Flere rejsetips om Mallorca

• Mmmmh for Mallorca!

Vinderrejsetip September 2013
    18.09.13: Kristina Fie Jensen
    Trods øens turistede omdømme – har vi haft en helt igennem fantastisk ferie på den spanske ø.
    Med op til 40 grader det meste af ugen har vi både været med taxa, på gå ben og lejet bil.
  • Sejltur på havet - Mallorca

22.06.13: Karl Jehnen
    Hvis du er i Puerto Pollensa og ønsker en sejltur så prøv båden Esmeralda. Jeg gav 40 euro for 4 timer med drikkevarer og frokost og vi sejlede ud selvom vi var kun 2 gæster.
  • Skøn familieferie på Mallorca

21.06.13: Lisbeth Friis-Jensen
    Vi (mand, datter, svigersøn og 3 børnebørn) lejede i 2012 et hus, 14 dage, i Port de soller. Det blev en af de bedste ferie vi har haft.

Læs mere om rejser til Mallorca

Mallorca - var der nogen der sagde grisefester!
Hørsholm
10. okt. 2011

Mallorca - var der nogen der sagde grisefester!

Netop hjemkommet fra Mallorca for 6. gang hvoraf det kun er de sidste 3 gange vi virkelig har oplevet det rigtige Mallorca, vil jeg gerne videregive nogle af vores oplevelser.
De første gange vi besøgte Mallorca var børnene små og det blev ikke til meget mere end bade- og slappe af ferier, men nu hvor vi kan leje bil og tage rundt i eget tempo har vi oplevet et helt andet Mallorca.

Foråret 2009 arrangerede vi med et vennepar selv turen via FDM. Vi havde 5 nætter i lejlighed ud til havet ved Santa Ponsa og 3 nætter på en Finca (gård) – Monnaber Nou Agrotourismo Campanet. En stor oplevelse at bo midt på øen og midt ude i naturen. Vi havde adgang til indhegnede områder med oliventræer og får, der var gourmetrestaurant på gården, swimming-pool og et meget hyggeligt udemiljø.
Palma

Vingården - Macia Battle

Santa Ponsa ligger tæt ved Port D’Andratx hvor vi var flere gange. Et meget fashionabelt sted med nogle fantastiske villaer og sejlskibe.

Palma er selvfølgelig et must, også kaldet mini Barcelona. Der sker så meget i byen, så bare det at gå rundt er en oplevelse i sig selv. Men et besøg i Katedralen skal man ikke gå glip af og husk at se keramikværket af Miquel Barceló. Værket blev offentliggjort i 2007 og prisen på 4 millioner euro forargede mange.

Se også Miro's atelier og ikke mindst haven der omkranser dette.

Frokosten tog vi på tapasbaren % 13, et hyggeligt sted centralt beliggende i Palma, men alligevel roligt beliggende.

Er man interesseret i vine er et besøg på vingården Macia Battle oplagt. (Beliggende i Santa Maria del Cami - midtvejs mellem Palma og Inca). Vinen kan købes på vingården selvfølgelig og i flere supermarkeder på øen, har ikke kunnet finde den i Danmark endnu. Hvidvinen ligger på en ca. 10 euro og rød- og rosévin på ca. 6-10 euro pr. flaske.

Og når man så er så tæt på Inca, så kunne man måske finde rulamspelsen til den kommende vinter der.
Port de Valdemossa

Det nord-vestlige Mallorca er absolut det smukkeste sted på øen. Kør fx fra Palma til Valldemossa og tag endelig turen ned til Port de Valldemossa.
Vejen ned er så smal, at der ikke kan køre busser, hvilket er en kæmpe fordel, idet det jo så begrænser antallet af besøgende. Vær forberedt på, at man kan blive nødt til at bakke af hensyn til modkørende.
Men når man så kommer frem til denne helt fantastiske lille perle af en havn, så fortryder man ikke den lidt nervepirrende tur ned. Der er et enkelt spisested og jeg fortryder vi ikke spiste der.
Port de Soller

Sejltur

Derfra må turen gå videre til Soller og Port de Soller, hvor man kan genopleve en tur i sporvogn. Og så er området jo kendt for deres appelsintræer, så en friskpresset appelsinjuice er ikke en dårlig idé.
Er der tid til mere den dag bør man også besøge Formentor halvøen og Port de Pollenca.

