Tilmeld dig FDM travels nyhedsbrev

Få de bedste tilbud på rejser hver uge og vind rejser for op til 15.000 kr.

Skriv rejsetips på FDM-travel.dk

Flere rejsetips om Thailand

Læs mere om rejser til Thailand

Rejsetips af samme forfatter

Broen over River Kwai
Rejsetips indsendt af:
Tjæreborg
12. marts 2010

River Kwai i Thailand

River Kwai og Dødens jernbane i Thailand.

River Kwai

På en af vore ture til Thailand, tog vi på en tre dages tur til River Kwai.
Et ret spændende sted. Historien om River Kwai og Dødens Jernbane, gør byen Kanchanaburi særdeles populær. Byen ligger ca. tre timers kørsel mod vest fra Bangkok.
Det er også her de Tre Pagoders Pas ligger, passet som burmeserne ofte benyttede, når de drog på krigstogt ind i Thailand.
Når man er i Kanchanaburi, er der flere ting man bør prøve. Blandt andet en tur med Dødens jernbane, og et besøg på den store kirkegård, hvor de som døde under byggeriet af broen, ligger begravet.
Broen
Broen

Dødens jernbane

Broen og jernbanen blev bygget i 1942 - 43, da japanerne besatte Thailand.
Japanerne havde et stort ønske om en jernbane fra Bangkok til Rangoon i Burma. Arbejdet blev udført, primært af englænder, men der var også folk fra USA og Australien.
Jernbanen blev på 415 kilometer, og krigsfangerne fik 16 måneder til at bygge den. Det var et umenneskeligt hårdt arbejde, og ialt døde ca. 25.000 krigsfanger og tvangsarbejdere, under arbejdet ned at bygge banen og broen.
Jernbanen og broen over River Kwai var kun i brug ca. tyve måneder, hvorefter den blev bombet af englænderne.
Den bro, man ser i dag, er bygget af stål, så det er ikke den originale. Den krigsfangerne byggede var af træ.
Man kan godt gå en tur på broen, den er ret smal, så pas på, når toget kommer brusende.
Jernbanen
Jernbanen

En tur med Dødens jernbane

Jernbanen bruges stadig, af de lokale som tranportmiddel.
Tag med på en tur, det er ret spændende, og nervepirende.
Et af højdepunkterne på turen, er Krassae broen. En træbro, bygget på en klippeside over Kwaifloden. Når toget kører over broen bliver farten sat ned, ikke til ære for turisterne, - nej - fordi broen er meget skrøbelig, og måske ikke så sikker mere.
Togvognene er måske de samme som man brugte under krigen. De er gamle, med træsæder og meget beskidte. Man kan både møde høns og geder i vognene.
Betjening er der meget af, hvert kvarter kommer der en, som vil sælge mad og forfriskninger.
Der er ikke en rigtig baneperron, så de lokale og turisterne står, på og langs skinnerne, når de venter på toget, som altid er forsinket.
Skilt ved indgangen til museet
Skilt ved indgangen til museet

JEATH museet

IF YOU WORK HARD, YOU WILL BE TREATED WELL.
BUT IF YOU DO NOT WORK HARD, YOU WILL BE PUNISC.

Ovenstående er på et af de skilte man møder, når man træder ind i museet for krigsfangerne, Museet fortæller lidt om, hvordan fangerne levede og blev behandlet.

I museet, som bliver drevet af lokale munke, er der kopier af de hytter som krigsfangerne boede i. Man kan også se hjemmelavede våben, tegninger og breve som de fortvivlede fanger, skrev hjem til pårørende i England, men som aldrig blev sendt.
Et spændende museum, som giver et lille indblik i, hvordan fangerne blev behandlet, og hvor hårdt et liv de førte.
Kirkegården
Kirkegården

Kirkegården

Et besøg på kirkegården, giver også et lille billede af, den gru som foregik, da broen og banen blev bygget.
Gravstenene står som perler på en snor, og man kan ikke undgå, et blive berørt, når man går rundt på kirkegården.
De fleste af de omkomne er kun mellem nitten og tyve år.
Kirkegården er meget velholdt, og på mange grave ligger friske blomster.
Klik for at bedømme dette rejsetip: 

Skriv din egen kommentar

Overskrift
Dit navn
E-mail
(Vi offentliggør ikke din e-mailadresse)
Kommentar

Læs mere om rejser til Thailand

Hoteller i Thailand
Rejser til Thailand
Denne side er udskrevet d. 8. december 2016 fra
http://www.fdm-travel.dk/

Ring til en rejsekonsulent på 70 11 60 11 hvis du ønsker hjælp til bestillingen eller har spørgsmål. Du kan også bestille direkte på www.fdm-travel.dk.