Flere rejsetips om Berlin

• Sommer i Berlin

I bydelen Prenzlauer Berg byder den økologiske café på brunch, hvor prisen er hvad du har råd til at betale for at spise dig mæt.
  • Berlin i Børnehøjde

01.02.14: Marie Mikkelsen
    Uge 27. Sommerferien er faretruende nær. Familien har INGEN planer.
    En sen aften surfede vi rundt efter billige rejser, og endte som altid på FDM-travels hjemmeside. Og BUM! et vildt godt tilbud på hotel i Berlin. "det er da det vi gør"
  • Berlin: kitsch og cool

17.01.14: Emma Louise Libner
    Følgende tips er beskrevet ud fra egne oplevelser over flere rejser til Berlin.

Historiske monumenter, museer og mobile currywurst-bikse på hvert gadehjørne.

Læs mere om rejser til Berlin

Herlige Berlin
Fredericia
8. okt. 2011

Herlige Berlin

Vi var to par, som torsdag den 29. september kørte mod Berlin. Turen gik uden probelemer, og vi ankom til vores lejede lejlighed i Zietenstrasse i Schoneberg kl. 15. Gaden ligge tæt op ad Potsdamerstrasse.
Efter at have indrettet os i lejligheden gik vi en tur i nærområdet og fandt ud af, at der lå rigtig mange butikker og restauranter i vores bydel.
Om aftenen fandt vi en indisk retaurant lige i nærheden, og 4 personer fik en 3 retters menu plus hver ½ l fadøl for en samlet pris til kr. 600.
Fredag tog vi på en 4 timers sejltur, som undervejs blev afbrudt i ca. 45 minutter, hvor vi var på marked. Fordelen ved sejlturen er, at vi ser og hører, om de ting, der er værd at se i Berlin. Det kostede kun ca. kr. 120 pr. person.

Efter sejlturen gik vi mod Brandenburger Tor, hvor vi fandt en cafe og fik en tiltrængt kop kaffe. Vi sad og nød turistmiljøet i en times tid, hvorefter vi gik til Checkpoint Charlie, hvor der var megen udstilling, hvor vi kunne læse om murens fald.

Trætte og opstemte nåede vi hjem ved 17 tiden, og valgte at indtage en aperitif på den indiske restaurant, og senere indtog vi vores aftensmad på en græsk restaurant i nærheden.
Sengen kaldte på os allerede kl. 10, for vi havde travet meget og fået rigtig mange synsindtryk.

(Billede tilføjet af FDM travel)
Lørdag gik vi ind på Kurfürstendam, hvor der var rigtig mange mennesker, og vi var en tur i det store varehus KaDeWe, hvorefter vi tog U banen til Kortbusser Tor, som ligger i Kreuzberg området. Her er der ikke sket mange ændringer, og det er et område, hvor vi ikke kunne tænke os at gå rundt om aftenen. Vi gik gennem Görlitzer Park, og det var en oplevelse i sig selv. Der var ikke særlig kønt, og mange steder duftede vi "søde" lugte, og ved starten af parken var der en svømmehal og en restaurant, og umiddelbart følte vi os hensat til Christiania.
Vi tog derefter videre til Oranienstrass ved Moritzplatz, hvor vi indtog en pizza og en cola på en muslimsk cafe.

Herfra gik turen videre til Alexanderplatz, hvor vi var så heldige, at der var Oktoberfest, så vi nød en ½ l øl og den humørfyldte musik i en times tid. Selv om det var hyggeligt, så havde vi stadig andre planer for dagen, så vi måtte videre.

Vi gik til Augusstrasse i nærheden af U-bahn Rosenthaler Platz. I dette område lever der mange kunstnere, og der er en del gallerier. Vi kunne mærke stemingen, og da vi nød en kop kaffe i en udendørs gårdhave med plads til rigtig mange mennesker, var vi slet ikke i tvivl om, at vi var i det rigtige område.

Klokken var blevet mange, og da vi gik langs med floden Spree tilbage til Alexanderplatz var det efterhånden ved at blive mørkt, men det gør jo ikke Berlin dårligere.

Rigtig trætte nåede vi hjem, og efter en rigtig god kulinarisk oplevelse vores første aften i Berlin, valgte vi igen den Indiske restaurant, og blev heller ikke skuffet denne aften. Foruden rigtig god mad er der en udsøgt god betjening.
Klokken blev igen kun 22, før vi gik til køjs.

Søndag morgen stod vi op kl. 0730 og fik morgenmad, før vi kl. 9 kørte mod Danmark, hvor vil landede i Fredericia kl. 15 efter en herlig forlænget weekend.

Lejligheden havde vi lejet privat via nettet, og prisen kr. 1.950 inklusiv rengøring kan vi ikke beklage os over. Lejligheden lå centralt i et roligt og pænt kvarter, og hele udlejningsprocessen var professionel.