Flere rejsetips om Berlin

• Sommer i Berlin

I bydelen Prenzlauer Berg byder den økologiske café på brunch, hvor prisen er hvad du har råd til at betale for at spise dig mæt.
  • Berlin i Børnehøjde

01.02.14: Marie Mikkelsen
    Uge 27. Sommerferien er faretruende nær. Familien har INGEN planer.
    En sen aften surfede vi rundt efter billige rejser, og endte som altid på FDM-travels hjemmeside. Og BUM! et vildt godt tilbud på hotel i Berlin. "det er da det vi gør"
  • Berlin: kitsch og cool

17.01.14: Emma Louise Libner
    Følgende tips er beskrevet ud fra egne oplevelser over flere rejser til Berlin.

Historiske monumenter, museer og mobile currywurst-bikse på hvert gadehjørne.

Læs mere om rejser til Berlin

Se Berlin i Godt Vejr fra Fjernsynstårnet
Susanne Schmidt
Ribe
22. juni 2011

Se Berlin i Godt Vejr fra Fjernsynstårnet

Vi valgte at tage en bus til Berlin. En køretur på ca. 6 timer incl. pauser. En behagelig og afslappende rejse, vel udhvilet før ankomst til Berlin.
Dejlig hotel Ivsberg ikke langt fra undergrund, busforbindelser, og ikke at forglemme KADEWE.

Vi ville efter ankomsten se os lidt omkring i området, og valgte at gå en tur langs med tiergarten og op til Ziegesøjle, retur gennem parken, kom forbi Gedâchtniskirche, vi valgte at gå ind, og fik også en utrolig dejlig oplevelse. Der var musik i kirken i ungt orkester spillede, som ekstra nummer, oplyser dirigenten, at de har valgt at afslutte med et nummer skrevet af en komponisterne fra deres land, nemlig Tango Jalousi.
Et orkester fra en et gymnasium på Sjælland.
Efterfølgende var der tid til en kop kaffe og lidt is, herefter retur til hotellet efter en tur på ca. 6 timer.

Næste dag

Dagen efter blev ligeledes en oplevelsesrig tur, en tur på gå ben, til Berliner dom.
Der var først et meget interessant foredrag i kirken og efterfølgende en tur op og gå en tur rundt om tårnet. en oplevelsesrig tur, klart vejr og her kunne man se noget af Berlin.
Tur med sejlbådene på Spree, her også en god guidning.
Besøg på DDR museet
Tur med bus ligeledes med guide.
Ja, så var dagen gået, men vi nåede før spisetid en tur ind i det utrolige område omkring Hackescher Markt før aftensmaden i resturanten hvor togene kører ovenover.

Ja næste dag var der flere museumsbesøg på programmet, tur til muren, og til det jødiske museum og til sidst til check point Charlie, efter endnu en meget oplevelsesrig dag. som vi afsluttede i fjernsynstårnet, vi havde ikke bestemt os for hvad vi egentlig ville, men efter en går tur rundt på det første område, valgte vi at gå i restauranten for at spise og forhåbentlig få mere at se af Berlin. Det var et godt valg, solen skinnede og Berlin valgte at vise sig fra den gode side. her kunne vi se alle de steder vi havde været indtil nu og vi kunne se meget langt, medens vi nød den gode mad og en kold øl. Herefter retur til hotellet, efter endnu en god og oplevelsesrig tur.

Der var stadig tid tilbage, så hvad skulle vi foretage os næste dag, vi valgte da vi kom tilbage til Hotellet at tage nogle små sedler med op på værelset for at se hvad vi endnu ikke havde set, og som kunne være interessant.
Her fandt vi et et museum som hed Berliner Unterwleten , umiddelbart stod der ikke noget om åbningstider eller andet, dog adressen Brunnenstrass 105, vi var enige om det måtte vi se, vi tog afsted fra morgenstunden og ankom ca. kl. 10.00
vi stod af S-bahnen og valgte at gå ned af vejen, vi havde dog ingen fornemmelse hvor vi skulle gå hen. men pludselig stod der et almindeligt skilt på fortovet, som viste os ind i en bygning, det lignede ikke ligefrem noget museum, det så mere ud som om vi skulle ind i og ned i undergrundsbanen.
Vi blev klogere, vi var også heldige, idet man kun kan komme med på guidede ture, der startede en i løbet af 5 minutter.
En utrolig oplevelse som kan anbefales andre, en utrolig inspirerende ældre mand var vores guide, der stod at turen ca. tager 90 minutter. Dog var vores guide så fortællende og baggrunden hertil er/var nok den at han havde under krigen opholdt sig i netop denne bunker, eller beskyttelsesrum under krigen. Det er mærkbart hvor trist og uhyggeligt det må have været at opholde sig her i længere tid af gangen. Der er mange andre ting som gør det til en god oplevelse, her er indrettet et museum med gamle ting fra krigen og ligeledes fra efterkrigstiden, bl.a. kan man se Berliner rørpost systemet, kloaksystemet, bryggerikældre turen skulle var i ca. 90 minutter, da vi kommer op igen, kan vi ikke lige forstå, at vi føler os sultne, lidt trætte i benene, men ikke så mærkeligt, for turen varede godt og vel 2 timer, altså en halv time mere end forudsagt.
Herefter få en let frokost, tager tilbage til hotellet.

Dog vil jeg nævne og vi spiste i en restaurant på Unter Den Linden i nærheden af operaen, en meget hyggelig og et sted for servicen var hyggelig og hjemlig. Det blev til ikke mindre en 3 forskellige måltider på denne hyggelige restaurant,

En tur til Berlin som kan anbefales, det var ikke sidste gang vi var her, der er også meget vi ikke nåede at se.

(Billede tilføjet af FDM travel)