Flere rejsetips om Sydamerika

• På "ekspedition" til det kolde kontinent.

01.03.16: Ole Thomsen
    Rejsen bestilte vi gennem FDM, som bestilte kahytten, fly og overnatning.
    Efter nogle lange flyture, og en overnatning i Buenos Aires, startede sejlturen fra Ushuaia, verdens sydligste større by.
  • Krydstogt gennem Panamakanalen

30.04.14: Lene Lind
    14 lange måneder lå der mellem bestilling af rejsen fra Miami gennem Panamakanalen til San Diego og indtil afrejsedatoen. Ventetiden blev rigeligt belønnet med en virkelig stor oplevelse på Celebrity Infinity i kahyt af typen Aqua Class på dæk 11! Det var vores andet cruise og som første gang bestilte vi hos FDM Travel , der igen ydede fremragende service hele vejen igennem.
  • Det er nu, hvis det ægte Cuba skal opleves!

22.03.14: Henning
    Cubas folklore, salsaen, havanneseren - alt sammen fascinerende og dragende. Det kan nås endnu, men om få år, vil det måske kun være historie!

Vi drog med store forventninger af sted på en 16 dages rundrejse, hvor vi skulle køre øen igennem helt fra syd til nord.

Læs mere om rejser til Sydamerika

• En overset perle

Efter at have læst et andet rejsetips her på siderne besluttede jeg mig for at Edinburgh var en by der måtte på listen over steder mig og min kone har været.
  • Guds eget land - part 2

Det var præcist 1 års siden min kone og jeg sidst besøgte USA (se evt. rejsetipset ”Gud egen land) og det var igen blevet Memorial Day – amerikanernes største shopping weekend, hvor der altid er gode rabatter at hente.
  • Alle veje fører til Rom

Nu når alle veje fører til Rom, så er det jo ikke nogen skam at man forvilder sig derned én gang om året.

Rom er og bliver min og min kones ynglings by her i Europa og vi havde længe glædet os til at skifte efterårets rusken ud med Sydeuropas mere lune vinde, for rejsen var bestilt for længe siden.
Solrød Strand
28. feb. 2013

Kære dagbog
Det er i dag feriens 6. dag og vi er stået op kl. 7.00 selvom vi faktisk ikke har nogle planer for dagen.
Solen stråler som de andre dage fra en skyfri himmel. I dag er der brunch i restauranten, men vi vælger alligevel at indtage morgenmaden i buffet restauranten – her kan vi alligevel få alt hvad hjertet på nogen måde kan begære – skal det være sprødstegt bacon, Engelsk bacon eller skal vi prøve den Canadiske bacon i dag. Livet er fuldt af svære valg :-)
Efter morgenmaden ligger vi os ud ved pool området – som sædvanligt har vi ingen problemer med at finde et par ledige solsenge. Uhmmm, i dag kommer de rundt og byder på frisk frugt i mundrette bider – luksus.
Ved middagstid beslutter vi os for at gå i teateret – her kan vi i dag se nogle af køkkencheferne dyste imod hinanden i madlavningens kunst. Efter ”showet” er vi blevet sultne (af at kigge på alt den lækre mad) og det er tid til frokost – vi vælger i dag at spise et par lette asiatiske retter, for vi har hørt at der bliver gjort lidt ekstra ud af aftensmaden i dag.
Efter frokosten deltager vi i en vinsmagning – 12 dejlige vine fra forskellige steder i verden og SÅ er det tid til at få en lille lur ved poolen :-).

For at skabe lidt ekstra plads til aftensmaden giver vi den lige gas i fitnesscentret en times tid inden vi klæder om og begiver os hen til restauranten ved 19.30 tiden. Rygtet talte sandt – der var lige gjort lidt ekstra ud af det i aften. Jeg fik Parmesangratinerede øster, hummer og bøf Wellington (og vist nok også en dessert :-)).
Efter middagen gik vi igen en tur i teatret og så et godt show, der ret faktisk til tider nærmere sig Las Vegas standart. Efter showet var vi ved at være trætte og sluttede dagen af med en enkelt drinks på balkonen – alt imens vi nød havets stille brusen.
Hver aften sin solnedgang

