Flere rejsetips om Prag

Virum
24. april 2009

Sol over Prag !

En påsketur til Prag er noget af det bedste vi har fundet på gennem de sidste mange ferierejser. Okay, vejret viste sig fra den bedste side, men påskedagene er meget velvalgte hvis man vil besøge den fantastiske by Prag.
Turen sydover i bil.

Da sønnen var tilmeldt et fodboldstævne i Prag i påsken, var det en fin årsag for forældrene til at tillade sig en tur til den tjekkiske metropol. Vi havde booket hotel via FDM og færgen var der reservation til, så det var bare afsted. Fint vejr, dejlig overfart og videre ad motorvejen mod Berlin. Der står i flere rejsebøger at det er hip som hap hvilken vej, der køres rundt om storbyen, men turen nordom er altså 15-20 km. kortere. Vejarbejde kan dog ændre planerne, men vi valgte nordom igen. Ved Dresden er der lavet en ny motorvej mod Usti i Tjekkiet. Det betyder så at man må undvære de malede prostituerede, der stod ved den gamle grænse, men man undgår den bakkede og langsommelige tur over mod Teplice. Kort før grænsen er der en rasteplads, hvor der kan købes motervejsmærkat. De tager kun euro og IKKE plastkkort ! Motorvejen fortsætter dog ikke endnu hele vejen. Ved Usti kan der køres mod prag. Denne vej er kortere end at fortsætte, til gengæld kører alle lastbilerne denne tur, der i øvrigt er flot, da man kører langs Lebe (Elben).
Omkring Prag samler trafikken sig og chauffør, der er stor modstander af GPS, får en masse udfordringer med bare at følge trafikken og samtidig finde hotellet. Men det gik faktisk fint. Hotel SIS gallery ligger i en stille bydel i den sydlige del af byen. Umiddelbart syntes vi at det lå lidt langt fra centrum, men det viste sig hurtigt at sporvognene er lette at bruge. Sødt personale informerer på tjekkerengelsk om mulighederne. Lidt svært at forstå !! Værelset så pænt ud og der var 4 pcèr i lobbyen til fri afbennyttelse.
Oplevelser med øl !

Denne skærtorsdag er ikke en lukkedag i Prag og sønnen skulle heller ikke spille kampe, så den skulle bruges, til at lære byen at kende. Vi tog sporvognen 300 meter væk fra hotellet. Det var let at købe billetter. Man kan vælge forskellige billettyper. Vi valgte at købe 10 enkeltbilletter til 26 koruna. Så kunne vi på en billet skifte frit og køre i 75 minutter. Rute 11 kører til Muzeum, hvor vi stod af og begav os på gåfod igennem den gamle bydel. Seværdighederne blev beset og øl blev drukket, når der var behov. Prisniveauet i centrum er højere end ved hotellet, men stadig meget rimelige i forhold til hjemme. Karlsbroen var under restauration, men fremstod alligevel imponerende. Vi ville på bådtur, og var spændte på hvilke muligheder, der ville være. Det viste sig at kort efter vi gik ned af trappen på den vestlige bred, blev vi mødt af flere "agenter", der ville sælge en flodtur. Vi betalte en tilfældig og blev noget overraskede, da vi så båden, som var en helt del anderledes end de andre ! Se billede.
Turen var dog skøn. Der kunne købes øl, og vi var alene på båden. Dejligt !
Vel i land blev der vandret op til slottet. Vi nød udsigten og fortsatte derefter over på den anden grønne høj. Pragerne lå i parken og nød solen. Vi tog "bjergbanen" ned. Efter flere glas god fadøl tog vi sporvognen tilbage til hotellet. Hvor skulle vi så spise ? Tæt ved SIS på hovedgaden ligger faktisk flere steder og vi blev rigtig glade for et sted kun 200 meter fra hotellet. På en lille plads var der en restaurant, hvor det var muligt at sidde udenfor. En middag med det hele, bl.a. en flaske okay rødvin 70 dkr. pr. person !!
Fodbold og omegn.

De næste dage blev tilbragt udenfor byen i en lille by, der hedder Radotin. Sønnen vandt en fin pokal og det var jo godt. Vi tog videre til Karlstein, hvor vi så det flotte jagtslot. Turen op til slottet er rimelig hård, når det er varmt, men der er meget turisttingeltangel at se på - hvis man er til det.
Påskemandag kørte vi hjem og tog lige Terezin lejren på hjemturen og det er jo både spændende men også gruopvækkende på samme tid.
Vores opfattelse af Prag er meget positiv. Trafikken ikke nær så "hård" som beskrevet. Vi mødte næsten ingen tiggere osv. Tjekkerne er behagelige, ikke anmasende og afslappede mht. rygning, påklædning og ikke mindst øldrikning !
Jeg har tidligere besøgt byen i sommerferien og det kan IKKE anbefales.