Flere rejsetips om Istanbul

Odense
27. juni 2009

Kvindedag i Istanbul

Vi er 2 gamle veninder, som besluttede at holde 60 års fødselsdag i Istanbul. At det så faldt sammen med den årlige internationale kvindedag, var en uventet bonus.

Klokken er lidt over 12 middag

Hvis pennen gav et lille hop, er det fordi Muezzinenen lige satte i med bønnekald i Sultan Ahmed moskeen som ligger tæt ved. Bønnekaldet er inddelt i korte vers med en lille pause imellem, hvor man kan høre de andre moskeer i alle retninger, nogen af dem har så smukke stemmer at man får lyst til at klappe, som efter en fin solo.

Vi har været her i knap 2 døgn, og sidder nu på hotellets tagterrasse, vi har den helt for os selv, fordi sæsonen og dermed udendørs servering osv. først begynder på lørdag, dagen før vi rejser herfra.

Solen skinner på vores blege ansigter og selvom det stadig er lidt køligt, er foråret kommet til Istanbul. Til højre har vi som nævnt den Blå Moske og den gamle bydel med alle seværdighederne, og til højre glimter Marmara havet i solen. Mod syd-vest og helt ud i kimingen ligger masser af skibe i alle størrelser, og ovre mod øst har vi Asien i en fin lavthængende dis.

Da vi ankom i lufthavnen gik vi meget fornuftigt hen og vekslede lidt penge og spurgte samtidig, hvor meget vi sådan ca. skulle regne med at en taxi ville koste derfra og til hotellet, hvorpå vi promte lod os bondefange til at betale det dobbelte! Skidt pyt, vi kom hurtigt gennem myldretrafikken frem til dette udmærkede hotel og et af dets bedste værelser, den smukt belyste moske er det sidste vi ser når vi lægger hovedet på puden om aftenen.

Næste dag gik vi, efter at have spist hvad vi kunne af en meget omfattende morgenbuffet, hen for at se moskeen. Selvom den ligger tæt ved, er der ret langt hen til den indgang vi som turister må benytte, og da vi havde glemt tørklæder og der netop blev kaldt til bøn, satte vi os på en café og drak te.

Pludselig råbte en lille tyk mand på jysk: Nej, er i danske! og i løbet af nul komma fem, sad vi i hans butik og læste hilsner fra Mogens Lykketot, Uffe Ellemand og mange andre danskere som havde købt lædervarer af Haydar fra Herning. Efter at have solgt os en flot jakke til en fornuftig pris, spurgte Haydar om vi ville med ud om aftenen, til et sted med mad, levende musik, sang og mavedans, et sted som ingen turist ville kunne finde, så godt lå det gemt i små smalle sidegader. Det lød dyrt, men da Haydar forsikrede os at det kun kostede 30 TL, ca.120 kr. pr person, slog vi til.

Vi mødtes ved hotellet og tog en taxi over Galata-broen til den asiatiske side, hvor vi gik ad en gågade der mindede meget om Strøget i KBH (smarte butikker osv.), så ned ad en smal sidegade med T-shirt salg højt op ad murene, til højre, til venstre, ind i en blindgyde, gennem en port og op i en opgang med elevator til fjerde sal. Der lå "Beyzade", et stort L formet lokale med lange tætstående rækker borde, dækket op med de lækreste forretter, glas og bestik til ca. 250 kuverter. I L´ets hjørne var en lille tribune med keyboard, oud, klarinet og violin, som spillede godt, men enormt højt og med typisk tyrkisk ekkoeffekt.

Lokalet var ca.1/3 fyldt, klokken var kun omkring halv ni, og vi lagde straks mærke til at der var uforholdsvis mange kvinder, en tendens som blev mere markant som aftenen skred frem. Det viste sig at være i anledning af den årlige internationale kvindedag 8/3, og jeg skal love for at det blev fejret, folk svingede med noget der lignede fodboldtørklæder som viste sig at være fra husmoder/ rødstrømpe foreninger, og vi danskere sad og ønskede at visse af vore landsmænd, kunne have set de "stakkels, undertrykte" tørklædepiger, drikke Raki og danse vild mavedans sammen med punkhårede, navlepiercede veninder til, hvad må have været Tyrkiets Top 10, for alle sang med, imens sad os gamle og klappede takten. Fed fest og virkelig god mad, til den faste pris 30 Lire, det var genialt.

Vi fik set alle de vidundere vi havde besluttet og oplevet en masse skægt og uventet, og det er bestemt ikke sidste gang. Istanbul kan hermed varmt anbefales.

Kommentarer til rejsetips om Istanbul

Tak for et godt rejsetip

13/07 2010 Søren
Det var sjovt at læse om jeres ferie i Istanbul!

Ps: Halv pris før 15/3

30/06 2009 Marian Larsen
Jeg glemte noget vigtigt, alting stiger dramatisk 15/3, vores værelse blev dobbelt så dyrt. Så hvis man ikke er bange for lidt ekstra "hustle" er der mange penge at spare.

Jeg er fristet til at fejre kvindedag i Istanbul næste år!

30/06 2009 ellen diamantouli
Det lyder som en fantastisk fest :)