På dette års tur til Mallorca tog vi en chartertur og boede på det østlige Mallorca – Cala Bona. Mange hoteller, mange turister, men med en lejet bil gik det. Ville have foretrukket Alcudia med de lange sandstrande. Tidlig forår og efterår er der ikke så mange turister som i højsæsonen og skønt er det at gå i timevis langs vandet.

Var på en sejltur både nord- og syd for Cala Bona og det var dejligt at se, at der var masser af natur og store områder med nogle fantastiske huse på store grunde.
Kokken på El Cruce

El Cruce

På en af vores bilture kom vi forbi 41 km-stenen på motorvejen mellem Manacor og Palma og da vi tidligere havde læst om spisestedet El Cruce ville vi prøve at spise der.
Et virkelig sjovt sted hvor lastbilchauffører, arbejdsfolk, familier og så også turister kommer ind og spiser. Spisekortet kunne vi ikke forstå, så vi blev vist ud i køkkenet hvor kokken stod og vendte vagtler, lammekoteletter, kyllinger m.v. på en stor grillrist. Vi valgte lammekoteletterne med ristet brød smurt med tomat, oliven, chili, fik et fad med en blandet salat og 2 cola – og det blev 13,60 euro for 2 personer.

Umiddelbart i nærheden af El Cruce ligger der en grønthandler og denne kan anbefales. Vi fik 5 bøftomater, 4 bananer, 4 nektariner, 5 blommer, en halv kæmpe vandmelon og en stor bøtte oliven for 75 kr. – og det smager jo af noget, her hvor det har fået solens varme.

Skulptur af Lin Utzon

Utzon

Vi besøgte også byen Portopetro, hvor Utzon har boet. Vi spiste på et af de lokale spisesteder ved havnen og værten fortalte om Utzons mange besøg og viste os en skulptur (står ved havnen) udført af Utzons datter Lin.

Han fortalte os også hvor Utzons hus lå og jeg må indrømme, at vi i bil trillede forbi huset.

Frokost i Porto Petro

Mallorca har så meget at byde på. Her er smukt, det er en meget imødekommende befolkning, solen skinner næste altid og man spiser og drikker godt.
Så hvad med grillet fisk og et glas hvidvin fra Macia battle.

Og endelig var vi heldige med vindforholdene på vores flyvetur til Mallorca – vi var fremme på 2 timer og 30 minutter.

God tur!

Kommentarer til rejsetippet om Mallorca

Mallorca har det hele

16/12 2011 Annette
Mallorca har ALT - bjerge, landbrugsland, venligt folk, lange strande, masser at se.
Intet nævnt, intet glemt.
Måske lige Capdepera Castillo, NØ på øen. Her er rovfugle i fri flugt, udsigt over kysten osv. Der er flere drypstenshuler, men de flotteste, og største er hulerne i Porto Christo - Cuevas del drach (dragegrotterne) hvor man til sidst sejler på en stor, stille sø efter en koncert af 3 musikere .....
Har boet på Mallorca i 2 måneder, men kan alligevel altid finde noget nyt at se på, og intet er ret langt væk, hvis man har lejet bil. En uge med lejebil for ca. 800kr., bil fra lufthavn og hele ugen, og spar transfer udgiften.
Ja, man kunne blive ved - men bliv endelig hjemme, så vi kan have det for os selv !!! gang på gang, for vi kommer tilbage mange gange endnu.

grisefest

15/12 2011 th.therkildsen
i gamle dage med tjereborg og speis

der var det så gu sjovt at komme til grisefest vi har været med mange gange ,
vi skal passe på ikke at blive så højrøvet så det ikke kan blive fint nok ,som vi ikke har råd til ,vi har fået mange venner til grissepassefest.

Mallorca er og bliver en smuk ø

15/12 2011 Jan Albanil
Har ligesom forfatteren af rejsetipset været på Mallorca, nu er det 4. gang. De seneste 3 gange har vi boet på det omtalte Fincahotel Monnaber Nou, og skal atter dertil ultimo januar på en længere oplevelsestur incl. lejet bil, vi vil som skribenten farte øen rundt og oplve en masse ikke mindst det kulinariske. Har også erfaret, at netop rødvinen på Mallorca er en ypperlig drik, som på mange måder kan måle sig med virkelig gode Spanske vine fra hovedlandet, ikke mindst fra Ribera del Duero og Toros distrikter.