Flere rejsetips om Celle

• Celle, sommeren 2014

17.08.14: Else Nielsen
    Jeg vil fortælle om Celle og omegn, som jeg besøgte i sommeren 2014. Vejret var blandet, men vi havde paraplyen med!
    Det er en by med gamle huse, der er 450 fredede bare i Celles gamle bydel.
  • Celle - Besøg i tyske julebyer

20.09.12: Erik Fuglsang
    Vi har gennem de sidste 8 år besøgt mange julemarkeder i Tyskland. Den bedste oplevelse havde vi i Celle i 2010. Vi boede på Hotel Schifferkrug.
  • Julemarked i Celle

20.04.12: Leif Talbo
    Boede på et gammelt, charmerende hotel - Schifferkrug - 5 personer, som fik tildelt en hel lejlighed, da vi kom (Dec. 2009). Ikke noget luxus, men hyggeligt og rent, og restauranten i topklasse.
Slottet i Celle rummede vidnesbyrd om storhed og pragt samt forbindelse til det danske hof.
Ivan Jensen
Værløse
23. feb. 2009

Romantisk Valentines weekend

Utroligt hvor meget man kan få for så lidt. Vi kan på det varmeste anbefale hotel Schifferkrug i Celle uanset om det er Valentines dag eller ej.
Den gamle bydel i Celle er utrolig idyllisk og smuk

Romantisk Valentines Weekend med overraskelser

Egentlig var det prisen der tiltrak opmærksomheden. Et weekendophold for to personer incl. halvpension for 1.150,- kroner - i alt vel at bemærke. Hotelbekrivelsen beskrev Hotel Schifferkrug som et ældre og charmerende sted med en fantastisk forplejning.

Den oplagte gave til konen som optakt til en Valentines weekend. Fra København til Celle er der ca. 4 timers kørsel, og vi havde derfor besluttet at holde fri fredag og tage afsted i god tid for at nyde turen.

Lige i udkanten af byen ligger et orkidé gartneri, og når man nu elsker orkideer, så var det et must at besøge inden vi kørte ind til hotellet.

Vi kom derfor frem lige i rette tid til indkvartering og så var det middagstid. Hotellet var af ældre dato men nydeligt pænt og rent med en hjertelig betjening fra ejerne og personalet.

Til prisen var forventningerne afmålte, men hold da op. Som apperitif fik vi den lokale sekt, Schloss Celle Sekt, hvilket var et yderst positivt bekendtskab. Så blev der serveret en tre retters menu bestående af nudelsuppe, wienerschnitsel samt isanretning. Friske råvarer og så meget af det, at det uden problemer ville have tilfredsstillet enhver trucker på et motervejscafeteria.

Hjemmefra havde vi på internettet fundet en række interessante aktiviteter i Celle, der løb af stablen på Valentines dag den 14. februar, så lørdagens program var stramt.

Tidligt og til et veldækket morgenbord. Ønsker De spejlæg? spurgte vor tjener, og vupti lå der to spejlæg til hver.

Endnu engang et godt solidt og velsmagende måltid med masser af hjemmelavede ting, så var vi rustet til byvandring. Vi ville rundt og se den gamle by og de gamle huse med bindingsværk og stokværk. Gudskelov var byen sluppet for de store ødelæggelser under verdenskrigene, så stort set hele bykernen var bevaret fra det 17. og 18 århundrede. Utroligt smukt og romantisk.

Ind imellem shoppede vi lidt i de mange hyggelige butikker og ved eftermiddagstid tog vi ind på industrimuseet, der havde en særudstilling og kager, sukker, marcipan og chokolade gennem tiderne. Derudover rummede museet også våbensamling, tyske uniformer, diverse industrier m.m.

Kl. 15 var der på slottet, som også rummer et teater, en rundvisning i kærlighedens og romantikkens tegn. 3 skuespillerede viste rundt på slottet og fortalte om kærlighedens vilkår i 16. og 17. hundrede årene, hvor konger og adel var flittige gæster.

Slottet var recidens for den Hannoverske adel, der blandt andet indgik ægteskab med det danske kongehus og et stort portræt af Christian den V prydede en af salene. Slægten havde også "leveret" King George III af England, så det var meget fint selskab.

De tre skuespillere leverede en blændende og morsom fortælling og efter godt og vel en time stod vi igen uden for slottet.

Så skulle vi til Aller floden, hvor der var "fakkel svømning", et ganske ukendt begreb for os. Det viste sig at være svømmere/dykkere, der langs floden svømmede en strækning, der normalt tog to timer at tilbagelægge, ret imponerende med den vandtemperatur, også selv om man er iført tørdragt.

Ved de sidste 1.000 meter var der en station med glühwein og fakkeludlevering - sportsentusiasterne nøjedes med faklen, så vi nøjedes med glühwein.

Som det sig hør og bør i mindre tyske byer er det folk fra de frivillige brandværn der står for denne type arrangementer, og vi mener, at halvdelen af Celles borgere var mødt frem for at deltage i løjerne.

Så var det tid at vende hjem til hotellet og lade sig beværte med endnu en overdådig 3-retters menu, hvor kroejerne overgik sig selv fra om fredagen. Der var uden problemer mad nok til 4 - 5 personer, og naturligvis en apperitif.

Mæt af dagens oplevelser og ikke mindst den gode mad var vi klar til at gå tidligt til køjs.

Søndag morgen var der endnu engang super morgenmad, så vi var klar til starte hjemrejsen.

Kommentarer til rejsetips om Celle

dejligt tip

30/07 2009 Jannie Sørensen
dejligt tip. Vi elsker at tage på week-end-ture mvh jannie