Inge-Lise Lentz Svendsen
Skanderborg
19. april 2012

Harzen på godt og vådt

I juli 2010 kørte vi, min datter og jeg, i min lille Kia Picanto til Harzen på en uges ferie.
Via nettet havde vi fundet et lillebitte hotel i en lillebitte by BRAUNLAGE, hvor vi lejede os ind i en ydmyg lejlighed.
Vi ankom til Harzens mægtige skovområde i ØSENDE REGNVEJR.
Det tog nu ikke vores humør, og vi fik os indlogeret i lejligheden på første sal, hvor vi straks måtte have fat i værten, idet der uden for et af vinduerne var et mægtigt hvepsebo, som vi meget gerne ville have fjernet.
Der gik ikke mange øjeblikke, så kom en sødeste ung dame og forseglede vinduet med net og tape, idet hun ikke lige turde kravle op og fjerne boet.
Den løsning kunne vi fint leve med, og så havde vi jo gratis mulighed for at studere hvepselivet tæt på.
Da vi selv var bilende, kom vi rigtig meget rundt i Harzen trods meget regnvejr og gik rundt i hyggelige gamle byer bl.a. QUEDLINGBURG, hvis bymidte af Unesco er udnævnt til kulturarv.
Der lå et gammelt slot, tidligere et fint damekollektiv for ugifte adelige kvinder-
Den tilhørende kirke ST. SERVATIUS var kultsted og natklub for nazisterne under 2.den verdenskrig.
Apropos krigen gjorde vi en dag holdt ved det sted, hvor en kløvet sten markerer, at her var Tyskland og Europa delt indtil d. 12. nov. 1989 kl. 14.30.
Det var bevægende at stå netop der og tænke over denne forfærdelige krig.
GOSLAR måtte vi naturligvis til, og her oplevede vi KEISERRINGHAUS med klokkespil og det hele. På facaden er der to porte- ud af den ene kommer først Ridder Ramm og derefter minearbejderne- hvorefter de forsvinder ind ad den anden.
Disse figurer symboliserer Goslars historie.
Vi besøgte WERNIGERODE med det mindste hus på blot 10, skriver TI KVM., hvor der efter sigende på et tidspunkt har boet 11, skriver ELLEVE mennesker.
En dag, hvor det regnede meget, besluttede vi os for at køre til MITTELBAU DORA, som er en tidligere kz-lejr ved NORDHAUSEN.Turen dertil var længere, end jeg havde regnet med, og blev derfor lidt nervepirrende, idet benzinmåleren viste alarmerende lidt indhold.
Heldigvis gik sidste del af turen nedad ad snoede veje, så vi kom frem til en benzintank på det nærmeste på dampene.
Mittelbau Dora er et kæmpeområde, som under krigen dækkede 21 kv.km.
Der var på stedet opført et meget smukt museum, som ovenikøbet var gratis at besøge.
Dette museum er meget ofte mål for skoleklasser, der her får fortalt den grumme historie, som ikke må glemmes.
På museet kunne vi se de skræmmende billeder fra lejren og se breve til de efterladte fra fangerne, som kom fra 40 lande, deriblandt osse fra Danmark.
Disse fanger skulle fabrikere V1 og V2 bomber, som skulle kastes ned over deres egne landsmænd under krigen.
Det var derfor ikke en udryddelseslejr som sådan.
Området var virkelig velpasset, og vi kunne gå frit omkring og se resterne af barakkerne, hvor vagterne holdt til med hunde, og der var sågar en barak, hvor kvindelige fanger, som skulle "stå til tjeneste" for de mandlige fanger, og velsagtens osse for tyskerne selv, boede. Vi så henrettelsstedet, og krematoriet med de store ovne. Udenfor stod en meget smuk bronze skulptur forestillende fem fanger.
Der ligger altid friske blomster på stedet.
Det var fantastisk at gå omkring i det store område, og osse lidt knugende, når man betænkte, hvad der var foregået her.
Desværre kom vi for sent til at deltage i den guidede tur ind i minen, hvor bomberne blev fabrikerede.
60.00 fanger kom gennem Mittelbau Dora og heraf mistede i løbet af 2,5 år hver tredje livet.
Mittelbau Dora var nok det, der gjorde allerstørst indtryk på os under vores besøg i Harzen, som virkelig er utrolig smuk. Både landskabet og de dejlige gamle byer.