Flere rejsetips om Gran Canaria

Hanne Juncker
Hjerting
7. dec. 2009

Gran Canaria er ikke kun til badeferie!

Sidst i januar var vi en uge på Gran Canaria. Dejligt at forlade kulden i Danmark og nogle timer senere gå i sommertøj! Vi havde aldrig været på Gran Canaria og håbede, at der nok skulle være ”noget at se” i den uge vi havde ferie, da vi ville ikke på badeferie! Vi blev overrasket, der er rigtigt meget at se!
Mange flotte planter/blomster

Vi valgte Gran Canaria, da vi syntes, vi trængte til lidt sol og varme, men alligevel ikke for varmt, og det blæste en del, der hvor vi boede på øen, så det føltes ikke så varmt, det passede os fint!
Der er flot på Gran Canaria, og øen er værd at opleve, enten det skal være ferie for at opleve/se noget, eller det er for at slappe à, nyde solen, vandet, bjergene, naturen og de flotte blomster/planter, ja her er mulighed for næsten alt!
Stranden fejes ved San Agustin

Turist ø.

På Gran Canaria lever de af turister, og befolkningen er meget venlige. Gran Canaria bliver besøgt at 5 millioner turister om året, men vi blev utrolig overrasket over at se, hvor rent og velholdt der var, ikke kun hvor vi boede, men alle steder vi kom. ´
Vi har ikke oplevet andre steder, at de gik og fejede stranden!
San Agustin deles i 2 af ringvejen, men der er gangbro over ringvejen.

San Agustin.

Vi boede syd på øen, her er der nogle grader varmere end nord på Gran Canaria.
Vi fik en dejlig stor lejlighed på Tarahal i San Agustin og kom til at bo ca. 2 min. fra stranden og 5 min fra et stort indkøbscenter.
Der var flot, dejlig vejr og vi nød at sidde på altan og spise morgenmaden, samt at gå ture på strandpromenaden både om dagen og om aftenen.
Flot lavet!

Strandpromenaden.

Det kan lade sig gøre at gå langs stranden på sydkysten til flere af byerne, som mange steder nu er vokset sammen.
Guiden fortalte, at der ikke findes private strande på Gran Canaria. Der er nogle steder, turister tror, det er privat, for det ser ud til, at strandområdet tilhører et hotel, da man skal igennem hotellets område, men lige meget hvor tæt hoteller eller andet ligger ved stranden, så har alle lov til at opholde sig på stranden, og alle har ret til at leje liggestol + parasol, som koster ca. 6 euro for 1 dag.

Der er mange måder, som de prøver at tjene penge på, f.eks. ”byggede” nogle sandskulpturer på stranden.

"Sahara"

Dunas de Maspalomas

Vi gik til Dunas de Maspalomas, kaldes også "Sahara", som strækker sig over 5 kvadratkilometer og er fredet område. Sandlandskabet begynder ved stranden i Playa del Inglés.
Det var specielt at sidde i solen i sandet og spise frokost, og det eneste vi kunne se var sand. Det var let at forestille sig, hvordan det er i en ørken!
Det er muligt at købe en tur på dromedar i en del at området.
Puerto Rico.

Vi ville se Puerto Rico, som mange synes er Gran Canarias paradis, så vi tog med bussen, og de lokale busforbindelser er gode.
I Puerto Rico bygges der stadig hoteller + lejligheder, allerede nu er der 25.000 sengepladser! Det skulle også være det sted på øen, hvor der er varmest, og her er fin badestrand.
Der er mange turister, som tilbringer hele deres ferie i Puerto Rico.

Vi syntes, der var for varmt til at gå ret meget rundt, så efter en tur på havnen og lidt inde i nogle forretninger, tog vi med bussen tilbage.
Rundtur med minitog

Turisttog

Mange steder er det muligt at køre en rundtur med et lille turisttog. De gjorde vi i Playa del Inglés. Det var lidt svært at høre, hvad der blev sagt i højtalerne (på engelsk), men rundturen var fin, og vi kom langt omkring, vi gjorde også hold og var ude for at nyde udsigten.
Billetterne købes ved toges holdeplads.
Banangrevindens have

Tag med på ture med guide.

