Flere rejsetips om Japan

Læs mere om rejser til Japan

De 3 damer og 1 fortograf i Hamborg parate til eventyr i Porto
Grethe Petersen
Haderslev
14. nov. 2009

Oplev Porto i 3 døgn og med regnvejr, men gør det og nyd atmosfæren!

Portvinsklubben, Port Ad Libitum - kaldet PAL er en lokal forening i Haderslev.
Et rejsehold på 4 damer tog på research i Porto 6/11-9/11 2009.
De 4 researchers skulle rustes til at kunne planlægge en rejse for hele PAL gruppen af 25 damer..
30. september til 4. oktober 2010 er besluttet at vi skal opleve portvinslandet at kende.
Hotek REX på Prca de Republica

Forberedelser og fremtid

Studieturen bliver lige i højsæsonen, og vi er på research i lavsæson både med hensyn til vejret og priserne. Vi må se, om vi ikke kan få noget ud af at være tidlige ude.

Vi skal finde ud af indholdet i et muligt program, mens vi er her, så vi har travlt.
Vi har forberedt os via ”Turen går til Portugal” og via nettet.

Via FDM har vi fået flybillet fra Hamborg til Porto med Lufthansa samt Hertz lejebil. Hotel har vi booket via Viviro.
Historisk luksus på hotel REX

Så går det løs dag 1 i Porto

Vi ankom fredag formiddag, så vi skyndte os at køre i vores Hertz lejebil til hotellet – GPS er en stor hjælp.

Vi blev indkvarterede, og så gik det ellers af sted til portvinshusene i Vila Nova de Gaia på den rige side af Douro floden. Vi startede med at besøge Ramos Pinto, som vi havde en aftale med på forhånd via mail.

Vi fik en flot guidet tur på engelsk klokken 14, og med efterfølgende smagsprøver,. Der er et spændende museum tilknyttet, og guiden fortalte meget levende om hele historien.. Plakaterne er et spændende kapitel for sig og har været en måde for Ramos Pintos at bruge sin humor og gøre reklame for sit produkt.
sjov men dyr frokost

Let at finde spisesteder i alle prislag

Sulten bankede på og vi tog en cafe nær ved Ramos Pinto, hvor de røgede skinker hang udstillede. Vi fik pølser, fisk og brød, og fik lært, at man får en slags ”starter”, som man betaler, hvis man spiser. Derefter bestiller man efter menu. Man kan ikke få et glas vin, kun en flaske. Sprog- og kulturforvirring endte i sjov og i den dyreste frokost, vi på noget tidspunkt fik. Men vi blev mætte.

Priser er ellers meget mindre end i DK for et måltid. Vi nød udsigten, for der langs hele kajen ligger de karakteristiske Barcos Rabelos både, som ligner bananer, og venter på turister. Det havde vi tænkt os, men da det øsregnede, opgav vi det. Vi ved det er muligt en anden gang. Tidligere var de transportpramme for portvin fra Regua her til Porto, hvor portvinen udskibes. I dag foregår transporten mest ad landevejene.

Man kan gå over broen, Dom Luis I, til den gamle bydel. Det var her på hotel Rex på Placa Republica vi boede.
Det var oppe på bjerget følte vi, når vi skulle tilbage fra f. eks Douro flodens smukke grønne vand. Men supert hotel og indrettet i en tidligere patriciervilla med charme og portugisisk atmosfære. Luksus på en historisk måde, man fik næsten et historisk sus foræret. Det lå meget centralt og til at finde. Gå afstand til rigtigt meget. Personalet var meget flinke og hjælpsomme.

Transport funker fint med både bus, metro, sporvogn og tog, og at tage en taxa kan man roligt gøre, for det koster ikke meget mere end med bussen.
Douro og uendelige vinmarker på begge bredder

Havet og Quintas vingårde inde omkring Regua

Lørdagen brugte til udflugtsdag. Næste gan nok søndag. Vi kørte til Vila do Condo ved havet (mod lufthavnen) – Fra motorvejen spottede vi et kæmpe marked, og vupti tog vi næste afkørsel, og det endte med vi fandt det. Mega marked og et tilløbsstykke. Der blev shoppet, taget billeder og ”pruttet” – der var alt også fisk, kød, og ost ... liv og glade dage og råben og skrigen, som et marked nu skal være.

