Flere rejsetips om Cape Town

• Cape Town – En perle på kanten af verden

Vinderrejsetip August 2012
    16.06.12: Dennis
    Cape Town bliver af mange betragtet som en af verdens farligste byer, hvilket har givet byen et ry, som den langt fra har fortjent. For efter at have tilbragt flere måneder i byen kan jeg med sandhed sige at Cape Town er en misforstået perle, som jeg med sikkerhed vil besøge igen og igen.
  • Cape Town SA - Det skønneste land med alle former natur.

26.04.12: Inger-Lise Jørgensen
    Dette er et ophold i Cape Town strækkende sig over 3 år. Min mand blev(frivilligt) udstationeret fra sit firma. To mdr. havde vi, til at få altibg arrangeret, ikke mindst vores 2 gravhunde! Vi har også to sønner, som på daværende tidspunkt var 6 og 9 år.Vi valgte et helt nyt hus uden for C.T.
  • Lions Head ved Cape Town

13.03.12: Marianne Lyngholm
    I 2009 var min datter nede og arbejde som frivillig På Hospital i Cape town. Hun fungerede derfor som guide for mig og hendes bror, da vi besøgte hende i januar.Jeg holder meget af en god vandretur og derfor tog hun os med op på Lions Head.

Læs mere om rejser til Cape Town

• St. Pauls kirke i New York

17.07.12: Tina
    Hvis du har besøgt 9/11 Memorial – eller er på andet ærinde i Lower Manhattan omkring Ground Zero, Wall Street eller City Hall - vil jeg anbefale at du efterfølgende besøger St. Pauls kirken.
  • 9/11 Memorial i New York

17.07.12: Tina
    Jeg tror at der er mange mennesker, der har det lidt som jeg med 9/11 Memorial - Det er sådan lidt mærkeligt, ubehageligt og måske er det nok fordi det stadig liiidt for tæt på… men det vil det nok være for mange af os rigtig længe endnu.
  • Vinlandet - og skønne Stellenbosch

10.07.12: Tina
    Sydafrika er et af mine absolutte favorit rejseland, da det i mine øjne har… ganske simpelt – ALT!
Mødet med de store hvide hajer ved Gansbaii
Tina Telefon: 70 11 60 11

Hvis man er til de lidt mere grænseoverskridende og adrenalinpumpende oplevelser, så byder Sydafrika på én helt særlig af slagsen – Dyk med de store hvide hajer !

Jeg har prøvet turen - uden dog at nå ned i buret - men det er alligevel én af mine mest mindeværdige rejseoplevelser, da vi så adskillige af disse imponerede og på alle måder skrækindjagende dyr.
En stor hvid haj

Den ene satte sågar et solidt tand-aftryk i bådens kant, og adrenalinet kørte rundt i kroppen længe efter jeg var trygt tilbage på landjorden.

Læs om min oplevelse her – hvis du tør… ;)

Efter nogle dejlige dage i en af verdens smukkeste byer, Cape Town, havde vi booket ovenstående haj-safari. Min kæreste var helt syg for at komme ned og dykke med hajer (hver sin lyst, siger jeg bare). Jeg fulgte gladelig med, da man sagtens kan være tilskuer og få noget ud af oplevelsen – og jeg kunne jo nå at ombestemme mig, hvis jeg følte mig fristet til frivilligt at hoppe ned i et lillebitte stål bur og stå ansigt til ansigt med en hvid haj ( det er jo rart at holde mulighederne åbne, ik´ ?!).

Vi blev hentet tidlig morgen, og kørte ca. to timer væk fra Cape Town til Gansbaii. Herfra gik turen i en lille båd, hvor vi var en mindre gruppe på 10-12 personer, ud på havet. Vandet i denne lille fredfyldte bugt var blikstille og spejlblankt, og idyllen stod i skærende kontrast til det kommende møde med Den Store Hvide Haj. Når man ikke er så søstærk, var det jo herligt med disse rolige forhold. Vi blev dog hurtigt klogere, og efter en kort sejlads var der BØLGER – store bølger! Omkring os blev folk hurtigt mere og mere søsyge, men forhåbningen om et snarligt møde, gjorde os ret stædige og besætningen forsøgte opmuntrende at fortælle os ”at det hjalp at fokusere på et fast punkt inde på land ” – det lød jo som en glimrende idé. Bortset fra den detalje, at bølgerne var så høje, store og frådende at selvom kyststrækningen bestod af flotte bjerge, så kunne man ikke se dem… hmm ! Flertallet var rigtige matte at se på, da vi kastede anker.

Besætningen begyndte nu at smide ”gamle fiskerester” ud for at lokke hajerne til - og det virkede. Vores jubel ville ingen ende tage, da en baby-haj på 1,5 meter dukkede op efter blot 5 minutter, men den forsvandt desværre hurtigt igen. Stemningen om bord var dog blevet løftet gevaldigt, og folk prøvede – med større eller mindre succes- at overvinde & glemme deres søsyge.

Det var så her, det er meningen at man skulle lukkes ned i buret til hajerne. Men det kom vi – af flere årsager – aldrig. 1).De store bølger var, om muligt, blevet større, hvilket betød at buret nærmest blev kastet rundt under vandet. 2).Desuden fik vi at vide at sigtbarheden der nede var på under ½ meter, så vi ville nok ikke kunne se dem alligevel. 3). Vi VAR ret ramte af søsygen.

Rar ser den da ikke ud, vel?

