Flere rejsetips om Gran Canaria

2. okt. 2012

Vandreture i bjergene på Gran Canaria

Vandreferie på Gran Canaria
I december 2011 ville vi gerne se noget mere til solen; men da vi hører til dem der hurtigt bliver trætte af at ligge i solen ved stranden var strandhotellerne på Gran Canaria ikke så spændende.
Vi valgte derfor at tage på vandreture i bjerglandskabet midt på øen.

Hotellet ”Parador Cruz de Tejeda” ligger 1500 m o.h. er nyrenoveret, 4-stjernet og med mulighed for vandreture i bjergene. På hotellet er der desuden mulighed for sauna, pool, massage m.m. for 33 Euro/dag; men vi tog af sted for at opleve naturen. Vi bestilte på forhånd, en bil i lufthavnen for at komme fra lufthavnen til hotellet, og for at kunne komme rundt på øen.

Da vi havde fået bilen satte vi vores medbragte GPS til (Vi havde hjemmefra prøvet at finde den rigtige adresse på hotellet; men det var ikke let at finde, for der står ingen adresse i brochuren ud over Cruz de Tejeda). Vi kom godt af sted fra lufthavnen og kom hurtigt til de meget snoede bjergveje. Det går ikke hurtigt på disse veje – regn med max. 20 km/time i gennemsnit.

I løbet af køreturen blev det mørkt, og da det viste sig at vores GPS-adresse ikke var korrekt endte vi i byen Tejeda. Vi var altså kørt forbi hotellet. Vi skulle derfor ca. 7 km tilbage mod Las Palmas og fandt da også hotellet. Formentlig er det lettere at finde i dagslys; men det er nok klogt at indprente sig hotellets facade set fra vejen, for det ligner ikke et standard hotel.(a)

Vi skulle op ad den lille sidevej – der var en offentlig parkeringsplads på højre side og hotelles p-plads på venstre side (jf. Google map ) (b). Hotellets p-plads var blokeret; men efter at vi havde checket ind fik vi besked om hvordan vi kunne bruge hotellets p-plads. Vi skulle trykke på en knap på en stander og kom derefter i forbindelse med receptionen, der kunne åbne blokeringen. Det fungerede fint.

Hotellet var meget tilfredsstillende. Værelserne havde balkon med udsigt over bjergtoppene. Der blev serveret god mad og der var fin betjening.
Vejret var strålende sol i den højde vi befandt os, men længere nede kunne vi se skyer. Da det var december måned var det køligt om morgenen og om aftenen; men i dagtiden og i solen var det varmt som end tidlig sommerdag her hjemme.

Nær ved hotellet er der nogle turist boder, og to restauranter; men ellers ingen indkøbsmuligheder. Vi kørte til Tejeda (ca. 20 minutters kørsel) for at købe ind; men på det tidspunkt vi var der, var den eneste købmand (Spar købmand) lukket pga. ombygning. Der var mulighed for at få noget brød mm. i en kiosk-lignende butik. Når vi skulle proviantere til vandreturene kørte vi til San Maneo (ca. 40 min. Kørsel).
Vores GPS virkede udmærket; men kunne føre os ud på så små bjergveje, at vi måtte vende om for ikke at ødelægge bilen. Vi brugte den derfor mest for at komme den rigtige vej ud af byerne.

Vandreture:
I hotellets reception kunne vi få oplysning om flere vandreture. Vi kunne få udleveret et kort og en beskrivelse på engelsk. Da de kort de udleverede var i S/H var de ikke særlig tydelige. De udstillede kort i receptionen var i farver. Vi fandt ud af at kortene var udprintet fra internettet. (b1)

Gå ind på adressen. http://www.medianias.org/senderos/en/tejeda.htm

Her er flere forslag til vandreture fra Cruz de Tejeda.
Vi valgte første dag rute nr. 17, der går fra hotellet til Tejeda. Hvis man har medbragt sin PC kan man ved at klikke på den valgte rute se både kort og beskrivelse (det samme som hotellet udleverer)(b2). Desuden er der link til Google Earth , der viser ruten meget tydeligere. Blå farve er asfalteret vej. Rød farve er vandrestier. (der er dog en lille forskel på ruten på kortet og på Google Earth.)

