Flere rejsetips om Uganda

• Trekking i Uganda Bjerggorillaer og frodige regnskove

16.01.14: Betina Nørgaard Madsen
    Den ultimative oplevelse havde vi i Uganda, trekking gennem lokale landsbyer og frodige regnskove, målet var mødet med en familie af gorillaer.

Bwindi Impenetrable National Park
    En af Afrikas store højdepunkter, Bwindi Impenetrable National Park er hjemsted for cirka halvdelen af verdens bjerggorillaer, verdens mest truede abe.
  • Uganda - En overset Perle

10.02.13: Jesper Pedersen
    Uganda er en overset perle i Afrika som er rig på smuk natur, dyreliv og venlige mennesker. Til gengæld er der meget få turister. Vores tur startede fra Kampala med 4 voksne og 1 barn på 5 år, hvor turen gik via Lake Mburo National Park, Bwindi National Park, Queen Elizabeth National Park og Fort Portal.
  • Når skønlitteraturen hjælper dig videre på rejsen..

11.08.11: Andrea Nielsen
    Forventningerne var store og oplevelserne havde taget fat i form af nogle timers kørsel gennem savanne og krat på "jagt" efter savannens vilde dyr i det nordlige Uganda..

Øjekontakt med en Silverback i Uganda
FDM travel Webredaktør
Alan Telefon: 70 11 60 11

En af mine allerstørste rejseoplevelser er fra Uganda. En kollega og jeg rejste til Uganda for at hilse på vores ”ikke så fjerne slægtninge” – bjerggorillaen.

Efter en lang flyvetur til Nairobi, en ukomfortabel lokal natbus til Ugandas hovedstad, utallige minibusser og en taxi, ankom vi endelig til Bwindi Impenetrable National Park. Vi havde ikke været så smarte og booke en gorillasafari hjemmefra, så vi stolede på vores held. Næste morgen mødte vi tidligt op på parkens kontor og var så uforskammet heldige at der var 2 der ikke dukkede op…de pladser tog vi. Pris for 8 år: 275 US pr. person. (pengene går bl.a. til lokalsamfundet. Der var bygget en skole, der var kommet vandposter, en kirke og meget mere, så jeg mener det må være den optimale form for ”ulandshjælp”).
Øjekontakt med en Silverback i Uganda

Sammen med en lille gruppe fik vi en meget grundig instruktion i hvordan vi skulle forholde os i forskellige situationer og aldrig måtte komme tættere på end 7 meter, så vi ikke risikerede at smitte dem.

Vandreturen gik gennem plantager og op i den næsten uigennemtrængelige jungle. Vi var alle sammen spændte, adrenalinet pumpede og alle sanserne skærpet. Der var sendt et hold ud i forvejen og vores guide var konstant i kontakt med dem. Efter et par timer var vi heldige. Vi kunne høre noget raslen i buske og træer og pludselig så vi den første, så en til og en til. WOW…sikken en følelse…hårene rejste sig på mig og jeg knipsede løs med kameraet. Pludselig dukkede den enorme Silverback op. Han holdte godt øje med sine hunner, unger…og os. Jeg var helt tæt på ham…altså de 7 meter og kunne se hver en detalje. Det var faktisk slet ikke skræmmende…tværtimod. Det var som om der var et tæt bånd der knyttede os sammen uden det forhåbentlig lyder for svævende.

Så raslede det i busken lige ved siden af mig og ud kom en lille ”uldklump”…en herlig lille bjerggorillaunge. Det var så fristende at række ud efter den, men jeg veg tilbage så jeg overholdte de 7 meter. Den blev stående et godt stykke tid og gloede bare nysgerrigt på mig, mens silverbacken også holdte øje. Vi fik en time med gorillagruppen og vandrede tilbage til vores lille hytte i Bwindi. Vi var helt oppe og køre, snakkede på livet løs og havde lidt svært ved at forstå og forholde os til hvad vi havde oplevet…noget de færreste nogen siden vil komme i nærheden af. Jeg følte mig meget privilegeret og tænker jævnligt tilbage på mit møde med mine ”slægtninge”.