Flere rejsetips om Mallorca

• Sejltur på havet - Mallorca

22.06.13: Karl Jehnen
    Hvis du er i Puerto Pollensa og ønsker en sejltur så prøv båden Esmeralda. Jeg gav 40 euro for 4 timer med drikkevarer og frokost og vi sejlede ud selvom vi var kun 2 gæster.
  • Skøn familieferie på Mallorca

21.06.13: Lisbeth Friis-Jensen
    Vi (mand, datter, svigersøn og 3 børnebørn) lejede i 2012 et hus, 14 dage, i Port de soller. Det blev en af de bedste ferie vi har haft.
  • Restaurant Bugambilia

20.06.13: Henrik Olsen
    Når man kører ad strandvejen fra Palma mod Palma Nova kommer man gennem Cala Major. Lige efter lystbådehavnen og et enkelt hotel, dukker Restaurant Bugambilia op.

Læs mere om rejser til Mallorca

• Oplevelser på New Zealand

19.02.13: Kristina Fie Jensen
    Er du til adrenalinkiks, umådeligt flot natur, hvalsafari og mange andre fede oplevelser? Så se med her! New Zealand byder på store uforglemmelige naturoplevelser - du kan tage på hvalsafari og delfintur i Kaikoura, og hvis du vil helt tæt på dem, er det muligt at hoppe i dykkerudstyret og svømme med delfinerne på det åbne hav.
Kristina Fie Jensen
Odense
18. sept. 2013
Vinderrejsetip September 2013

Mmmmh for Mallorca!

Trods øens turistede omdømme – har vi haft en helt igennem fantastisk ferie på den spanske ø.
Med op til 40 grader det meste af ugen har vi både været med taxa, på gå ben og lejet bil.
Vi boede i Can Picafort ved Alcudiabugten – charmerende lille by med en lang flot strandpromenade, hvor masser af lækre restauranter står klar med kolde drinks og skøn mad. Længere nede af promenaden er marked hver fredag, hvor de havde alt at byde på fra tøj, til frugt- og kødmarked, drinks, oliventræs køkkenvarer med meget mere. Kort sagt markeder som de er flest sydpå, hvor man har let ved at falde for de spændende tilbud.

Stranden ved Can Picafort var et meget børnevenligt sted, og her var rigtig mange turister hver dag under fine strålagte parasoller. Vi valgte derfor kun at bruge én dag her, da vi gerne ville ud og opleve andre steder end de tæt turistfyldte steder. Der er nemlig noget for enhver smag når man besøger Mallorca. Om det hedder afslapning ved poolen, vandreture i bjergene, romantiske små strande med kæresten, eller vandskiaktiviteter med hele familien.
Oplev Mallorca som lokal.....

Eftersom jeg var på Mallorca med min kæreste, valgte vi også at søge væk fra de mest turistede steder såsom Alcudia og Pollenca og deres tilhørende store brede badestrande for at finde nogle lidt mere private steder. Vi fandt især glæde ved at opsøge mindre badestrande, hvor man virkelig kunne mærke den lokale hyggelige stemning.