Start på ruten var lige bag hotellet (den røde linie på Google kortet)(c). Den første del af ruten var let at følge.
Vi kom til en asfalteret vej – i beskrivelsen stod at vi skulle komme til en rundkørsel,; men det var et vej-T i et hårnålesving (f), så vi fortsatte ad stien, der gik videre nedad til højre for vejen. Det er også en spændende rute; men det viste sig det ikke var den rigtige..

Vi nåede frem ad den stejle sti ned til en el-mast og en bredere grusvej (h)– vi fortsatte lige ud ad grusvejen; men det viste sig at den kun førte til en klynge huse hvorefter det ikke var muligt at finde stien igen. Vi gik tilbage til el-masten og fulgte grusvejen til venstre.

Den førte os ned til en rundkørsel, hvor der stod Tejeda til venstre og Artenara til højre (i).
I vandrebeskrivelsen stod, at vi skulle følge vejen mod Artenara, passere en 27 km sten og dreje til højre under et gammelt mandeltræ, og derefter dreje til højre mod Tejeda. Vi gik derfor mod Artenara – vi gik 3 km; - men da vi havde en stejl bjergskråning til højre side hele tiden, og vi kunne se Tejeda på venstre side gik vi tilbage til rundkørslen og fulgte den asfalterede vej til Tejeda.
Næste dag fandt vi ud af at vi skulle have fulgt den første asfalterede vej vi kom til selvom det ikke var en rundkørsel. På denne vej passerer man den beskrevne 27 km sten (j)og kommer til et mandeltræ (k) på højre side, hvor selve stien fortsætter ned til den tidligere beskrevne rundkørsel. Derefter asfaltvejen til Tejeda.

Den ikke-autoriserede vej var også en meget smuk og spændende rute. Så hvis man vil til Tejeda to gange kan ruten varieres. Husk dog at gå til venstre ved el-masten.

Tejeda er en smukt beliggende by. Der er flere muligheder for at spise; men indkøbsmulighederne som tidligere nævnt begrænsede. (l,m,n,o)

Rute nr. 10 til Artenara skal man ikke snyde sig for. Det er en meget flot og overkommelig tur. Den tager et par timer hver vej.

Ruten snor sig langs bjergsiderne med udsigt til de mange bjergtoppe(p,q). I det fjerne kunne vi se skyerne, der krøb ned langs bjergsiderne. Pludselig dukker byen og her er gode muligheder for at spise(r,s). Indkøbsmulighederne var ikke imponerende.

Den længste tur vi var på var til Teror. Den begynder bag hotellets parkeringsplads (mod Valsendero). Ruten var ca. 12 km hver vej og tog hele dagen. Der er fantastisk flotte naturområder. Man kan vælge at vende om ved Valleseco, men så går man glip at en meget spændende rute gennem en dyb dal (æ)ned til byen Teror.(t,v,z,y,x)
På alle ruterne er der principelt skilte; men ikke alle er i god stand, så det er godt at have orienteret sig på kortet på forhånd. Det er en stor hjælp at stierne ofte er afmærket med små sten-varder, bestående af tre til 5 sten(u).

Hotel Parador de Cruz de Tejeda som vi kunne se det på hjemvejen (ø).

Vandreturene på Gran Canaria med udgangspunkt i Cruz de Tejede er en spændende måde at holde ferie på. Vi kan varmt anbefale andre at gøre det samme.

Venlig hilsen.

(m) Tejeda

(o) Tejeda

(p) mod Atenara

(q) udsigt fra rute mod Artenara