en lille slugt. Det kan anbefales at gå turen inden kl. 11, hvor det vælter ind med turister på denne tur. Rigtig flot. Og halvøen i den østlige ende af øen har en rigtig flot vandretur på 8 km. Den er ret hård, og man skal gå den en dag, hvor der ikke blæser for meget.