Flere rejsetips om Edinburgh

• Edinburgh, en af Europas smukkeste storbyer.

20.01.14: Camilla Colding-Jørgensen
    Edinburgh er et af mine favorit rejsemål, når vi snakker storbyer, og efter min mening en af verdens smukkeste byer.
    Selvom det er en storby hersker her en stemning af noget afslappet og noget eventyrligt, et sted hvor mange hundrede års historie, falder naturligt ind i nutiden.
  • Forlænget weekend Edinburgh

09.12.13: Mette Jensen
    Vi er netop hjemvendt fra en forlænget weekend i Edinburg. Sikke en oplevelse!
    Lad mig først slå fast, at det er en by med masser at se på.
  • Rundt om Edinburgh

27.07.11: Ingeborg Schmidt
    I og omkring Edinburgh er der et utal af gode udflugtsmål. Herunder mange endagsture fx med Rabbie's. På den tur, som vi valgte, oplevede vi den skotske natur fra sin smukkeste side.

Læs mere om rejser til Edinburgh

• Guds eget land - part 2

Det var præcist 1 års siden min kone og jeg sidst besøgte USA (se evt. rejsetipset ”Gud egen land) og det var igen blevet Memorial Day – amerikanernes største shopping weekend, hvor der altid er gode rabatter at hente.
  • Alle veje fører til Rom

Nu når alle veje fører til Rom, så er det jo ikke nogen skam at man forvilder sig derned én gang om året.

Rom er og bliver min og min kones ynglings by her i Europa og vi havde længe glædet os til at skifte efterårets rusken ud med Sydeuropas mere lune vinde, for rejsen var bestilt for længe siden.
  • Det måste vara den stora finska kompositör Sebilius

Sagt i det gode gamle quiz program Kontrapunkt og udødeliggjort at Linje 3. Og måske sådan stort set, hvad vi danskere kender til Finland.

Men kun 1 time og 15 minutters flyvning fra København ligger et af vores nordiske broderfolks hovedstad Helsinki – en lille perle, der er overset af mange danskere.
Solrød Strand
3. juli 2014

En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
Og efter at den er føjet til listen, kan jeg sige at det har vi bestemt ikke fortrudt.

Edinburgh er en skøn og charmerende by med venlige og servicemindet mennesker og så er den ikke større end man kan opleve den på en weekendtur.
Faktisk blev vi så glade for byen at vi allerede har besluttet, at vi vil tilbage der til og næste gang skal besøget være lidt længere, så vi kan nå at komme ud og se det Skotske højland.
Man behøver ikke kører hele vejen

Vejen der til

Vi tog af sted fredag aften efter arbejde med easyJet, der flyver direkte fra København. Det er altid en oplevelse at flyve med easyJet og denne gang var det særdeles underholdende at følge den meget emsige medarbejder ved bordingkontrollen håndhæve reglerne om at man kun må med ét styk håndbagage og at håndbagage er ALT andet end ”en overfrakke, sjal, paraply, krykker eller gangstativ/stok og én standardstørrelse pose med toldfri varer fra afgangslufthavnen”, som der står i deres regelment. Dette betød også at en Iphone i et etui med en bærerem på blev betragtet som ”håndbagage” … Jeg var glad for at jeg havde taget min windbreaker jeg normalt bruger til cykling på – den kunne snildt rumme min kones håndtaske i den ene lomme og spejlreflekskameraet i den anden lomme og selv den omtalte medarbejder kunne altså ikke vise mig, hvor i reglementet at der stod at lommerne i overfrakken skulle være tomme :-) 
Fra lufthavnen

Fra Edinburgh lufthavn kommer man nemt ind til centrum med ekspres bus nr. 100 – også kaldet Airlink. Den kører hvert 10 minut og en enkeltbillet koster i skrivende stund (juni 2014) 4 £ og en retur koster 7 £. Er man i spare hjørnet kan man også tage den almindelige bus nr. 22, der bringer dig til centrum for kun 1,50 £, men som så stopper en masse steder undervejs. Man kan også tage en taxa til ca. 20 £. Airlink bussen har endestation på Waverly Station, der ligger lige midt imellem Old Town og New Town.
Vores hotel lå mindre en 100 meter fra bussens stoppested, så det kunne ikke være bedre og vi ankom lige til en sen gang aftensmad, der blev indtaget få meter fra hotellet på The Doric – Edinburghs ældste Gastro Pub, som de selv kalder sig. Som alle steder i Edinburgh sød og venlig betjening i såvel ”restaurant” som ”krostuen”, hvor vi lige tog en godnat øl.
Flotte "blomster"