En flot strand ved Vila Conda, og vi fik lidt tørvejr foræret samt nogle solstrejf. Fantastisk sted. De store vidder ud i det uendelige hav. Vi fik frokost på en meget fin restaurant midt på stranden og med den flotte udsigt til alle sider. Supper og salat og igen ”starter” på bordet med det samme (5 euro ca.).

Efter at have handlet vand til den videre tur, kørte vi væk fra havet og imod Regua, som er en vigtig by for portvinsruten. Det er her hovedsædet er og herfra der sendes videre ud i den vide verden.

100 km ca. med bjerge og hårnålesving – udsigtssteder og jagten på Quinta’er (vingårde). Og vinmarker. Vi kom også lidt højt op, så bilen måtte i 1. gear, og der var hunde, der ikke ønskede Grethe besøg for at spørge om vej – men en flink ung mand havde nok set hendes flugt, så han kom på knallert og ville hjælpe. Portugisisk kun, men mange grin og fagter. Vi gik ikke op til udsigtspunktet.

Omkring Armante var der fyldt med vinmarker og der var så flot, med Douro floden stille flydende. Vi ville finde Quinta da Pachesa. Det kunne vi bare ikke. Til sidst var der en flink mand i Regua, der kørte foran os, så vi kunne komme rigtigt ud af byen og over den rigtige bro. Han kendte vingården, som i øvrigt lå lige ved siden af en af Sandeman’s gårde. Inden vi dog fandt det rigtige, kørte vi ind på et luksus hotel med egen vinfremstilling etc. Flot udsigt og en park af en have. Der er stadig grønt og blomster. Kun i bjergene får de sne og frostgrader, eller ligger temperaturen om vinteren på 10-12 grader siger de. De tager til Spanien og står på ski.

Jagten på vore Quinta Pachesa fortsatte og endelig ... lige før vi var ved at opgive ... så fandt vi det. Vi fik en rundvisning og har aftalt kontaktmulighed til september. Den ene datter står for vin- og portvinsproduktion. Den anden datter står for bookning og hoteldelen (luksus) En flot vingård hvor høsten foregår på gammeldags maner. Håndplukkede druer og trampen i tønden. Det vil vi nok kunne se i september. Det er lige i højsæson for vinhøst. Meget spændende. Vi fik prøvesmagning sammen med franskmænd, der åbenbart også havde spist der. Det er et familieforetagende. Tror det var 4. generation.

Fado længsler formidles af lille dame med stor stemme

Fado show på cafè

Det var blevet mørkt og vi tog en sandwich i Regua ved stationen (som vi kommer til med tog til den tid) – GPS til hjem hotel Rex og det var mørkt og vådt. Vi var hjemme ca. 21 og klædte om, for vi ville gerne nå ned at opleve Fado musik på cafe Guarany, som ligger tæt på hotel.
Vi kom til 2. afdeling af koncerten. Meget farverigt og medrivende musik og show. Joana Costa var en tynd dame med en kæmpe stemme. Vi fik søde sager og kaffe og portvin. Meget internationalt sted og det blev der gjort lidt ud af ved at navne på lande blev nævnt og så bifaldt gæster fra de pågældende lande. Vi blev så udnævnt til hendes danske venner. Åbenbart er hun hyret i 3 år til hver lørdag at give koncert der.
Turistbureauet har også vist os andre steder i nærheden hvor man kan opleve levende musik og optræden. (ingen entre, men man skal købe et eller andet at fortære)
Vi var nok godt trætte, da vi nåede hotellet.
Vila Condo stranden så lang øjet rækker

Vi kan varmt anbefale et besøg i Porto

Fado musik og show på cafe, koncert i Casa de Musica, markeder, og Hop-On and Off turistbusser var nogle af de spændende oplevelser. Folk var utroligt flinke og hjælpsomme overalt.
Porto er modsætningernes by også. Der var mange, der lå og sov på gader og stræder, og i portvinshuskvarteret var der brugt mange penge på alt, og der var meget luksuriøst. Her så vi ikke tiggere, men flotte restauranter i forbindelse med portvinshusene, der ligger side om side. Vi så faktisk mange grupper af mænd på besøg i løbet af de 3 dage.

3 forrygende døgn, hvor vi mødte så mange hjælpsomme og venlige mennesker overalt, også på de store markeder, som var en sjov og farverig oplevelse og en del af portugisernes hverdag, og vi fik syret vores shoppegen.
Storbybesøg i Porto, jo det kan vi kun anbefale andre!!