Flere rejsetips om Bangkok

• Super flodtur i Bangkok med egen guide

08.03.16: Lisbeth
    Flodtur i Bangkok med firmaet Co Van Kessel kan på det varmeste anbefales.
    Vi havde en fantastisk formiddag med egen guide og longtailbåd i to timer.
  • Kosher food i Bangkok!

28.11.13: Uffe
    Thailandsk mad er selvfølgelig fantastisk i sig selv, og der vil gå lang tid før du har prøvet alle de fortræffeligheder der serveres.

Men som langtids backpacker eller udlandsdansker kan man til tider ønske sig noget andet, og det er her mit tip forhåbentligt kommer til gavn.
  • Erawan Museet en fantastisk oplevelse.

30.10.13: Jesper Møller
    Sidst jeg var i Bangkok kom jeg ved et tilfælde til Erawan Museet i Bangkok.
    Museet er noget anderledes end de sædvanlige templer, da selve Templet er inde i en gigantisk elefant med tre hoveder.

Læs mere om rejser til Bangkok

Jørgensen, Skurup
Skurup
9. sept. 2010

Bangkok - en oplevelse for livet....

"Fantastisk rejse til Hua Hin, Thailand - vi afkortede rejsen og tog til Bangkok de sidste 2 dage og nåede at opleve en hel masse, også noget vi gerne ville have været foruden, men så havde vi ikke haft denne historie at fortælle"

Af skade bliver man klog..... men sjældent rig....

Det var meget svært at vende sig til deres venlighed – man gik rundt og var konstant mistroisk, men det lykkedes til sidst, at bare tro på, at alle Thaier ville en det godt.

Vi afsluttede vores ferie i Hua Hin en dag før vi skulle – for at tage til Bangkok og opleve storbyen inden vi tog hjem.

Ikke nok med at alle var venlige, alt kostede ingen ting – derfor ville vi have lidt luksus på vores ferie og reserverede et ”dyrt” hotelværelse i Bangkok. Vi bestilte det på Nettet og det kostede 600,00 dkr. Herre gud, 600,00 for et dobbelt værelse - men det var altså et af de dyre. Kuffertmanden spurgte os, på vej op på værelset, om vi virkelig kun skulle være der en nat (han fnes lidt) og jeg forstod hans forbavselse da han åbnede døren og vi stod i hallen, han satte kufferterne fra sig og gik videre ind i soveværelset… Soveværelset med en mega himmelseng og 42 tommer tv… Her viste han os panelet, der regulerede lys i hele suiten samt regulerede aircondition… Jeg fortsatte gennem dobbeltdøre og ind i dagligstuen… her var der også et tv og panoramavinduer hele vejen rundt om sofaen (vi boede på 9 sal med fantastisk udsigt) – fra stuen var der adgang til køkkenet med spiseplads …… og badeværelset … suk…. Med spa….. Det var vildt…. Det var virkelig vildt…. Jeg havde slet ikke lyst til at forlade hotelværelset…. Nå men Bangkok ventede og det var jo grunden til, at vi var der…

Vi boede i nærheden af et Skytrain – og startede der – vi havde set på et kort, at der var et kæmpe marked ved en af endestationerne – og det var vores mål. Det lykkedes os at finde ud af hvordan det fungerede – og vi kom også til endestationen. Nede på vejen stod vi så og studerede bykortet (biblen) for at finde ud af, hvilken vej vi skulle. Der kom straks en dame (Thai) hen og spurgte om hun kunne hjælpe – vi fortalte hende at vi skulle finde markedet – damen sagde, at det var lukket og kun havde åbent i weekenderne – vi talte med hende om de forskellige shoppingsmuligheder og takkede af og tog Skytrain tilbage igen – tilbage til de største shoppingscentre og gader – vildt vildt.