Til at starte med var vi, på overfladen, lidt skuffede – det ku´ sgu´ da have været meget sjovt!- men det endte med ikke at betyde så meget. Vi kom nemlig alligevel temmelig tæt på hajerne, blot ved at være i båden. Og det at vi ikke kom i buret, gjorde på ingen ikke oplevelsen mindre dramatisk.

En af besætningsmedlemmerne ”Haj-mesteren” havde lokkemaden( de store fiskestykker) i en snor, og når så hajerne nærmede sig, trak han snoren tættere til båden. På denne måde ville man – både over eller under vand - få set dem på (faretruende) nært hold. Faktisk kom den ene haj (en 3 meter stor krabat) så tæt på i sin iver for at få fat i den lækre lokkende fisk, at den satte tandaftryk i bådens side.

På dette tidspunkt var søsygen holdt så meget i ave af spænding at jeg forsøgte at tage billeder af begivenhederne. Jeg fik beskrevet at jeg i EET HOP – baglæns – tilbagelage i hvert fald 2 meter, da den åbnede sit enorme gab og satte sit solide aftryk i båden. Hold nu op, hvor var jeg bange! Med bævrende ben, højlydte euforiske og ekstatisk latter, smilede vi alle om kap – det her var jo vildt!

MEN - Det skulle blive meget værre/bedre. Ikke længe efter kom en ligeså stor haj op til os, og rent faktisk landede den halvvejs oppe i båden ! I sin rus af raseri, aggressivitet og frustration OG for fuld styrke smadrede den halen ind i den ene motor, så dennes hjelm røg af. Vi var helt oppe at køre, og adrenalinen pumpede hos os alle… Glemt var det at vi oprindeligt skulle have været under overfladen og betragtet disse voldsomme dyr, for dét der udfoldede sig foran os her og nu over gik totalt selv vores vildeste forestillinger om mødet med den store hvide haj!

Utroligt nok sluttede dramatikken skam ikke der. Stormen, som vi nok havde ”overset” lidt i vores ekstase over alt det der pludselig foregik omkring os, tog gevaldigt til. De i forvejen store bølger var blevet nu blevet enorme. Skipper på båden mente at nu måtte det nok være på tide at vende hjem, og dér – netop som besætningen er ved at gøre klar, dukkede ”den ondeste satan” af en 4,5 meter stor hvid haj op uden varsel og flåede madingen og reb fra hinanden, bed simpelthen bare et solide tov over som var det smør…og igen, det gik bare SÅ hurtigt!...
Når jeg siger den var ond, så er det fordi at efter disse overbevisende opvisninger af den styrke og kraft hvide hajer besidder, begyndte denne KÆMPE ( 4, 5 meter er altså rigtig stort!!) at cirkle rundt op båden. – og blev ved, og blev ved…

Vi kunne mærke på besætningen at disse oplevelser bestemt ikke var noget de oplevede hver dag, og ham der havde holdt rebet, som den store haj kappede, var synligt rystet – forståeligt nok!

Stormen tog stadig til, og vi kunne mærke på skipper at vi skulle hjem NU! Og vi var alle enige – adrenalinkick og eventyrlyst til trods, så er det faktisk ret angstfremkaldende at se en kæmpe haj cirkle sulten rundt om vores bette båd –og blev ingenlunde gjort mindre skræmmende, da vi jo med al tydelighed havde set deres brutalitet og aggressivitet på nært hold. Nå, men alt var vel egentlig klart, men så fandt vi ud af at selve motoren havde taget skade, da hajen havde smadret ind i den og nu ikke kunne starte.

Vores ellers så beherskede skipper kaldte så andre både i nærheden for at gøre opmærksom på vores situation, panikken begyndte så småt at brede sig blandt nogle af passagerene. De før så overgearede, eksattiske latterbrøl var afløst af små, nervøse blikke, smil og trækninger. Der lå en båd fra samme selskab tæt på os, og der blev kommunikeret frem og tilbage, om vi måske kunne lægge os tæt op ad hinanden, og vi blive hjulpet derover, og komme med dem hjem. Ikke den fedeste tanke at skulle hoppe fra båd til båd blandt kæmpe bølger og sultne hajer… Inden vi nåede at gå helt i panik, fik skipper startet en anden motor, og vi kunne sætte kursen hjemad. Alle var ret tavse og temmelige ængstelige, og pludselig søsyge igen…

Men da vi så kom i land, var der højlydt glædesudbrud, spontane krammere og high-fives, høj latter og brede smil. Enkelte kastede op i krogene, men det var nok været af lige dele søsyge og lettelse. På turen tilbage til Cape Town, var stemning høj og vi havde den hersens ”WOW! følelse”, som er noget nært ubeskrivelig. Der opstod det vi siden har grint af rigtig mange gange. Dramaet til havs, der trak liiidt for store paralleler til 2 film, der ender med at de fleste dør til sidst – The Perfect Storm og Dødens Gab… Så slemt gik det jo ingenlunde, og denne tur er VIRKELIG en af de oplevelser vi har skulle genfortælle flest gange for familie og venner, og jeg vil aldrig glemme mit møde med de store hvide hajer!

Kommentarer til rejsetippet om Cape Town

qEfrlD xsivjgqoayth, [url=http://wbuvehqkqrzl.com/]wbuvehqkqrzl[/url], [link=http://mqnaqnpvjqys.com/]mqnaqnpvjqys[/link], http://ebhajyfrdpzo.com/