Flere rejsetips om Harzen

• Vandre i Harzen

07.03.13: Hans Petersen
    Vi tager ofte på bilferie i Harzen, ofte med børnebørn. Harzen er gennemsyret af gode vandrestier, der også kan benyttes om vinteren. Specielt for børnebørnene er det sjovt at samle officielle stempler på 222 seværdige steder i Harzen.
  • Fantastiske Goslar i Harzen

16.08.12: Jan Petersen
    Så blev det tid at prøve Harzen igen, har ikke været der siden jeg var barn...

Og jeg huskede rigtigt, der er fantastisk smukt i Harzen, skov, bjerge, søer og middelalderbyer ligger på stribe, ikke et øje tørt.
  • Harzen på godt og vådt

19.04.12: Inge-Lise Lentz Svendsen
    I juli 2010 kørte vi, min datter og jeg, i min lille Kia Picanto til Harzen på en uges ferie.
    Via nettet havde vi fundet et lillebitte hotel i en lillebitte by BRAUNLAGE, hvor vi lejede os ind i en ydmyg lejlighed.

Læs mere om rejser til Harzen

Ulla Eickhardt
Esbjerg V
5. marts 2010

Vandretur til Brocken

Vandretur fra Torfhaus langs Göthe Vejen til Brocken. Madpakke med. Spis i tårnet på toppen. Ned igen. Tag jer god tid.

Min mand og jeg er sidst i 50-erne og hver påske tager vi til Harzen og bor på campingpladsen Wolfstein (der også har hotel, hytter mv til billige penge) Bad Harzburg. Jeg vil gerne dele højdepunktet på turen med jer.
Tag først på dagen til Torfhaus, - ikke langt fra Bad Harzburg. Gå herfra langs Göthe Vejen til toppen af Brocken. Der er ca. 6 km. derop - og også 6 ned (men det går noget hurtigere! ss).
Tag en kande varm cacao og lidt at spise med + en flaske vand. Når I er godt halvvejs er der bænke og borde, hvor I kan slappe lidt af. Tag jer god tid. Det er en smuk tur. (der er også små læskure undervejs).
Når vi når toppen er vi altid sultne. Spis i cafeteriet i det høje tårn. Det er slet ikke dyrt (som det ser ud udefra) og maden er fin. En portion Erbseneintorf med pølse er lige sagen.
Det her er lige godt sommer, forår og vinter. vi har prøvet der i meterhøj sne, - anstrengende, men skønt.
Vi har været i Harzen hver påske i snart 30 år, - og bliver aldrig trætte af det.

Aktiviteter
Vandreture

Kommentarer til rejsetips om Harzen

Lidt længere

04/08 2016 Jesper Sørensen
Vi gik turen i dag.
Der er dog 8 km. hver vej, men rigtig gode stier, så det var intet problem.
På toppen blæste det noget, men det skifter jo nok lidt.

Tak for tippet, der gjorde vi tog turen op.

Tak for et godt rejsetips

14/07 2010 Søren
Tak de gode oplysninger - jeg vil prøve Brocken næste gang jeg rejser til Harzen.

Ta ture fra Bad Harzburg

09/07 2010 Torben Sandhøj
Jeg har også taget ture derop nogle gange. Men prøv i stedet at tage ture fra Bad Harzburg! Start ved Bergbahn og gennem skoven ved MärchenWald til Ecker Stausee ( Som tidligere var delt i to, lige ved det hvide hus på dæmningen gik grænsen. Fortsæt gennem dæmningen mod Schafenstein Klippen ( Tidligere kaserne for DDR grænse patruljen ) Herefter går turen 4 km til toppen af Brocken ad den gamle beton kolonnevej som Østtyskere brugte til at fragte grænsevagter frem og tilbage på. Utrolig hård tur op. Den hedder Hirtenstieg og får Alpe D Huez til at ligne en tegneserie i forhold. Turen er i verdensklasse og udsigten fra Brocken er ikke mindre verdensklasse. Brug gerne et par timer på toppen og så med næsen mod Torfhaus ad den gamle grænse betonvej nedad igen. Turen er alt i alt 20 km.Evt kan man tage Damptoget fra toppen til bla, Verningerode m. fl.God tur og måske vi ses på toppen i Juli

Vi er helt enige

08/03 2010 Hans Reckweg
Vi har også gået turen rigtig mange gange, lige siden muren faldt, første gang i 1990. Vi synes det er en fantastisk tur, og det dejlige er, at vi altid genkender stederne vi kommer, selvom både Torfhaus og plateuet ved tårnet på Brocken har ændret udseende gennem tiden. Göthe var den som oprindelig gik denne tur, og på Brocken ligger et lille hus, som han angiveligt har anvendt som skriverum. Pladsen Wolfstein kan vi også anbefale, benyt lejligheden til at se/gense den gamle zonegrænse ved Stapelburg, hvor der oprindelig var et af de forhadte vagttårne. Idag er alt væk, og vejen fører blot forbi et skilt med teksten Sachsen-Anhalt. Dejligt at også andre synes om egnen omkring Nordtysklands højeste bjerg, med al dets heksehistorie og naturskønhed.