Rejsetips indsendt af:
Svenstrup
4. nov. 2012
Tyskland – Ved Mosel flodens bred

Tyskland – Ved Mosel flodens bred

”Kitsch” er nærmest det første ord, man falder over i forbindelse med Mosel floden. Og intet ord beskriver dette skønne naturområde dårligere end netop ordet ”kitsch”.
Mosel byder på nogle af de smukkeste naturscenerier, som hele Europa kan bryste sig med. Prøv selv at køre ned og kigge – og ordet ”kitsch” vil for evigt og altid være det absolut sidste ord, man tænker på i forbindelse med Mosel.
Rheinland Pfalz - Området byder på masser af seværdigheder - her "Hangviadukt" ved Pünderich
Rheinland Pfalz - Området byder på masser af seværdigheder - her "Hangviadukt" ved Pünderich

Rheinland-Pfalz – Velkommen til Eventyrland

Den tyske delstat Rheinland-Pfalz er beliggende kun knapt 7 timers bilkørsel fra den dansk-tyske landegrænse. Delstaten bebos af cirka 4 millioner indbyggere, og ”hovedstaden” i området er Mainz. Selveste Helmut Kohl var ministerpræsident i delstaten i perioden 1969-1976. Rheinland-Pfalz har grænser til Belgien, Frankrig og Luxembourg foruden fire andre tyske delstater. Gennem Rheinland-Pfalz flyder Mosel floden så smukt og stille – og dermed er man også kommet til ”vinland”. På stort set alle skråninger ned mod den maleriske flod dyrkes der vinstokke – og det er overvejende hvidvin, der produceres i dette område. Mosel floden har sit udløb i Rhinen – ved Deutsches Eck i Koblenz.
Pünderich - En blandt mange hyggelige landsbyer langs Mosels bred
Pünderich - En blandt mange hyggelige landsbyer langs Mosels bred

Pünderich – ”Hist hvor Mosel slår en bugt, ligger Pünderich så smukt”

Pünderich er en ganske lille by ved Mosels bred. Byen ligger lige der, hvor floden slår en stor krølle. Pünderich huser blot 900 indbyggere. I begyndelsen af 2011 ramte en voldsom oversvømmelse den lille by, og ved den lejlighed kunne man ”sejle rundt i byens gader”. ”Pünderich” er et gammelt keltisk ord, som betyder noget i retning af ”Sted med færge”. Man kan den dag i dag tage den lille bilfærge tværs over Mosel – og over til alle vinmarkerne, som skråner ned mod floden og dermed på det nærmeste krammer den hyggelige by ind til sig. På toppen af skråningen - og midt ude på vinmarkerne - står slottet ”Marienburg” og skuer ud over det betagende landskab. Pünderich byder på masser af overnatningsmuligheder til ganske små penge. Ligeledes byder byen på en hel del spisesteder, hvor du ej heller behøves at have den store pengepung med. Byens indkøbsmuligheder begrænser sig derimod til en bagerbutik, en souvenirbutik og en lille asiatisk købmandsforretning, som i de tilstødende lokaler tilbyder original thai massage – en pudsig kombination af indkøbsmuligheder, må man nok sige. Et af de billeder, som stadig står på min nethinde, er to ældre mennesker (+80), som mødtes i gaden og gav hinanden et ordentligt ”bjørnekram”. Det billede illustrerer meget godt, hvad Pünderich står for; nemlig ”den stille livsglæde”. Blot 6 kilometer fra Pünderich ligger byen Zell.
Zell - Hjemsted for eventyret om Europas mest berømte "sorte kat"
Zell - Hjemsted for eventyret om Europas mest berømte "sorte kat"

