Flere rejsetips om Kruger National Park

Læs mere om rejser til Kruger National Park

• Vanvittige USA

21.08.13: Carina Pousset
    USA på egen hånd er det nemmeste i hele verden og samtidig noget af det mest varierende og vanedannende. Det eneste man skal passe på med, er ikke at blive for grådig, for man bliver hurtig afhængig af hele tiden at udvide sin oprindelige rute!

Hjemmefra havde vi sammenstykket en cirka rute, med tanken om at gøre plads til lidt fleksibilitet.
  • Kontrastrige Japan - med højhastighedstog

12.06.13: Carina Pousset
    Turen går til Japan - javel, mine forventninger var skyhøje! Hjemmefra stykkede vi vores "cirka-rute" sammen, bestilte JR-Pass og hotellerne, og læste alle de rejsebøger som vi kunne komme i nærheden af.
Aalborg
19. jan. 2012

Sydafrikansk dyreeventyr

I forbindelse med et praktikophold havde jeg været i byen Cape Town i tre måneder, og selvom Cape Town er en fantastisk by, så glædede jeg mig afsindigt til at udforske den østlige del af Sydafrika - Panorama Route og Kruger National Park! Det havde længe været min drøm at komme på en ægte safari, og nu skulle det være! Min kæreste fløj til mig til Cape Town og efter nogle dage sammen tog vi flyveren til Johannesburg.
Turen varede kun 2 timer, vi ankom om natten og tog en taxa til vores første "lodge". I Sydafrika snakker man altid om guesthouse og lodge, og det er typisk mindre steder som er personlige og har en ægte sydafrikansk charme. På vores tur havde vi bestemt os for kun at overnatte én nat på hvert sted - på den måde kunne vi på de 6 dage vi havde til turen, opleve mest muligt.

Tidlig morgen hentede vi vores lejebil i O.R. Tambo international airport, og så gik turen ellers mod Kruger. Vi besluttede os for at tage den såkaldte panorama route på vej hen til Kruger, og det var bestemt ikke en dårlig idé. Der ventede os noget af det mest fantastiske natur, canyons, vandfald og alt hvad et naturelskende hjerte begærer!

Vi gjorde stop ved Hannah Lodge lige udenfor Ohrigstad cirka 4 timer fra lufthavnen, og sikke et dejligt sted, så snakker man om ægte sydafrikansk idyl, og den perfekte opvarmning til en eventyr-safari rejse. Hannah Lodge ligger nemlig i et privat naturreservat, dvs. at på vej til lodgen, gik der allerede safari i den, og kameraet blev varmet op på behørig vis. Overalt er der små pumbaer, som gerne poserer foran kameraet - men man skal være hurtig, for deres tålmodighed er begrænset! Her så vi også vores første Big Five (løve, leopard, bøffel, elefant og næsehorn) nemlig bøflen, meeeeeen nu var det jo "kun" et privatreservat, så vi blev enige om at det ikke helt gjaldt.

Næste dag blev det så tid til at udforske den her panorama route, og sikke Sydafrika gjorde indtryk på os - God's Window, Lisbon Falls, Bourke's Luck Potholes, Three Rondaveles og Blyde River Canyon var med til at give enhver anden natur jeg nogensinde havde oplevet, baghjul!

Hello Kitty

Nu kom dagen som jeg personligt havde glædet mig meget til! Vi skulle på Pungwe Bush Camp. En lodge som gemmer sig midt i Manyeleti Reserve som grænser op til Kruger. Grænsen er dog ikke fysisk, hvilket vil sige at dyrene frit kan bevæge sig imellem de to parker. Efter halvanden times kørsel igennem Manyeleti ankom vi til Pungwe. Man kunne godt have taget turen på tre kvarter, men en horde af bøfler, zebraer og nogle enkelte elefanter spærrede vejen for os nogle gange - nå, ja de bor der jo! Samtidig havde en kæmpe bille på størrelse med et æg forvildet sig i vores bil, og efter lidt hysterisk skrigeri røg den stakkel ud af bilen igen. Fra da af havde jeg lukket vinduet resten af køreturen! Ankommet til Pungwe blev vi modtaget af ejerne og medarbejderne. Vi blev vist lidt rundt og indtog nogle sandwich inden vi skulle på en "game drive" hvilket er en safari-køretur i åben jeep. Alt imens sandwichen blev fortæret i sulten hast, gik en samling af tre elefanter forbi lodgen. Det var her det gik op for os at vi var INDENI parken, uden hegn. Værten forklarede at det var grunden til vi ikke kunne gå alene til vores hytte (som forresten var et permanent og aldeles stabilt safari telt) men skulle eskorteres af bevæbnet personale. Fair nok.
Så kom vi på den ægte safarioplevelse som jeg havde glædet mig så meget til, og heldige som vi var så vi en løve som netop havde nedlagt en bøffel og som var godt igang med at fortære denne. Alle sagde at det var yderst sjældent at se den slags, og at man kunne komme så tæt på! Sikke en oplevelse, og med tungen lige i munden blev det også til et par billeder på klos hold!
Så blev det Kruger!

Dagen derpå skulle det så være, den ultimative oplevelse: Kruger National Park! Sikke et stort område man kan køre igennem selv, og det gjorde vi. Her så vi et kæmpe udvalg af dyr, alt fra giraffer, næsehorn og løver til krokodiller og flodheste. Sådan! Vi overnattede på en stor Rest Camp ved navn Satara. Her havde vi også bestilt en såkaldt Night Drive. Dvs. en tur i åben jeep om natten med lommelygter. Denne tur kan klart anbefales, spændingen er ubeskrivelig, og man har mulighed for at spotte natteaktive dyr.

Afslutningsvis ville vi forkæle os selv inden turen skulle gå hele vejen tilbage til lufthavnen (en tur på cirka 6 timer) så vi overnattede på Protea Paul Kruger Gate. Sikke et flot hotel holdt i sydafrikansk charme!

Jeg fik mit sydafrikanske eventyr, og omend programmet var stramt, så så vi alt hvad vi havde håbet på! Der er dog ingen tvivl om at man kunne have set mere. Området har så fantastisk meget at byde.

Faktisk viste det sig at oplevelserne udenfor Kruger var mere eventyrlige end regnet med, og det gav pluspoint i vores bøger! Desværre så vi ikke alle medlemmerne i Big Five. Leoparden er noget sjældent at spotte - dejligt, en god grund til at vende tilbage!!

Bourke's Luck Potholes

Aktiviteter
Road trips, Safari

Kommentarer til rejsetippet om Kruger National Park

Fin fortælle

19/01 2012 Heidi
Sikke en fin fortælling, det lyder som en kæmpe oplevelse. Jeg mener selv, at vilde dyr kun bør og skal ses et sted, nemlig i naturen. Jeg drømmer selv om en safari i Afrika.
Må man spørge, hvad sådan en 6 dages safari koster?