Flere rejsetips om Tyrkiet

Vejle
29. dec. 2013

Fantastisk natur i Kemerområdet

Det var 20 år siden vi sidst havde været i tyrkiet - så vi var lidt spændte på denne sommerferie, da vi har vores "hjerte" til Frankrig.
Vi fly fra Hamburg til Antayla i juli 2013 og havde i forvejen aftalt med et biludlejningsfirma, at de hentede os i lufthavnen og afleverede os igen - plus en uges leje af bil i midten af vores 14 dages ferie for ca. kr. 1.500.

Herhjemme fra havde vi lejet en lejlighed i Kemer. Et rigtig hyggeligt og meget roligt sted i gåafstand ca. 800 m til centrum og stranden. Vi slappede af de første dage og fik et godt overblik over den hyggelig by. For det meste handlede vi ind i de forskellige butikker til grill om aftenen. Selvfølgelig tog vi også ud for at spise og take away - vildt billigt og lækkert.
Vores første udflugt med bilen - var op i baglandet op til et flodleje med iskold vand, hvor vi nød vores medbragte frokostkurv. Der en fantastisk natur indenfor kort afstand fra Kemer og der er slet ikke så mange turister.

En anden dag tog vi til Antayla for at se vandfaldet, som falder ud i havdet, hvis man er heldig kan man faktisk se, dette fra flyverne når man lander...
Der er flere store shoppingcentre i byen, vi valgte et da vi havde vores to unge mennesker med. Meget behageligt og køligt, at gå derinde. Rigtig mange mærkevare butikker og de er slet ikke påtrængende på nogen måde.
Nord for byen - Antayla er der en fantastisk oase - man bør se... Den kan være svær, at finde, da de ikke skilter ret godt, men en GPS hjalp os på vej. Inde i oasen er der meget vand og bl.a. et 40 m vandfald. utroligt køligt og behageligt at være der.

De næste to dage kørte vi syd på til to ruinbyer... Enormt flot natur - pinjetræer, ecyluptus, fyrtræer mm helt ned til vandkanten. Også ruinerne var spredt helt ned til stenstranden med krystalklart vand.

Efter vi havde afleveret bilen bestilte vi 2 arrangerede turer. Den første 20 EUR/per. var en 2 timeres tur i bus op i bjergene bag Antayla med 17 km River rafting med frokost. Vildt fantastisk og utrolig smuk natur igen igen... Dette skal prøves.

Den anden tur - samme pris - en bådtur. Der var plads til ca. 30 pers. Ekstrem hyggeligt. Vi sejlede 1,5 t før vi lagde til første gang ved en natur smuk bugt. Her var der mulighed for, at svømme ind til stranden for, at se ruiner og bade med havskildpadder. Dette var en oplevelse. På hjemturen var der mulighed for, at bade 3 gange mere samt frokost.
Begge dage er heldagsture, som vi absolut vil anbefale.

I kemer er der et stort textil marked hver tirsdag, som man bør opleve. Bare denne atmosfære og duftene af krydderier mm. Og ikke mindst dette at prutte om priserne er absolut sjovt. Mandag er der et meget flot frugt- og grønsagsmarked. Utroligt lækkert og man får meget for pengene.