Flere rejsetips om Thailand

26. sept. 2011
Vinderrejsetip November 2011

Man kan sagtens rejse alene i Thailand

Jeg sad en sen torsdag aften og surfede på nettet, da der rullede et tilbud hen over skærmen der straks fangede min opmærksomhed. !6 dage til Thailand, fire forskellige distinationer til en meget billig pris, jeg kendte ikke nogen af navnene, men jeg valgte det, jeg synes lød pænest.
Før jeg havde tænkt mig om, havde jeg bestilt en rejse til Jomtien, en forstad til Pattaya. Jeg skulle flyve søndag eftermiddag, så der var ikke tid til at kigge efter udflugter, men regnede med at det kunne jeg da gøre når jeg var fremme.Jeg var fyldt 70 år men var ikke nervøs, jeg kan da klare mig på engelsk, og med fingersprog og et smil når man langt. Der var ingen Guide med, men vi ville blive mødt af en guide når vi ankom til Bankok. jeg fandt ingen danskere der skulle med flyet så jeg klarede mig selv. Vi skulle flyve med Aeroflot.Turen til Moskva tog godt 2 timer, det var mest russere,og dem kunne jeg jo ikke tale med, jeg havde kun hilst på 2 danskere, men de sad et andet sted. Vi skiftede maskine i Moskva, vi havde meget lidt tid, det var ikke en elegant fugl vi skulle flyve med, med en gumpetung gås, jeg nægtede at tro at den overhovedet kunne lette fra jorden, men det lykkes, det eneste gode var at der var meget benplads.
Efter 13 timer landede vi i Bankok , her blev vi modtaget af en engelsktalende guide fra Aeroglobal . Da vi havde fået udleveret vore kufferter ventede der en 3 timer lang køretur til hotellet, men busturen var det hele værd, jeg bor på et luxuxhotel på 11 etage med 2 store balkoner, det er bare flot, jeg har været i bad, vi lugtede ikke godt, så bortset fra hævede ben har jeg det godt, jeg er træt og sulten. Jeg har fundet en sød Kirsten som også er alene, så det tegner godt.
Forret med skaldyr

En helt ny verden

Vågnede kl. 6, stod op kl. 7 og gik i bad, var nede og spise morgenmad kl. 8. Sikke et syn, der var alt hvad hjertet kunne begære, æg i alle former pølser, pandekager, brasede kartofler, marmelader, yoghurt, 10 forskellige thairetter med ris og nudler, juice, kaffe, te og frisk frugt, herligt. Det var gråvejr og meget fugtigt, vi var en tur omme og se på poolen, den er stor og flot, men så begyndte det at regne og tordne, så vi sad en time og snakkede med guiden og bestilte en tur til Samet i morgen kl. 8.
, jeg skulle klippes. Jeg fik vasket hår 3 gange, og masseret hoved og nakke skulder og ryg, så blev jeg klippet og fik sat curler i toppen, derefter blev jeg anbragt på en blød madras, hvor jeg fik masseret ben og fødder, der var mange ømme punkter. Så kom jeg op at sidde i en behagelig stol og fik 3 fodbade og pedicure, så var det armene og hændernes tur, da lakken var tør fik jeg sat en flot frisure, det varede 2 timer og 3 kvarter og det hele kostede 220 kr. det var en sand lise for en gammel krop på 70 somre.
Besøg af munkene

En dag i Paradis

Vågnede kl. 6. spiste morgenmad kl. 7. Mens vi sad og spiste skete der noget spændende udenfor, der var stillet borde op hvor der stod mad og gaver, det var til munkene som kom i deres gule kjortler på en lang række, de fik alle gaver, det var en spændende oplevelse. Vi blev hentet kl. 8, vi var 6 der skulle af sted til Samet.. Vi kørte ud til Ban Phe en flot tur gennem agerland hvor de dyrkede ananas og nogle rødder jeg ikke kan huske hvad hed. Vi skulle sejle med en lille rutebåd i ca. 40 min. Til Ko Samet, der var kun os ombord,
På Ko Samet blev vi hentet i en Tuc Tuc og kørt ud til den strand hvor vi skulle tilbringe de næste mange timer. Det var som et postkort, palmerne der stod langs stranden, det hvide sand og det krystalklare vand der mindst var 32 gr. Det blev afprøvet med det samme. Vores rejseleder kom og spurgte om vi ville ud og se koralrev, det var vi nogle der gerne ville, så vi kom ombord i en lille båd med glasbund, her lå vi og drev hen over revet her var søpindsvin søanemoner og koraller i alle farver, det var meget flot, vi kunne snorkle men jeg ville ikke ned til søpindsvinene, og jeg var sikker på jeg aldrig ville komme op i båden igen, . Efter en dejlig oplevelse vendte vi tilbage til stranden, jeg gik en tur og tog nogle billeder, så badede vi lidt igen, kl. 13 spiste vi frokost. Grillstegt fisk, kyllingelår og kæmperejer, ris og pomser, en skål med kød og grøntsager. Vi fik suppe først og sluttede af med frisk frugt og kaffe.Jeg ville ønske for alle at opleve sådan en ø. Kl. 16 begyndte vi den 2 ½ time lange tur tilbage til hotellet. Vi stoppede ved et frugtmarked og købte vildt ind af de eksotiske frugter, der smager så godt.
Sydhavsparadiset