Krydstogt i Caribien

Som de fleste vist har gættet, så er vi på krydstogt. Dagen var endelig oprindet for vores drømmekrydstogt og fredag morgen tog vi til Philadelphia via Frankfurt og videre til San Juan på Puerto Rico, hvorfra vores skib skulle afgå lørdag aften.
Efter at både min kone, mig selv og vores kufferter havde overlevet to meget ”short connection’s ” ankom vi sent fredag aften til vores lille hyggelige familie hotel ”Three Palms”. Lørdagen tilbragte vi på stranden, hvor vi bare nød at ferien var startet, da vi havde indlagt 2 dage til det ”kulturelle” på Puerto Rico efter krydstogtet. Om eftermiddagen tog vi en taxa ud til skibet (en taxa i San Juan koster 20 USD uanset hvor den skal køre dig hen).
Dette var vores 3. krydstogt og vi skulle denne gang sejle med Celebrity. Selskabet er **** og forventningerne var høje. På trods af de høje forventninger blev vi ikke skuffet – Celebrity ER bare bedre end de andre selskabet vi har prøvet og det gælder på alle parameter, ikke mindst kvaliteten af maden ombord (jeg har altså ikke før fået tilbudt hummer i standardrestauranten). Vi vil helt sikkert vælge Celebrity igen, hvilket også gjorde sig gældende for næsten alle vi talte med ombord – Celebrity var deres ”prefered cruise-line”.
Apropos talte med, så mødte vi en del danskere – det viste sig at et vist dansk rejsebureau havde arrangeret, at de fyldte en hel flyvemaskine og så fløj direkte. Først blev vi lidt misundelige (stadigvæk lidt trætte efter vores tur), men da vi hørte, hvad de havde betalt for turen var misundelsen pist væk. Og mit bedste råd i dette rejsetips er derfor, at man skal arrangere sådan en tur individuelt og eventuelt få FDM-Travel til at hjælpe med råd, vejledning og billetter. Dette gælder specielt fordi prisen for et givet krydstogt varieres op til 50% alt efter om man rejser den ene eller anden uge og alt efter hvor mange ledige kahytter der er op til afgangen, så ved at være lidt fleksibel med datoen (og køber på det rigtige tidspunkt) kan der være rigtig mange penge at spare.
Skal man på krydstogt, så vil jeg råde til at man ofre lidt ekstra og får en kahyt med egen balkon – der er intet der slår udsigten og en stille drinks til havet blide brusen i private omgivelser. Den (beskedne) merpris er givet godt ud. Konkret på et Celebrity cruise, vil jeg råde til at man bestiller en Concierge eller Aqua Class kahyt, da man her får en række VIP fordele, som vi i hvert fald satte stor pris for (faktisk for en ganske beskeden merpris).
Selve krydstogtet var på 7 dage – fra lørdag aften til næste lørdag morgen.
Fredriksstad med fortet i baggrunden

2. dag

Her på den første rigtige dag ombord på skibet var vi ankommet til den tidligere danske besiddelse St. Cruix. Krydstogtsskibe ligger til i Frederiksstad – en meget lille by, der hurtigt er overset. Skal man rigtigt indsnuse historiens vingesus skal man over på den anden side af øen til Christiansstad. Man kan her købe en arrangeret tur ombord på skibet til omkring 50 USD pr. person, men man kan også bare gå i land og se, hvad der byder sig af muligheder – her viste det sig f.eks. at man kunne tage en ”fælles” taxi til byen for mere beskedne 16 USD tur/retur og så kunne man komme retur når man ville.
Generelt skal man ikke være bange for ”at kaste sig ud i det” i Caribien. De har alle de steder vi har besøgt, været særdeles glade for turister (de lever jo også af os :-)) og f.eks. taxa ture er meget organiseret og man kan altid finde en taxa lige når man kommer i land. Pr. definition snyder de ikke turisterne – bliver bare én krydstogtsgæst snydt kan det have katastrofale følger for hele branchen, så selvjustitsen er høj. Bliver man sat af et sted – på en eller anden lækker øde strand f.eks. og laver man en aftale om afhentning kl. x.xx, så kan man godt stole på at han/hun også er der, så det er bare med at komme ud og opleve noget 
St. Kitts

