Flere rejsetips om Schweiz

• Flot omvej til middelhavet

21.11.12: Erik a
    Vi kørte i de første år direkte gennem Sweitz til middelhavet, men senere fik vi øjnene op for det storslåede landskab i alperne; Derfor kan det stærkt anbefales at man bruger een ekstra dag igennem Sweitz, dette kan med størst udbytte gøre ved at køre fra motorvejen lige før Gotthard tunnellen til Andermatt og herfra enten direkte over Gotthard pass, det vil kun tage 45 minutter ekstra, men endnu bedre fra Andermatt til Furka pass hvor man kan komme ind i gletsheren, som dog er svunden ganske gevaldigt de sidste 10 år.
  • Schweiz - Flot flottere flottest

12.06.12: Cecilie
    Lauterbrunnen i Schweiz, det flotteste sted vi har været i Europa. Der var ubeskriveligt flot, omgivet af bjerge, vandfald og flot natur.
    Perfekt stop på din vej hjem, fra din solferie i sydeuropa.
  • Schweiz - Mere end blot chokolade

27.03.12: Tanja Laursen
    Jeg bliver ved med at vende tilbage til Schweiz, da landet har så meget at byde på. Alt lige fra ostemejerier, chokoladefabrikker (man kan sågar komme med chokolade expressen, en togtur gennem det flotteste landskab, som ender med et besøg på en af de største chokoladefabrikker) til underskønnebjergtoppe!
    Om sommeren kan man vandre op til det mest omtalte bjerg i Europa Jungfraujoch og Matterhorn (tobeleronebjerget) og om vinteren kan man stå på ski.

Læs mere om rejser til Schweiz

Fantastisk natur og seje togture
Lisbeth Bjerre Damgaard
Søllerød
5. nov. 2013

Fantastisk natur og seje togture

Vi er en familie med to børn i alderen seks og ni år, som gerne holder ferie i naturskønne egne med muligheder for at kombinere interessen for teknik, historie og kultur.
Vi havde længe haft et ønske om at besøge Schweiz, da der blandt andet er rigtig mange baner (tog-, kabel-, rodel- og tandhjul) og lifter at vælge i mellem, når man gerne vil op i højden i de Schweiziske Alper. Samtidig har vi dog også været lidt tøvende over for at tage til Schweiz på grund af det det høje prisniveau. Vi var afsted i skolernes efterårsferie og valget faldt på området omkring Thuner- og Brienzersee i Ober Bernerland i det centrale Schweiz.
Torvedag foran det gamle rådhus i Hannoversch Münden

Udturen

Vi kørte i egen bil. Vi tager turen ned gennem Tyskland i et roligt tempo med en del pauser indlagt og i dette tilfælde med to overnatninger både ud og hjem. Vi kørte hjemmefra fredag efter endt arbejde og havde første overnatning syd for Hamburg.

Lørdagens store pause blev holdt i Hannoversch Münden, som er nem at komme til fra motorvejen. Hann. Münden er en flot og stemningsfuld by med rigtig mange bindingsværkshuse, hvor det gamle rådhus vel nok er den flotteste bygning af alle. Vi spise frokost i restauranten i kælderen under rådhuset. Det kan vi godt anbefale.

Næste overnatning havde vi i Triberg i Schwarzwald. En destination som lå lidt for langt væk fra motorvejen. Til gengæld havde vi en smuk køretur gennem det bakkede og skovklædte landskab og vågnede op til en superflot udsigt og hyggelig by, som mest er kendt for kukure og Tysklands højeste vandfald. Vi nåede lige en tur forbi vandfaldet inden vi kørte mod grænsen til Schweiz. Vi var enige om at vi sagtens ville kunne tilbringe nogle dage i området på et andet tidspunkt, især fordi den togstrækning, som går gennem byen skal være en af de smukkeste i Tyskland.

Første stop i Schweiz var ved Rheinfall i Schaffhausen. Rheinfall er Europas største vandfald, målt i vandmængder. Der strømmer om sommeren ca. 600.000 liter vand igennem hvert sekund - om efteråret dog væsentligt mindre. Vi valgte at se vandfaldet lidt på afstand fra den nordlige side. Der er mulighed for at komme tættere på enten fra den sydlige side via Laufen eller med båd. En rigtig god oplevelse i dejligt solskin.
Det typiske bondehus

Indkvartering og område

I Schweiz boede vi privat i en stor lejlighed i et typisk gammelt træbondehus. Det passede os rigtig godt at bo i en lejlighed, da vi så havde mulighed for at lave mad selv, og derved kunne holde udgifterne lidt nede i forhold til at skulle spise aftensmad på restaurant hver aften.
Pris for to voksne og to børn inklusiv kurtax og slutrengøring: 118 CHF pr nat.