Vi kan godt lide at tage med på nogle udflugter sammen med guide for at høre, hvad de kan fortælle om det land vi er på ferie i. Vi hører ofte om noget, vi ikke kan læse om, selv om vi altid har en rejsebog med og nogle gange kopier fra andre rejsebeskrivelser, vi har læst, inden vi tager af sted på ferie.
På hotellerne ligger gerne bøger fra forskellige rejseselskaber, hvor der er forslag til udflugter, enten med guide eller på egen hånd.
Jeg vil anbefale, at tage med på nogle udflugter med guide. Det giver ofte nogle oplevelser, som man ellers ikke ville få, og man er sikker på, at se/opleve øens seværdigheder.

.Grotte i Guayadeque.

Grottesamfund

På Gran Canaria var vi bl.a. i Guayadequedalen. Ca. 6 km inde i dalen ligger landsbyen Guayadeque, hvor der bor et grottesamfund på omkring 20 mennesker. Der er også en grottekirke (hvor mange gerne vil giftes) og lige ved siden af kirken er der en grottebar!
Da vi var med på turen sammen med rejseselskabet, var vi inde og se hvordan en familie boede, der var ikke meget plads, men hyggeligt og pænt.
Førhen blev grotterne hugget ud med håndkraft, og der var hverken vand eller strøm. Guiden sagde også, at vi ikke skulle have ondt af de folk, som bor der, da det er frivilligt, for i 80érne lavede Spanien en redningsplan for at få folk væk fra grotterne, men mange ville ikke flytte. Nu er der lagt vand og lys ind i grotterne.
Det er nu på mode at "bygge" nye moderne grotter, som bruges til sommerhus, da her altid er mellem 18 - 20 grader, så det er dejligt køligt i sommervarmen.
Senere spiste vi på øens største grotterestaurant Tagoror, som ligger lidt længere inde i dalen. Ejeren bor i en grotte lige ved siden af restauranten, og guiden sørgede for, at vi måtte se hans hjem. Det må være det man kalder en luksus grotte, der mangledes ikke noget!
Mandeltræer er utrolig flotte

Meget frodigt.

Der var en utrolig flot natur, mandeltræerne stod i blomst, og alt var frodigt. Guiden fortalte, at efter tørke i nogle år, havde de fået lidt regn i januar, så han indrømmede, at han aldrig havde oplevet Gran Canaria flottere!
Mandeltræerne blomstrer, først når de er afblomstret kommer der blade på træerne. Mandlerne plukkes senere på året, hvis det har regnet, så mandlerne bliver store nok, ellers får de lov til at blive hængende på træet.
Der er ingen forskel i mandlernes smag, om blomsterne er hvide eller lyserøde.

Ved havnen i fiskerby Puerto de Mogan

Puerto de Mogan og Morgan.

Den hyggelige fiskerby Puerto de Mogan, hvor der er markedsdag fredag, er bestemt et besøg værd.

Vi kørte senere ind i landet gennem den frodige dal Mogandal, til byen Mogan, hvor vi skulle spise frokost.

Herfra, sagde guiden, at hun vil fraråde, at man selv kører længere ind på øen, hvis man ikke er vant til bjergkørsel, da det er her, der findes de mest smalle, stejle og snoede veje på Gran Canaria!

Udsigten fra restaurant Mirador De Tunte

Bjerge.