3. dag

Denne dag lagde vi til på St. Kitts, der – hvis man er interesseret i det – byder på nogle af Caribiens bedste shopping muligheder indenfor smykker, diamanter og elektronik. Her er marginalt billige end på St. Thomas, der eller normalt har ry for at være et shopping mekka. Man kan også overveje at ligge sådanne indkøb ombord på skibet – i hvert fald hos Celebrity giver de prisgaranti på at de er de billigste.
Vi lod shopping være shopping og ilede forbi alle butikkerne med diamanter, for vi ville nemlig hellere se den lokale del af byen Basseterre (det var også billigere for mig :-)). Basseterre er en pæn stor by efter Caribisk målestok og ganske spændende. På vores tur rundt i byen mødte vi rent faktisk ikke andre hvide mennesker, men selvfølgelig en masse lokale, hvoraf flere hilste venligt. Spændende gåtur lidt væk fra hvad krydstogtsturister ”normalt” ser. Det er bestemt mit indtryk at vi kunne færdes helt trygt alle steder.
Om eftermiddagen have vi bestilt en tur i en 4x4 jeep op i bjergene, som de kaldte for regnskoven. Selv om bevoksningen ikke kunne kaldes regnskov – i hvert fald ikke i forhold til hvad vi så senere på Dominicia – så var det en spændende tur med flot udsigt og trods alt spændende vegetation. Vi var heldige og fik set nogle af de ellers ret sky aber der er på øen.
Masser af regnbuer

4. dag

Denne dag lagde vi til kaj i Roseau, hovedstaden på Dominicia (ikke at forveksle med den Dominikanske Republik). Regnen silede ned og vi var lidt lange i ansigtet – vi var altså taget til Caribien for at se solen og kl. 9 skulle vi på en tur til et udsigtspunkt og ud i regnskoven og se et par vandfald. Vi blev dog straks ”trøstet” af den lokale guide, der meddelte at, om 10 min. stoppede regnet (nede ved kysten) og det var ikke bare tomme ord – det gjorde den og 5 min. senere strålede solen fra en næsten skyfri himmel. Sådan er det hver dag på Dominicia i ”dry season”. Der er ikke noget at sige til at øen er usædvanlig frodig. Vi så i øvrigt en dobbelt regnbue ude over vandet, hvor vi kunne se begge ender af regnbuerne – det har jeg ikke oplevet før.
Fra regnskoven

Vi havde en dejlig tur på øen og regnskoven var virkelig en oplevelse. Øen er i øvrigt et af de få steder i verden, hvor regnskoven rent faktisk vokser, hvilket jo er fantastisk. Øen var i det hele taget en fantastisk oplevelse og der var mange ting vi ikke nåede at se/opleve. Turismen er relativ ung på øen og lokalbefolkningen virker særdeles glade for turisterne. Der er stort set ingen kriminalitet på øen og færdselsuheld er begrænset til en turist der i ny og næ ikke kan finde ud af at køre i venstre side af vejen. En ø jeg allerede nu har sat højt på ønskeliste om fremtidige besøg. Desværre er det ikke så nemt at komme til øen, da der ikke er nogen international lufthavn og turismen er da også begrænset til sæsonen for krydstogtsskibe (november – april).
Det spanske fort - og os

5. dag

Også denne dag skulle vi besøge en ø, hvor turismen er i sin spæde begyndelse, nemlig Grenada. Øen er nok mest kendt for den amerikanske invasion i 1983, hvor Reagan fik afsat en Cuba venlig diktator, der havde taget magten med et militærkup.
På Grenada havde vi købt en tur, hvor vi fik en rundvisning på det gamle Spanske fort, der har haft en dramatisk historie. Bl.a. var det der den kuppede ministerpræsident blev myrdet i 1983. Turen inkluderede også (ikke mindst) et besøg på en lækker strand – faktisk den strand som amerikanerne brugte til landgangen i 1983, så for en gammel militærhistorisk interesseret som mig, var det en dag med historiens vingesus.
Grenada er også en spændende ø, der har meget at byde på – også regnskov og også her er det vores indtryk at lokalbefolkningen er glad for turisterne.
En udsigt man ikke bliver træt af

6. dagen

Var en dag på havet – den eneste dag på turen, hvor vi ikke lagte til et sted. Hvad man kan få sådan en dag til at gå med er beskrevet i indledningen :-)
Fra Charlotte Amalie

