Flere rejsetips om USA

Læs mere om rejser til USA

Los Angeles, Grand Canyon, Las Vegas & Hawaii
Anne
Risskov
5. jan. 2012

Los Angeles, Grand Canyon, Las Vegas & Hawaii

At se Los Angeles med alt hvad dertil hører lige fra Venice Beach til Hollywood og Beverly Hills er helt forrygende. At køre gennem storslået natur fra Californien og ind i Arizona for at ende ved en destination med endnu mere storslået natur, nemlig Grand Canyon, er langt mere fantastisk.
Og endelig, at opleve Hawaii's frodige natur, smukke strande og aktive vulkaner er helt ubeskriveligt fantastisk!
Grand Canyon, Arizona

Fra storbyen LA til storslåede Grand Canyon og fabulous Las Vegas

Vi købte flybillet fra København til Los Angeles og havde i alt 3½ uge til at rejse rundt i. Inden afrejse bestilte vi også flybilletter fra Los Angeles til Hawaii og retur. I det hele taget planlagde vi det meste hjemmefra, da vi var bevidste om, at 3½ uge ikke var specielt lang tid til alt det, vi gerne ville opleve! Særligt er det en god idé at booke hoteller i god tid i de meget turistede områder, som eksempelvis Grand Canyon, i hvert fald hvis man rejser i højsæsonen, som vi gjorde.

Da vi landede i LA havde vi et par dage til at komme os lidt ovenpå den lange rejse og til at opleve byen, særligt Beverly Hills, Hollywood og Venice Beach.

Derefter lejede vi en bil og med vores indkøbte gps med USA-kort blev det en mindre udfordring end først antaget at komme ud af LA, som er en af USA's mest befærdede byer med et uoverskueligt stort motorvejsnet.

Vi kørte mod Joshua Tree National Park, som er en smuk nationalpark bestående af joshua trees. Her tog vi også en overnatning, inden vi næste dag kørte videre til byen Williams, som ligger tæt på Grand Canyon National Park, og i øvrigt er en super hyggelig lille by på Route 66. Her mærkede vi rigtig stemningen og så en smuk solnedgang, inden vi gik i seng med store forventninger til næste dag. Grand Canyon blev uden tvivl rejsens første højdepunkt. Helt fantastisk flot natur og vi blev og så solnedgang, hvilket var så smukt og bestemt kan anbefales.

Derefter kørte vi videre til Las Vegas, som vi oplevede som noget af en omvæltning i forhold til de øde naturoplevelser nær Grand Canyon. Alt efter ens spillelyst skal man måske have mere tid i Las Vegas, end vi havde. Vi var der kun et døgns tid, hvor vi oplevede byen om aftenen med alle lysene og den vilde og meget særlige stemning.

Efter Vegas - hverken med flere eller færre penge på lommen - drog vi tilbage mod vestkysten, hvor vi overnattede i en by nord for LA kaldet Ventura. Herfra kan man tage på hvalture og besøge Channel Islands, som også kaldes USA's "Galapagos" på grund af dyrelivet på øerne. Vi tog på en, godt nok lidt dyr, bådtur til Santa Cruz island, hvor vi på turen derud så delfiner, søløver og sæler. På øen vandrede vi og nød udsigtspunkterne, inden vi sejlede tilbage til fastlandet igen.

Efter en dag med afslapning i Ventura, som i øvrigt ikke er den hyggeligste by, kørte vi atter ind på LA's 8-sporede motorveje for derefter at flyve videre til Hawaii!
Nær Hilo, Hawaii

Paradiset Hawaii

Vi havde bestilt flybillet fra Los Angeles til øen Hawaii, også kaldet the Big Island. Hawaii består af flere øer, og vi ville gerne have besøgt dem alle, men pga. tid og penge prioriterede vi at se den største af øerne. Det er ret dyrt at flyve mellem øerne, og man kan ikke sejle mellem dem. Endnu lidt praktisk info om Hawaii er, at en lejet bil er et absolut must, da offentlig transport er nærmest ikke-eksisterende på øerne.

Vi startede ud i byen Hilo, hvor vi landede. I Hilo er der ikke så turistet og her ser man særligt den kultur, der er på Hawaii, blandt andet den karakteristiske hula-hula dans. Da Hawaii-øerne består af vulkaner regner det meget på den nordøstlige side af øerne, mens der konstant er sol og varme på den sydvestlige side. I Hilo oplevede vi derfor meget regn, hvilket også gjorde denne side af øen helt fantastisk frodig med mange forskellige grønne farver. Vi så blandt andet også flotte vandfald på vores køreture i området omkring Hilo.

Mere mod syd på øen ligger Volcano National Park, hvor en af verdens mest aktive vulkaner er. Vi så, hvordan vulkanen konstant er aktiv og om aftenen kunne vi se lyset fra lavaen. Dog var vulkanen ikke i udbrud, da vi var der. En af dagene var vi på en helt fantastisk hike i parken, hvor vi først havde udsigt over krateret og senere gik nede i det.

Efter den rimelig aktive ferie, vi havde været på indtil nu, kørte vi mod øens ferieparadis, solen og de lækre strande. Her havde vi en uge til ren afslapning. I området omkring Kailua Kona, hvor vi bosatte os, og i det hele taget på Kona-kysten, er der fantastiske strande og gode snorkle-muligheder. Vi var blandt andet på en bådtur hvor vi snorklede ved nogle af verdens flotteste rev. Derudover kunne man også snorkle direkte fra de mange strande, hvor vi så flotte og farverige fisk og ikke mindst havskildpadder helt tæt på - fantastisk. Udover at ligge på stranden kørte vi nogle ture rundt på øen, blandt andet til det sydligste punkt i USA, som er så smukt med klipper, der pludselig skærer sig lodret ned i det turkisblå hav. Derudover så vi en sindsygt flot solnedgang over havet en aften et sted, som skulle være det bedste spot på hele øen at se solnedgang fra - og det blev efter vores mening bekræftet.
Joshua Tree National Park, Californien

En af de mange lækre strande på Kona-kysten, Hawaii

Havskildpadde, Hawaii

Kystlinje, Hawaii

Hollywood, LA

Kommentarer til rejsetippet om USA

Flybilletter til Hawaii

29/07 2013 Karina
Hvor meget brugte i på flybilletter på rejsen til hawaii? :-) Min familie og jeg skal nemlig til USA her til næste sommer, og vi overvejer lidt at tage et smut til hawaii, når nu vi er ved vestkysten.

GPS i USA

09/01 2012 Anne
Vi købte en GPS hjemmefra af en, der havde været i USA tre uger lige inden os. Han havde købt den derovre i RadioShack. Det er en Garmin Nüvi 1300 og den virkede rigtig fint. Det er en god idé at købe den hjemmefra, da man så er fri for at bruge tid på at lede efter en derovre. Men ellers kan det også lade sig gøre.

Hvilken GPS

09/01 2012 Morten Christensen
Spændende tur.
Skal selv til Californien til sommer - desværre bliver det ikke til Hawaii denne gang :-( - det kunne ellers være rigtigt fedt.
Hvilken GPS havde I med hjemme fra ? Det lyder nemlig som en god ide, da det koster en del at leje GPS i USA.

Godt skrevet.

07/01 2012 Günter Klemm
Det kunne jeg godt tænke mig.