Man kan komme på bjergvandring sammen med guide, men vi tog med på en bustur med guide! Vi var ”oven over skyerne” da vi var på tur i bjergene, flot tur. Vi kørte tværs over øen fra syd til nord, selv om øen ikke er stor, tog det alligevel nogle timer, da det meste af turen var bjergkørsel.
Gran Canaria har 4 klimazoner og der er et flot natur, meget afvekslende. Vi fik bl.a. en flot udsigt over "De 1000 palmers dal" – Fataga, som er 12 km lang. Bananerne er meget små og plettede, men smager godt. De har været for små efter EU´s regler, men nu er reglerne vist ved at blive lavet om, så bananerne kan sælges til transport.
Første pause havde vi ved Restaurant Mirador De Tunte, hvor der også er også forretning. Der var en flot udsigt!
Forskellige smagsprøver

Cruz de Tejeda,

Ligger næsten midt på øen. Vi var på det lokale marked, som afholdes mandage, her smagte vi forskellige lokale smagsprøver bl.a. mandelkage.
Her er fugtigt, normalt 70 % luftfugtighed. Pinjetræerne, som vokser her, beholder det fugt, de har brug for, og lader resten dryppe ned på jorden, så det regner gerne inde under træerne!
Det er koldt i bjergene, så vi havde fået at vide, det var klogt at tage varmt tøj på. Der var kun ca. 8 grader!

I knap 2.000 meters højde blev det diset, så vi kunne ikke se til Spaniens højeste punkt, vulkanen Teide på Tenerife. Det skulle man kunne i klart vejr. Vi var heldige, mens vi spiste frokost forsvandt disen, og vi kunne igen nyde den flotte natur.
Pinjemadonnaens sølvtrone ses foroven

Teror

byen er hjembyen for øens skytshelgen Pinjemadonnaen, og Teror er et pilgrimssted, da man mener, at her var jomfru Maria blevet set i toppen af et pinje træ.
Mange opsøger den gamle kirke for, at få Pinjemadonnaens velsignelse. De troende kommer til fods natten mellem d. 7. og 8.september. Kirken er lavet af lavasten og pinjetræ. Skytshelgen Pinjemadonnaens sølvtrone er lavet af 600 kg sølv.
Nogle karnapper i Teror

Det er en rigtig hyggelig by. Før var alle husene hvide, men for ca. 6 år siden begyndte man at bruge forskellige farve på husene. Byen er også kendt for de flotte pinjekarnapper. Nu er canariske pinjetræer fredet, og man må bruge andet træ til at efterligne de flotte karnapper.
Bananpalme

Banangrevindens elegante sommerresidens i Arucas.

Sidste stop på turen var ved Banangrevindens sommerresident, hvor der er adgang til Banangrevindens have, her findes over 400 forskellige planter!
Haven blev åbnet i 1985 og her kan bl.a. ses det 350 år gammel drageblodstræ. Her så vi også og hørte om den type bananpalme, som bliver 2 år, de blomstrer efter et år. Palmen sætter nye skud, som kommer op lige ved palmetræet. De små bananerne skal købes grønne, og de modnes hurtigt.
Der ryddes op efter opvisningen.

Vi kunne bruge meget mere tid i Sioux City!

Efter vi havde været på ½ dages udflugt, ville vi se western byen Sioux City, der bliver brugt til filmoptagelse. Vi kunne ikke gå derud, da det ligger tæt ved motorvejen (ikke var ret mange kilometer fra San Augustin), så vi kørte med taxa - knap 3.50 euro!
Sioux City lukkede kl. 16, og vi fandt ud af, at der i løbet af dagen var flere forskellige opvisninger, som vi desværre kom for sent til.
Sioux City var dog også spændende at se uden opvisning, men kommer vi til Gran Canaria igen, vil vi bruge mindst ½ dag her!
”Western byen – Sioux City” ligger nordvest for San Agustin for enden af Barranco del Aguila tlf. 928 76 25 73 – undersøg event. åbningstiderne. Der var lukket mandag ellers åbnet fra 10 -16, desuden forestillinger fredag aften.

Der kan også handles i Sioux City.

Indkøb

Det vrimler med forretninger, og forretninger var trængte, så nogle steder var der tilbud helt op til -60 – 70 %.
Ifølge en af guiderne, skal man til byen Las Palmas, hvis man vil handle rigtigt billigt, da alt er dyrere syd på øen, men vi syntes nu, vi gjorde nogle gode køb syd på øen! Gran Canaria er toldfri.
Langs strandpromonaden var der også mange muligheder for at spise.

