Flere rejsetips om Bangkok

• Super flodtur i Bangkok med egen guide

08.03.16: Lisbeth
    Flodtur i Bangkok med firmaet Co Van Kessel kan på det varmeste anbefales.
    Vi havde en fantastisk formiddag med egen guide og longtailbåd i to timer.
  • Kosher food i Bangkok!

28.11.13: Uffe
    Thailandsk mad er selvfølgelig fantastisk i sig selv, og der vil gå lang tid før du har prøvet alle de fortræffeligheder der serveres.

Men som langtids backpacker eller udlandsdansker kan man til tider ønske sig noget andet, og det er her mit tip forhåbentligt kommer til gavn.
  • Erawan Museet en fantastisk oplevelse.

30.10.13: Jesper Møller
    Sidst jeg var i Bangkok kom jeg ved et tilfælde til Erawan Museet i Bangkok.
    Museet er noget anderledes end de sædvanlige templer, da selve Templet er inde i en gigantisk elefant med tre hoveder.

Læs mere om rejser til Bangkok

Tempel i Ayutthaya
Torben
Tune
18. juli 2008

Ayutthaya - masser af gamle templer

Efter jeg efterhånden har set de fleste store seværdigheder, synes jeg det var på tide at se hvad der ellers var at se i nærheden. Jeg havde læst og hørt om den gamle kongeby og Thailands tidligere hovedstad Ayutthaya lidt nord for Bangkok.
Stor buddhafigur foran ruinerne af et gammelt tempel

2 dage i Ayutthaya

Jeg tog selv toget til Ayutthaya og det tog ikke meget mere end 1½ time. Mit første indtryk var skuffende da jeg stod af toget, men det ændrede sig hurtigt. Templerne er simpelthen strøget ud over byen. Jeg lejede en cykel og kørte på må og få. Jeg må indrømme at det ikke så meget er historien jeg går op i, men stemningen og forestillingen om hvordan det så ud for hundrede af år siden. Jeg tog også en tur med en longtailbåd for at se det hele fra en anden vinkel og det kan jeg kun anbefale. Man kan faktisk tage en båd hele vejen til Bangkok via Chao Phaya floden, men da jeg fortsatte nordpå, nåede jeg aldrig at prøve det.
Prøv en af de små madboder

Der er ikke noget bedre end at finde en natbazar med små madboder, og prøve nogle af de lokale delikatesser. Jeg fandt hurtigt et i byens centrum og valgte et sted at spise, hvor der i forvejen var en masse lokale (Det er ofte den bedste anbefaling for et sted, og så er man sikker på at madvarene konstant er friske. Så man behøver bestemt ikke at være bange for at få "rejsemave"). Det var en lille familie der havde stedet, og de virkede pavestolte over at en "hvid mand" ville spise hos dem, så jeg fik en "kongelig" betjening. Maden var suveræn og uhørt billig, så selvfølgelig kom jeg tilbage den næste aften, hvor jeg fik en varm velkomst. Dagen efter fortsatte jeg videre nordpå med tiget, men det er en anden historie.