Flere rejsetips om Budapest

• Budapest - Julemarked og gratis transport for alle EU borgere over 65 år

03.01.13: Henning Boysen
    Det var anden gang min hustru og jeg, som begge er folkepensionister, tog på juletur til Budapest. Budapest har vel nok et af Europas bedste julemarkeder på Vörösmarty Ter, som ligger i den ene ende af gågaden Vaci Utca.
  • Budapest - Rejser du som gravid?

14.11.12: http://www.pixiblog.dk/2010/04/budapest.html
    Sidste rejse uden børn… Men med tung mave, derfor havde vi valgt at holde ferien nær Termalbade og skønne billige restauranter som GOA. Utroligt rart at nedsænke sine trætte fødder og øget kropsvægt i varme sunde kilder.
  • Spa og shopping i Budapest - Afsted afsted.... :-)

25.01.12: Ditte
    Vi skulle på kærestetur - en smut væk fra hverdagen og ungerne, men hvor skulle vi tage hen?? Jeg fik hurtigt et spa-ophold bragt på banen - sådan lidt henkastet - og manden var heldigvis med på idéen ;-) Så uden yderligere overtalelser, uden forventninger og fulde af nysgerrighed drog vi afsted til Budapest - byen med de mange spa'er!

Læs mere om rejser til Budapest

Buda - Pest - adskilt af  "der schönen blauen Donau " - bestemt et besøg værd!
Brabrand
12. okt. 2012

Buda - Pest - adskilt af "der schönen blauen Donau " - bestemt et besøg værd!

I oktober 2011 var turen kommet til et besøg i Budapest. Vi havde kun 5 dage til rådighed - det gav os 3 hele dage i Budapest, og det var faktisk nok til at få set det meste af byen.
Flybilletter og hotel blev bestilt gennem FDM - vi gik efter et centralt beliggende hotel, da det for os er vigtigt at bo midt i centrum når vi er på storbyferie - i gåafstand til det hele.
Der er masser af hoteller at vælge imellem - og noget for enhver smag: romantiske, moderne, stilfulde - kig på kortet over hotellernes placering, der hvor hotellerne ligger tæt er man i centrum. Vores valg faldt på Soho Hotel, enkelt og moderne, på Pestsiden af Donau. Vi ankom sent mandag aften og havde hjemmefra bestilt en taxa til at køre os til hotellet, de lå 16 km fra lufthavnen - og der stod chaufføren med vores navn på et skilt ved ankomsten - nemt og bekvemt formedelst 10 euro.(Taxa findes nemt på nettet)
Udsigt fra Fiskerbastionen

Dag 1 - Budasiden

Vi gik over en af de mange broer til Budasiden, hvor vi tog kabelbanen op til borgområdet med borgen og Fiskerbastionen. Her er mange smukke fotomotiver og en fantastisk udsigt. Noget så specielt som en marcipanmuseum er der også! Her gik vi rundt et par timer og nød udsigten.
Spejling i en bygning overfor

Lokal frokost

Vi gik ned fra bjerget ad smalle gader med mange hyggelige og fine huse. Sulten meldte sig, og vi fandt en lokal restaurant, hvor der var mange gæster - altid et godt tegn. Spisekortet fandtes kun på ungarsk - der var 2 menuer at vælge imellem, og en tjener kunne lidt engelsk, så vi fik valgt. 2 retter og ½ liter øl til hver - regningen lød på ca. 100 kr for 2 personer.
Kæmpemæssigt platantræ. Fra 1810 - 635 cm i omkreds

Margretheøen

Således tanket op, var vi klar til en gåtur mere. Vi besluttede at gå ud til Margretheøen, som man kan komme ud til ad den gule Margrethebro, bygget i 1870'erne. Broen er spærret for biltrafik, så der er fredeligt og stille. Øen er 3,3 km lang, og vi gik hele øen rundt. Det er en smuk ø, meget grøn og frodig med blomster, springvand, en japansk have, og ruiner. Selv om det var i oktober var der stadig masser af blomster i bedene og grønne blade på træerne.
Fra den japanske have på Margretheøen