Efter at have besøgt Alcudias store marked nogle timer, hvor markedet lå i ”det gamle” Alcudia med de flotteste imponerende bymurer omkring os, og med rigtig hyggelig stemning, tog vi en taxa ud på Alcudia-halvøen. Vi blev kørt langt ud ”i ingenting” og blev sat af ved et skovområde. Herfra gik vi en ca. en time, blandt sorte geder, skov og kunne kun høre lyden af cikader. Husk at have godt med vand med, hvis I bevæger jer ud på samme eller lignende tur, da man ved sådanne ture ikke helt kan vide sig sikker på afstanden til nærmeste butik. Til gengæld var vores oplevelse af de lokales venlighed over alt forventning, og vi fik et lift af 4 unge spaniere på vej til en strand. Vi kom til sidst frem til et utroligt flot syn ved Es Coll Baix – den smukkeste strand beliggende for foden af den kæmpe klippe vi stod på. Herfra begyndte en lang klatretur ned af klippeskrænten (det kan ikke anbefales at have børn med på denne rute, da vi selv synes det var ”lige på kanten”), og da vi endelig nåede ned, skulle vi over samtlige kæmpe sten, for at nå om til det lille stykke med sandstrand.
Vandet var krystalklart, mange skibe lå længere ude fra strandkanten, hvorfra folk sprang i vandet fra båden. Vi snorklede og så mange store fisk og lige så gjorde de fleste af de lokale, der havde det noget nemmere ved bestigningen af bjerget på hjemturen. Man kunne fornemme hvordan stedet bar præg af primært kendte, og taxachaufføren vi kørte det første stykke af vejen med, virkede ikke engang til at vide hvilken perle af et sted, der lå en 10 km. længere nede af vejen, og vi så senere fandt frem til. Han fortalte os i hvert fald på et næsten ikke-eksisterende engelsk, at det ikke var muligt at køre os hele vejen derud, da vejen var lukket. Jo tættere vi kom på stedet, kunne vi forstå hvorfor – vejene havde store huller og masser af sten, og ville ikke have været en god tur for bilen. Men der var alligevel en del spanske biler, som holdt på stedet – igen: det var her de lokale søgte ud.
Snorkeltur ved Mallorcas drøn-skønne strande

Vi var ret begejstrede for Alcudia-halvøen, og bevægede os derfor herud endnu en dag, dog til en ny strand; Es mal pas-bonaire.
Klippefyldt og med ingen tegn på turister. Kun lokale som kom en time på dagen mens vi var der, for at få en dukkert hvorefter vi havde stedet for os selv. Igen var der dømt hygge og afslapning, snorkling og solbadning. Ikke langt derfra lå to restauranter, og en hyggelig bar, hvor man kunne få sig en kold drinks i hængekøjer og sofaer.
Sa Calobra

Tør du tage turen i bjergene?? Du finder skatten på den anden side af disse....

Selvom vi de første par dage udnyttede de relative lave taxipriser, kan det for de flestes tilfælde godt betale sig at leje bil på Mallorca. Det anbefales dog at man ikke falder alt for let for de lokales billige udlejningsfirmaer. Vi brugte Eurocar, men AVIS eller Sixt kan også anbefalelsesværdigt, da disse har kontor i Danmark. Det var vi meget glade for at vi gjorde. Det gav en anden frihed at kunne sætte sig ind i bilen og tage ud og opleve hvad vi havde lyst til, NÅR vi havde lyst. Første dag gik turen til Palma, hvor vi handlede inden turen gik op i bjergene.
Mmmmh for Mallorca!

Vi kørte langs vestkysten og op til Sa Calobra, som var vores mål. Efter mange snoede, stejle og smalle veje nåede vi frem til stedet – et smukt syn af det flotteste klare blå vand med ekstreme klipper, der fyldte billedet. Her var klippeafsats hvor mange unge mennesker lavede vilde spring fra.

Fra Sa Calobra kørte vi videre nordvest på til byen Pollenca, hvor vi fik aftensmad. En flot og hyggelig by.

Aftenen sluttede af med at se solnedgangen ved bjergene i Cap de Formentor ved forskellige udkigs punkter på vejen. Det var den vildeste følelse at gå dér, da der var ekstremt langt ned. Gik man helt ud til kanten, kunne man mærke et ordentlig sug i maven over længden ned til vandet, som skummede op af bjergsiden (Jeg fik dårlige nerver over samtlige børnefamilier, som turde lade deres børn gå rundt alene).
Solnedgang efter en lang dag med bjergkørsel...

Cala Ratjada

Mallorcas østkyst....

På anden dagen med vores lejede bil, tog vi østkysten. Turen gik til Cala Mata, Arta, Cala Ratjada (se billede), Porto Christo, Cala d´or og til sidst ned til Cap de ses Salines, som er Mallorcas sydligste punkt.
Vi havde hjemmefra frygtet at køre på de spanske veje, men det var en ren fornøjelse! De kører pænt, vejene var fine – så hvis der er unge mennesker som os, som tøver med at leje bil: Gør det! I kommer ud og ser så meget mere af øen på den måde, og i har meget friere tøjler.
Andre tager det i helt eget tempo og får deres egen kategori indenfor transportmuligheder.