Maden

Der er rigtig mange spisesteder, og det er muligt at købe mad for enhver smag. De små kogte, saltede Gran Canariske kartofler – uhm!
Priserne er fra danske cafeteriepriser og opefter.
Mange tilbud i Puerto Rico.

Det er nogle af de steder/ting vi oplevede på Gran Canaria.
Ja der var endnu mere, vi kunne tænke os. Vi nåede slet ikke ud at sejle, og på vandet der også er muligheder for mange forskellige ting.

Mange cykelryttere træner på Gran Canaria.
Den anden side af ringvejen i San Agustin

Mange muligheder

Der er mange steder meget stejlt og mange trapper, og rigtig mange hoteller/lejligheder ligger meget højt, så er man gangbesværet, vil jeg anbefale, at vælger hotel/lejlighed inden ferien.
Mange steder er det muligt, at komme til at bo meget tæt ved vandet.

Vil man ikke leje en bil, så det alligevel let selv at komme rundt på øen, da der er gode busforbindelser rundt på Gran Canaria, men dem nåede vi ikke at bruge ret meget. J
a vi kunne let have brugt mere tid en end uge, for Gran Canaria er helt bestemt værd at opleve!

God ferie!

Kommentarer til rejsetips om Gran Canaria

Sioux City,

20/01 2016 Michael
Sioux City
Var der i 2012 en god oplevelse med gode show mm.
Var der igen i 2015
Det var virkelig blivet dårligt.
dårlig show intet virket som de var glade for turister
Vil aldrig anbefale folk at kigge der ud
Så heller bruge tiden på de andre gode oplevelser

Glæder mig mere

19/10 2015 lillian jakobsen
Hej Hanne
Er så glad for at jeg fandt din side, nu glæder jeg mig ekstra til min ferie ( 28/10-2015 ) Jeg har været der flere gange, men desværre med en der ikke gad og tag rundt på øen,nu skal jeg af sted alene og glæder mig meget til at se nogle af de ting du har skrevet om. Hilsen fra Lillian

rigtig god information

29/12 2013 Jette
Hej Hanne.
Det er en rigtig god beskrivelse af Gran Canaria du her giver. Vi skal derned i starten af januar 14 og jeg glæder mig meget efter at have læst din beretning. Jeg har læst rejsebeskrivelsen i bogen går til Gran Canaria men i din beskrivelse får man meget mere at vide.
Vi er heller ikke til badeferie så vi vil gerne opleve noget og det kan jeg se at vi sagtens kan.

Rigtig god anmeldelse

23/10 2013 Christina Friis
den bedste anmeldelse jeg endnu har læst.
Jeg er blevet meget klogere på alle de ting man kan opleve på øen. Nu er jeg nok nødt til at tage derned een gang mere ;)

Hej Sohad.

25/08 2013 Hanne
Nogle bekendte mener, man skal bo i Puerto Rico, da der er varmest.
Da vi var på øen i 2009, arbejdede de på en ringvej/motorvej til fiskerbyen Puerto de Mogan, så man hurtigt kan komme til de forskellige byer syd på øen fra lufthavnen. Der var rigtig gode busforbindelser, måske kan du finde flere oplysninger på "nettet".
Håber du får en rigtig god tur.
MVH
Hanne

Tak

21/08 2013 Sohad
Hej Hanne. Tak for flot beskrivelse. Det var lige precis hvad jeg mangler. Jeg vil til Gran Canaria i december/januar og jeg var lidt tvivl! Jeg vil gerne slappe af under solen, men jeg elsker natur og bjergetur. Selvfølgelig elsker jeg at shoppe, som andre kvinder:). Din beskrivelse dækker mine behov. Bare et lille ting: er det lige meget hvor man bor, man kan komme nem til lufthavn!
MVH.

Andre steder!

