Flere rejsetips om Rusland

Læs mere om rejser til Rusland

Modkørende tog ved Novosibirsk.
Janderup
19. juli 2009

Gennem Sibirien på skinner, det er stort!

I 2002 gik en gammel drøm i opfyldelse, at køre på den Transsibiriske jernbane til Mongoliet og Kina.
Catedralen på den røde plads.

Rejsen til Moskva.

Vi startede med Vestbanen i vores hjemby, Janderup, kørte mod Kbh. Stockholm, Helsinki mod Sct. Petersborg, var tvunget til at betale bestikkelse for at komme ind, da vi kom to timer for tidligt til grænsen, så sørg for at have "luft" i jeres visum til Rusland. Efter to overnatninger i Moskva og by rundture, startede turen først rigtigt, med kursen østover.
Bajkal søen, meget dyb og ren.

På rejse dag og nat.

Efter at vi havde indrettet os i vores kupe, (havde fælles bad med naboen) fandt vi hurtigt ind i togets rytme. Der var tre daglige måltider, det tog ca. 20.min at komme til spisevognen, på vejen passerede vi mange forskellige folkeslag, med hver deres duft, nogle lavede mad ved hjælp af det varme vand i samovaren, der kogte døgnet rundt, nogle vaskede sig, andre ikke! Jeg havde en bog med hjemmefra, hvis jeg skulle komme til at kede mig, den blev overhovedet ikke åbnet på turen, der var noget at se på hele tiden. Det var som at komme mange år tilbage i tiden, det der lignede kolonihavehuse med små haver til, var deres hjem og mange prøvede at sælge lidt på de stationer, hvor der var et kort ophold. Det er faktisk muligt at leve af det der blev solgt på stationerne, det viste vi ikke hjemmefra, så vi havde maden med i togbilletten.
Kameler i Mongoliet.

Naturen skifter dramatisk.

Fra Bajkal søen kørte vi mod sydøst, landskabet ændrede sig fra det endeløse grønne til mere og mere tørt. Husk at ha` et kamera klar hele tiden, toget stopper jo ikke, så det er med at være hurtig på aftrækkeren! I Mongoliet blev der koblet en anden spisevogn på, De Mongolske toldere og personale var utrolig flinke, meget stor forskel fra de russiske. Der var et kort stop i Ulan Bator, hvor vi fra vinduet brugte vores sidste rubler på nogle flotte aquareller fra det mongolske landskab.
Vi var en seværdighed!!

Endestation, Beijing.

Vores hovedmål med rejsen var Den transsibiriske jernbane, så vi havde kun to overnatninger i Beijing. Vi fik dog set de største seværdigheder nu vi var der, det var dog meget varmt og hårdt at bevæge sig rundt i byen. (Var afsted fra 6 til 19/7 2002) Vi kørte med toget med det kinesiske personale, toiletterne var ikke altid så lækre, men det gik, vi blev da ikke syge (måske var det den billige vodka der gjorde at vores maver i orden!) Når jeg nu tænker tilbage på turen, er det selve togrejsen, stemningen, lydene, duftene jeg husker bedst, og så det at stå på toget her i Vestjylland, for så stå af i Kina, det er stort! V.h. og god tur Birte og Ole.

Transport
Togrejser

Kommentarer til rejsetips om Rusland

Skal afsted i maj/juni

10/11 2009 Hans Bodin
Jeg er pensionist på 71 år som agter at tage afsted i 3 uger i sommeren 2010. jeg agter at bruge godt 3 uger til turen, da jeg vil gøre ophold både i rusland,og i Ulan Bator,og selføgelig i Bejing. Hilsen Hans Bodin.