Flere rejsetips om Sydafrika

Skanderborg
10. jan. 2012

Safari i Vaalwater, Sydafrika

Det er ikke de fleste, der har hørt om Matswani Private Reserve, men helt sikkert mange, der har hørt om safari, som de forbinder med jagt.
Denne lille beskrivelse handler ikke om jagt, men om safari for os, der vil nyde dyrene, fuglene og alt andet, der har tilknytning til naturen.
Typiske Waterberg bjerge

Waterberg

Vi er langt fra Danmark. I Waterberg bjergene i Limpopo-provinsen, ca. 250 km nord for Johannesburg. Vi er i et malariafrit område, som ejes af Else og Vagn Christensen fra Vestjylland. Det er utroligt, at vi kan komme så langt for beskedne 18.000 kr./person og så samtidig bo i luksusomgivelser med service og fuldpension af ypperste klasse.
Terrassen under åben himmel

Lodgen

Lodgen ligger bag høje elektriske hegn, hvor vi kan færdes uden risiko for vilde dyr. Selve reservatet på 30 km2 omgiver lodgen og ligger også bag høj elektrisk indhegning. Portene ved tilkørslerne til lodgen er styret elektronisk, så der er kun adgang for vedkommende personer. Alt er privat ejet, så offentligheden har ikke adgang, og vores fotosafari blev derfor ikke forstyrret. Vi havde fred til at opleve og suge til os. Fred til at se vilde dyr, fugle, insekter og planter. Fred til afslapning i meget luksuriøse omgivelser, når vi ikke var på ture i reservatet i åbne safaribiler.

Guiderne på vores lodge var afrikanske og havde guide-uddannelse fra High-School. De var utrolig dygtige med stort kendskab til ikke kun den afrikanske fauna, men også til fugle, insekter og planter. De talte engelsk/afrikaansk. Det skal ikke afskrække rejseglade turister på Matswani, for guiderne havde altid danske oversættere med, hver gang vi var på ture i reservatet eller på ture i området uden for reservatet. De danske guider var typisk unge studerende, der var ansat omkring 6 mdr. ad gangen. De fik derved selv en ganske særlig oplevelse og ballast til deres videre færd, når de vendte hjem igen.
Spisetid for giraf

Bushen

Vi var et lille rejsehold på 7 personer.

Det betød utrolig meget for os, når vi var i bushen for at se på dyrelivet. Vi kom rigtig tæt på dyrene mange, mange gange. Blot vi var musestille. Vi kunne f.eks. studere de flotteste giraffer på allernærmeste hold, når de kæmpestore dyr stod og spiste af trætoppene. Eller være så tæt på næsehornene, at det helt tog pusten fra os, når de ikke havde tænkt sig at flytte sig fra den lille grusvej, hvor vi kom kørende. Det blev hver gang til de flotteste billeder, vi kunne tænke os.
Disse dyr ses oftest

Dyrene

Vi må heller ikke glemme den velkomst, vi fik af impalaer, nyalarer, kuduer, sabelantiloper, perlehøns og væverfugle i massevis lige over for lodgens terrasse. Vejret var i særdeleshed med os, så vi nød altid lodgens luksusanretninger under åben himmel. Dyrene var der morgen, middag og aften. Hvilket herligt skue at møde, når vi sad ved vores udendørs servering.
Nyfødt nyala med mor

Terrassen ved vores hus

På terrassen ved vores eget luksushus kunne vi også følge dyrelivet. Vi oplevede en nyala i omstændigheder. Næste morgen havde hun det sødeste lille kid at passe på. Vi kunne også følge vandagamaerne på jagt efter føde i den knastørre underskov. Farvestrålende fugle fløj mellem træerne og tog af og til mod til sig og satte sig på vores gelænder. De havde ubeskrivelige, flotte farver.
Sikkerhedsvagt

