Flere rejsetips om Sverige

• Forlænget weekend i Karlskrona

Sverige er et land, som de fleste danskere ofte ikke giver den rejsemæssige opmærksomhed, som landet faktisk fortjener.

På trods af, at vores naboland mod øst ligner Danmark på mange måder er det alligevel et land, der har mange interessante byer og historiske seværdigheder, der kan gøre os klogere på landet hinsidan.
  • Mini ferie i Gøteborg

26.10.15: Preben Pedersen
    Hvad med Gøteborg i Sverige, spurgte kæresten mig om, da vi vurderede hvor vi lige skulle ta´ på en miniferie.
    Vi havde ingen kendskab til byen udover vi vidste der, i sommerperioden, er forlystelsen Lisaberg.
  • Sommer i det sydsvenske

Hvem siger man behøver at rejse langt væk for at få nye oplevelser?

Blot en halv times togtur fra København, så er man i Malmø, der er Skånes største by og den tredjestørste by i Sverige.

Læs mere om rejser til Sverige

• Kør selv i USA

Vi bookede fly til Las Vegas, ville være der to dage men det var den mest fantastiske by så det blev til tre. Nå videre over Nevada ørkenen, næste stop San fransisco.
Costa Fortuna i Norden
Ikast
28. aug. 2012

Costa Fortuna i Norden

Den 1 Juli gik vi ombord på Costa Fortuna, Det smukkeste krydstogtskib med italiensk udsmykning, kunst mm. Vi havde fået et godt tilbud, med Costa Fortuna, indvendig kahyt.
Vi nåede lige redningsøvelsen kl 17.00. Og sejlede ud kl 19.30.
Første dag var på havet, hvor der blev spist solet, ungerne badede, og vi andre slappede bare af. Der var masser af underholdning ombord både for børn og voksne. Om aftenen så vi finalen på storskærm, i fodbold. Næste dag ankom vi til Stockholm, Vi havde sejlet 84 km op gemmen den svenske skærgård, men vi nåede ikke at se det hele da skærgården allerede startede kl 4.00 og der var vi ikke lige oppe.
Da vi kom i land stod vi af skibet, gik uden for havnen, der holdt en taxi som vi tog med. Ind mod Centrum. Vi blev sat af ved slottet, og gik lidt rundt og tog billeder af vagtskiftet de smukke bygninger mm. Vi gik langs med kanalen i byen og endte ved gågaden, og kæmpe handelshuse. Vi gik der det meste af dagen, og kom trætte i benene ombord på Costa Fortuna. Næste dags morgen ankom vi til Tallin, (Estland). Vi gik i land og kunne gå ind til byen ( den gamle bydel) med masse smukke kirker, borge. Fantastisk by. Vi gik fra den gamle bydel og ned til det nyere. Med skyskrabere butikker og endte efter lang tids traven og snakken med et par amerikanske turister, der synes det var stort at vores datter havde et Iphonecover med det amerikanske flag på. Fordi det var den 4. juli. Endnu trættere ben ankom vi til skibet, og rejsen gik videre mod St Petersburg (Rusland) . Vi havde bestilt en tur med Costa Fortuna fordi vi kunne ikke komme i land uden visum, og det fik vi gennem denne tur.
Vi kom ud i en lille bus kl 9.00 var ca 12 mennesker på denne lille rundtur i byen. Vi startede med at se en kirke, der var fantastisk smuk med altertavle i guld, det er jo i de offentlige bygninger, der bliver ikke sparet på noget. Det så værre ud da vi kørte rundt og så hvordan bygningerne så ud fra den kolde krig. Issoleret med madrasser mm. Så kom vi ind til kirken hvor Dronning Dagmar blev genbegravet, og alle kisterne med Alexander den store og slægtninge, Videre til Vinterpaladset, som var helt fantastisk. Vi holdt pause ved en sovenier butik, som lå i en kælder, hvor der var kaffe, the, Whisky til fri afbenyttelse. Vi købte nogle soveniers, babuskadukker, og kikkede på ægte russisk kaviar, til 272 euro på 70 g. Vi kørte ind på øen i st petersburg, hvor vi så kom ud til nogle boder med soveniers. Pludslig lød det brag, så vi troede der var sprunget en bilbombe, men guiden fortalte, det var en kanon der blev affyret hver dag kl 12.00. Guiden snakkede engelsk og var rigtig dygtig. Hun kom men mange fortællinger om Rusland og var rigtig god. Vi kørte ud til skibet, gik ombord og slappede af resten af dagen.For man måtte ikke selv gå rundt i byen. Så sejlede vi hele næste dag og sidste stop vardligern Warnemunde, Østtyskland( tidligere).
Vi lå underdrejet allerede fra morgenen af, der var så tåget så vi kom først i land kl 11.00, da vi endlig kom ind i . Vi gik på land og kom ned til sandskulpturer, hjemmelavede lokal salt, marmelade mm i et velkomstcenter. Vi gik ned mod byen, det var stadig tåget, men Warnemunde minder meget om Nyhavn med en kanal der løber gennem byen og der var Warnemunde uge, med boder med røget fisk, fiskesanwich, mm. Det var en skøn by med strand lige hen af vejen og masser af glade mennesker der var klædt ud i gammel herregårdstøj mm. Vi var rundt i det meste af byen, så absolut ikke er sidste gang vi besøger. Efter en hele dags traven, tilbage til skibet og tilbage til København. Et fantastisk krydstogt, der var ikke en ting man kunne sætte en finger på. Skøøøøøøn mad, betjening mm. Super Ferie, som skal gøres om igen næste sommer. Men 4 Januar sejler vi en tur 14 i østen, så en ferieform alle kan blive afhængig af.