Flere rejsetips om Sri Lanka

• De hvide smils ø

Sri Lanka har alt. En venlig befolkning, fantastisk klima, kridhvide strande, vidunderlig natur, gammel kultur, et spændende køkken og meget lave priser. Så hvorfor er paradisøen ikke overrendt som fx Thailand? Måske fordi den lidt sværere at angribe på egen hånd.
  • Dejlige dage og suveræn surfing på Sri Lanka

14.08.13: Lotte Kaa Andersen
    De bedste rejseoplevelser har jeg tit haft ved at lytte til personlige anbefalinger - opholdet på Bougainvillea Retreat var en af de anbefalinger. Vi ankommer fra Colombo efter at have kørt fire-fem timer gennem travl storby, bittesmå byer og landskaber med templer, te- og bananplantager.
  • Håndfodring af havskilpadder - Sri Lanka

16.03.13: jens andersen
    I badebyen Hikkadsuwa på sydvestkysten er der mulighed for at fodre store havskilpadder der kommer ind om morgenen og forventer en godbid!

Læs mere om rejser til Sri Lanka

Sri Lanka - a land like no other!
Viborg
13. okt. 2011

Sri Lanka - a land like no other!

I August (2011) var vi 15 dage på den skønne subtropiske Ø, Sri Lanka. En oplevelsesrig rejse blandt en utrolig imødekommende og nysgerrig befolkning.
Jeg vil i følgende tekst fortælle lidt om de oplevelser vi havde og forhåbentlig derved inspirer andre.
De første tanker folk sikkert sidder med er, om det er sikkert nok. Vi var inde og se på Udenrigsministeriets hjemmeside (http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/rejsevejledninger/sri-lanka/), hvor de frarådede en at besøge den nordlige del og så ellers udvise forsigtighed. Dette kunne vi godt leve med. Derefter begyndte vi ca. 2 måneder inden afrejse at kigge efter flybilletter. Da vi bor i Jylland, valgte vi at fokusere på Hamborg eller Billund lufthavn som afrejse sted.

Det viste sig at være nemmest fra Hamborg (hvor vi før har fløjet fra og været tilfredse med – billig parkering og motorvej stort set hele vejen). Vi fandt så ud af, at det godt kunne betale sig at lave en mellemlanding i Dubai, derved sparede vi faktisk 2000 kr pr. billet. Alt i alt gav vi 5200kr pr. billet og fløj med hhv. KLM og SriLankan Airlines (flyver fra Abu Dhabi, en times kørsel fra Dubai). Det kan jeg kun opfordre andre til at prøve. Vi havde dog omkring 20 timer vente tid i Dubai, men havde så booket et hotelværelse (ca. 300kr) nær lufthavnen, så det kunne sagtens betale sig (Holiday Inn express).

Af hotel/guesthouses havde vi kun booket til den første nat, samt to nætter i Kandy grundet en stor festival som var i byen på dette tidspunkt. Ellers ville vi ikke sætte os fast på noget, men bare rejse rundt som vi havde lyst til.

Allerede da vi skulle på flyet i Abu Dhabi, mærkede vi den Sri Lankanske stemning, da næsten alle der skulle med flyet var Sri Lankanere. Alle var søde og rare og vi fik god mad på flyet og ellers prøvede vi bare at få noget søvn, da vi fløj om natten. Det vi lagde mest mærke til var, at flok sad og snakkede i deres mobiler imens vi kørte ud til startbanen og mobiler der bippede inden vi var landet. Nå, men det tog vi som en oplevelse, det gik jo godt alligevel ;-)

Negombo

Negombo: Vi landede tæt på Negombo kl. 5 om morgenen, fandt hurtigt en taxa og blev så kørt ud til vores Guesthouse (Silversands), lidt uden for Negombo by men lige ned til vandet. Negombo er en god by lige at starte i, blive afklimatiseret (i August er luftfugtigheden meget høj), få hvilket lidt efter en lang rejse og ellers lige få orienteret sig lidt. I Negombo by, er der en masse butikker hvor man kan købe sko og tøj til billige penge. Ellers er der en stor og flot kirke, et fiskemarked og krydderi/grøntsagsmarked. Vi gik bare rundt og mærkede lokalbefolkningen (skolebusser med syngende børn osv.).
Pinnawalla

Pinnawalla (Kegalle): Efter at have været i Negombo tog vi til Pinnawalle Elefant børnehjem. Vi tog en tuk-tuk’er (3-hjuler) fra Negombo til Pinnawalla, en tur som tager omkring 3 timer. Vi gjorde lidt stop div. Steder på turen og blev da også stoppet af politiet (dog ingen problemer!) 
Pinnawalla Elefantbørnehjem var noget af en oplevelse, især hvis man er glad for dyr. Personligt synes vi, at nogle af elefanterne var tynde og stedet er da også udskældt for at være for turistet. Men generelt synes vi at dyrevelfærden var i orden. Vi så de store dyr (og elefant babyer) blive badet i en stor sø, for deres efter at gå med deres passer op til det ”reservat” hvor de boede. Det er også muligt at få lov til at made elefanterne.
I Pinnawalla boede vi på Elefant Bay. Det var et super lækkert sted (prøv især deres rice and curry i restauranten). Prisen for en overnatning ligger i omkring 350 kr. Vi havde udsigt til ”elefant søen” fra værelset og om morgenen kunne vi sidde og spise morgenmad med udsigt til ca. 15 elefanter som blev badet i søen– det var en meget stor og faktisk rørende oplevelse.
Fra togturen

Kandy og smuk togtur...