Et gensyn værd....

På vores vej (både i taxa og vores lejede bil) så vi mange cyklister – dette er også en mulighed, hvis man er til den lidt mere aktive ferie-form.

Alt i alt en uforglemmelig og dejlig oplevelse, og uanset hvad du er til, er der mange muligheder om du end er på familietur, kærestetur eller er til sportsferie!

Kommentarer til rejsetippet om Mallorca

Solgt

21/11 2013 Thomas stoltenberg
Kan man sige andet ind at de rigtige vindere er fundet Jeg og familien har været et utal af gang på Mallorca igennem tiden og jeres beskrivelse rammer spot on. Stort tillykke

Mallorca igen og igen

07/10 2013 Marianne
Jeg var på Mallorca første gang i 1972 som 10 årig og nu 41 år senere, har jeg været på mange kendte feriesteder i Europa, det stadig Mallorca jeg foretrækker, selvom jeg nok har været der 35 gange!

:D

26/09 2013 Anna
Rigtig fin beskrivelse af øen! :) Og flotte billeder!

Skal helt klart til Mallorca nu!!

26/09 2013 Emil
Jeg har fået til opgave at finde en rejse til min familie - børnene har heldigvis fået lov til at få et ord med i planlægningen, og da min bror og jeg læste dette, var vi helt sikker på at vi ville stemme på Mallorca :)
Vores forældre er næsten overtalt :)

Mallorca <3

26/09 2013 Kathrine
Fedt opslag! Og sikke flotte billeder!! :)

Rigtig Fin rejsetip!

25/09 2013 Morten
Tak for en utrolig fin beskrivelse - det er meget inspirerende i vores egen planlægning af ferie dertil!

Ferie B-)

25/09 2013 Lærke
Fin beskrivelse, fede billeder og absolut en overvejelse værd!
Det er vildt dejligt at høre at det også er muligt at finde steder, hvor
det er knap så turistet som andre steder..

Fed rejsebeskrivelse!

25/09 2013 Lasse
Fed og brugbar rejsetip! Vi er helt opsat på at skulle afsted hele familien nu!

Smukt

20/09 2013 Trine Justesen
Lyder som et dejligt sted.

19/09 2013 Julle
Sikke en fin artikel! Skal selv snart til Mallorca og denne var meget inspirerende at læse, så min familie og jeg har fået gode ideer til vores egen tur! :)

Woow

19/09 2013 Mette Marie
Hvis man ikke havde lyst til en tur til Mallorca før dette indlæg - så har man det i hvert fald nu!
Jeg kan ikke vente til sommerferien 2014, hvor min tur helt sikkert skal gå til Mallorca og de flotte strande! :)

Godt tip

18/09 2013 Louise Lindholm
Super godt beskrevet, og rigtig smukke billeder..

Mallorca

18/09 2013 Carina Hall Mortensen
God beskrivelse af øen, som jeg ellers har opfattet som en "turistfælde"

Smukt sted

18/09 2013 Mikkel Holm
Uhh hvor jeg drømmer mig tilbage til dengang jeg besøgte Mallorca for 4 år siden..
Vi lejede selv bil dengang, og det kan som artiklen anviser kun anbefales. Godt feriemål for alle, og billederne ovenover siger jo det hele! Fantastisk sted for alle aldersgrupper.

Wauv!

18/09 2013 Mikkel Holm Rasmussen
Hold da op, jeg er ikke i tvivl om hvor vi skal rejse hen mere! Det har lige givet en enorm god oplevelse til os med dette indlæg og vi har haft det på helt samme måde omkring Mallorca - om det nu også var Alt for turistet, men det kan jo åbenbart lade sig gøre at finde steder som ikke er totalt fyldt op!

Tak for et godt indlæg! :) Sådan!