Flere rejsetips om Harzen

• Vandre i Harzen

07.03.13: Hans Petersen
    Vi tager ofte på bilferie i Harzen, ofte med børnebørn. Harzen er gennemsyret af gode vandrestier, der også kan benyttes om vinteren. Specielt for børnebørnene er det sjovt at samle officielle stempler på 222 seværdige steder i Harzen.
  • Fantastiske Goslar i Harzen

16.08.12: Jan Petersen
    Så blev det tid at prøve Harzen igen, har ikke været der siden jeg var barn...

Og jeg huskede rigtigt, der er fantastisk smukt i Harzen, skov, bjerge, søer og middelalderbyer ligger på stribe, ikke et øje tørt.
  • Harzen på godt og vådt

19.04.12: Inge-Lise Lentz Svendsen
    I juli 2010 kørte vi, min datter og jeg, i min lille Kia Picanto til Harzen på en uges ferie.
    Via nettet havde vi fundet et lillebitte hotel i en lillebitte by BRAUNLAGE, hvor vi lejede os ind i en ydmyg lejlighed.

Læs mere om rejser til Harzen

Hestevogn fra Wernigerode op til slottet
Brit
Karrebæksminde
6. marts 2010

Harzer Schmalspurbahnen og hestevogn

Har lige set Søren Pedersens rejsetip om Harzen i oktober og blev derfor inspireret til at skrive om Wernigerode i februar 2010.
Udsigt fra slottet over Wernigerode

Voldsomt snevejr i Wernigerode d. 5. februar 2010

Vi havde planlagt at køre til Quedlingburg for at se, hvor langt de var kommet med at renovere de meget smukke bindingsværksbygninger, som de var igang med for ca 8 år siden, da vi sidst var der.
P. gr.a. det store snefald i løbet af natten, besluttede vi os til at lade bilen stå og i stedet køre med hestevogn op til Wernigerode slot, som absolut var et besøg værd. Det kostede ca 4 Euro at køre med hestevognen, som holder bag ved det meget smukke rådhus.
Træerne var MEGET "slanke".

Tog en ekstra overnatning for at tage damptoget op til Brocken

Vi fik at vide, at damptoget dagen før var blevet aflyst p.gr.a. det store snefald og stadig var aflyst:-( Hvad gjorde vi?
Jo, vi gik alligevel ned til Wernigerode station og fik at vide, at vi kun kunne komme til Schierker med Schmalspurbahn og ikke op til toppen. Det gjorde vi så, da vi nu havde taget den ekstra overnatning.
Det var en stor oplevelse med meget mere sne, end vi havde oplevet i Wernigerode, og vi kunne godt forstå, at skinnerne fra Schierker op til Brocken måtte være sneet til
En indgang til et spisested var gravet fri

Fra Schierker op til Brocken

Stor var vores glæde da vi i Schierker efter et kvarters venten fik at vide, at toget alligevel ville køre helt op til Brocken.
Toget kæmpede sig op ad den stejle stigning til Brocken, hvor der minsandten var endnu mere sne. Vi fik suppe og gik lidt rundt i snefoget på toppen af Brocken, mens vi spekulerede på, om toget mon kunne klare at hente os igen i det tiltagende snefog
Harzer Schmalspurbahn klarede endnu en tur!

Det var skønt at se toget komme efter os

Harzer Schmalspurbahn klarede endnu en tur.

Hurra, toget kom, og vi nød turen tilbage i det betagende snelandskab og ankom sikkert til Wernigerode en stor oplevelse rigere.

Kommentarer til rejsetips om Harzen

Sne spænding

07/05 2010 Bjarne Juul-Larsen
En sne spændende og kold beretning for en stor fan af Harzen, der bestemt giver mod på selv at prøve en tilsvarende tur sommer eller vinter. PT er det nu godt sommeren står for døren, man kommer helt til at fryse af dette rejsetip.