Kandy: Kandy er Sri Lankas 2. største by og er fuld af liv og flot natur. Når man ankommer kan det godt betale sig at man tager ind til byen og finder et nyt (flot) shoppingcenter (ligger ved KFC), der er nemlig en lille turistinformation hvor man kan få et godt bykort over Kandy og en snak med en af de ansatte om, hvad man godt kunne tænke sig. Vi havde 2 dage i Kandy, som vi b.la. brugte på at se the temple of the tooth (Buddas tand – husk passende påklædning), var på diverse markeder, butikker, besøgte en stor skov med aber (og slanger), edderkopper og rigt fugleliv. Da vi var der under den buddhistiske festival, så vi selvfølgelig det store og imponerende optog om aftenen som tog en 2 timer. Kandy er en nem by at udforske og bare bevæge sig rundt i og der er ligeledes en masse gode spisesteder. Der er tuk-tuk’er alle vegne, som vil køre der hvorhen du vil til få penge.
Kandy – Ella = togtur. Lidt uden for Kandy (ca. 30 min kørsel) kan man tage toget til Ella eller Nuwara Eliya. Vi havde hjemmefra via. Vores guesthouse fået dem til at købe 1. klasses togbilletter til os, da de skal købes på banegården i Colombo. Man kører her i en ”observationsvogn” med store åbne vinduer, så der er rig mulighed for at tage fotos af den smukke natur. Dette er helt klart en tur som jeg anbefaler, virkelig en god oplevelse til få penge (vi gav omkring 150 kr for 2 personer incl. Betaling til G.H for de havde hentet billetter). Man kan læse mere her: http://www.railway.gov.lk/ - husk drikkelse og lidt mad til turen, den tager nemlig en 7 timer.
Ella

Ella + Nuwara Eylia

Nuwara Eliya: Pga. vejret gjorde vi (desværre) ikke stop i Nuwara Eliya, men passerede byen i toget. Fra andre vi snakkede med, kan det helt sikkert betale sig at bruge 1-2 dage i denne smukke bjergby. Læs mere her: http://www.nuwaraeliya.org/aboutNuwaraEliya.htm
Ella: I Ella kan man sagtens bruge 2-3 dage, hvis man er til vandreture og smuk natur. Byen er et godt sted at stresse lidt af og bare nyde at man er til, på en af de hyggelige caféer. Stedet er idéelt til vandreture, så bare på med det passende fodtøj. Det gode ved Ella er også, at der er knap så varmt pga. højden, så man kan bedre holde ud at gå rundt. Der er et stort flot vand (hvor der også er aber), flotte udsigtsposter, théplantager osv. Virkelig en skøn plet på Sri Lanka.
En smuk leopard i Yala

Yala Nationalpark

Tissamahara – Yala Nationalpark: Tæt på Yala Nationalpark ligger Tissa. Byen er en godt udgangspunkt når man skal besøge Yala men har ellers ikke det store at byde på. Der er lidt templer og en stor sø, men ellers fik vi ikke indtrykket af, at byen var så meget ved. Der er et par hoteller med swimmingpool, men de koster så også derefter. Jeg ville vælge at ankomme til Tissa midt på dagen, så man kan gå tidligt i seng og få en god nattesøvn. I byen er der masser af ”guider” som vil sælge dig Jeep-tur til Yala. Personligt synes jeg, man skal snakke med sit guesthouse/hotel og derigennem aftale noget. De fleste er heldigvise ærlige, så det er ikke noget problem. Vi gav omkring 1000 kr for 2 personer alt incl. For Yala turen (blev hentet kl. 6 og var ved hotellet igen kl. 13). Husk at tage noget drikkelse og mad med.
Yala skal besøges tidligt om morgenen, lige ved solopgang. Her er der nemlig størst sandsynlighed for at se det flotte kattedyr, Leoparden. Der desuden elefanter, diverse rådyr, mange krokodiller, aber, fugle, okser osv. Altså et rigt dyreliv.
Yala er intet mindre end fantastisk, især for dig som vil se dyr i deres rette element – nemlig naturen. Man får virkelig fornemmelse af at være på savannaen. Vi elskede det virkelig og var et af højdepunkterne på hele rejsen.
Galle fort