Zell – og eventyret om den sorte kat

Zell er en lille langstrakt by med 4.300 indbyggere, som koncentrerer sig om en ting: Vinavl og alt det, der er beslægtet dermed. Og er der en vin, som byen er berømt for, så er det ”Zeller Schwarze Katz”. Området omkring Zell er faktisk det næststørste vinproducerende område i Mosel regionen – kun Piesport er større. Den primære drue, vinen fra Zell er baseret på, er Riesling. En anden ting, som Zell gør sig i, er turisme. Byen rummer masser af overnatningsmuligheder, og byder qua sin størrelse også på indkøbsmuligheder. Et stort slot i bymidten stammer tilbage fra 1500-tallet. Slottet er smukt restaureret, og det fungerer i dag som hotel. To store brande i henholdsvis 1846 og 1857 på det nærmeste udslettede den gamle bydel.
Beilstein - Noget så unikt som en charmerende turistfælde
Beilstein - Noget så unikt som en charmerende turistfælde

Beilstein – Turistfælde om sommeren, forladt om vinteren

Kun små 20 kilometer fra Zell ligger en af de smukkeste byer ved Mosel; nemlig Beilstein med alle sine 136 indbyggere. Byen på det nærmest oversvømmes af turister om sommeren – og om vinteren går stedet nærmest i glemmebogen, og hensygner som ”spøgelsesby”. Beilstein er kendt som ”miniature Rothenburg”. Byen domineres af sine mange bindingsværkshuse, som nærmest er klistret på skråningerne ned mod Mosel. Byen vrimler med små kringlede gader, og den har masser af snørklede trapper – og ikke mindst mængder af atmosfære. En rigtig smuk vandretur på små 10 minutter går op til borgruinen Mettermich – den tur kan tage pusten fra dig på mere end en måde. Oppe på selve borgruinen er der en restaurant, så når pusten endeligt har lagt sig, kan du få stillet sulten, mens du nyder den fantastiske udsigt.
Traben-Trabach - En af Verdens vinhovedstæder for blot 100 år siden
Traben-Trabach - En af Verdens vinhovedstæder for blot 100 år siden

Traben-Trarbach – Verdens vigtigste vinhandelsplads efter Bordeaux

Jo, den er god nok. Traben-Trarbach med sine godt 5.500 indbyggere VAR Verdens vigtigste vinhandelsplads efter Bordeaux – tilbage i år 1900. Byen har også ry for at være temmelig innovativ – Traben-Trabach var blandt de første byer i Tyskland til at indføre elektrisk gadebelysning. En ting mere, som byen er berømt for, er den 10,5 kilometer lange togrute til Bullay. Fra Bullay kan man komme videre med tog til stort set alle andre afkroge af Tyskland. Strækningen køres i selve Mosel dalen med floden smukt beliggende på togstammens ene side og alle vinmarkerne på den anden. Undervejs passeres den 786 meter lange ”Hangviadukt” ved Pünderich – den viadukt har en historie, der rækker mere end 100 år tilbage i tiden foruden, at den er Tysklands længste af sin slags.
Nürburgring - Man må ikke fotografere, når man kører rundt - Så det gjode vi (næsten heller) ikke
Nürburgring - Man må ikke fotografere, når man kører rundt - Så det gjode vi (næsten heller) ikke

Nürburgring – ”Det Grønne Helvede” i Eifel bjergene

Den ”nye” Nürburgring blev bygget i 1984 – og der køres Formel 1 på banen hvert andet år. Det tyske grand prix skifter mellem at blive kørt på Nürburg- og Hockenheimring. Den ”gamle” Nürburgring er den dag i dag en af Verdens mest sagnomspundne racerbaner. Banen blev lukket for Formel 1 i 1976 efter østrigeren Niki Laudas uhyggelige ulykke – han nærmest brændte op i sin racer. Niki Lauda er heldigvis stadig iblandt os – han ejer i dag et stort østrigsk flyselskab ”Lauda Air”, som har specialiseret i lufttransport. Desuden kan han ofte ses som ekspertkommentator til Formel 1 på den tyske tv kanal RTL. Stor respekt for Niki Lauda, som er født i 1949 – han vandt VM i Formel 1 tre gange – i 1975, 1977 og 1984. Den gamle Nürburgring har gennem tiden kostet mere end 200 mennesker livet – banen er slet og ret farlig, og det er måske også derfor, at den så utroligt fascinerende. Den tidligere Formel 1 verdensmester Jackie Stewart kaldte meget passende banen for ”Det Grønne Helvede”. Banen er utrolig svær at mestre og så er den utrolig smukt beliggende dybt inde i Eifel bjergene.
Nürburgring - En kæmpe oplevelse på egne hjul - Selv i en stationcar
Nürburgring - En kæmpe oplevelse på egne hjul - Selv i en stationcar

