Flere rejsetips om Skotland

• En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
  • Edinburgh, en af Europas smukkeste storbyer.

20.01.14: Camilla Colding-Jørgensen
    Edinburgh er et af mine favorit rejsemål, når vi snakker storbyer, og efter min mening en af verdens smukkeste byer.
    Selvom det er en storby hersker her en stemning af noget afslappet og noget eventyrligt, et sted hvor mange hundrede års historie, falder naturligt ind i nutiden.
  • Forlænget weekend Edinburgh

09.12.13: Mette Jensen
    Vi er netop hjemvendt fra en forlænget weekend i Edinburg. Sikke en oplevelse!
    Lad mig først slå fast, at det er en by med masser at se på.

Læs mere om rejser til Skotland

Ry
23. maj 2013

1. Etape, Lørdag. 266 km. Edinburgh - Loch Ness
Billeje
Vi havde booket en bil hjemmefra. En mellem størrelse bil kan fås for under 500 kroner ved de fleste udlejnings bureauer.
Da vi kun var to afsted havde vi hjemme fra booket en Vauxhall Corsa (Vauxhall er opel på de britiske øer), men da vi kom frem stod der i stedet en Kia Rio i verdens mest ucharmerende farve... Vi skyndte os derfor at sætte vores danske flag om i bagruden, så folk tydeligt kunne se at det var en udlejningsbil.

Efter vi havde fået bilen, var det bare at komme afsted!Da vi kom væk fra lufthavnen og ud på vejen var klokken ca. 12:00, så vi havde hele eftermiddagen til at komme frem. Vejret viste sig fra en af side gode side, da det hverken regnede eller blæste. Fra lufthavnen skal man mod Perth. Når man når Perth skal man bare køre mod Inverness. Vores første stop var vores frokost, hjemmefra havde vi aftalt at det var lavbudget ferie, så vi ville kun spise ude om aftenen. Så vi fik fat i lidt brød, sodavand og noget pålæg. Vi kørte af hovedvejen, ved en lille meget skotsk by Dunkeld. Dunkeld har ca. 1000 indbyggere. Byen ligger ud til River Tay, byen er klart et stop værd. I Dunkeld er der gode parkeringsforhold, nede ved River Tay. Efter Dunkeld gik turen videre op mod inverness, en super flot vej, hvor man bl.a. kommer op i over 350 meters højde. Så der blev tid til en masse små stops.

Efter en lang, men utrolig scenisk køretur, var det skønt at kunne skimte Loch Ness. Søen ligger smukt i landskabet, med bløde bakker til begge sider. Vi kørte videre ud til den lille by Drumnadrochit, hvor vi gik på jagt efter Loch Ness uhyret, inde i det meget flot udførte "Loch Ness exhibition centre". Da det var ved at blive mørkt kørte vi ud til vores B&B. Antfield House, som B&B hed, lå meget idylisk, tæt på en lille by ved navn Dores. Stedet havde de to hyggeligste ejere, helt klart et anbefalingsværdigt sted. Ved stedet er der både køer, æsler og heste. Med hensyn til aftensmad, ligger Dores Inn et par kilometer derfra, hvis der ikke er plads der, er der jo altid Inverness, der ligger under 10 kilometer fra Dores
2. Etape, Søndag. 203 km. Dores - Ardgour

Efter at vi havde indtaget en god solid skotsk morgenmad, var vi allerede i bilen klokken halv 10. Man skal jo have noget ud af dagen. Vi startede med at køre et længere stykke parallelt med Loch Ness. Desværre viste vejret sig fra en mere "klassisk skotsk" side. Regn og blæst, men ind imellem var der ophold i regnen, og solen tittede frem. Vores første stop var en gåtur op til et Viewpoint over Loch Ness. Viewpointet ligger i udkanten af byen Foyers .

En meget flot vandretur, hvor man i baggrunden kunne høre et vandfald. Langs vejen kunne vi skimte Urquhart Castle på den anden siden af søen. Vi kom op i over 400 meters højde ved Suidhe Viewpoint hvor vi endnu engang fattede vandreskoene og gik en tur.