Der er rigtig mange muligheder for oplevelser og seværdigheder i en radius af 40-50 km. af Interlaken, som ligger midt i mellem Thuner- og Brienzersee. Så mange, at vi havde svært ved at vælge.
Den smalle Aareschlucht

Aareschlucht

Aareschlucht i nærheden af Meiringen er bestemt et besøg værd. Slugten er dannet ved at floden Aare har slidt sig ned i bjergene og dannet en til tider meget smal slugt. Nogle steder gik vi inde i nogle små udhuggede tunneler og andre steder på gangbroer, som er boltet ind i bjergsiderne. Det er en meget spændende og anderledes oplevelse. Det tager ca.en halv time om at gå fra den ene ende til den anden.
Pris for to voksne og to børn: 23 CHF
Den fantastiske udsigt fra toppen af Niesen

Niesen

Man kommer op på bjerget Niesen ved at tage en stejl kabelbane fra 1906. Den bragte os på en halv time op i 2336 meters højde. Der var faldet en del sne og det var koldt. Vi nød den fantastiske udsigt over de schweiziske alper og de smukke søer. Udsigten var også god i restaurant Niesen Kulm, hvor vi fik kaffe, chokolade og is. Som medlemmer af FDM fik vi 25% rabat på turen.
Pris for to voksne og to børn inklusiv rabat: 125 CHF
Stationen på toppen ved Brienzer Rothorn

Brienzer Rothorn

Fra Brienz valgte vi at køre med et lille damptandhjulsbane op til bjergstationen på Brienzer Rothorn i 2244 meters højde. Den betragtelige stigning på den blot 8 kilometer lange bane nødvendiggør til tider stigninger på op til 25%. Flotte landskaber og udsigter hele vejen op og ned . Vi spiste rustik rösti med spejlæg til frokost i restauranten på toppen - dyrt men godt. Børnene byggede en snemand og vi gik lidt rundt i området. Det var en kæmpe oplevelse og alle pengene værd.
Pris for to voksne og to børn (gratis): 168 CHF
Flot udsigt på Schynige Platte

Schynige Platte

Turen op til Schynige Platte faldt på dagen med det bedste vejr, og vi havde en forrygende tur. Banen er en vetrantandhjulsbane, hvor man næsten må knibe sig i armen og sige: Kan det virkelig passe at en sådan bane findes? Undervejs var der stigninger på op til 25%. Vi nåede også her lige at få kaffe og is på restauranten på toppen, alt i mens vi havde solbeskinnet fri udsigt til Eiger, Mönch og Jungfrau, som alle er bjergtoppe i 4000 meters klassen. Da vi stod og ventede på toget, som skulle køre os ned igen, kom to mænd i folkedragt og gav flere numre på langhorn. På toppen er der gratis adgang til en alpin botanisk have. Vi valgte dog ikke at gå ind, da ingen af planterne blomstrer om efteråret.
Pris for to voksne og to børn: 76 CHF (normalpris 140 CHF). En meget venlig mand på stationen i Wilderswill gav os rabat, hvorfor ved vi ikke helt. Han spurgte os hvor vi boede, hvilket vi svarede på. På billetten stod camping i Ober Bernerland, og det var vist, det der udløste rabatten. Godt man ikke er bedre til schweizertysk end tilfældet er!
Ko med klokke i flotte omgivelser

Kleine Scheidegg og Top of Europe

Vi havde på forhånd besluttet os for ikke at køre op til den højeste beliggende station i Europa, der ligger i næsten 3.500 meters højde, da det uden rabat vil koste ca. 2500 kr. for hele familien.
Man tager en tandhjulsbane fra Grindelwald med skifte på Kleine Scheidegg op til Jungfraujoch (Top of Europe). Da vi en eftermiddag ville gå en tur i Grindelwald, blev vi dog fristet, da vi så de gamle vogne holde på stationen. Vi købte en tur til Kleine Scheidegg i 2061 meters højde, og stor var skuffelsen, da et moderne tog kørte ind på perronen. Turen var bestemt god, men ikke det samme, som at køre i et gammelt tog! Lidt for dyr en tur i forhold til oplevelse og den tid vi reelt kørte i tog.
Pris for to voksne og to børn: 156 CHF
Fly med rutchebane

Hjemturen

Havde vi haft mere tid i området ville vi sikkert også have sejlet en tur på Brienzer See, besøgt drypstenshulerne i St.Beatus og snuppet et par baner mere f.eks. fra Interlaken op til Heimwehfluh.

Turen hjem gennem Tyskland gik via Speyer hvor vi overnattede, og dagen efter brugte vi tre timer på byens tekniske museum. Et stort museum, som indeholder elementer af teknik i mange forskellige sammenhænge. Man kan blandt andet se fly, en rumfærge, en ubåd, biler og tog. En rigtig god oplevelse, hvor højdepunktet i mere end en forstand var at stå på vingen af en Boing 747 i 20 meters højde, hvorefter børnene kørte på en rutchebane ned igen. De voksne tog trappen.
Pris for to voksne og to børn: 52 Euro

Efter en overnatning i nærheden af Hildesheim, gik turen til sidste stop i Mini Wunderland i Hamburg. En kæmpe modelverden bygget op i tre etager i et gammelt pakhus. I vores familie har far og søn nu besøgt stedet fire gange, og de synes stadig, at det er en lige god oplevelse.
Pris for to voksne og to børn: 36 Euro

Vi havde en rigtig god tur, og kan kun anbefale at tage til Schweiz om efteråret, man skal dog være opmærksom på at visse attraktioner lukker ned ultimo oktober. De smukke bjerge, søer og vandfald kombineret med de mange muligheder for at komme op i højden er bestemt værd at rejse efter!!