Nürburgring – Kør selv banen rundt eller tag en BMW Ringtaxi

Banen blev bygget tilbage i 1927, og for en betaling på 26 Euro kan du selv tage den 22,8 kilometer lange bane med de godt 75 sving i åsyn og køre den rundt i din egen bil. Et alternativ dertil er at køre til selve Nürberg by og leje en ”mini racerbil”. Byen har nærmest specialiseret sig i at udleje biler, som det er lidt sjovere at køre ”ringen” rundt i, end det er at tage turen i en almindelig familiebil – der er bare ikke så meget fartfornemmelse i en komfortabel stationcar! Du kan også vælge at tage en BMW Ringtaxi – det er en god idé at bestille turen i forvejen. På den måde kan du brænde de hurtigste penge af, du kan forestille dig. Turen er næsten økologisk – du bliver med garanti grøn i hovedet.
Nürburg - En ny BMW model køres i garage efter dagens testkørsler
Nürburg - En ny BMW model køres i garage efter dagens testkørsler

Nürburgring – Bilfabrikkerne tester og tester og tester

Banen byder på en niveauforskel på næsten 300 meter – og kan let byde på forskellige former for klima undervejs. Derfor tester alle bilmærker (og dækfabrikanter for den sags skyld) med respekt for sig selv da også deres nye modeller på Nürburgring. Og det er jo også noget, der gør denne bane lidt ekstra spændende . for hvem ved, hvad man kan være heldig at komme til at se. Vi så med garanti den nye VW Golf og så BMW´en på billedet ved siden af. Begge var plastret godt til i camouflagetape.
Hockenheim - Sebastian himself - Selv ikke hans hund kan tage fejl
Hockenheim - Sebastian himself - Selv ikke hans hund kan tage fejl

Hockenheim – Det handler om en ting: ”Pedal to the metal”

Hockenheim er et af de to steder, hvor der køres ”Formel 1” i Tyskland. Det tyske grand prix skifter mellem at blive kørt på Hockenheim- og Nürburgring – der er faktisk kun 220 kilometer imellem banerne. Hockenheimring er godt 4,6 kilometer lang, og der er plads til 120.000 tilskuere. Banen var vært for Formel 1 for første gang i 1970, og banen kunne i 2012 fejret sit 80 års jubilæum. Det koster byen Hockenheim og dens blot 20.000 indbyggere i omegnen af 5,5 millioner Euro at afholde grand prix´et. Det var derfor på tale ikke at forlænge kontrakten med FIA, som udløb i 2010. Men pengene blev fundet – og kontrakten blev forlænget til 2018. En del af charmen ved Hockenheimring er, at banen fremstår som en vaskeægte racerbane. Alt her handler kun om en ting: ”Pedal to the matal”. Har man lyst til at se noget mere teknik, så kan et besøg på det nærliggende ”Auto & Technik Museum” i Sinsheim anbefales. Her udstilles bl.a. et ægte Concorde fly fra Air France samt dens russiske kopimodel - en Tupolev 144.
Hockenheim - En kendis var på besøg - Jeg ved desværre ikke, hvem hun var
Hockenheim - En kendis var på besøg - Jeg ved desværre ikke, hvem hun var