Efter at have været ”hjemme” i Spa bad osv. Tog vi atter Skytrain, derefter Metro og landede i Chinatown. Chinatown var virkelig slum, det var ikke et sted jeg havde lyst til at spise. Biblen kom frem og så snart vi begyndte at kigge på det – kom der en mand, hvor skal i hen? spurgte han – det vidste vi ikke rigtig. I skal da se fyrværkeri, sagde han – giv mig kortet – se her, der er fyrværkeri i aften kl. 21:00 her – og han satte et kryds – hmm men der er lang tid til kl. 21 – i skal da have noget at spise, nu skal i bare se – han satte et nyt kryds på kortet – her spiste jeg i går, det var bare rigtig godt – og så inden i ser fyrværkeri kan i lige tage forbi natmarkedet, han satte et 3. kryds. Så sagde han i kan tage en Tuk Tuk (en 3 hjulet knallert, hvor man sidder 2 bag i) Turister betaler altid 100 Baht (15 dkr.) for sådan en tur, men det er alt alt for dyrt – i skal kun betale 40 baht…. Og så kom der en Tuk Tuk … manden stoppede den og spurgte ham hvad turen ville koste – og Tuk Tuk manden svarede… 40 baht… Inden vi fik set os om, var vi på vej i Tuk Tuk’en tværs igennem Bangkok – og havnede på en Restaurant – noget forbavset over venligheden, som ikke havde kostet noget…. Vi tog ikke på natmarked eller så fyrværkeri, det blev nemlig temmelig meget regn – vi var gennemblødte inden vi nåede hotellet.

Vi stod tidligt op og gik ned til et overdådigt morgenmåltid – jeg var glad for, at vi ikke havde fået så meget alle 14 dage – så er jeg bange for, at jeg ville have alt alt for meget overvægt med hjem.

Det var dagen hvor vi skulle hjem, men vi havde til kl. ca. 20 – så vores mål var, at tage Skytrain ud til floden og så sejle fra seværdighed til seværdighed. Da vi sad i både på floden – vendte manden som sad foran os, om og spurgte hvor vi kom fra. Han fortalte at han boede i Bangkok, og var ude med nogle gamle studiekammerater, som skulle se Bangkok. Han spurgte hvor vi skulle hen, vi svarede at vi ikke rigtig vidste det endnu, men at vi nok ville starte ved Grand Palads. Han sagde, hvorfor tager i ikke med os, så skal jeg vise jer det. Den der mistro kom atter op i os, men vi blev enige om, at vi jo bare kunne gå, hvis ikke vi ville med mere – derfor tog vi med ham og hans gruppe. Vi startede ved den liggende Buddha, og vores nye ven, var ivrig efter at hjælpe os og fortælle os alt det vi ville vide. Hans gruppe ville ikke se Grand Palads så vore veje skiltes – vi takkede mange gange og det samme gjorde han (smiler) vi var en meget meget god oplevelse rigere – og skammede os over vores mistro.