Besøg på en krokodillefarm

Startede til Stoneparken og krokedillefarmen kl. 8. det tog en halv time at køre derud. Det var en meget smuk park med sten i alle størrelser og faconer de var over 2 mill. År gamle, der var mange blomster i smukke farver og mange fremmedartede træer. Der var en sø med karper som vi fodrede. Så gik vi til krokedillefarmen og så på de vilde dyr, vi var til krokedilleshow, fodrede elefanter med bananer, så aber der optrådte og en tryllekunstner, det var en god tur, vi fik en enkelt byge, men vi havde håndklæder med, jeg blev fotograferet med armen om en kæmpe tiger, det er nu mest til ære for mine børnebørn. Spiste frokost på hotellet, det øsede ned, strømmen var gået, det gjorde den nu jævnlig, jeg har sumpet på værelset i eftermiddag, læst og slappet af, nu er kl. 5 så jeg går ned og ser efter om der er nogen jeg kender,
Krokodillefarmen

På marked

Kirsten og jeg tog på marked med en Tuc Tuc det lå meget langt væk, og det var bestemt ikke et sted turisterne kom, det var sjovt, der blev handlet med alt fra frugt til køkkengrej, tøj ure og kyllinger i alle farver, vi vandrede rundt derude i 2½ time der var ulidelig varmt, vi gik gennem nogle små gader hvor kun de lokale kom, her var fattigt, men de er venlige og smilende, vi fandt en Tuc Tuc der ville køre os tilbage for 150 bar, han kørte en hel anden vej end den vi var kommet derud, vi så næsten hele Pattaya det var en sjov tur, vi stod af ude for enden af strandvejen og trissede ind mod Jomtien, spiste på vejen hjem og var på hotellet 16.30, godt trætte
Den var godt nok stor

Elefanttrekking

Stod først op kl. 9 og spiste morgenmadKl. 15 skulle vi på elefanttrekking. Der var mange elefanter og de var store, bortset fra en baby der optrådte, vi red på elefant i 1½ time gennem jungle ned i floden gennem euculyptusskov rismarker og pløre, det var fantastisk, sad sammen med en ung mand fra New Zeeland, vi fik en god snak. Efter vi var steget af elefanten gik vi ½ time i junglen, vi hørte om buske der blev brugt til at helbrede syge elefanter, vi så en kæmpe bisværm der boede i et træ, det var en venligsindet sværm den vendte øst vest, hvis den havde vendt syd nord så havde de været aggrasive.
Da vi kom ud af junglen kom vi om bord på en flåde der blev trukket over floden med et tov. Vi måtte intet lægge fra os,der var tre gibbonaber der stjal fra os hvis vi ikke passede på, de var meget søde og meget bløde. På den anden side af floden ventede oksekærrer på os og transporterede os tilbage hvor vi startede, her var dejlig mad det smagte skønt, vi så vidiofilm der var optaget under hele turen, men den købte jeg nu ikke, jeg fik et billede hvor jeg sidder højt til vejrs på elefanten. Vi var hjemme kl. 19.30,
Smukke orkideer

20 in 1

Vågnede op til sol. Efter morgenmaden var vi ude at handle lidt, tilbragte en time ved pølen det var herligt. Kl. 13.45 blev vi hentet og var ude at se 20 in 1 det var et helt utroligt sted, har aldrig set så smuk vegetation så mange blomster og så mange dyr, vi så thaidans, thaiboksning, elefantshow der var tigere, jeg krammede en tigerunge, der var aber, slanger og store papegøjer, orkideer i smukke farver og faconer, vi gik en lang tur på en bro i træhøjde her kunne vi rigtig fornemme størrelsen og betragte alle de flotte anlæg. Var tilbage ved 18 tiden. Kirsten og jeg kørte til Pattaya vi stod af på stranden og nød solnedgangen fra en restaurant hvor vi spiste en helt vidunderlig middag.
Det flydende marked