Hockenheim – Tag en rundvisning, det er hver en Euro værd

Har du en stor slant skillinger, der simpelthen bare brænder i lommen, kan du let komme af med dem ved at tage en ring taxi. Her køres med både Porsche 911 GT3, Audi R8 og Aston Martin – og priserne for tre omgange starter ved 150 Euro pr. passager (i en Ford Fiesta skal det lige indskydes). Man kan også besøge Hockenheimrings automuseum, som åbnede for første gang i 1986. Her udstilles der mere end 300 køretøjer (de fleste er motorcykler). Blandt de udstillede køretøjer ses en håndfuld Formel 1 racere. Der arrangeres dagligt kl. 11.00 rundvisning på banen - selvfølgelig under forudsætning af, at der ikke køres løb. Klokken 12.00 er der 1 times middagspause af hensyn til støjniveauet ind over Hockenheim by. Er du på rundvisning på banen, får du så her kvit og frit mulighed for at køre Hockenheimring rundt i din egen bil – og det er en super oplevelse. Rundvisningen på Hockenheimring er en af de bedste overraskelser, jeg har haft blandt mine mange oplevelser – ikke mindst prisen på 12 Euro pr. person taget i betragtning. Banen har også været brugt til udendørs koncerter med så prominente navne som Michael Jackson, Tina Turner, Rolling Stones, Metallica, AC/DC og Pink Floyd.
Heidelberg - Ich habe mein Hertz im Heidelberg verloren
Heidelberg - Ich habe mein Hertz im Heidelberg verloren

Heidelberg – En af Tysklands ældste, smukkeste og mest romantiske byer

Heidelberg er en af Tysklands ældste byer. Byen fremstår meget romantisk med sine smukke, gamle huse og hyggelige bycentrum. Heidelbergs universitet er et af Tysklands største, da det årligt giver undervisning til næsten 30.000 håbefulde unge mennesker. Byen blev grundlagt helt tilbage i 1386. Heidelberg har i dag knapt 150.000 indbyggere, og den ligger ved den 367 kilometer lange Neckar flod, som er en biflod til Rhinen. Byen er beriget med et meget mildt klima – faktisk var Heidelberg det varmeste sted at opholde sig i hele Tyskland i år 2009. Den irske skuespiller Michael Fassbender er født og opvokset i byen. Schloss Heidelberg er en af byens største attraktioner. Et godt sted, at beskue slottet fra, er fra Old Bridge (Carl Theodor Bridge). Stenbroen, som den ses i dag, stammer tilbage fra 1788. Heidelberg er også en turistmagnet af de store. Årligt besøges byen af 3,5 million turister. Sørg endelig for at blive blandt de næste – den by er simpelthen et besøg værd.
Heidelberg - Den fantastiske udsigt fra Neckar flodens bred og op mod Schloss Hiedelberg
Heidelberg - Den fantastiske udsigt fra Neckar flodens bred og op mod Schloss Hiedelberg

Heidelberg – Det sønderskudte Schloss Heidelberg

Schloss Heidelberg troner ”lettere sønderskudt” på en bakke over flodsengen. Det ”sønderskudte” kommer af en fuldtræffer i slottets krudttårn i en krig for flere hundrede år siden. Slottet er omgivet af en stor og skøn slotshave, hvorfra der er en ypperlig udsigt ud over Heidelberg. En af slottets attraktioner er dets vinkælder, som rummer det enorme vinfad ”Grosser Fass”, som blev konstrueret i 1751. Dette fad kan rumme 220.000 liter vin – det har dog kun været fyldt fire gange. I vinkælderen ses også en statue af en hofnar ved navn Perkeo. Navnet fik han efter den italienske sætning ”perché no”, som betyder ”hvorfor ikke” – hans typiske svar, når nogen bød ham et glas vin. Han drak efter sigende 18 liter vin i døgnet – så gav en læge ham et glas vand, og han døde dagen efter. Jo ”kun en tåbe frygter ikke havet” – eller blot vand i almindelighed. Som en lille tilføjelse skal det lige nævnes, at Perkeo var dværg, blev over 80 år gammel, og han var ansvarlig for slottets vinmarker (var der nogle, som nævnte ”ræven og hønsehuset”).
Loreley - Stedet er kommercielt, stedet er en turistfælde, og stedet er skønt
Loreley - Stedet er kommercielt, stedet er en turistfælde, og stedet er skønt