Vi nærmede os Grand Palads og her mødte vi en mand, han spurgte os hvor vi skulle hen og vi svarede at vi var på vej til Grand Palads – neej sagde han (lidt sørgmodigt) det er Buddhas dag i dag og Paladset er lukket for offentligheden, hvor er det bare ærgerligt… Vi kiggede lidt på hinanden…. Manden sagde… fat mod venner…. I skal da bare tage hen og se Happy Budha – det er også en fantastisk seværdighed – har i et kort – han hev kortet ud af hænderne på os og begyndte at sætte krydser. Nu skal i bare se, Happy Buddha ligger her – og når i har været der, så bliver i nød til at tage forbi Eksportmarkedet…. Eksportmarkedet er en forretning der handler med Guld og ædelsten – de har åbent for offentligheden 1 gang om året og det er nu – og i er temmelig heldige, for det er den sidste dag i dag – Eksportmarkedet sælger Guld og ædelsten uden moms denne uge – og det er noget regeringen har bestemt, hovedsaligt for at hjælpe Thailændere – men den sidste dag er der åbent for alle – det er i bare nød til at se. Bagefter skal i tage forbi den et-eller-andet-Buddha … Nu havde vi atter et kort med 3 krydser (smiler) han fortalte os at vi skulle tage en Tuk Tuk og at turister normalt skulle betale 100 Baht (for alle 3 krydser ;-)) men at det var alt alt for dyrt, vi skulle højest betale 40 baht…. Der kom en Tuk Tuk og han stoppede den – og spurgte hvad denne tur ville koste… Tuk Tuk manden svarede 40,00 Baht – og inden vi fik set os om, sad vi i en Tuk Tuk, på vej til Happy Buddha – Vi vinkede til manden og sad lidt forvirret på bagsædet – vi havde bare ladet ”stå til” og hele tiden var vi blevet ”båret” gennem Bangkok – det var virkelig underlig… Tuk tuk manden ville vente på os, mens vi indtog Happy Buddha – så vi betalte ikke – han stolede på os…. Da vi kom ud, så han lidt underlig ud – han spurgte om vi ville vente på ham, for han var ganske enkelt nød til at finde et toilet, han holdt sig på maven og sagde at han skulle Puhh puhh. Det er ikke pænt at grine af en mand der skal på toilettet, men vi satte os i Tuk Tuk’en og ventede og kunne ikke lade være med at grine lidt af hans måde at fortælle på, at han skulle på toilettet…. Mens vi ventede, kom der en mand hen til sin bil (ved siden af os) han satte sig ind og tændte for aircondition – det er varmt i dag sagde han henvendt til os, og det måtte vi give ham ret i … Han spurgte hvor vi kom fra og hvor vi skulle hen… Vi fortalte ham at vi var på vej til Eksportmarkedet – han kiggede underligt på os, og sagde: hvorfra har i kendskab til det? Og vi sagde at der var en flink mand der havde fortalt os om det…. Han sagde – i er godt nok heldige, der er ikke mange der kender til det, men dem der ved at det eksisterer, kommer til Thailand kun for det – det er en kæmpe investering – er i klar over, at Safirminerne er ved at være udtømt – safirminen i Thailand er den sidste der er tilbage, så Safiren er i høj kurs – men i skal være klar over, hvis i køber noget – skal der udfyldes papirer o.l. og her vil de spørger hvorfor i køber safiren – hvis i svarer at det er for at investerer – bliver i kastet på porten – man må nemlig kun købe til privatbrug – husk det endelig… Han fortalte det ene og det andet – meget meget spændende og interessant…. Vores Tuk Tuk mand kom tilbage – han så lidt bedre ud… Vi kørte til vores andet kryds…. Eksportmarkedet…. Vi var overvældet da vi kom ind – det var som at se dronningens kronjuveler – der stod sikkerhedsfolk og sælgere i lange baner… Der var montre fyldt med skuffer – fyldt med ringe, armbånd, halskæder – i guld og sølv om med alverdens ædelstene, diamanter, rubiner safirer osv…. Vi endte da også med at investerer i en ring (som naturligvis var en gave ;-)) En 18 karat Guldring, med en Safir på 1,4 ct og 4 meget små diamanter. Det tog tid at udfylde de forskellige papirer og garantibeviser og billeder osv. osv. alle disse papirer skulle også til for at kunne tage den med gennem tolden uden problemer…. Vi kom ud til vores Tuk Tuk mand – som nu så helt godt ud (smiler) og vi kørte til vores 3. kryds… Vi havde det lidt skidt med, at køre rundt med ringen, og nu vidste Tuk Tuk manden jo at vi havde været der…. Ved vores sidste Buddha var Tuk Tuk manden så meget på dupperne at han selv gik med ind og fortalte forskelligt om Buddhaen. Jeg købte et bur med fugle, som han sagde at jeg skulle lade flyve op til Buddha – det ville bringe lykke – og det gjorde jeg – stod der med mit bur og 6 små fugle – jeg åbnede buret og så de små fugle stige til vejrs…. Jeg tror at fuglene var lykkelige for at slippe fri… men jeg følte mig også lykkelig…. Tænk at være i et land fyldt med venlige mennesker… Vi havde simpelthen bare oplevet så meget på så kort tid… Efter Buddhaen ville vores lille Tuk Tuk mand køre os ned til Floden – vi ville gerne med båden tilbage – han foreslog så at vi tog en tur på kanalen – og her blev vi atter usikre på hans venlighed  og sagde at vi ville spise først – han satte os af og vi sagde tak og gav ham 200 Baht …. 200 baht det er 30 dkr og vi havde kørt rundt med ham i 3 timer – jeg blev næsten hel flov.