Maden

Som dem der har læst andre af mine rejsetips måske har bemærket er både min kone og jeg glade for god mad og vi skulle selvfølgelig starte dagen med en god gang Skotsk morgenmad, så vi gik ud af hotellet og skulle vælge om vi skulle gå til højre eller til venstre. Imod venstre kunne vi se en masse forretninger 300 meter fremme og til højre kun huse, så det blev venstre om. Det viste sig at være en fejlslagen beslutning. Det var New Town vi kom til og der ligger ganske rigtigt mange butikker, men ikke mange steder de servere morgenmad. Havde vi gået til venstre til gengæld skulle vi kun 100 meter rundt om hjørnet, så lå der det ene spisested efter det andet, men hvem kunne vide dette ?
Nede ved området omkring havnen – der tidligere har været et særdeles tvivlsomt område – ligger der i dag flere gode restauranter, bl.a. Michelin restauranten ”The Kitchin”, hvor køkkenchef Tom Kitchin husere. Restauranten er udnævnt til Storbritanniens bedste restaurant i 2013. Som på de fleste britiske Michelin restauranter kan man her få en relativ billig Set Lunch Menu – aktuelt for 29,50 £ og en tilhørende vin menu til 24,50 £. Her havde vi valgt at indtage lørdags frokosten – og det fortrød vi bestemt ikke. Maden er udelukkende produceret af lokale råvarer og er verdensklasse – intet mindre, så den restaurant kan jeg kun anbefale. Men husk at bestille bord i god tid.
Så ved man at man er i Skotland

Hop on Hop off

Efter frokosten var det tid til at opdage lidt mere af Edinburgh. Når vi kommer til en ny by tager vi tit en tur med de Hop on Hop off busser, man finder i alle byer. Her i Edinburgh er der hele 5 busser der kører mere eller mindre forskellige turer og de er drevet af det samme selskab, så man kan med fordel købe en fælles billet til dem alle. En 24 timers billet til én af busserne koster 14 £ og en 48 timers billet til alle 5 koster 20 £ og har man købt en returbillet til Airlink bussen, så får man 1 £ i rabat på 48 timers billetten.
Attraktionerne

Attraktionerne i Edinburgh ligger næsten alle inden for et relativt begrænset område og den største af dem alle er Edinburgh Castle – kendt fra det berømte militær tattoo. Slottet troner højt over byen og der er flere interessante ting at se inden for, herunder St. Margaret’s Chapel, de skotske kronregalier og kroningsstenen (der ikke må forlade slottet, hvorfor kroningen af den britiske dronning eller konge skal foregå på dette slot), The One O’clock Gun, en hundekirkegården og så selvfølgelig den helt utrolige udsigt der er ud over Edinburgh, oppe fra toppen af klippen.
Proud member

En anden attraktion er The Scotch Whiskey Experience, der ligger lige ved slottet. Her kan man købe flere forskellige rundvisninger, hvor man bliver indført i hvordan man producere Skotsk whisky og hvordan man drikker den. Forskellen på de forskellige rundvisninger er hvor mange whisky man får lov til at smage. Man kan også se verden største samling af whisky her. Naturligvis kan man også købe forskellige whisky med hjem – men check priserne, jeg syntes at de var for dyre.
En overset perle

Også uden for slottet finder man den ene ende af The Royal Mile, der er en gade med en masse gamle hyggelige huse, pubs og småbutikker omkring og det er her at byen viser fra sin allermest charmerende side. For enden af The Royal Mile ligger den britiske dronnings slot - Palace of Holyroodhouse, som hun bor på når hun er i byen. Et slot i hver ende – deraf navnet, der dog ikke helt holder vand, da gaden faktisk er 1,2 miles.
Holyroodhouse oppe fra parken

Nede ved dronningens slot, som der også er mulighed for at komme ind og besøg ligger også det Skotske parlament, der i modsætning til alt andet i området er en ultra morderne bygning – om man kan lide den eller ej er en smagssag, men spændende er arkitekts turen i hvert fald: der er dagligt gratis rundvisninger i parlamentet.
Bag ved slottet ligger der en stor park – Holyrood Park, der er et skønt naturområde med høje klipper man kan gå op af (næsten hele vejen). Der er en fantastisk udsigt fra byen der oppe fra, men husk gode vandresko.
Her har tiden stået stille

En tidslomme

På en af vores spadsereture på The Royal Mile stødte vi på et lille sted, hvor man kan indtage sin the eller kaffe til et stort udvalg af hjemmebagte kager. Clarinda’s Tea Room. Adressen er 69 Canongate og det ligger næsten for enden af The Royal Mile på venstre hånd når man kommer oppe fra Edinburgh Castle. Det er en skøn lille tidlomme, hvor man kommer ind i hvad der faktisk er en dagligstue med små borde med hvide broderede duge. Der er også servering ude i en lille gårdhave. Dejligt sted, hvor alt er hjemmelavet – selv marmeladen og alligevel er priserne særdeles rimelige. Bemærk at de kun modtager kontanter.
Tag en kage med hjem til mig

At rejse er at leve

Edinburgh har lagt huse til flere berømte litterære figurer, bl.a. Harry Potter og Sherloc Holmes og det overrasker ikke når man går rundt blandt de gamle huse. Man føler sig hensat til en svunden tid og Edinburgh overraskede mig på alle områder positivt.

Kun 1½ time med fly fra København – så se bare at komme af sted (husk at leve)