Loreley Klippen – Udsigten gør dig åndeløs

Den mest berømte klippe ved Rhinen er Loreley. Legenden siger, at en smuk jomfru ved navn Loreley sad oppe på klippen og redte sit gyldne hår i aftensolens skær alt imens, at hun sang så smukt. Dette lokkede skibene og deres besætninger i døden – de blev knust mod klippen og trukket ned på Rhinens bund til den kolde druknedød. Området omkring Loreley klippen har alle dage været farligt at besejle grundet den megen strøm og de mange klippestykker, der er i vandet på dette sted. Men romantikken forbinder sig nok noget mere til legenden om den skønne jomfru, for hvor finder man lige ”sådan en” nu om stunder. Klippen markerer faktisk det smalleste punkt på Rhinen imellem Schweiz og Nordsøen. En 65 kilometer strækning imellem Koblenz og Bingen er på Unescos verdensarvliste. Loreley klippen er 120 meter høj – og man kan køre helt til toppen i egen bil. Udsigten oppe fra klippens top er unik. Der ligger en restaurant i forbindelse med besøgscentret – restauranten har en del egnsretter på menukortet.
Rüdesheim - Drosselgasse - En hektisk restaurationsgade i en ganske hyggelig by
Rüdesheim - Drosselgasse - En hektisk restaurationsgade i en ganske hyggelig by

Rüdesheim – På jagt efter ungdommens minder

Rüdesheim ligger Rhin slugten på strækningen mellem Koblenz og Bingen – og dermed er byen med på Unescos verdensarvliste. Byen har godt 9.000 indbyggere, og den er berømt for sin store vinproduktion samt ikke mindst restaurationsgaden Drosselgasse. Og med Drosselgasse in mente er Rüdesheim også en regulær turistmagnet. Men prøv at gå en tur i byen og oplev dens egen helt specielle charme. Mange af byens turister forekommer at være af 60´er generationen – eller ældre. Og hvem ved? De er måske på jagt efter ungdommens minder – og det er i al sin enkelhed en smuk historie i sig selv. Når man kommer væk fra Drosselgasse, er Rüdesheim faktisk en rigtig hyggelig by. Den har ”et hav” af spisesteder og beværtninger (naturligvis) – og prisniveauet er i den absolut fornuftige ende af skalaen.
Koblenz - Kejser Wilhelm skuer i al sin magt og vælde ud over de smukke floder
Koblenz - Kejser Wilhelm skuer i al sin magt og vælde ud over de smukke floder

Koblenz – Stedet hvor to legendariske floder mødes

Koblenz er berømt for, at det er her ved Deutsches Eck at floderne Mosel og Rhinen løber sammen. Byen (i området ved selve Deutsches Eck) byder på et utal af muligheder for at komme på et ”cruise” på floderne. På selve Deutsches Eck står der en 37 meter høj rytterstatue af kejser Wilhelm den 1.. Statuen blev rejst i 1897, og den blev ødelagt under den 2. Verdenskrig. En ”kopi” blev så opstillet i 1993, og det er den, som man kan se i dag. Man kan faktisk gå op i statuens sokkel og nyde udsigten ud over floderne derfra. Den anden weekend i august kommer der titusindvis af turister til Koblenz for at se ”Rhinen i Flammer” – det største og ældste fyrværkeri i hele Tyskland. Byen Koblenz fejrede sit 2000 års jubilæum i 1992.
Boblenz - De tre stykker af Berlin Muren er fyldt med skudhuller - rystende den dag i dag
Boblenz - De tre stykker af Berlin Muren er fyldt med skudhuller - rystende den dag i dag

Koblenz – Berlin muren og en nylig evakuering

Lige ved siden af rytterstatuen af Kejser Wilhelm står der tre mandshøje stykker af selveste Berlin muren. Koblenz gennemførte i december 2011 den største evakuering siden den 2. Verdenskrig. Årsagen til dette var, at man grundet lavvande i floderne fandt såvel en engelsk som en amerikansk bombe. Den engelske bombe vejede 1,8 ton, og blev desarmeret på stedet, mens den væsentligt mindre amerikanske bombe blev bragt til sprængning.
Bacharach - Gå en tur på bymuren og nyd den smukke udsigt ud over Rhinen
Bacharach - Gå en tur på bymuren og nyd den smukke udsigt ud over Rhinen

Bacharach – Den skønneste by ved Rhinen?