Galle / Galle Fort

Galle (fort): Galle er en herlig blanding af lidt Holland, lidt England og masser af Sri Lanka. Det gamle fort og det myldrende byliv præger landets fjerde største by. Byen er delt i 2 – den hollandske/engelske bydel (fort) og hvad man kan kalde den Srilankanske. For at starte i den Srilankanske del, kan man besøge de lokale markeder (bl.a. et stort fiskemarked – en oplevelse), butikker, de lokale og så er der det store Cricket Stadium (Sri Lankas nationalsport).
Bevæger man sig hen til Galle Fort, er det næsten som at besøge en anden verden. Skønne spisesteder, flotte hoteller (bl.a. Galle Face Hotel – er der ikke budget til at bo der, så tag evt. en kop kaffe og nyd stemningen på terassen), gader hvor man kan studere bygninger og deres flotte farver, skønne butikker med lækre kvalitetsvarer, hyggelige caféer med lækkert mad osv. Og så er der selvfølgelig selve fortet, hvor man kan gå rundt og få luft i håret.
Udover det jeg har nævnt i overstående, er der massevis af oplevelser på Sri Lanka. Bl.a. Adams Peak (hvor der skulle være en fantastisk solopgang), den kulturelle triangel længere nord på og massevis af buddhistiske templer og kirker, div. markeder, sø-safari, smukke udkigspunkter fra bjergene osv. Bare at gå ture i det område man bor i er skønt (når man kommer væk fra hovedvejene).
Unawatuna.. for livsnydere!!

Strandene

Strandene på Sri Lanka
Mirissa Beach: Vores yndlingsstrand, virkelig bounty med palmer og det fineste strandsand. Stranden er ikke så stor og ligger i en beskyttet bugt, hvilket gør den børnevenlig. Især i August, hvor vandet er uroligt. I vinterhalvåret skulle vandet eftersigende fra de lokale, være som en swimmingpool. Gå en tur langs stranden og nyd den smukke solnedgang for deres efter at spise en lækker middag, på en af de hyggelige standcaféer/restauranter.
Unawatuna: Ligeledes toplækker strand, lidt mere liv end på Mirissa. Vandet var temmelig uroligt (høje bølger og strøm), så vær forsigtig. Men igen – så gælder det kun for sommermånederne! Igen er her mange hyggelige caféer og aktiviteter. Skal opleves 
Bentota: Efter vores mening knap så eksotisk som de to andre – men bestemt en lækker stand (som også er stor, vi så ikke det hele). Bentota er mere turistpræget med store hotelkomplekser og butikker. Helt sikkert et godt sted hvis man er på familieferie.

Anbefaling

Vi vil klart anbefale follk at rejse til Sri Lanka. Også selv om du har børn. Sri Lankanerne er yderst gæstfrie og hjælpsomme. Og så er der oplevelser for alle.

Kommentarer til rejsetippet om Sri Lanka

Vedr. Tuk Tuk

10/02 2016 Heidi
Hej Lene

Vi rejste med 2 rygsække og det gik fint. Tror den ene stod imellem os og den anden lå ved vores føder (så vi måtte hvile benene på den).

Man får set rigtig meget ved at tage tuk tuk, men i skal være forberedt på, at trafikken er vanvittig (nu er det nogle år siden vi var der, så måske det er blevet bedre).

Husk også at bestille togbilletter, hvis i vil tage turen fra Kandy til Nuwara Eylia (jeg ville tage den på 1. klasse, for at få det mest optimale ud af det) - det er en virkelig smuk tur.

God ferie. Sig endelig til ved flere spørgsmål.

Tuk tuk

06/02 2016 Lene josiasen
Hej Heidi
Tak for inspiration til planlægning af min rejse
Jeg undrer mig over hvordan I har taget en tre timers tuk tuk tur med jeres bagage? Vi synes det lyder lækkert at tage fra negombo til pinnawella med tuk tuk, men kan ikke forstår hvordan vores kufferter også kan være der.
Mvh Lene

Vejret

08/05 2015 Heidi
Vi havde ikke problemer med vejret. Dog er det mest tørt på østkysten. Det er også der vi synes at strandene var bedst (der er dog høje bølger). Men mindes ikke vi havde regn, luftfugtigheden var dog ret høj, især på vestkysten.

Vi fløj til colombo og tog første overnatning i Negombo. Vi havde kun booket første overnatning hjemmefra, det var ikke noget problem.

Glæd jer, det er et meget smukt land! :-)

Vejrforhold

17/03 2015 Marie
Hej Heidi!

Tak for en god beskrivelse af Sri Lanka.
Jeg vil gerne vide lidt mere om vejret på Sri Lanka i august. Jeg sidder netop og læser meget forskelligt om hvor meget det regner osv. Hvad er din erfaring? På forhånd tak

Mvh
Marie

Hvilken lufthavn ?

30/03 2013 Nina
Hej! Vi sidder netop nu og vil booke billetter til vinterferie 2014. Sri Lanka er en mulighed, eller Thailand. Har du erfaringer med begge lande? For/imod? Vi skal rejse med 3 børn. Hvilken lufthavn fløj i til?