17/09 2012 Hanne Juncker
Hej Søren.
Ja der er mange steder, jeg ikke har været på Gran Canaria, selv om vi så og oplevede meget, men det fortæller lidt om, at der er meget at se/opleve på øen!
Håber du også havde en god ferie på Gran Canaria.

mangler

17/09 2012 Søren
du glemte at kigge forbi palmitos park

Helt enige

04/09 2012 Bjørn Larsen
Vi er helt enige i, at der er meget at se på Gran Canaria, hvis bare man tager væk fra turiststederne ved kysten. Vi har været der mange gange og også taget ture ind i landet, bl.a. også den tur, du beskriver. Vi ved godt, at nogle mennesker rynker på næsen af Gran Canaria, men som du selv skriver, indeholder øen – og også de andre kanariske øer – mange spændende steder, hvis man bevæger sig ind i landet, enten med bus eller med en lejebil.

Fed beskrivelse

16/07 2012 Henriette
Flot beksrivelse. Min kæreste og jeg skal til Gran canaria for første gang i år, så det var fedt at se på denne side, at vi kan glæde os til alle de oplevelser vi skal have :) Tak

Super god rejsebeskrivelse

06/04 2012 mia
Super god rejsebeskrivelse, og vi kan kun give jer ret i det i skriver. Vier pt på Gran Canaria, og alle de steder i har fortalt om, er så perfekt beskrevet. Dejligt at læse:-)

ferie

24/11 2011 thomas petersen
tak for din beskrivelse af udflugtsmål og den tid du må have brugt på dette,jeg håber at det var fantastisk dernede!.

Til Hanne

08/01 2010 Bodil Svane
Hej Hanne! Tak for de fine beskrivelser af ture på Gran Canaria. Eftersom vi plejer at leje bil, er det rart vi på forhånd kan tilrette nogle ferieoplevelser, og der kan vi gøre brug af dine tips.

priser

01/01 2010 alex
Gran Canaria er toldfrit, tror jeg, men der findes IGIC (Impuesto General Indirecto Canario) som er 7% tilsvarende moms (mener det er 15 % i Spanien)?, men ellers er maden sydpå noget af det dyreste i Spanien (var en artikkel om det i avisen for 2-3 år siden at den kanariske indkøbskurv var den dyreste i forhold til lønningerne i Spanien). Men ja, brug Mercadona, Hiperdino, til et stort indkøb, så har man til 1 uge eller 2.

Mange tak.

29/12 2009 Hanne Juncker
Hej! Mange tak. Som jeg skriver, tager mange til Gran Canaria for at nyde solen og slappe a´, derfor troede jeg, at det var en bade ø, så vi blev meget overrasket over at se, hvordan Gran Canaria er - fuld af oplevelser, hvis man ønsker det. Heldigvis vælger vi selv, hvordan man gerne vil tilbringe ferien og på Gran Canaria er der mange valgmuligheder, så fortsat god ferie på Gran Canaria – enten man vælger den ene eller anden type ferie, eller noget af hver slags! MVH Anny Johanne (Hanne)

Flot rejsebeskrivelse

28/12 2009 Eva Sloth Mathiesen
Kære Hanne! En rigtig flot og interessant rejsebeskrivelse med flotte billeder. Ja, nu må jeg med skam skrive at vi har været her mange gange (de skal mindst 7 til mange) og vi har tidligere været med på ture og senere selv kørt rundt 4 gange, men vi har ikke prøvet eller set alt det I har set. Glæder mig til at læse om jeres næste tur til Vietnam! GOD TUR til jer begge!' Mange hilsner Eva

Hej Hanne

25/12 2009 Marianne Rechnagel Larsen
Hvor er det en utrolig flot beskrivelse af Gran Canaria, du er bare god til at gøre det levende. Jeg skal selv derned i foråret 2010 for 4. gang og vil bruge nogle af dine tips når der skal vælges udflugter. Håber du får rigtig mange oplevelser på dine næste rejser.