Lidt syd for Koblenz ligger den lille middelalderby Bacharach. Byen byder på masser af Rhin romantik med sine smukke bindingsværkshuse, små broer og store byporte. Man kan faktisk gå en tur på selve bymuren – og den tur langs Rhinen er nok den smukkeste vandretur, man overhovedet kan forestille sig. Bacharach byder også på en del spisesteder og beværtninger. Byen er i allerhøjeste grad et besøg værd.
Mosel - Vinmarkerne klynger sig til skråningerne ned mod den maleriske flod
Mosel - Vinmarkerne klynger sig til skråningerne ned mod den maleriske flod

Mosel – Smagen af selve Mosel

Mosel er et af Tysklands 13 vinproducerende distrikter. Mosel er det tredje største vinproducerende område i Tyskland. 91% af den producerede vin i området er hvidvine – og typisk produceres på druesorten Riesling. Vinen har ry for at være ”let” og indeholdende en forholdsvis lav alkoholprocent. Der er masser af vingårde, hvor man kan få mulighed til at smage på de liflige varer – og det er så sandelig også en oplevelse. Der afholdes en del vinfester langs floden. Ved disse fester sælges typisk sidste års overskydende vinproduktion – og jeg føler absolut ikke mig selv for fin til at drikke ”slatter”! Midt i sommervarmen faldt vi over en tør ”boblende rosévin” hos vingården ”Weingut Markus Busch” i Pünderich – den rosévin kunne man godt blive temmelig forfalden til. Og så skal det lige tilføjes, at en flaske kostede den beskedne sum af 4 euro. Jo, kvalitet og pris følges (heldigvis) ikke altid ad. Det lille vinhus producerer cirka 30.000 flasker vin årligt – og til det benyttes cirka 30 tons druer.
Mosel - Floden slynger sig på smukkeste vis igennem det frugtbare landskab
Mosel - Floden slynger sig på smukkeste vis igennem det frugtbare landskab

Mosel – En af Europas smukkeste floder

Den 545 kilometer lange Mosel flod er en biflod til Rhinen. Mosel har sit udløb ved Deutsches Eck i Koblenz. Floden har sit udspring i Frankrig, derefter løber den igennem Luxembourg for at ende i Tyskland. Undervejs har floden et fald på godt 700 meter. Den dækker alt i alt et område på godt 28.000 kvadratkilometer, og den har igennem historien været en af Europas vigtige transportveje. Langs floden er der såvel kul- som stålminer samt ikke at forglemme alle vinmarkerne. En kendt cykelrute går også igennem området – nemlig den 311 kilometer lange ”Moselradweg”, som går fra Metz i Frankrig til Koblenz i Tyskland.
Rhinen - Den dag i dag en af Tysklands vigtigste transportveje
Rhinen - Den dag i dag en af Tysklands vigtigste transportveje

Rhinen – Gennem historien en af Europas vigtigste transportveje

Rhinen er med sine 1.234 kilometers længde Europas 12. længste flod. Den har sit udspring ved Grisons 2.600 meter oppe i de schweiziske alper. Derfra tager den en lille ”smuttur” igennem Frankrig, hvorefter den flyder igennem Bodensøen og op igennem Tyskland for at nå sin udmunding ved den hollandske Nordsøkyst. Undervejs passeres byer som Strassbourg, Karlsruhe, Koblenz, Bonn, Köln, Utrecht og Rotterdam. Navnet ”Rhinen” kommer af et gammelt keltisk ord ”Renos”, som betyder ”den som flyder”. Rhinen har fra gammel tid været en af Europas vigtigste transportveje. Floden har også fungeret som landegrænser. Langs flodens bred er der en mængde slotte og borge. I gammel tid fungerede mange af disse som ”toldopkrævningssteder”. Et stykke af Rhindalen mellem Koblenz og Bingen er kendt som ”Den Romantiske Rhin” og har været på Unescos verdensarvliste siden 2002. På denne strækning kan man finde mere end 40 slotte foruden en stor mængde små skønne landsbyer.
Lacher See - Idyl i et af Tysklands tyndest befolkede områder
Lacher See - Idyl i et af Tysklands tyndest befolkede områder

