Flere rejsetips om Tanzania

• Tanzania - meget mere end safari

21.07.13: Ida Andersen Tambjerg
    Brølende løver, springende gazeller og hylende hyæner på en uendelig savanne. Det er nok den drøm, mange har om rejsen til Afrika. Afrika – og i særdeleshed Tanzania – rummer alt dette men også mange andre utrolige oplevelser.
  • Det store Afrika-eventyr

Vinderrejsetip Januar 2013
    Bjergvandring på Kilimanjaro. Frikvarter i Nairobi. Teltsafari i Okavango-deltaet. Udflugt til Victoria Falls. Bilferie langs Garden Route i Sydafrika... 5 ugers eventyr og en uforbeholden kærlighedserklæring til det farverige, afrikanske kontinent.
  • Zanzibar: et Paradis i Afrika

24.01.12: S. Larsen
    Zanzibar: et Paradis i Afrika, som byder på de smukkeste strande, koralrev og masser af historie.

Du er garanteret super vejr året rundt, da Zanzibar ligger ude for Tanzanias østkyst og er tæt på ækvator.
Giraf ved Lake Manyara i Tanzania
Lisbeth Sørensen
Skovlunde
28. aug. 2008

Safari - en rejse for livet når forventningerne er rigtige

Vi tog en tur på safari i Tanzania, og havde mange og høje forventninger. Men det er vigtigt at sætte sig ordentligt ind i, hvad man kan forvente for at få den bedste tur!
Giraffer ved Ngorongoro krateret

Planlæg grundigt og kend dig selv

Da vi skulle på safari havde vi længe sagt at det ville blive en rejse for livet.
Vi havde fra flere fået anbefalet at tage til Kenya, og havde talt længe med nogle bekendte om fordele og ulemper, store og små oplevelser og indtryk.

Men da vi nåede til 1 måned inden afgang, var der oprør i Kenya og rejsen måtte ændres i sidste øjeblik, så vi endte med at tage til Tanzania, som skulle være endnu bedre, blot dyrere end Kenya.

Vi endte med en tur, som ikke blev helt som vi havde ventet: Et eksempel var at jeg havde nogle helt forkerte forventninger til hvordan en safari foregår (altså, som dem man ser fra Animal Planet, hvor de bare kører ud på savannen og følger det dyr de vil se), hvor vi i stedet endte som i Knuthenborg Safaripark med at køre på stierne og var "heldige" hvis vi så dyr.

Vores bekendte, som havde været i Kenya havde jo fortalt at i Kenya kører man gerne væk fra stierne, men nu var vi jo i Tanzania, så der havde jeg jo ikke gjort mit forabejde godt nok!

(Heldigvis var der simpelthen så mange dyr at det var virkelig flot, men desværre bare gav endnu større indtryk af "park-tilstande").

Da vi havde sundet os lidtovenpå den første dags alligevel imponerende oplevelser, kørte vi fra sted til sted, fra lodge til lodge.

Jo længere vi kom ad turen, jo mere gik det op for os at vi bare ikke var til det der med at være afhængig af en guide, og ikke selv kunne styre tempoet.

Det skal siges at vi 2 år inden havde været på en tur til Australien som backpackere og havde syntes det var helt fantastisk, så igen, vi havde måske været så forblændet af dyrene og tanken om safari at vi ikke havde sat os ind i hvordan det nu liiige var det hele foregik.

Siden vi er kommet hjem er familien nok lidt træt af at høre på os tale om kultur-chok, løver der æder gnuer, og de fantastiske mennesker der findes i Tanzania, men det var altså også først da vi fortalte om alle oplevelserne derhjemme at vi syntes turen havde været alletiders.

Så mit tip er: Planlæg, undersøg de præcise forhold, rejs med åbent sind, og mærk efter på dig selv om den rejseform du begiver dig ud i virkelig er det du føler for.