Det flydende marked i Pattaya

Efter morgenmaden tog et ægtepar og jeg en Tuc Tuc ud til det flydende marked i Pattaya, vi blev mødt af en guide der viste os rundt, først så vi et museum og nogle af stuerne var kopier af nogle dronning Sirikit havde boet i , vi fik flot hovedtøj på og fotograferede hinanden, derefter gik vi ed til den kunstige flod hvor der var show, det skulle forestille et bryllup, bruden stod på land og ventede, der kom både med unge piger med gaver til sidst kom gommen, de fik hver en krans om hovedet der var forbundet med en sølvkæde, så skulle gæsterne inc. Os hælde helligt vand over deres hænder, bag efter dansede de alle brudevals vi måtte også ud at danse, jeg kan godt forstå de grinede.
Vi var ude at sejle på floden og havde selskab af alle de små både med frugt og blomster, det var så smukt. Så besøgte vi en der sad og vævede duge, de var meget flotte. Inde i landsbyen var der optræden, unge mennesker dansede forskellige danse, der var også thaiboksning, vi var de eneste der var der, så vi følte virkelig vi var noget, der var utrolig smukt, men der var meget varmtt så vi besluttede at tage hjem.
Vi var hjemme ved 13 tiden, så jeg kunne lige nå at komme med på den tur Kirsten havde bestilt, Guiden hentede os kl. 14 vi kørte ud og så en Guldbudda der var ridset ind i en bjergside med laserstråler og derefter guldbelagt, den var over 200 m høj og næsten lige så bred. Derefter kørte vi til et tempel der også var museum det var så storslået, guiden fortalte en masse, han var utrolig vidende om sit land og delte gerne denne viden med os. Vi fik lært en masse om thai og kinesisk kultur, jeg havde aldrig vist at den var så tæt forbundet.
Kunne have taget dem alle med hjem

Fader Brennans Børnehjem

Vågnede op til regn, men det gik hurtig over, tog en Tuc Tuc ud til Fader Brennans børnehjem.
Det er udelukkende drevet af midler fra fonde og frivillige gaver, der var to danske piger der arbejdede derude, de viste os rundt og fortalte en masse om stedet. Det var spændende, de gør et kæmpearbejde, det var rart at se hvad pengene blev brugt til, der var også en blindeskole, en skole for handikappede og et plejehjem for statsløse, de drev også et hjem for gadebørn. De dyrkede selv deres frugt og grønt.
Vi kørte ud til et stort marked, men det var der ikke så meget ved, så vi tog ind til Pattaya og købte de sidste gaver, vi spiste på en indisk restaurant, det var stærk mad.
Kl. er 16.30 jeg sidder og hviler mine trætte ben, i morgen aften skal vi ind og se Asiens største Dragshow.
kunne slet ikke stå for alle de skønne frugter

Hjemtur

Vågnede op til regn og torden, det er ikke badevejr, vi sidder og hænger på hotellet, har fået en sidste drink, vi skal først køre kl. 17, vi er nok lidt utålmodige nu vil vi gerne hjem. Har købt en taske til de sidste ting, den var billig men den holder nok ikke så længe. Blev hentet kl. 16 og kørte de 3 timer til Bankok. . I tolden fandt de min lille neglesaks den måtte jeg aflevere, jeg måtte have alt ud af tasken for at finde den, vi fløj til tiden, den første time var der meget turbolens det kunne jeg ikke lide, men det fik da en ende vi fik serveret mad, sov lidt på turen til Moskva, landede i København kl. 8.10 blev mødt af to glade børnebørn det var dejligt. Jeg sagde farvel til mine nye venner, vi skal mødes om 14 dage hos mig. Det var en utrolig oplevelse, jeg prøvede mine egne grænser af, og vandt, det var en drømmeferie. Jeg har siden rejst meget alene og har fået gode venner på turene, jeg tror der sidder mange enlige derhjemme, der ikke tør rejse alene, til dem vil jeg sige, kast jer ud i eventyret, i vil ikke fortryde det,

Den var da dejlig

Kommentarer til rejsetippet om Thailand

"Hatten af" for Karen

25/06 2013 Bodil Gimm
Det var vel nok dejlig læsning - positiv og kortfattet - med en masse dejlige oplevelser så man næsten kan se det for sig. Jeg nyder at høre, om nogen som dig, at du tager springet ud i det uvisse - tager en hurtig beslutning - uden helt at vide, hvor og hvad - det er nemlig tillid på højt plan.
Håber, du får mange dejlige ture fremover.
mvh Bodil fra Sønderjylland

har selv været 1 mdr i Thailand alene sidste år dejlig oplevelse

03/11 2011 Anni Hansen
selv om det er dejligt at rejse to eller flere sker der så meget og oplevelserne er mangfoldige og så er folk så smilende at det smitter af på en selv. Skal afsted 25 januar 2012 så glæder mig meget

til Janni

28/10 2011 Karen Reeslev
Hej Janni
Jeg tror rejsen kostede ca 10,000 med lommepenge, jeg var på mange ture, og jeg fik syet noget tøj derude.
Hilsen Karen

fantastisk!

06/10 2011 Janni Edstoft
Det var vel nok en fantastisk begivenhedsrig og spændende tur, du har været på!
Og så med 70 år i bagagen - hvor er det sejt gået! :-)
Kan du evt. oplyse, om du bestilte rejsen gennem fdm travel, og hvad rejsen i alt har kostet dig?
Jeg er blevet helt inspireret til at tage afsted selv :-)