Flere rejsetips om Budapest

Tisvildeleje
11. feb. 2009

Tandlægerejse

Nye tænder til en trediedel af prisen i Danmark. Jeg har ikke set en mere veludstyret klinik med dygtige medarbejdere.

Jeg slukker firmatelefonen kl. 11,30 torsdag og bliver hentet af fætter Kjeld og kørt til Hillerød s

Fra Hillerød tager jeg S-tog til Nørreport hvor jeg skifter til Metro til Kastrup. Tiden var lidt presset, så det var lidt spændenede da Metrovognen lige flyttede sig et par meter for at stoppe igen. Kort efter blev vi adviseret om at en tekniker ville ankomme inden for 7 minutter for at hjælpe os igang igen. Det lykkedes og jeg nåede at chekke ind i tide til min tandlægerejse til Budapest.

Hvorfor tandlæge i Budapest?

Prisen, prisen og atter prisen. Jeg fik en dårlig melding fra egen tandlæge, at jeg faktisk skulle have 5 implantater á ca. dkr.27.000, hvilket jeg ikke synes der var råd til. Netop på det tidspunkt bragte Ældresagens medlemsblad en artikel om tandlægerejser. Efter et grundigt studie på diverse hjemmesider og samtale med en som havde prøvet den klinik i Budapest som jeg havde udset mig, valgte jeg at tage til Vital Center på Hotel Thermal i Budapest. (Dansk kontakt: avmintand.dk)

Topmoderne

Jeg har ikke set en mere veludstyret klinik med dygtige medarbejdere som næsten ikke laver andet end implantater og broer, så de er rutinerede og kompetente. Totalprisen er dkr. 8.000,- pr. stk. hvortil kommer fly og hotel. Det kan altså betale sig at rejse derned blot for en enkelt tand, men selvfølgelig bliver regnskabet bedre, hvis man skal have flere nye tænder.

Uheld undervejs.

Da den ene af skruerne, som de nye kroner skulle sidde på, ikke ville gro fast i kæben, måtte jeg et par ekstra gange derned, så jeg har efterhånden set Budapest i alle vejrtyper og på alle årstider. Den sidste rejse sker her sidst i februar. Selvfølgelig skal man se Parlamentsbygningen, Borgen, alle broerne og alt det andet der står i turistbrochurerne.
Hvis man har tålmodighed med den ringe turistservice i badeanstalterne, skulle det også være en oplevelse.

Spis godt

Er man til traditionel mad kan Restaurant Regi Sipos Halászkert i Lajos ut 46, i bydelen Buda, varmt anbefales. Der er 3 mands Zigeunerorkester fra kl. 19,00 (dog ikke mandag). Man kan spise sig meget mæt for under dkr. 150,- pr. person
Hvis det skal være lidt mere kunst, kan restaurant Miro Grande i Pest anbefales. Det ligner madkunst, men er selvfølgelig også lidt dyrere.

Det er ret billigt.

Rejs ud fredag og hjem søndag 1 person inkl. 2 overnatninger med morgenmad for kun dkr. 1.844,- Billig transport. Køb en enkeltbillet i lufthavnen, tag bus 200 til HEVéns (S-tog) endestation. Køb et 3 dages kort til HFL 3.700,-
(godt dkr.100,-) og kør tid til centrum på under een time. Alternativ tag de autoricerede Lufthavns Minibusser eller den dyreste løsning, som er Taxi til ca. HFL 5.500,-

God tur til Budapest

Ebbe Clemens Pedersen

PS!
Læg endelig mærke til om I lander i terminal 1 ell. 2.
Hvis man tager til den forkerte terminal ved returrejsen, kan det blive fatalt p.g.a. afstanden som skal tilbagelægges med bus eller taxi.

Kommentarer til rejsetips om Budapest

Terminal1 og 2

18/03 2009 Solskinsblomst
Jeg mener at jeg kunne gå mellem terminal 1 og 2, det tog ikke så lang tid Jeg har ikke prøvet at få lavet tandarbejde i Ungarn I kan vel få tilskud fra Sygeforsikringen i Danmark efter hjemkomsten såvidt jeg ved nu da Ungarn er medlem af EU Hotel Polus i Budapest kan varmt anbefales

Tand-ferie i Ungarn

11/03 2009 Erik Christian
Ja, der er mange penge at spare på at tage på tand-ferie til Budapest - ikke mindst på implantater. Jeg har selv boet i Ungarn i flere år. Da jeg kom hjem og manglede en ny dansk tandlæge foreslog en bekendt mig sin tandlæge, som han var meget begejstret for, fordi tandlægen havde "alt det nye supermoderne udstyr" som oralt videokamera osv. Tja, det har mange ungarske tandlæger haft de sidste 10 år. Det er også først nu, at man begynder at se panoramarøntgen herhjemme. Så jeg kan kun anbefale, at man søger til på nettet efter tandlæge i Budapest eller Ungarn, hvis man skal have lavet en større opgave. Den ungarske valuta er i øvrigt faldet 20% som følge af finanskrisen, så lige nu er der ekstra meget at spare på tandlæge-besøget eller blot en ferie til Ungarn. Mvh. Erik