Lis Rasmussen Medl: 5508437
Faaborg
11. april 2011
Overnatning i Tyskland - Naturligvis Altmühltal.

Sommerferien nærmer sig, og går bilturen til Italien eller Kroatien, er Naturpark Altmühltal det perfekte sted til overnatning for hele familen.
Området ligger mellem Nürenberg og München.
En dagsrejse i bil på 850 km. fra Padborg.
Vi har boet i området flere gange, og hvor er det skønt, at ferien starter, når gangdøren er låst, og vi allerede kan glæde os til Altmühltal. Vidunderligt at komme lidt væk fra motovejen, når vi når dertil.

Floden Altmühl snor sig igennem det naturskønne landskab. Charmerende byer med bindingsværkshuse og landsteder placeret langs Altmühl.

Vi overnatter i Diefurt i 2009 lidt uden for byen i Griesstetten på Gasthof Meier, som ligger lige ud til floden , som herefter har sit udløb gennem Mail-Donau-kanalen.

Hvor skønt at ankomme. Vi starter med en forfriskning i husets dejlige biergarten ved flodbredden. Man finder hurtigt indre ro ved at nyde de forbisejlende flodpramme.

Efter en hel dag i bilen trænger vi til bevægelse, så vi spadserer et par kilometer langs Altmühl ind til byen Diefurt. Her får man serveret det dejligste måltid på Gasthof Zur Post, og hvis vejret tillader det, er der udendørs servering.

I 2010 kørte vi ind til byen Riedenburg ca. 25 km fra motorvejen. Byen er lidt større, her er mere aktivitet omkring promenaden og mere livlig bådtrafik. Her er flere overnatningsmuligheder midt i byen. Og som altid en gåtur langs floden. Vi opdager pludselig noget særligt ved en af flodbådene. Den ligger til kaj lige foran, hvor vi står. Den røde løber bliver rullet ud, og vi er tilskuere til et flot bryllup.
Herefter går vi en tur til Fuchsgarten. Et større udflugtssted for familier og cyklister. Lange borde-bænkerækker. Rigtig tysk stemning som den er bedst i Bayern.

I Riedenburg spiste vi vores aftensmåltid på et af de hyggelige spisesteder på Marktplatz, fik en tår kaffe på vores Gasthaus og var klar til at drage videre mod syd næste morgen.
Foretrækker man at overnatte færre kilometer væk fra motorvejen er der Greding, frakørsel 57 eller Kipfenberg frakørsel 56. I Kipfenberg findes der campingplads med god beliggenhed.
Naturpark Altmühltal er et feriested i sig selv, så man behøver ikke at køre længere. Det perfekte sted for cykelturister.

Vi har nu valgt at køre sydpå. Så vi er ”tanket op”.
Efter en overnatning i Altmühltal er vi mætte og udhvilede. Vi fik også et par oplevelser med, så vi er friske til at køre en dag mere gennem Østrig og mod syd, hvor Italiens søer eller Kroatiens strande venter.

Billedet er taget på vores gåtur til Diefurt. Vi ser Gasthof Meier i baggrunden.

Road trips

(Vi offentliggør ikke din e-mail-adresse)