- mange kilometer senere

Vi gik tilbage til vores hotel på Pestsiden, og løbeuret viste, at vi den første dag havde gået 22 km. Vi synes vi ser en by rigtig godt ved at gå rundt - man får en god fornemmelse af byen - men orker man ikke at gå kan man med fordel stige på en hop-on-hop-off bus. Det er billigt, og man kommer rundt til mange af byens seværdigheder på en nem måde.
Sct Stefan og Frihedsbroen

Dag 2 - Gellertbjerget og sejltur på Donau

Vi var frisk til en ny gåtur, og startede med at gå ad Vaci Utca ("strøget") ud til den grønne Frihedsbro fra 1896. Ovre på den anden side ligger Gellert hotel, og indgangen til Klippekirken, som vi var inde og se. Spændende.
Befrielsesmonumentet

Gellertmonumentet og befrielsesmonumentet

Turen fortsatte op til toppen af Gellertbjerget, til Befrielsesmonumentet, som kan ses langvejs fra.
Turen ned ad bjerget førte os forbi Gellert monumentet, som også ses på lang afstand.
Det var skønt vejr, trods det at vi var oktober måned var det korte ærmer - og vejr til en is.
Parlamentet - 268 meter lang bygning med 691 rum!

Sejltur på Donau

Vi købte billet til en times sightseeing tur på Donau - ombord på Duna Corsa skibet blev vi udstyret med hovedtelefoner, og på et meget let forståeligt engelsk fik vi fortalt dels hvad vi sejlede forbi, dels lidt historie. Vældig interessant.
Andebryst med æble- og kartoffelkroketter

Markedshallen og mad

Efter sejlturen gik vi ud til markedshallen, som vi havde læst om - det blev nu hurtigt overstået, for der var en masse turistboder, som stort set alle solgte det samme "turistskrammel" - så vi gik tilbage mod vores hotel ad Vaci Utca for at finde et sted at spise. På selve strøget var der mange spisesteder med "turistmenuer" - det var ikke hvad vi havde lyst til, men så mødte vi en ung kvinde der stod og delte flyers ud med reklamer for en fancy restaurant i en af sidegaderne - der fik vi spændende mad, og det var absolut ikke dyrt. Så gå lidt ned ad sidegaderne i stedet for at spise på hovedstrøget - her findes de små "listige steder"
Heltepladsen

3. og sidste dag - Heltepladsen og byparken

Vores sidste dag var lidt kold og blæsende. Vi havde besluttet at gå til Heltepladsen, et stort monument ved indgangen til en bypark.

Byparken er meget stor. Inde i parken ligger et berømt kurbad, Széchenyi - vi var inde og kigge, men havde ikke badetøj med. Det må vi have næste gang, for det så spændende og flot ud derinde.
Zoo

Budapest Zoo

I et hjørne af parken ligger zoo. Den overraskede os positivt, det er en meget fin zoo, hvor dyrene har gode forhold. Der er meget at se på ud over dyrene - fine gamle bygninger, jeg kan fremhæve elefanthuset som var rigtig flot. Mange skulpturer af dyr, fint udskårne stolper, jo der var gjort meget ud af udsmykningen. Der var desuden et tropehus og et akvarium, der kunne vi sagtens gå rundt i par timer.
Akvariet

Statsoperaen

Efter besøget i Zoo gik vi ned til Statsoperaen - planen var at købe billet til aftenens forestilling, da det skulle være den "smarteste" måde at se bygningen på indefra. Alternativt kan man gå med på en rundvisning. Alt var dog udsolgt den dag, så har man planer om et operatur, skal man nok bestille billetter hjemmefra.

At komme omkring i byen

Vi har haft 3 dage fyldt med oplevelser - og ømme fødder! Vi har gået meget, men har set og oplevet en masse på bare 3 dage. Som sagt kan man også komme rundt med bus - der er sågar en bus, som kører direkte ud i floden og kan sejle!

Afgang mod lufthavnen næste morgen foregik igen med en taxa, bestilt hjemme fra Danmark i ro og mag.

Jeg vil bestemt anbefale en tur til Budapest - og oktober var et fint tidspunkt, dog er man nok lidt mere sikker på godt vejr hvis man tager af sted lidt tidligere på vejret.