Flere rejsetips om Sverige

• Forlænget weekend i Karlskrona

Sverige er et land, som de fleste danskere ofte ikke giver den rejsemæssige opmærksomhed, som landet faktisk fortjener.

På trods af, at vores naboland mod øst ligner Danmark på mange måder er det alligevel et land, der har mange interessante byer og historiske seværdigheder, der kan gøre os klogere på landet hinsidan.
  • Mini ferie i Gøteborg

26.10.15: Preben Pedersen
    Hvad med Gøteborg i Sverige, spurgte kæresten mig om, da vi vurderede hvor vi lige skulle ta´ på en miniferie.
    Vi havde ingen kendskab til byen udover vi vidste der, i sommerperioden, er forlystelsen Lisaberg.
  • Sommer i det sydsvenske

Hvem siger man behøver at rejse langt væk for at få nye oplevelser?

Blot en halv times togtur fra København, så er man i Malmø, der er Skånes største by og den tredjestørste by i Sverige.

Læs mere om rejser til Sverige

sikke mange skøjteløbere
Kirsten Poulsen
Espergærde
2. maj 2010

"Tømmerflåde" sejlads på Helge å.

Mit rejsetips handler om et område ved Broby i Skåne hvor der er forskellige muligheder for hygge, morskab m.m. Det bedste er nok en tur med bryggbåt på Helge å
en bryggbåt dukker op

Kort fortalt om Denningarums Gård

Vi har en lille stuga i Skåne. En weekend i juli havde vi inviteret vores børnebørn, 2 drenge på 7 og 10 år med på weekend. Lørdag havde vi planlagt en tur til Denningarums Gård ved Broby. Denningarums Gård er et dejligt område både for børn og voksne, hvor man sagtens kan få en hel dag til at gå.. I gårdbutikken kan man købe hjemmelavede marmelader og saft. Der findes også et pænt udvalg af te sorter og krydderier. Har man lyst til at være at selvplukker er det også en mulighed. På et større område kan man plukke forskellige slags grøntsager og bær. Selv en buket blomster kan der plukkes. På Denningarums Gård kan man også få stillet sulten med lokale specialiteter eller evt. bare drikke en kop kaffe eller nyde en is. Er vejret fint kan man sidde ude i haven ellers er der hyggeligt inden døre. Denningarums Gård har også flere forskellige dyr. Nogle af dyrene kan børnene legede med . Ja, selv en mindre legeplads findes. Vores udflugt gik nu mest på at sejle på Helge å. Vi havde lejet en bryggbåt. En bryggbåt minder om en overdækket tømmerflåde. Bryggbåten har plads til 12 personer men da vi kun var 4 havde vi fin plads. Båden var udstyret med bord og 4 stole, anker og en næsten lydløs elmotor. Både drengene og vi voksne var ret spændte på denne tur. Inden vi blev vist hen til vores båd skulle vi hente vores madkurv som vi havde bestilt. Man er også meget velkommen til selv at tage sin mad med. Kurven stod parat med indhold, blot skulle vi lige vælge hver en sodavand.
bryggbåt afhentes

Sejlturen på Helge å

Så kom det store øjeblik, hvor vi fik vores båd og vi kunne nu begynde turen på Helge å.. Lige så stille sejlede vi op ad åen.. Drengene sad og pjaskede med fødder i vand hvis de ikke havde travlt med at styre båden. Undervejs passerede vi et rigtigt spændende landskab varierende mellem skov og enge. Pludselig dukker en anden bryggbåt op og glider stille forbi, vi vinker til de sejlende og stilheden sænker sig igen kun afbrudt af vandets klukken og lyde fra fuglene på bredden. Efter et stykke tid meldte sulten sig og vi kastede anker og tog madkurven frem, godt spændte på hvad den indeholdt. Vi blev ikke skuffede. Der manglede intet. Tallerkener, glas, bestik, kaffekopper, termokande med frisklavet kaffe, mælk og sukker. Så vi kunne dække et fint bord. Så kom selve maden frem. Hvor var det lækkert. Kold kartoffelsalat, grøn salt, frikadeller, hjemmebagt kuvertbrød og til kaffen en dejlig kage. Alt var selvfølgelig hjemmelavet. Og vi nød det rigtig. Godt mætte pakkede vi madkurven sammen og sejlede lidt videre på vores smukke tur. Så kom fiskenettet frem og nu skulle vi fange fisk. Sådan gik det ikke, den dag gik fiskene ikke i nettet. Vi havde dog stor fornøjelse af, at se på alle skøjteløberne, der skøjtede rundt på vandoverfladen. Efter knap 4 timer vendte vi atter tilbage til Denningarums Gård og var enige om, at det havde vel nok været dejlig oplevelse. Vi sejlede båden på plads og gik op med vores nu tomme madkurv. Skulle man have lyst til at sejle kano er det også en mulighed. Så var der lige tid til en is og drengene legede lidt på legepladsen og med dyrene. Efter en helt vidunderlig dag gik turen nu tilbage til vores lille stuga og hvor havde vi meget at tale om på vej hjem i bilen. Denningarums Gård er sted som vi varmt kan anbefale og har man lyst til at vide mere er der en fin hjemmeside.
www. denningarumsgard.nu

Aktiviteter
Sejlture

Kommentarer til rejsetips om Sverige

"Tømmerflåde" sejlads på Helge å.

19/07 2013 Jerry

Kunne i hjælpe os med link og contact til denne aktivitet samt prix?

"Tømmerflåden"

05/05 2010 Johann Leo
"Tømmerflåden" var en letlæsilig artikel der i fine vendninger fortalte om lyksalighederne i Sydsverige, den var tilmed fint oplysende for forældre/bedsteforældre med børn i en yngre alder. Artiklen beskrev ligeledes fint hvordan man kunne tilbringe en hel dag med gode oplevelser uden at der skulle betales en herregård. Fin artikel