Flere rejsetips om Skotland

• En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
  • Edinburgh, en af Europas smukkeste storbyer.

20.01.14: Camilla Colding-Jørgensen
    Edinburgh er et af mine favorit rejsemål, når vi snakker storbyer, og efter min mening en af verdens smukkeste byer.
    Selvom det er en storby hersker her en stemning af noget afslappet og noget eventyrligt, et sted hvor mange hundrede års historie, falder naturligt ind i nutiden.
  • Forlænget weekend Edinburgh

09.12.13: Mette Jensen
    Vi er netop hjemvendt fra en forlænget weekend i Edinburg. Sikke en oplevelse!
    Lad mig først slå fast, at det er en by med masser at se på.

Læs mere om rejser til Skotland

Nessie og Potter i Skotland
Odense
20. juli 2011

Nessie og Potter i Skotland

Jeg besøgte Skotland for første gang i februar 2010. Min mand og jeg havde fundet et hyggeligt hotel nær Edinburghs bymidte, som skulle fungere som base for vores vinterferie, hvor vi havde planlagt at køre Skotland tyndt i en lejet Seat.
Skotland i februarmåned viste sig at være FANTASTISK. Vi havde solskin de fleste dage afbrudt af en enkelt dag med regnbyer og en enkelt dag med sne. Vi havde naturligvis pakket vintertøjet, men enkelte dage var det nok med en tyk trøje.

Vores første dage brugte vi i Edinburgh, hvor vi skulle besøge nogle af de mest kendte turustattraktioner som Edinburgh Castle, The Royal Mile, Edinburgh Zoo og The Scotch Whiskey Heritage Center.
Vores skotske whiskyoplevelse

Sidste nævnte, The Scotch Whiskey Heritage Center, var en overraskende god oplevelse. Ingen af os er specielt vilde med de gyldne dråber, men besøget viste sig både informativt og underholdende. Vi kørte rundt i whiskeytønder, fik whiskeyprocessen levende beskrevet, så hundredvis af unikke whiskeflasker med hver deres historie og smagte også på den stærke drik. Vi forstår nu bedre, hvorfor nogle mennesker er så fascineret af drikken og hele processen bag den, men selv holder vi os til at købe den billige slags, der er god nok til en kop Irish Coffee.
Loch Ness

Som sagt var vi heldige, at solen skinnede på de fleste af vores feriedage. Derfor var det også en nem beslutning at springe tidligt ud af fjererne tidligt en morgen for at køre en tur til Loch Ness.

Bilturen gik gennem eventyrlige landskaber; her i vintersolen virkede alt frodigt og indbydende. Vi nåede Inverness i et højt humør og klar til at se uhyret i øjnene. Fra søens bred kunne vi dog ikke umiddelbart spotte Nessie, så vi satsede på, at en sejltur på vandet, ville afsløre søens hemmelighed.

I februarmåned er der ikke mange turister på Loch Ness, så stilheden blev kun brudt af bådens brummende motor. Vandet lå spejlblankt, søsygen holdt sig langt væk og vi kunne kun blive betaget af den forbløffende natur, der omgav os. Fra Inverness sejlede vi til Urquhart Castle, hvorfra flest observationer af Nessier er blevet gjort. Vi så dog ikke så meget som en krusning på vandet, så vi nød bare sejlturen og blev enige om, at her, på breden af Loch Ness, ville vi ikke have noget i mod at få en hytte, som vi kunne feriere i - vinter eller sommer.

Lockerbie

Efter vores køretur mod nord, gik køreturen dagen efter mod syd. Vi skulle nu besøge Dryfesdale-kirkegården, som huser en mindehave for de dræbte i Lockerbie-katastrofen.

Turen sydpå var lige så fantastisk som turen dagen før. Dog var vejret slået om, så himlen var grå og støvregnen kom og gik. Men vejret passede til det, vi skulle opleve: en smuk smuk kirkegård, som videregav en tragisk fortælling.

Kirkegården, som er beliggende på en vindblæst bakketop mindes bl.a. de 270 mennesker, der kort før jul blev dræbt at en bombe, der sprængte et passagerfly i luften i December 1988. Haven er ikke overrendt, da kun få af ofrene var lokale. Faktisk døede mennesker fra 21 nationer i katastrofen

Harry Potter

Tilbage i Edinburgh bestemte vi os for at tage på en Harry Potter vandring. Først besøgte vi The Elephant House, som siges at være Harry Potters "fødested". Her sad forfatterinden J.K. Rowling nemlig, da hun skrev på sin første Harry Potter bog. Stedet servere desuden lækker mad og god kaffe, og hvis man ud over trolderier også godt kan lide elefanter, er det her stedet at holde et hvil: her er flere hundrede af slagsen.

Senere synes vi det var meget passende at afslutte dagens byvandring foran The Balmoral Hotel. Vi ville gerne have haft en overnatning i det der nu kaldes The J.K. Rowling Suite, meeen til knap £1000 for en sådan, måtte vi melde pas. Det var ellers her J.K. Rowling afsluttede den sidste bog om Harry - i det der engang bare hed Room 552. Inden i suiten skulle der efter sigende stå en buste, hvor J.K.Rowling skulle have skrevet: "JK Rowling finished writing Harry Potter and the Deathly Hallows in this room (552) on 11th Jan 2007." Men desværre havde vi ikke råd til at se det med egne øjne.

Tilbage i vores dejlige hotelværelse om aftenen kunne vi nyde, de minder vi havde fået på vores første tur til Skotland. Næste dag gik turen hjem til Danmark - Først med fly og så med tog.

Kommentarer til rejsetippet om Skotland

Godt billed!

22/07 2011 Mette Bertelsen
Hi hi, jeg giver dig fem stjerner allene for billedet :)