Sidste dag på skibet

Denne dag bragte os tilbage til de gamle danske besiddelser, nemlig St. Thomas. Dette var det mest turistede sted vi besøgte, men for en dansker som os også et sted, hvor man virkelig kan mærke historiens vingesus.
Vi startede dog dagen med et besøg på Magens Beach – en af verdens 10 bedste strande og af Travel & Life udråbt til Caribiens bedste. Det er virkelig en dejlig strand, men om det nu også er Caribiens bedste ved jeg ikke, den adskiller sig – i mine øjne – ikke meget fra mange af de andre skønne strande vi besøgte. Vi tog en lokal taxi ud til – eller rettere sagt over til stranden, der ligger på den modsatte side af Charlotte Amalie, hvor skibet havde lagt til. Turen kostede 8 USD pr. person og det var på ingen måde et problem at få en taxa retur til skibet. Taxa løsningen er her væsentligt billigere end en arrangeret tur og uanset om turen koster dig 16 USD (+ 4 USD for at komme ind på stranden) eller 60 USD som en arrangeret tur koster, så er det den samme strand :-).
Efter en formiddag i solen tegn tog vi en taxa tilbage til skibet og fik lidt frokost inden vi gik ind til Charlotte Amalie (der er ikke længere end man kan gå turen på ½ time). Charlotte Amalie er som nævnt meget turistet, men det ændre ikke ved at det er spændende at gå rundt i gaderne med danske navne mv. Vi besøgte Fort Christian, der i dag skulle være et museum, men som på dagen var lukket og så ud til at have været lukket længe. Vi så bl.a. også de 99 trin der er bygget af danske mursten der blev brugt som ballast ombord på skibene når de sejlede tomme til øen. Hvorfor de hedder de 99 trin ved jeg ikke, for der er 103 trin og det er sikkert og vist – vi talte dem 2 gange.
Lidt med vemod i sindet (sidste aften på skibet) forlod vi fulde af indtryk St. Thomas om aften, for at sætte stævnen mod San Juan.
Det det er derfor hotellet hedder Three Palms ?

San Juan

Vi ankom til San Juan tidligt næste morgen. Også i forbindelse med at alle 2.200 passagerer skulle fra borde viste det sig at hos Celebrity fungere tingene bare. Denne proces har de andre gange været temmelig besværlig med meget ventetid, men hos Celebrity havde man i forvejen udfyldt en seddel med hvornår man eventuelt skulle nå en flyver og fået tildelt et ”afmønstrings” tidspunkt i forvejen. Vi skulle først flyve næste eftermiddag og fik tiden kl. 09.10. Vi skulle være ude af kahytten kl. 8, men da vi var Concierge Class havde vi et særligt venterum (man kan selvfølgelig også gå rundt på skibet). Kl. 9.12 blev vores ”nummer” kaldt op – imponerende præcision.
Vi tog en taxa tilbage til det hotel, hvor vi boede før krydstogtet og under turen talte vi med chaufføren om vores planer for de kommende dage og det endte med at han tilbød at være vores privatchauffør og kører os rundt til de steder vi gerne ville se + et par steder vi ikke havde tænkt over og til sidst køre os i lufthavnen – for 75 USD, hvis vi ville vente til om søndagen (her lørdag kunne han køre til/fra krydstogtsskibene og få ture det meste af dagen). Vi skulle flyve kl. 15.50 om søndagen og besluttede os for, at dette da var en perfekt måde at få noget ud af hjemrejsedagen på og takkede ja tak til tilbuddet, hvilket vi bestemt ikke fortrød.
Vi havde således hele lørdag til bare at nyde livet (på stranden) og hinandens selskab. Puerto Rico er desværre et sted med meget høj kriminalitet og et af de steder i verden, hvor der bliver begået flest mord. Alle ejendomme er hegnet ind – selv lejlighedskomplekser er hegnet ind og der er vagter. Villaveje er spærret af med hegn og selv på balkoner i 2. sals højde sidder der jerngitre for. De fleste mord er dog banderelateret og rammer sjældent turister, men risikoen for at blive overfaldet er i visse kvarteret høj – lidt trist, men til trods for dette mødte vi på øens nogle virkelig venlige og rare mennesker. Bl.a. på en lokal restaurant vi havde fået anbefalet af hotellet. Da vi kom, blev vi budt velkommen af ejerens kone og selvom at hendes engelske var beskedent gjorde hun alt for at forklare os menukortets spanske ord. Det endte i øvrigt med at jeg fik en hummerlagsagne med aubergine der slet ikke stod på menukortet :-) Den smagte lige så godt som den lyder. Først fik vi en salat vi ikke havde bestilt og så kom der et fad med lokale specialiteter vi heller ikke havde bestilt (on the house) – lækre sager som varm blodpølse, lammepølse mv. Hvor lækker det var ved jeg nu ikke, men det var en sød tanke. Under middagen kom ejeren der talte perfekt engelsk (han var oprindelig fra fastlandet) og pludselig havde vi fået hans mobilnummer, så vi kunne ringe til ham døgnet rundt, hvis der var noget som helst han kunne hjælpe med – et råd, transport mv. Behøver jeg at sige at vi også indtog aftensmaden på den restaurant. Skulle nogen komme i nærheden, så skriv en kommentar, så får I adressen på denne perle 
Sol, regnskov, strand og god mad - krydstogt

