Sådan foregår ansættelsesprocessen

Sådan vil du opleve ansættelsesprocessen 

Her kan du læse mere om den ansættelsesproces, som du vil opleve som kandidat. Bliv klogere på, hvordan vi behandler din ansøgning og hvad der er omdrejningspunkt for samtalerne.

Nedenfor kan du se, hvordan et typisk forløb foregår, når du søger som hhv. rejsespecialist eller til en af vores stabsfunktioner samt hvad vi leder efter hos vores kandidater


 

Din ansøgning

Som rejsespecialist: Søger du en stilling som rejsespecialist ser vi gerne, at du især beskriver din rejseerfaring, og hvorfor du er motiveret af rejsebranchen. Vi ønsker også, at du fortæller os, hvad du kan bidrage med i den specifikke stilling både fagligt og personligt.

Det er desuden en fordel, hvis du har relevant erfaring med salg eller kundekontakt og kan fortælle lidt om, hvorfor du er drevet af salg og service. Brancheerfaring er derimod ikke et krav.

Stabsfunktion: Søger du en af vores stabsfunktioner i fx IT, Produkt, Support eller Marketing, vil vi kigge på din faglige baggrund og erfaring samt din motivation for at arbejde i rejsebranchen og ikke mindst med det givne arbejdsområde.

I FDM travel behandler vi din ansøgning fortroligt, og det er kun den ansættende leder, HR og eventuelle andre involverede i rekrutteringsprocessen, som vil se den. 

Vi gennemgår løbende ansøgninger og inviterer til online forinterview eller 1. samtale pr. mail eller telefon. Er du ikke blandt dem, vi inviterer, vil du høre fra os pr. mail, senest når ansættelsesprocessen er færdig.


Når du søger en stilling som rejsespecialist

Online forinterview af rejsespecialister

Hvis du søger stillingen som rejsespecialist i en af vores rejsebutikker, vil du på baggrund af din ansøgning og CV måske blive inviteret til et online forinterview. Det er en kort online samtale på 15 - 20 minutter med salgschefen og butikschefen i den butik, hvor du søger stillingen.

Vi bruger dette korte interview til hurtigt at få en fornemmelse af dig og mærke om kemien er der.

Til denne samtale skal du kun svare på ét spørgsmål: Hvorfor FDM travel ikke kan leve uden at ansætte dig. 

På baggrund af dit rejse-CV og denne korte samtale vurderer vi, om du skal kaldes til 2. samtale.


 

2. samtale med rejsespecialister

Ved denne samtale vil du møde salgschefen og den ansættende leder. Du vil høre mere om stillingen og teamet, succeskriterierne for at lykkes i jobbet, og du vil lære lederen bedre at kende. 

Du vil også få indblik i FDM travel som organisation, vores udvikling, position, strategi samt høre lidt mere om, hvordan vi er som arbejdsplads. Du vil også få mulighed for at få svar på de spørgsmål, du har til jobbet og andre aspekter af ansættelse i FDM travel. 

Vi vil derimod gerne høre om din motivation for at søge jobbet, din tilgang til salg og kundekontakt og ikke mindst mere om din rejseerfaring.

Uanset om du får jobbet eller ej, vil du blive ringet op af den ansættende leder, så du kan høre, hvorfor du ikke blev valgt til, eller hvordan din opstart kommer til at se ud.


"Når vi har folk til samtale er det vigtigt at jeg kan mærke, at de virkelig har passion for at rejse. De skal motiveres af at sælge og ville gå den ekstra mil for at imødekomme vores kunders ønsker og drømme." 

- Jesper Ewald, Salgschef


 

Når du søger ansættelse i Stabsfunktion

1. samtale til stabsfunktioner

Hvis du søger en stabsfunktion i enten IT, Support, Marketing eller Produkt på hovedkontoret i Lyngby vil du per mail eller telefon blive inviteret til en første samtale. Denne foregår enten online eller fysisk på adressen i Lyngby. 

Til første samtale vil du møde den ansættende chef. Formålet er at høre mere om dig, dine faglige kompetencer og din motivation for at søge stillingen hos os. Vi er også interesseret i, hvordan du kan bidrage til stillingen både fagligt og personligt. 

Til visse stillinger kan du blive bedt om at løse en case.

Uanset om du bliver indbudt til 2. samtale eller ej, vil du blive ringet op af den ansættende leder, så du enten kan høre, hvorfor du ikke blev valgt til i denne omgang eller aftale nærmere om næste samtale.

2. samtale til stabsfunktioner

Til 2. samtale vil vi gerne blive klogere på dig som person og finde ud af, hvordan du vil passe ind i teamet.

Er du ved første samtale blevet bedt om at løse en case, så vil vi også snakke om din tilgang til opgaven for at lære lidt om din tilgang til arbejdet.

Du vil desuden få mulighed for at lære os bedre at kende og få svar på eventuelle spørgsmål til stillingen eller os som virksomhed.

Det lægger vi vægt på hos kandidater

Rejsespecialist: Det vigtige for os er ikke, hvad du kommer fra, men hvad du kan bidrage med.

Når vi skal finde den rette kandidat til en stilling, kigger vi efter et match på både de faglige og personlige kompetencer, ligesom vi også i høj grad lægger vægt på din motivation for at søge stillingen. 

For os er det vigtigere med rejseerfaring end brancheerfaring. Derfor er vores team fagligt mangfoldigt og tæller bl.a. tidligere frisører, ejendomsmæglere og sælgere. Vi leder efter mennesker, der elsker at sælge, er gode til at kommunikere og afdække behov, og som ikke mindst får et kick ud af at opfylde kundernes rejsedrømme.

Stabsfunktioner: I nogle stillinger kan særlige faglige kompetencer eller erfaring selvfølgelig være centrale, men vi lægger også vægt på en stor interesse i dit faglige felt og lysten til at dygtiggøre dig. Vi kigger på dig som person og dine evner til at indgå i et team som en god samarbejdspartner for de øvrige medlemmer. 

Uanset hvilken stilling du søger, er det vigtigt for os, at du er en person, der kan passe ind i vores medarbejderstab, og at du har lyst til at bidrage til god stemning og et godt arbejdsklima.

Så hvis du er virkelig motiveret for en stilling, men mangler enkelte faglige kompetencer, opfordrer vi dig til at søge stillingen alligevel. Du vil med garanti opleve gode rammer for kompetenceudvikling, når du først er ansat.