Game Drive

Vi tænker også på den stakkels lille leopardskildpadde, som kravlede ind i det elektriske hegn og blev slået ihjel. Vi fandt skildpadden dagen efter uheldet, og den lugtede helt forfærdelig rådden. Bare efter 1 døgn. På samme tur blev vi også fulgt med årvågenhed af en flok vortesvin. De var ekstrem nervøse og styrtede af sted med halen strittende lodret op, når vi kom for tæt på! Ikke langt derfra sad en grøn marekat på vagt i toppen af et højt træ. Den kunne faktisk ikke komme længere op. Derfra havde den et kæmpe overblik over området og kunne lynhurtigt advare sine artsfæller, når ubudne gæster eller rovdyr kom for nær flokken.
Haps - krokodillemad

Game Drive 2

Lidt længere ude i bushen traf vi på stedets krokodiller. De holdt til i et kunstigt skabt vandhul. Vi kunne ikke i første omgang få øje på dem, fordi de normalt ligger helt stille i vandet. Men kun indtil maden nærmede sig! Vores guide havde medbragt et særdeles stinkende råddent hoved af en nyala-antilope, der enten var selvdødt eller skudt af jægerne. Det var så pilråddent, at guiden blev nødt til at binde hovedet fast til en 3 - 4 m lang, stiv gren, hvorefter han serverede for krokodillerne i vandkanten. Lynhurtigt, måske endda endnu hurtigere, slog krokodillerne til. Som et projektil skød den ene af krokodillerne ud af vandet, greb hovedet og trak det med ned under vandet. Så blev der kamp! Vandet skummede og bruste under kampen om byttet. Hannen vandt. Den var størst. Hunnen må vente til næste gang.
Hvem vinder retten?

Impalaer

Impalaer kender de fleste. Disse flotte og atletiske dyr. Vi ser dem ret ofte i naturprogrammerne i TV, når de bliver jaget og mange gange ædt af geparder. Vi mødte dem i hobetal i store flokke, hvor en han styrede et helt harem på 20 - 30 hundyr. Hannen patruljerer ofte stolt i udkanten af flokken, hvor den kan holde øje med rivaliserende unge hanner, som søger at stjæle sig til en parring med villige hunner. Vi traf også andre flokke, bachelors, som kun ventede på deres tur til kamp, hvor de kunne overtage flokken af hunner, hvis de kunne fordrive den ledende han.
Forsigtige gnuer

Sky dyr

Vi var også heldige på vores safariture at møde mange af de meget sky dyr, f.eks. gnuer, zebraer og kuduer. Gnuerne er yderst vagtsomme og flygter rask væk ind i bushen ved den mindste bevægelse fra vores side. Det var lidt nemmere at holde zebraerne i fokus, blot vi forholdt os stille. Kuduerne færdes som regel i mindre flokke med en styrende han. De havde også for vane at forsvinde, når vi kom for nær.
Meget giftig scorpion

Giftige skabninger

Alle disse dyr og mange, mange flere traf vi på turene ude i bushen for slet ikke at tale om insekter i alle afskygninger, blandt dem uhyre giftige skorpioner, som gemte sig under stenene. Det lykkedes os ikke at få guiderne til at lokke de store farlige slanger ud fra deres boliger nede i jordhulerne. Men de havde dem i reservatet. Den farligste var en Black Mamba, som kan blive op til 4,5 m lang. Den er ekstrem farlig. Den har en frygtelig gift og kan finde på at angribe, uden at være provokeret. Den bevæger sig med 3 - 4 m i sek.!
Ophold i tordenvejr v/solnedgang

Natsafari

Vi havde nu set masser af hjortedyr, bavianer og marekatte + rigtig mange forskellige fugle, men vi manglede at se rovdyr. De gemte sig om dagen på grund af den stærke varme, eller fordi de som regel jagede om natten. Det måtte vi selvfølgelig råde bod på, så vi tog på natsafari. Samme aften, hvor det første tordenvejr i 3 mdr. viste sig i horisonten. Men guiderne mente nok, vi kunne nå turen rundt og afslutte med champagne og dinner i bushen. Som tiden skred frem og tordenvejret kom nærmere og nærmere, blev vi alle, i hvert fald os gæster, mere og mere bange. Guiderne hyggede sig åbenlyst, fordi de nu endelig fik regn!