Søndag morgen checkede vi ud fra hotellet og til den aftalte tid dukkede vores taxa op. Vores kufferter kunne snildt være i bilen og vores sigh seating kunne begynde. Chaufføren viste sig at have et indgående kendskab til øen og dens historie og vi fik masser af spændende og sjove detaljer. Han var i øvrig 76 år gammel og ud af en søskendeflok på 16. På trods af de mange fødsler levede han mor endnu i bedste velgående og det skyldes at man levede uden stress og spiste godt (hvilket hans pænt store mave nu også antydede at han gjorde :-)).
Vi fik bl.a. set Castillo San Felipe del Morro – Spaniernes store fæstningsværk der er på UNESCO’s verdensarvsliste, old San Juan og ikke mindst Barcardi destilleriet, hvor der er gratis adgang og hvor man bliver budt på hele to drinks efter egen valg (bare det er med Barcardi). Efter endnu en spændende dag blev vi sat af i lufthavnen og tog afsked med vores nye ven, som vi lovede at give telefonnumret på, hvis andre fra Danmark kom til øen (bare skriv en kommentar, så får I det).
Vi har sat vores spor

Prøv det

Vi er så privilegerede at vi har haft mulighed for mange spændende rejser, men jeg tror alligevel at denne her tur var en af de bedste. Krydstogt er for os den helt rigtige ferieform og har du endnu ikke prøvet det, så …… ja, prøv det. Jeg er sikker på at I ikke vil fortryde det.
Det lyder måske dyrt, men det er det faktisk ikke (hvis man altså ikke køber en færdigpakke hos visse rejsebureauer :-)). For selve krydstogtet, mad (overdådig mad), drikkevarer, drikkepenge, udflugter og flybilletter stod denne tur os i under 13.000 kr. pr. person – og det kan gøres endnu billigere. Selvom jeg bestemt vil anbefale det så behøver man ikke en kahyt med balkon, man behøver heller ikke vin til maden hver dag (anbefaler jeg dog også :-)) og man kan spare lidt på udflugterne.
Et krydstogt i Caribien kan derfor være et godt alternativ til en charterferie til Syden – prøv det !

Kommentarer til rejsetippet om Sydamerika

Tak for de pæne ord

11/03 2013 Morten Christensen
Hej Lene
Nemlig :-), det er slet ikke så dyrt.
Vi har også lige bestilt vores næste tur. Med Celebrity Summit igen, men med nogle andre destinationer. Så nu er vi allerede begyndt at glæde os til det bliver februar igen :-)

Hej Bettina

11/03 2013 Morten Christensen
Vi har to gange tidligere sejlet med NCL (Norwegian Cruise Line). Dem var vi også godt tilfreds med. De er med noget de kalder Freestyle Cruising lidt mere uformelle end mange andre selskaber. Carneval er mest for unge der er til fest og farver, Disney er mest for børn og andre der elsker Anders And o.s.v.
I kan på en side der hedder cruisereviews.com læse en masse om hvad andre mener om de forskellige selskaber, hvilket nok er en god ide, så I kan danne Jer et indtryk af, hvad der passer Jer bedst. I kan også ringe til FDM-travel og få en masse gode råd.
Held og lykke med det :-)

Hvem har I ellers sejlet med

07/03 2013 Bettina
Hej Morten
Min mand og jeg har længe gået og overvejet et krydstogt (første gang for os begge). Dit spændende rejsetips har bestemt øget vores interesse - det lyder godt nok dejligt.
Du skriver at Celebrity er de bedste i har prøvet, men hvem har I ellers sejlet med ?

Dejlig læsning

04/03 2013 Lene Lind
Tusind tak for rigtig spændende og interessant læsning. Selv om man har været på samme krydstogt er der heldigvis altid forskellige oplevelser, qua forskellige valg.
Jeg kunne dog nikke genkendende til det meste.

Vi glæder os i hvert fald til næste krydstogt og du har helt ret, henset til oplevelsesværdien og den faktuelle ydelse man modtager, er krydstogt slet ikke så dyrt som mange forestiller sig.