Flere rejsetips om Gran Canaria

Silkeborg
21. jan. 2010

God oplevelse i december på Gran Canarie

En velfortjent, lun December-ferie - borte fra julestresset. Rejs ned til varmen fra kulden og få en god oplevelse i familiens skød.
Club Vista Flor by night - set fra vores terasse.

Gran Canarie - En oplevelse i December-måned

Det var med spænding, at vi kørte til Billund Lufthavn, for at tage den længere flyvetur (ca. 5 timer) til Gran Canarie.

Efter ankomst til Gran Canarie, tog vi en taxi direkte ud til biludlejningsfirmaet, som FDM Travel havde booket en bil igennem til os. Alt fungerede som det skulle, dog skal det siges, at her kan FDM Travel og biludlejningsfirmaet evt. godt speede den ca. 2 timer lange ventetid op. Ved at der bliver en oprettet en skranke til netop sådanne kunder, som har papirerne ordnet hjemmefra og blot skal have en nøgle og lægge en underskrift.

Men nuvel, vi fik en OPEL og det accepterede vi. Derefter kørte vi sydover mod Maspalomas, det var stadig formiddag. Og da vi først kunne booke ind på "CLUB VISTA FLOR" ud på eftermiddagen, valgte vi at se os om i området. Og hjemmefra var det besluttet, at jeg skulle kører dernede, da min kære Frue ikke er vild med at køre i udlandet. MEN og det er et MEN - efter hjemkomsten kan det kun understreges, at man ikke skal være nervøs for færdslen og der er så mange rundkørsler, at hvis man kører forkert, kan man meget hurtigt vende rundt og komme tilbage på den rette vej. Og næste gang vil hun gerne køre bilen dernede.

Vejene er fine - langs kysterne og den nyere motorvej, som er langs den østlige kyst er varmt at anbefale. Den går forøvrigt lige forbi lufthavnen Jeg oplevede sågar op til 5 spor - bare i min side - i Las Palmas området.

Da vi ankom til "CLUB VISTA FLOR" var personellet utrolig flink og hjælpsom. Vi kan varmt anbefale dette hotel. Fra vores lejliged kunne der svagt høres lidt begrænset bilstøj, men det var slet ikke chikanerende.... Vores datter fik den "dårlige" vane, at hun dagligt skulle op og have en is-kugle. Værelserne er egentlig 2 etagers lejligheder med alt hvad man behøver. Men hotellet har nogle fine specialiteter på menu-kortet og jeg måtte opgave, at spise op den første aften. Der er også mulighed for en god bred morgenbuffet. Vi overvejer kraftigt at returnere til dette hotel en anden god gang i et efterår/vinter-periode.
Drivhus i "Palmitos Park"

Mespalomas og det omkringliggende område

Mespalomas har flere seværdige ting. Jeg vil blot nævne lidt her, som skal opleves:

"Ørkenen"
Den dag vi besøgte dette område, som er en mindre sandørken, regnede det desværre. Men vi fik da set lidt af området og vores datter fik gravet lidt i sandet. Området er flot, da sandet er i konstant vandring og derfor ændre området sig fra dag til dag. Der er bade-faciliteter og alt andet der høre sig klods opad. Så den tørstige eller indkøbsvillige turist kan få stillet sine behov.

"Palmitos Park"
Denne park er en flot opbygget dyrepark, som brændte for få år siden og som så er genopbygget siden. Vi var positivt overrasket, over den oplevelse som ventede os her. Her bør man betale den lidt højere entre det koster og så afsætte en halv til en hel dag. Ikke mindre....
Der er alt lige fra flotte blomster til dyr.

"Crocodile Park"
En mindre park, hvor truede dyrearter støttes. Entreen her er ikke høj, men oplevelsen er et besøg værd. I parken er der papegøje- og krodille-opvisninger, hvor dyrene ikke skades. Børnene får også mulighed for at komme i nærkontakt med de mindre farlige dyr, så de får en utrolig god oplevelse også. Da parken ikke er så stor som ovennævnte, bør man afsætte 2-3 timer her mindst og nyde området og dyrene.

Jeg kunne fortsætte med at nævne gode oplevelses-steder, men dette er ment som en inspiration til at komme i gang med at kigge på planlægningen...
Mespalomas indkøbscenter i den dyrere ende...

Indkøbsmuligheder...

Angående indkøbsmuligheder, så er der utrolig mange. Jeg vil inddele i områder

Mespalomas:
Her er masser af mindre indkøbs-butikker samt vi fandt en lille restaurant, som solgte hele grillstegte kyllinger til Euro 5,50 - som take-away. Denne restaurant lå nede af nogle trapper N for "Club VistaFlor" på Av/ Touroperador Neckermann s/n, 35100 Maspalomas, Grand Canary, Spain. Vi oplevede sågar, at få en 1/2 gratis kylling og en øl, pga. at værten ikke havde flere at sælge af den aften. Men denne mindre restaurant i kælderen kan på varmeste anbefales. Man kan også spise kyllingen e.l. på stedet.

Derudover er der FARO2, som er et større centre med masser af butikker og restauranter.

Større indkøbscentre:
Langs motorvejen ligger der med spredte afstande større indkøbscentre. Disse er et besøg værd og har man et medlemskort til METRO-kæden, er der også mulighed for at se en sådan. Den ligger N for lufthavnen, sammen med et andet stor indkøbscenter.

Las Palmas:
Las Palmas er et sted man skal opleve. Her er masser af snoede gader med små butikker, som alle har "a very special offer for you my friend". Men tag en gåtur og find også nogle af de større indkøbscentre o.l. Ellers nyd byen og havne-området.
Hotel Melia Tamarindos....

Uge 2 - Playa del Ingles...

I uge 2 havde vi booket os ind på et andet lækkert hotel. Her nød vi solen med spa-badet på terrassen og "All-included". Det var første gang vi har prøvet denne mulighed. Og det kan på det varmeste anbefales, da man ikke skal tænke på at have penge op af lommen hele tiden. Men blot tænke på sin figur og evt. mave-vanskeligheder.

Denne uge blev brugt på at samle op på alt det vi ikke havde nået at se eller se ordentligt. Og vi er fast besluttet på en anden god gang, at booke en vinter-rejse ned til omkring 20-25 grader.

Og til de mennesker, som ønsker at "flygte" fra de alt for overoppyntede julebutikker herhjemme. Kan vi kun sige, at Gran Canarie ikke pynter så voldsomt. Selvfølgelig er der pyntet, men i begrænset omfang og så kommer der mere og mere i December - jo nærmere vi kommer julen.