Men lur mig, om der alligevel ikke var en lille frygt hos dem. En knastør bush kunne meget nemt antændes af et lyn, inden regnen nåede frem. Vi besluttede derfor i enighed at køre tilbage til lodgen, hvor kokkene nu var kommet retur med maden for at servere vores dinner med champagne. Dejligt for en gangs skyld at sidde ude under tag i det frygtelige tordenvejr. Vores elektricitet forsvandt under uvejret, og så kan jeg garantere, at der er bælgmørkt ude i bushen. Men nødstrømsgeneratorerne blev hurtigt rigget til, så der igen var lys i mørket.
Legesyg gepard

Ceasar's Bush Palace

Rovdyrene fik vi dog set på en tillægstur til hhv. et dyreinternat, Ceasar’s Bush Palace, og en nationalpark på 600 km2 i Pilanesberg.

I dyreinternatet tog de sig af dyr, som havde været i menneskers varetægt fra små, og hvor menneskene ikke mere var i stand til at tage vare på dyrenes ve og vel, efter dyrene var vokset og blevet store. Her var alt fra aber til alm. løver og tigre, hvide løver, hvid tiger, leopard, jaguar, caracal, nilkrokodiller og meget, meget andet. De havde bl.a. en tam gepard, som var under et år. Den var utrolig legesyg. Vi kunne tydeligt se, at den kunne genkende én af vores guider. En tam ulv kom også og hilste på os. Den var nu mere interesseret i at komme ud at bade i en nærliggende sø, det tror da pokker i den varme! En tam ørneugle var ivrig efter at give os opvisning i flyvefærdigheder. Det var også en dejlig oplevelse.
Skuffet leopard

Pilanesberg

På turen til Pilanesberg Nationalpark var vi heldige at følge en leopard i ca. 10 min. i dens forsøg på at skaffe sig en godbid ved et vandhul. Et vortesvin søgte nemlig langsomt ned mod vandhullet, men opdagede i sidste øjeblik den lurende fare. Det var endnu en kæmpeoplevelse. Selv vores guider, som var med på turen, var vildt begejstrede. De havde nok set en leopard hjemme ved lodgen, men slet ikke på så tæt hold som her ved vandhullet.
Kudufamilie

Christina's Wallace

Ud over alle oplevelserne med og omkring dyrene, fuglene, insekterne, de mange forskellige træer og blomster blev vi også overrasket med flere ture ud i bushen, hvor vi fik serveret brunch, lunch og snacks alt med tilhørende champagne og vin. Et af stederne havde vi den flotteste udsigt over en dal, hvor vi kunne følge dyrene, når de kom hen til foderstedet. Et andet sted gemte vi os i et skur med åbne skodder, så vi der kunne følge, hvilke dyr der kom til vandhullet for at slukke tørsten.
Solnedgang over Sunset Rock

Sunset Rock

En af safariturene blev afsluttet ved solnedgang på Sunset Rock med en sjov konkurrence, hvor vi skulle se, hvem der kunne spytte en tør kudulort længst ud på klipperne. Ja, man skulle næppe tro det, men alle var modige og puttede uden frygt en stor tør kudulort i munden, vædede den med champagne og spyttede den af al kraft så langt som muligt. Det var uhyre grinagtigt. En ung nordmand vandt! Måske var han vant til at spytte elglorte derhjemme på Lofoten? Dog ikke, han var bare heldig, ville vi danskere sige. Hans kone holdt dog af uransagelige grunde med ham.
Støvledans