Efter endnu en lille køretur var vi nede ved Fort Augustus. Her fandt vi et lille supermarked, hvor vi fik købt et par sandwichs. efter at vi havde fået provianteret, gik turen videre mod Fort William, og der næst Glenfinnan. Vi fik også lige et lille glimt af Ben Nevis på vores vej. Glenfinnan var et utroligt flot sted. Lidt turistet, men flot. Nu gik turen for alvor ud på de øde veje, helt ud til Atlanterhavet faktisk. Her var der skærgårds landskab og meget tidevand. Der var så lavvandet at nogle af de små øer var landfaste. Nu var vi for alvor ude på de veje jeg havde glædet mig til; "Single track roads". Vejene var bare lagt ud i landskabet, så det var op og ned hele tiden. Vi passerede en lille flække ved navn Salen. En super hyggelig lille by.

Nu gik det ellers mod Inn at Ardgour, som navnet antyder ligger den i Ardgour. Inn at Ardgour er en klassisk Skotsk kro. Fra alle værelser og resturanten er de rudsigt ud over Loch Linnhe. Maden er klassisk skotsk.
3. Etape, Mandag. 257 km. Ardgour - Oban - Edinburgh

Efter at vi for anden dag i træk havde indtaget et fantastisk, og meget solidt, morgenmåltid var vi "on the road again". Først skulle vi dog lige med en færge, selve overfarten tager ikke meget mere end 5 minutter. Nu gik turen mod havnebyen Oban, som vi hjemmefra havde bestemt os for at besøge. Men først skulle vi lige forbi Glen Coe, som der er omtalt under "Lochaber". Vi nåde kun lige ud af bilen inden det begyndte at øse ned. Så det blev ikke en voldsom lang gåtur.

Godt inde i bilen igen, gik turen syd på, mod Oban. Langs vejen kunne vi se ud på de indre hebrider, der i dagens anledning var badet i Sollys. Smukt. Langs vejen var der også en hel del slotte. Vi kørte ind for at tage et kig udover Castle Stalker. Et meget smukt borgtårn der ligger ude på en øde ø. Da vi var ved at nærme os Oban kom vi forbi Dunstaffnage Castle. Slottet ligger helt fantastisk smukt oppe på toppen af en lille klippe. Efter en lille fin vandretur var vi tilbage i bilen, en kort lille køretur væk lå Oban.

Efter at have fundet en parkeringsplads, gik vi ned på byens havnepromenade, souvenirshops og klassiske Fish and chips butikker ligger side om side. Efter en gåtur på havnepromenaden gik turen videre ind i landet.

Efter en halvtimes køretur var vi kommet ind i "Loch Lomond and the Trossachs National Park". Parken ligger smukt i landskabet, og i noget af det sidste højlandslandskab, inden du kommer til Edinburgh. Langs vejen lå en lidt større, men stadig hyggelig by. Callander, som byen hedder ligger smukt i landskabet, vi spiste vores frokost der. Jo længere syd på vi kom, jo mere fladt blev det. Og pludselig var der kun bjerge i det fjerne. Vi nærmede os byen Stirling og hastigt Edinburgh.

Efter at have ramt Edinburgh centrum, og efter at have set mere trafik på ti minutter, end vi havde gjort de sidste 3 dage, skyndte vi os at finde vores hotel og få parkeret bilen. Efter at lige have taget et bad, gik turen mod byen, og Edinburgh castle. Det var stortset umuligt at finde en parkeringsplads, men efter et stykke tid fik vi da fundet en. Edinburgh Castle ligger på en udslukt vulkan top og knejser majestætisk ud over byen. vi gik en tur på den klassiske "Royal Mile", der fører fra Slottet ned til en fæstning. vi skyndte os at få noget at spise. Alle de turister og mennesker gjorde os trætte:(. Vi skulle op klokken 5 næste morgen, for at nå flyet