Da vi havde spist lidt – tog vi ned til kanalen og købte en båd i en time – så blev vi ellers sejlet rundt i kanalerne – forbi dvs. sælgere til lands, til vands og i luften… Det var ved at blive lidt for meget – så da turen stoppede i Chinatown, var jeg glad for at stige af og ville gerne tilbage til hotellet. Vi tog tilbage til hotellet – gjorde os klar til at rejse hjem og tog en taxi til lufthavnen…

Vel hjemme i Danmark – kom jeg til at tænke på Safirminerne som snart var udtømte og ville gerne vide lidt mere om det…. Jeg søgte på Nettet….. Jeg ved ikke hvordan, men pludselig var jeg inde på en side med overskriften ”Thailands ældste svindelnummer” og da jeg begyndte at læse, løb det mig koldt ned af ryggen – der stod nærmest ordret, det jeg lige har skrevet nu – hvis du lige går lidt tilbage og læser det der er skrevet i Kursiv – så var det ikke bare vores oplevelse – men delt med alverdens turister – jeg var målløs, jeg følte mig krænket – tænk at alt det var iscenesat – selv Tuk Tuk mandens ondt i maven, var bluf.

Jeg skal tilføje – vi har ikke købt katten i sækken i den forstand – ringen er ægte nok, det er 18 karat, det er safir og diamanter – den er bare kun det halve værd…..

Først havde jeg lyst til at glemme denne historie – jeg er nok lidt flov over, at vi hoppede i med begge ben – men på den anden side er det bedre at sprede den – den sidste uvidende turist er ikke født endnu (smiler stort) og vi griner af det nu – det er bare så komisk.

”Af skade bliver man klog, men sjældent rig”

Kommentarer til rejsetips om Bangkok

Det var pengene værd....

13/09 2010 Bent Simoni
En god, spændende og informativ historie. Efter som ingen er kommet tilskade og der ligeledes ikke er tale om røveri men det faktum at man blot har betalt lidt mere for varerne og fået en på opleveren . Min generelle erfaring er Thailændere er utrolig venlige, rare og hjælpsomme og ikke snyder men at der naturligvis også er svindlere i den verden det skal man blot være opmærksom og ikke skære alle over en kam. Det kan da godt være at du betalte lidt mere for middagen og ringen ifht. hvad den ellers vil koste i Thailand men skulle du købe den i Danmark er der nok ikke den store forskel. Tænk så på hvad en ligende oplevelse, Event eller andet ville koste, det er ikke gratis og en TAXI i en storby det meste af dagen med indlagte momenter nok noger mere end 30 kr. !!!

Hvor mange kommer til at hoppe på den Tuk-Tuk i China Town ?

12/09 2010 Jørgensen, Skurup
Ja - Jørgen, det var en fiskerestaurant vi endt ved :-) og maden var ingen succes men meget dyr :-). Det er ikke sidste gang vi har været i Thailand/Bangkok - for det er utroligt spændende både byen, landet og kulturen. Og som skrevet 'af skade bliver man KLOG, men sjældent rig' så man bliver jo lidt klogere fra gang til gang - det er i hvert fald ikke det samme nummer man hopper på...

Hvor mange har hoppet på den tuk-tuk i China Town ?

12/09 2010 Jørgen Uhd Jepsen
Utrolig herlig historie. Især fordi vi to ud af de fire gange, vi de seneste 5 år har været i Bangkok, har mødt en flink mand i China Town som har "lokket" os ud til en fiskeresturant, med fyrværkeri og marked ? - Ved ikke hvor vi endte, men det var langt væk. Det sjove var, at vi aldrig ved første besøg tænkte, at vi blev lokkede, på trods af der ikke var fyrværkeri og priserne lidt høje efter kvaliteten. For som i skriver, alle er så flinke og hjælpsomme i Thailand. Men da vi for anden gang, godt to år senere, hoppede i igen, -og som efterhånden garvede Thailand rejsende. Ja, - så troede vi det var løgn, da tuk-tukken igen rullede ind til den samme fiskeresturant. Tænker at, det kunne være samme firskeresturant, som har fanget jer i deres net ? Men vi bor ofte på et hotel i China Town, hvor der er rent og super dejligt - Grand China Prinsess. Elsker gadelivet og det lokale kaos udenfor, samt at det er let at komme rundt i Bangkok med flodbusserne, der er lige i nærheden. Rejser til Thailand næste uge, - men skal ikke på "Fiskeresturanten" - som vi kalder den, denne gang. Men det er da et rejse tip, som ser ud til at komme helt af sig selv.....