Flere rejsetips om Budapest

Løgstør
15. dec. 2010

5 dejlige dage i Budapest

Min hustru og jeg havde nogle skønne dage på vores guldbryllupsrejse til Budapest 5 dage først i december.
Udsigt fra Budasiden over mod Pest

Dejlig storbyferie i Budapest

Søndag 1. dag: ankomst kl. 10 og var hurtigt på hotellet efter en kort bustur til metrostation for blå linie, derefter 10 stationer og en kort spadserertur ned ad Terez utca (gade).
Her skal lige nævnes, at man som EU borger og pensionist overhovedet ikke skal betale for offentlig transport i Budapest - pas skal forevises mod forlangende, men vi nøjedes nu med at vise de grå "lokker".

Om eftermiddagen første tur rundt i byen hvor vi købte billet til operetteforstillingen Chardasfyrstinden. Fantastisk forestilling med dejlig musik og en masse skuespillere med store sangstemmer.

Mandag 2. dag var det rundt i byen bl. a. til julemarked, igennem en lang og flot gågade ned til den store markedshal. Her spiste vi frokost blandt 100 andre - selvfølgelig gullas. Senere en sporvognstur med linie 2, som kører langs med Donau - man bliver næsten nostalgisk.
Om aftenen ud at spise på en af de mange restauranter - man spiser forholdsvis billigt og maden får man som regel i store portioner - er dog ingen stor gastronomisk oplevelse.

Tirsdag 3. dag var det tid til en tur over den gamle bro over til Buda med slottet og den store kirke på toppen - vi tog dog tandhjulsbanen derop. Hjem med metro fra Moskvapladsen. hjem ad antikgaden - heldigvis ikke plads i kufferten til de dyre sager. Om aftenen på restaurant hvor de havde en duo som spillere ungarnsk musik. Da de hørte vi kom fra Danmark, spillede de straks Tango jalousi.

Onsdag 4. dag prøvede vi for anden gang at komme i parlamentet men opgav pga store køer foran. I stedet tog vi ud til heltepladsen for enden af Andressy utca med den gule metro linie - det er den ældste metro i Europa og stationerne fremstår stadig i gammel stil. For enden af linien findes en stor park med bl. a. zoo, en cirkusbygning og den ældste af de mange kurbade, som findes i byen.

Til frokost havde vi spist pitza i en lille gågade nord for sporvogn nr. 2 ´s endestation (den bedste vi har smagt længe for ingen penge) så om aftenen blev det kun til flamberede pandekager og den berømte ungarnske letbitter Uni. At vi samtidig fik Real Madrid på skærmen og samtidig kunne konstatere at FCK var videre gjorde ikke sidste aftens oplevelser ringere - en sidste gang op ad Andressy og Terez Utca. Det er brede boulevarder med store løvtræer på bagge sider - her til jul er der hængt masser af lys op i grenene men kun i dem som vender ud mod gaden - pussigt syn - det ligner reklame for strømper - altså pigeben strakt mod himlen.

Torsdag 5. dag blev der kun tid til at besøge en frimærkehandel for at købe nogle gamle ungarnske frimærker fra 1874. Den dårligste oplevelse var en 3 timers ekstra ventetid i lufthavnen pga snekaos i Danmark - her skal til slut nævnes at vi næsten havde forårstemperaturer så vi kunne sidde på fortovsrestaurant med åbenstående frakke.