Laacher See – Skønheden frem for alt

Laacher See er smuk – slet og ret. På overfladen er det en sø som så mange andre. Men historien går 11.000 år tilbage i tiden – tilbage til et voldsomt og alt ødelæggende vulkanudbrud, som dækkede en stor del af Mellemeuropa med en veritabel askeregn. Selve søen er et vulkankrater, og målinger af vandets indhold af kuldioxid afslører, at der stadig finder vulkansk aktivitet sted under jordens overflade. Ved selve søens bred ligger en stor campingplads – og ovenfor campingpladsen ligger der en restaurant, hvor der serveres traditionel mad – men så skal man jo ikke koncentrere sig så meget om smagsløgene, og man kan i stedet nyde den smukke udsigt i fulde åndedrag. Laacher See er beliggende i distriktet ”Vulkaneifel”, som er det fjerde tyndest befolkede område i hele Tyskland.
Dauner Maare - A place out of this world
Dauner Maare - A place out of this world

Dauner Maare – Som et sted på en anden planet

Et andet populært sted i Vulkaneifel området er søerne ved Daun – kaldet Dauner Maare. Der er ikke tale om deciderede ”vulkankratere” – men ”blot” kratere skabt på grund af vulkansk aktivitet. Men vær ganske rolig – det er 11.000 år siden, at vulkanerne i dette område var i udbrud. Nu ligger søerne blot og venter på, at vi kommer og beskuer dem. Tre styk ligger ganske tæt på hinanden og i forskelligt niveau. Området er nærmest at betragte som noget, man ser på månen – virkeligt et særegent og smukt syn. En anden smuk maarsø, som er værd at kigge nærmere på, er Pulvermaar ved Gillenfeld.
Kronenburg - En hyggelig og malerisk lille landsby
Kronenburg - En hyggelig og malerisk lille landsby

Kronenburg – Byen på toppen

Kronenburg med sine 450 indbyggere er en lille by beliggende i den nordvestlige del af Rheinland-Pfalz og tæt på grænsen ind til Belgien. Man kan godt kalde den i år 1277 grundlagte by for ”byen på toppen”, da den er beliggende i 533 meters højde over havets overflade. Byens borg er for længst gået i forfald – men byens bygninger er virkelig et studie værd. Mange af husene er i bindingsværksstil med masser af finurlige detaljer. Og mange af byens huse er faktisk integreret i den tidligere fæstningsmur. Den første skole åbnede i Kronenburg i 1602. Den gamle bydel er KUN for fodgængere, så bilen skal efterlades på den lille p-plads udenfor bymuren.
Nationalpark Eifel - Tag med på et et-times krydstogt på søen
Nationalpark Eifel - Tag med på et et-times krydstogt på søen

Nationalpark Eifel – Mere amerikansk kan det næsten ikke blive

Nationalpark Eifel blev som Tysklands 14. Nationalpark etableret i år 2004. Parkens hensigt er at give områdets plante- og dyreliv bedre vilkår. Parken bruges også i høj grad som rekreativt område. Parken dækker et område på 110 kvadratkilometer – og 2/3 af Parken er totalt fredet. I Parken findes mere end 450 beskyttede plante- og dyrearter – og er du rigtig heldig, kan du komme til at se både en vildkat og en sort stork. Er du mindre heldig, kommer du til at møde alle de 1.300 forskellige billearter, som også har deres hjem i Parken. Der er nogle indhegnede arealer i området – disse er indhegnet af sikkerhedshensyn, da man her har fundet miner fra den 2. Verdenskrig. I Parken findes også et stort søområde, hvor der er mulighed for at komme på et lille ”cruise” med en af turbådene. Et stort vandkraftværk , som blev etableret i 1905, er stadig aktivt og producerer strøm til byerne i området. Og er man i tvivl om noget, så kan man blot spørge en af parkens rangere til råds – mere amerikansk kan det næsten ikke blive.
Pünderich - Daggryet lurer over den hyggelige by, og vi glæder os til en gang at komme tilbage
Pünderich - Daggryet lurer over den hyggelige by, og vi glæder os til en gang at komme tilbage