Tribal Evening

En aften fik vi fornøjelsen af at se og deltage i, hvordan de ældgamle stammer festede med høvdingen i spidsen. En mørk aften med fuldmåne blev vi bænket rundt i høvdingelejren, hvor vi fik opvisning i støvledans og dans af en stor flok unge mennesker inde fra den nærmeste landsby, omkring 20 km borte. De havde alle en fabelagtig rytme og kunne danse så støvet hvirvlede, de kunne spille på tromme med en fantastisk bongolyd og synge flotte lokale sange akkompagneret af deres bjælder på anklerne. Flot, flot. Efter dansen fik vi bl.a. perlehøne tilberedt over åben ild i gamle lerkrukker. Maden skulle vi spise med fingrene! Den smagte himmelsk. Heldigvis fik vi lejlighed til at skylle fingrene før, under og efter måltidet.
Skoleklasserne med besøgende

Skole

Der blev også tid til en tur på en lokal skole, der var støttet af Matswani. Skolen lå langt ude på landet og bestod af 2 klasser, en fra 0 - 3 kl. og en fra 4 - 7 kl. Den ene af lærerne var på kursus, så den anden måtte selv stå for hele undervisningen i begge klasser. Vi besøgte først børnene i den store klasse. De var meget nysgerrige og disciplinerede, men generte. Vi kunne ikke høre den lille klasse, så vi spurgte selvfølgelig, hvor de var henne, men fik at vide, at de skam sad stille og roligt og ventede på os. Da vi kom ind til dem, havde de siddet så stille, at en af de helt små piger, var faldet i søvn hen over bordet. Hun fik et lille puf af sidekammeraten og vågnede med et ordentligt spjæt. Alle eleverne var umådelig søde og høflige. Her kunne mange danske skoleelever ganske givet tage ved lære.

Ved afslutningen på skolebesøget blev alle eleverne kaldt ud i skolegården, hvor de stillede op og sang lokale sange for os. De sluttede af med Nationalsangen, som selv de allermindste kunne udenad. De blev ved med at synge, indtil vi tog af sted i vores lille minibus.
Tricky billede fra museet

Johannesburg

Alle ferier får som bekendt en ende. Vi sluttede vores i Johannesburg, hvor vi så Nelson Mandela Museet og bagefter kom forbi Mandelas hus i Soweto. Huset lå skråt over for Desmond Tutus hus. Vi spiste frokost på et lokalt spisested, der lå nabo til Tutus hus. Normalt går ingen hvide ud i Soweto, men vi havde vores guide fra Matswani med os, så derfor fik vi tilladelse. Han tog os i øvrigt med hjem til sit hus i Soweto, hvor vi hilste på hans mor og søster og så, hvordan de boede. Et meget lille hus, men holdt ordentligt og pænt. Besøget kunne kun lade sig gøre, fordi vi var så få. Normalt består et rejsehold på ca. 20 - 25 personer.
Vores umådelig glade betjening

Afslutning og farvel

Til sidst kan jeg ikke lade være med at fortælle, at vi fik den bedste, høfligste og ikke mindst gladeste betjening på vores lodge, på turene i bushen og på udflugterne. Maden var i top. Alt var tip top. Intet at udsætte på opholdet overhovedet. Det er sjældent set!

Venlig hilsen fra 3 tilfredse turister på fotosafari i Sydafrika, Matswani Private Reserve, Vaalwater.

Kommentarer til rejsetippet om Sydafrika

Flot rejsebeskrivelse

04/02 2012 Merete Christensen
Vi får helt lyst til at tage af sted efter at have læst denne spændende rejsebeskrivelse og set de flotte billeder.

Merete

Flot rejsebeskrivelse

19/01 2012 Birgit Veng
Helt fantastisk rejsebeskrivelse. Det kunne godt være et af vores kommende rejsemål. Et sted jeg i mange år har ønsket at opleve.

Birgit

Imponerende oplevelse

16/01 2012 Karin Nielsen
Min mand og jeg var på Matswani først i august sidste år, det var en meget vel tilrettelagt tur fra start til slut. Stedet, turene, maden, guiderne ja alt var tip top og kan varmt anbefales. Rejsebeskrivelsen er næsten som at være der igen.