Evaluering af vor ferie til Mosel

Vort ferieophold bestod af to uger i August måned i en ferielejlighed i den lille by Pünderich. Vejret var godt med temperaturer på gennemsnitligt 25 grader og megen sol. Byen var rigtig hyggelig med sine mange skæve bindingsværkshuse og sin egen afslappede og stille atmosfære. Pünderich er et af den slags steder, som sniger sig ind på en. Man opdager først lidt for sent, hvor dejligt der egentligt er. Man opdager det først rigtigt, når man skal til at forlade stedet – og pludseligt finder man ud af, at det ”med at forlade” ikke er noget, man har spor lyst til.

Godt:
- Eventyrlig smuk natur
- Fantastisk frugtbart område
- Køreafstand fra Danmark
- Prisniveau
- Mængder af overnatningsmuligheder
- Perfekt til afslapning og afstressning
Mindre godt:
- Ikke alle steder tages mod betalingskort
- Vær opmærksom på GPS´en (der er ofte flere byer i samme område som har det samme bynavn)
- Ikke alle byer byder på indkøbsmuligheder
- Ellers absolut intet

Stjerner: 4/6

Vil du have en rolig og afstressende ferie og samtidig bo i et af Europas mest naturskønne områder, så kan en tur til Mosel floden varmt anbefales. Her er så smukt, at det gør helt ondt i øjnene. Området byder på oceaner af overnatningsmuligheder og campingpladser i de mange hyggelige byer langs flodens bred – og der er noget for enhver pengepung. Vi er sikre på en ting: Vi har fundet os selv (endnu) et lille europæisk ferieparadis ved Mosel flodens bred. Og det betyder jo så igen, at vi må i gang med at genopfriske vore tyskkundskaber. ”Ich bin, du bist – der er skønt ved Mosel – det er ganske vist”…

Kommentarer til rejsetippet om Sydtyskland

Tyskland – Ved Mosel flodens bred

07/11 2012 Ole Gertsen
Hej Lisa og Svend Aage

Tusinde tak for de pæne ord. Og sikken smuk historie I selv har om Mosel. Det kan man da kalde ”livslang kærlighed” i mere end en forstand.

Venlig hilsen herfra også
Ole

Oh Mosella, du bist - - - -

06/11 2012 Svend Aage Olsen
Overskriften relaterer til en gammel og kendt sang til Mosels pris. Vores erfaringer med Mosel stammer helt tilbage fra 1959, hvor vi som nyforlovede oplevede en fantastisk campingferie ved Mosel. Dengang med station i Winningen. I årenes løb har vi flere gange besøgt Mosel med ophold i bl. a. Traben Trarbach, Cochem og senest i maj i år hvor vi havde alle tiders tur med base i Senheim. I årenes løb har vi rejst på kryds og tværs gennem Europa, men vender gerne tilbage til Mosel, som i den fine og velskrevne rejsebeskrivelse skildres så rammende.Hver gang vi vender tilbage til Mosel, spørger vi os selv: Hvorfor kommer vi her ikke oftere? Her er jo alt, hvad man kan ønske sig.
Venlig hilsen
Lisa og Svend Aage Olsen

Klik for at bedømme dette rejsetip: 

Skriv din egen kommentar

Overskrift
Dit navn
E-mail
(Vi offentliggør ikke din e-mail-adresse)
Kommentar

Læs mere om rejser til Sydtyskland

Hoteller i Sydtyskland
Rejser til Sydtyskland

Skriv rejsetips på FDM-travel.dk

Flere rejsetips om Sydtyskland

Læs mere om rejser til Sydtyskland

Rejsetips af samme forfatter

Denne side er udskrevet d. 28. november 2014 fra
http://www.fdm-travel.dk/rejsetips/

Ring til en rejsekonsulent på 70 11 60 11 hvis du ønsker hjælp til bestillingen eller har spørgsmål. Du kan også bestille direkte på www.fdm-travel.dk.