Inspirerende rejsebeskrivelse og flotte fotos fra en safari...

16/01 2012 Inger Viborg
Dejlige fotos, med en rigtig god og inspirerende rejsebeskrivelse - jeg får helt lyst til at tage på safari samme sted!

Den beskrivelse indbyder!

16/01 2012 Karin Lis Sørensen
Sikken en dejlig beskrivelse, man følte næsten man var der selv, men kun næsten :-) tænk at opleve alle disse dyr så tæt på.

Tillokkende

13/01 2012 Carl Hansen
Vi har ofte talt om at tage på safari. Denne beskrivelse bringer helt sikkert Matswani højt på prioritetslisten.

endnu en tilslutning til den fine rejsebeskrivelse

13/01 2012 Laila Christiansen
Det er som at være der igen.Vi, min mand og jeg
var på ferie i Matswani i august 2011, og det var ferien, en oplevelse for livet.Det var vinter, så der var ingen blade på træerne, så vi kunne rigtig nyde dyrerne,det var pragtfuldt.Vi var 28 og vi havde det rigtig rart sammen hele ugen.Afrika er bare dejligt.ovenstående beskrivelse får også 5 stjerner fra os.
Laila og Bjarne Glamsbjerg

Matswani 2006

12/01 2012 Bente & Hans-Erik Høpfner Petersen
Vi havde læst om Matswani Lodge i Politiken og havde ligesom Britta og Bent en meget positiv ferie (i efteråret 2006). Vi kan til fulde tilslutte os B. & B.s beskrivelse af lodgen, personalet og maden. Der var simpelthen intet at klage over, og vi ville bestemt ikke have noget imod at besøge stedet igen.

SydAfrika

12/01 2012 Lars Rollberger
Helt UNDERBART

Endnu en tilslutning til Matswani

12/01 2012 Jette Nielsen
Vil gerne kommentere på indlægget om Matswani,det er den største rejseoplevelse min mand og jeg har haft,og vi har været ret mange steder,både rundrejse i Usa og Thailand for at nævne noget.
Lodgen er helt i top,hytterne,personalet og maden er bare så perfekt.
Vi glemmer aldrig det syn,der mødte os en mørk aften,da vi efter en lang køretur i jeeps,gik ad en sti oplyst af fakler,for at ende ved borde med kandelabre med levende lys,og kokke i gang med maden,ja da rejste hårene sig på armene.
Der sad vi danskere og nordmænd og sang og fejrede et norsk ægtepar som (hvad vi ikke vidste)fejrede 40 års ægteskab,personalet vidste det,så der var dækket op specielt til dem.Hvad vi heldigvis ikke vidste,var at lægerne kun havde givet manden kort tid at leve i,men han ville på denne tur,og både ham og fruen havde et humør så pragtfuldt.Jeg mener,han fik ti måneder mere,inden han gik bort.
Vi tænker tit på denne uforglemmelige tur,og har heldigvis video og masser af fotos.Det er nu 4 år siden,vi var afsted,og vi syntes det er fantastisk,at Matswani rejser stadig kan tilbyde turen til næsten samme pris

Noget at kunne se frem til

12/01 2012 Ove Hansen
Fra nogle gamle venner - har ikke mødt Britta og Bent de sidste min. 20 år. - men er på julekort. Vi skal lige have lidt mere om jeres rejsearrangør - sydafrika er bestemt med i vore ferieplaner - jeres beskrivelse har helt klart prioriteret denne verdensdel op. Flot.

Tilslutning til den fine rejsebeskrivelse

11/01 2012 Henning Pust
Fra to der var med sammen med Bent, Britta og Ingelise.
Vi kan fuldt tilslutte os de fine rejsebeskrivelser fra en helt ubeskrivlig god tur.

PS det er lidt misvisende, men jeg trodede, at man skulle klikke på hver stjerne og nu kan jeg ikke rette det